iólauto Grand Vitara in de slachtofferrol E JT - - Renault bouwt compacte crossover uit tot Captur Lexus sleutelt marginaal aan conceptmodel van IS Velen waren de Grand Vitara van Suzuki wellicht al vergeten. Maar het model moet met een vers front voorlopig nog even mee. CONCURRENT Volkswagen Tiguan 2.0 TSI Mercedes onthult de nieuwe CLA Hyundai prijst driedeurs i30 lager dan vijfdeurs Vernieuwde Toyota Verso heeft een prijs woensdag 16 januari 2013 door Tony Vos Het gros van de auto's in Nederland heeft een lagere bijtelling of aller hande belastingtechnische voorde len. Daardoor vergeten we bijna dat er volop modellen beschikbaar zijn waar voor 'gewoon' bpm en wegenbelasting moet worden betaald. Sinds januari is die bpm volledig gebaseerd op de C02-uitstoot. Dat geeft prijstechnisch scheve verhoudin gen. Daarvan is de vernieuwde Suzuki Grand Vitara een goed voorbeeld. Achter het opgefriste front huist een 2.4 li ter viercilinder benzinemotor, optioneel met een traditionele automaat. Geen goed nieuws op het gebied van brandstofefficien- cy. De motor levert een keurige 169 pk en scoort ook met het koppel prima: 227 Nm bij 3.800 toeren per minuut. De prestaties zijn normaal, met een top van 170 kilome ter per uur en een 0-100-acceleratie in 12 se conden. Tegelijk is het brandstofverbruik niet meer van deze tijd, met een gemiddel de dat in de praktijk onder de 1 op 8 blijft. Dat komt uiteraard tot uitdrukking in de C02-uitstoot, die met 221 gram per kilome ter voor de automaatversie torenhoog is, ze ker vergeleken met actuelere producten Audi Q3 Suzuki Grand Vitara 2.4 (aut.) Sympathiek, maar door techniek prijzig. Bagage 398- 1.386 liter. Gewicht 1.559 kg. Benzine 2.4 1,169 pk. Vanaf 35.999 euro, 2.4 Exclusive aut. 49.399 euro. Plus: functionaliteit, uitstraling, terreinmogelijkheid. Min: prijsstelling, verbruik. voorzien van kleinere turbomotoren. Op een paar honderd euro na strijkt de Ne derlandse staat op deze Grand Vitara twin tig mille aan bpm op. De automaatversie staat voor 49.399 euro op de prijslijst (ruim 9.000 euro meer dan vóór 1 januari), dezelf de auto wisselt in Duitsland voor slechts 28.500 euro van eigenaar! Dat illustreert de scheve prijsverhoudingen in Nederland. Ondanks die hoge aanschafprijs is en blijft de Grand Vitara een aardige verschijning, die ook als vijfdeurs compact overkomt. Aan vier volwassenen wordt genoeg ruimte geboden en verder kan er, afhankelijk van de stand van de achterbank, voor 398 tot 1.386 liter aan bagage worden meegenomen. Vanwege het achterop gemonteerde reserve wiel heeft de Suzuki geen achterklep, maar een achterdeur die aan de rechterkant schar niert. Dat is niet handig als op normale wij Suzuki pakte het front van de Grand Vitara aan, maar vergat de techniek. foto's Automedia ze (rechts) bij het trottoir wordt geparkeerd. Er is ook veel ruimte achter de auto nodig om probleemloos in of uit te laden. Terreinauto's als de Grand Vitara hebben vaak een weinig modegevoelige uitstraling, daarom kan een dergelijk model qua ont werp relatief lang mee. Ook het interieur is hoekig en stoer ingericht, al passen bij deze tijd wat zachtere materialen. Vanwege de be scheiden afzetkansen beperkt de Nederland se importeur zich tot de complete uitrus tingsvariant Executive, waar vrijwel al het denkbare op- en aanzit. Door grote wielen met relatief forse banden zorgt de Grand Vitara voor een keurig comfortniveau. De automaat reageert helaas wat schokkerig bij het wegrijden, zowel voor- als achteruit. Ook ontstaat er geregeld ruzie met de cen trale vergrendeling, horend bij de keyless en try. Daarin zit een gevoeligheid die moet worden begrepen om of alleen de bestuur dersdeur of alle deuren tegelijk te ontgrende len. Verder komt een plastic draaiknop op de plek van het contactslot wel erg goed koop over. Vierwielaandrijving is standaard op de Grand Vitara. Alle wielen worden perma nent aangedreven. Uiteraard verdeelt de au to de aandrijfkrachten, afhankelijk van de omstandigheden. Met een draaiknop onder aan de console kunnen verschillende moge lijkheden worden gekozen. Voor de zwaar ste omstandigheden biedt de Suzuki een la ge gearing en een blokkering van het mid- dendifferentieel. Al met al maakt dat de Suzuki Grand Vitara tot een prima rijdende auto, met voldoende functionaliteit. Maar hij maakt zichzelf door de aan de C02-uitstoot gekoppelde nieuw prijs wel vrijwel onverkoopbaar. Mazda CX-5 2.0 Een compacte SUV uit het premium segment, met een prachtige afwerking en een krachtige aandrijflijn met 4WD. Bagage 460-1.365 li ter. Gewicht 1.540 kg. Benzi ne 2.0 I, 211 pk. Vanaf 42.110 euro, 2.0 TFSI 211 pk S-tronic 49.160 euro. Plus: rijcomfort, uitstraling, prestaties. Min: geen echte terreinwagen. MMMWM8IWIWWMMIMMIIIIB«BKIia^«B8MBWMBIIWIllllllll»ll1llllllllli|||||||||||||| De meest complete benzine versie van de Mazda CX-5 rijdt erg goed, heeft fijne en zuinige motor en aantrekke lijke prijs. Bagage 505-1.620 liter. Gewicht 1.380 kg. Ben- j zine 2.0 1,160 pk. De VW Tiguan komt pas in zijn duurste varianten met krachtige motor prijstech nisch in de buurt van de Su zuki. Bagage 470-1.510 liter. Gewicht 1.559 kg. Benzine 2.0 1,180 pk. Vanaf 27.490 euro, 2.0 GT-M 4WD 40.990 euro. Vanaf 30.690 euro, 4 Motion Sport Sr Style 48.990 euro. Min: in dit vergelijk geen. Plus: hoogwaardige afwerking, rijcomfort, keuzemogelijkheden. Min: in dit vergelijk geen. door Tony Vos Voor het eerst bij Renault krijgt een nieuw productie model de naam van de con ceptstudie die eraan voorafging. Met de Captur crossover begeeft Renault zich in het enige groeiseg ment van de Europese markt. Het aanbod compacte crossovers groeit sterk. Denk aan de Nissan luke, Opel Mokka, Ford Ecosport, Peugeot 2008 en nu dus ook de Renault Captur. De auto staat op het vertrouwde B-platform, waar op ook de nieuwe Clio gebaseerd is. Ondanks zijn stoere uitstraling is de Captur maar 4,12 meter lang. Het front draagt alle kenmerken van het nieuwe familiegezicht, waarvoor de Nederlandse design chef Laurens van den Acker zich sterk heeft gemaakt. Verder lopen er aan de onderkant van de portie ren brede stootranden en worden de spatborden met zwarte kunst stof uitgebouwd. Grappig is dat de koper straks het dak in een contras terende kleur kan bestellen. Opvallende kleuren spelen, net als bij de nieuwe Clio, een belangrijke rol, zowel bij de lak als bij het inte rieur. Vormgeving van dashboard en portierpanelen is specifiek voor dit nieuwe model. Eén van de mogelijke uitrustings details van de Captur is het R-Link-systeem. Daarin zijn navi gatie, touchscreen en toegang tot het internet, alsmede bediening met de stem geïntegreerd. Verder laat Renault getalsmatig nog niet al te veel los over de nieuweling. Er wordt slechts gesproken over een flinke bagageruimte en het feit dat de meest spaarzame motorva riant een C02-uitstoot heeft van 96 gram per kilometer. Het gaat daarbij ongetwijfeld om de 1.5 dCi. Renault gaat de Captur leveren vanaf mei. De prijzen worden in maart rond de onthulling op de au tosalon van Genève vrijgegeven. door Willem de Volder De nieuwe Lexus IS, onthuld op de autoshow in Detroit, is in lijn met het concept model LF-CC dat in Parijs op de autosalon stond. De spindle grille is dominant aanwezig, net als de kop lampen en de L-vormige dagrijver- lichting. Het is Lexus' nieuwe designtaai en daarvan zagen we al kenmerken in de huidige GS. De nieuwe sedan omvat verder een langgerekte dak lijn, grote portieren en korte over hangen. Ten opzichte van de voor ganger is de auto breder en heeft een langere wielbasis. Dat vertaalt zich in meer beenruimte achterin en groei van het bagagevolume. Lexus gaat de IS in Nederland lou Captur crossover. foto Renault Lexus IS 300h: dominant, foto Lexus ter met benzinemotor leveren, uit sluitend in combinatie met een elektromotor (hybride). Vanaf dat moment is de hele Lexus-lijn hy bride. In de aanloop naar de zo mer maakt de IS 30oh, voorzien van 2.5 liter benzinemotor en elek tromotor (220 pk), zijn opwach ting in de showroom. Dan wordt ook de IS F Sport Line leverbaar. Die heeft dezelfde aandrijving als zijn brave 30oh-broer, maar beant woordt ondersteltechnisch aan sportieve verwachtingen. De F Sport Line is bedeeld met een afwijkend grille- en bumperde sign. Ook krijgt die uitvoering stoe len die extra ondersteuning geven. Overigens biedt het meubilair in de normale versie al veel comfort. De ontwerpers hebben de stoel een iets andere positie gegeven en het stuur staat onder een andere hoek. Daardoor wordt het sportie ve gevoel onderstreept. Over C02-uitstoot van de IS 30oh meldt Lexus dat die onder de 100 gram per kilometer blijft. De importeur wil er graag nog enkele grammetjes afsnoepen voor opti maal belastingvoordeel (14 in plaats van 20 procent bijtelling). De nieuwe CLA van Mercedes is een sportief gelijnde, compacte se dan op dezelfde basis als de nieu we A-klasse. Het model wordt 'pu bliek' in maart in Genève. Behalve voorwielaandrijvers ontwikkelde Mercedes een nieuwe vierwiel aandrijving. De CLA heeft 20 pro cent bij telling. Vanaf 32.495 euro. Er is van de Hyundai i30 nu ook een driedeurs variant, die 500 eu ro minder kost dan de vijfdeurs. In het vooronder ligt de 135 pk sterke 1.6 liter direct ingespoten benzinemotor, terwijl er ook een 128 pk diesel is. De prijslijst start bij 17.995 euro voor de benzine en 20.495 euro voor de diesel. Door het nieuwe front sluit de Toyota Verso aan bij de Auris. Het motorenaanbod blijft gelijk met de 1.6 en 1.8 liter benzine en de 2.0 liter diesel. Basisversie is de 1.6 Comfort voor 26.500 euro. Stan daard heeft de auto vijf zitplaat sen, een derde zitrij is een optie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 16