iólauto
Grand Vitara in
de slachtofferrol
E JT - -
Renault bouwt compacte
crossover uit tot Captur
Lexus sleutelt marginaal
aan conceptmodel van IS
Velen waren de Grand Vitara van Suzuki wellicht al vergeten. Maar het
model moet met een vers front voorlopig nog even mee.
CONCURRENT Volkswagen Tiguan 2.0 TSI
Mercedes onthult
de nieuwe CLA
Hyundai prijst driedeurs
i30 lager dan vijfdeurs
Vernieuwde Toyota
Verso heeft een prijs
woensdag 16 januari 2013
door Tony Vos
Het gros van de auto's in Nederland
heeft een lagere bijtelling of aller
hande belastingtechnische voorde
len. Daardoor vergeten we bijna
dat er volop modellen beschikbaar zijn waar
voor 'gewoon' bpm en wegenbelasting
moet worden betaald. Sinds januari is die
bpm volledig gebaseerd op de C02-uitstoot.
Dat geeft prijstechnisch scheve verhoudin
gen. Daarvan is de vernieuwde Suzuki
Grand Vitara een goed voorbeeld.
Achter het opgefriste front huist een 2.4 li
ter viercilinder benzinemotor, optioneel
met een traditionele automaat. Geen goed
nieuws op het gebied van brandstofefficien-
cy. De motor levert een keurige 169 pk en
scoort ook met het koppel prima: 227 Nm
bij 3.800 toeren per minuut. De prestaties
zijn normaal, met een top van 170 kilome
ter per uur en een 0-100-acceleratie in 12 se
conden. Tegelijk is het brandstofverbruik
niet meer van deze tijd, met een gemiddel
de dat in de praktijk onder de 1 op 8 blijft.
Dat komt uiteraard tot uitdrukking in de
C02-uitstoot, die met 221 gram per kilome
ter voor de automaatversie torenhoog is, ze
ker vergeleken met actuelere producten
Audi Q3
Suzuki Grand Vitara 2.4 (aut.)
Sympathiek, maar door techniek prijzig. Bagage 398-
1.386 liter. Gewicht 1.559 kg. Benzine 2.4 1,169 pk.
Vanaf 35.999 euro, 2.4 Exclusive aut. 49.399 euro.
Plus: functionaliteit, uitstraling, terreinmogelijkheid.
Min: prijsstelling, verbruik.
voorzien van kleinere turbomotoren.
Op een paar honderd euro na strijkt de Ne
derlandse staat op deze Grand Vitara twin
tig mille aan bpm op. De automaatversie
staat voor 49.399 euro op de prijslijst (ruim
9.000 euro meer dan vóór 1 januari), dezelf
de auto wisselt in Duitsland voor slechts
28.500 euro van eigenaar! Dat illustreert de
scheve prijsverhoudingen in Nederland.
Ondanks die hoge aanschafprijs is en blijft
de Grand Vitara een aardige verschijning,
die ook als vijfdeurs compact overkomt.
Aan vier volwassenen wordt genoeg ruimte
geboden en verder kan er, afhankelijk van
de stand van de achterbank, voor 398 tot
1.386 liter aan bagage worden meegenomen.
Vanwege het achterop gemonteerde reserve
wiel heeft de Suzuki geen achterklep, maar
een achterdeur die aan de rechterkant schar
niert. Dat is niet handig als op normale wij
Suzuki pakte het front van de Grand Vitara aan, maar vergat de techniek.
foto's Automedia
ze (rechts) bij het trottoir wordt geparkeerd.
Er is ook veel ruimte achter de auto nodig
om probleemloos in of uit te laden.
Terreinauto's als de Grand Vitara hebben
vaak een weinig modegevoelige uitstraling,
daarom kan een dergelijk model qua ont
werp relatief lang mee. Ook het interieur is
hoekig en stoer ingericht, al passen bij deze
tijd wat zachtere materialen. Vanwege de be
scheiden afzetkansen beperkt de Nederland
se importeur zich tot de complete uitrus
tingsvariant Executive, waar vrijwel al het
denkbare op- en aanzit. Door grote wielen
met relatief forse banden zorgt de Grand
Vitara voor een keurig comfortniveau.
De automaat reageert helaas wat schokkerig
bij het wegrijden, zowel voor- als achteruit.
Ook ontstaat er geregeld ruzie met de cen
trale vergrendeling, horend bij de keyless en
try. Daarin zit een gevoeligheid die moet
worden begrepen om of alleen de bestuur
dersdeur of alle deuren tegelijk te ontgrende
len. Verder komt een plastic draaiknop op
de plek van het contactslot wel erg goed
koop over.
Vierwielaandrijving is standaard op de
Grand Vitara. Alle wielen worden perma
nent aangedreven. Uiteraard verdeelt de au
to de aandrijfkrachten, afhankelijk van de
omstandigheden. Met een draaiknop onder
aan de console kunnen verschillende moge
lijkheden worden gekozen. Voor de zwaar
ste omstandigheden biedt de Suzuki een la
ge gearing en een blokkering van het mid-
dendifferentieel.
Al met al maakt dat de Suzuki Grand Vitara
tot een prima rijdende auto, met voldoende
functionaliteit. Maar hij maakt zichzelf door
de aan de C02-uitstoot gekoppelde nieuw
prijs wel vrijwel onverkoopbaar.
Mazda CX-5 2.0
Een compacte SUV uit het
premium segment, met een
prachtige afwerking en een
krachtige aandrijflijn met
4WD. Bagage 460-1.365 li
ter. Gewicht 1.540 kg. Benzi
ne 2.0 I, 211 pk.
Vanaf 42.110 euro, 2.0 TFSI 211 pk S-tronic 49.160 euro.
Plus: rijcomfort, uitstraling, prestaties.
Min: geen echte terreinwagen.
MMMWM8IWIWWMMIMMIIIIB«BKIia^«B8MBWMBIIWIllllllll»ll1llllllllli||||||||||||||
De meest complete benzine
versie van de Mazda CX-5
rijdt erg goed, heeft fijne en
zuinige motor en aantrekke
lijke prijs. Bagage 505-1.620
liter. Gewicht 1.380 kg. Ben- j
zine 2.0 1,160 pk.
De VW Tiguan komt pas in
zijn duurste varianten met
krachtige motor prijstech
nisch in de buurt van de Su
zuki. Bagage 470-1.510 liter.
Gewicht 1.559 kg. Benzine
2.0 1,180 pk.
Vanaf 27.490 euro, 2.0 GT-M 4WD 40.990 euro.
Vanaf 30.690 euro, 4 Motion Sport Sr Style 48.990 euro.
Min: in dit vergelijk geen.
Plus: hoogwaardige afwerking, rijcomfort, keuzemogelijkheden.
Min: in dit vergelijk geen.
door Tony Vos
Voor het eerst bij Renault
krijgt een nieuw productie
model de naam van de con
ceptstudie die eraan voorafging.
Met de Captur crossover begeeft
Renault zich in het enige groeiseg
ment van de Europese markt.
Het aanbod compacte crossovers
groeit sterk. Denk aan de Nissan
luke, Opel Mokka, Ford Ecosport,
Peugeot 2008 en nu dus ook de
Renault Captur. De auto staat op
het vertrouwde B-platform, waar
op ook de nieuwe Clio gebaseerd
is. Ondanks zijn stoere uitstraling
is de Captur maar 4,12 meter lang.
Het front draagt alle kenmerken
van het nieuwe familiegezicht,
waarvoor de Nederlandse design
chef Laurens van den Acker zich
sterk heeft gemaakt. Verder lopen
er aan de onderkant van de portie
ren brede stootranden en worden
de spatborden met zwarte kunst
stof uitgebouwd. Grappig is dat de
koper straks het dak in een contras
terende kleur kan bestellen.
Opvallende kleuren spelen, net als
bij de nieuwe Clio, een belangrijke
rol, zowel bij de lak als bij het inte
rieur. Vormgeving van dashboard
en portierpanelen is specifiek voor
dit nieuwe model.
Eén van de mogelijke uitrustings
details van de Captur is het
R-Link-systeem. Daarin zijn navi
gatie, touchscreen en toegang tot
het internet, alsmede bediening
met de stem geïntegreerd. Verder
laat Renault getalsmatig nog niet
al te veel los over de nieuweling.
Er wordt slechts gesproken over
een flinke bagageruimte en het feit
dat de meest spaarzame motorva
riant een C02-uitstoot heeft van
96 gram per kilometer. Het gaat
daarbij ongetwijfeld om de 1.5 dCi.
Renault gaat de Captur leveren
vanaf mei. De prijzen worden in
maart rond de onthulling op de au
tosalon van Genève vrijgegeven.
door Willem de Volder
De nieuwe Lexus IS, onthuld
op de autoshow in Detroit,
is in lijn met het concept
model LF-CC dat in Parijs op de
autosalon stond. De spindle grille is
dominant aanwezig, net als de kop
lampen en de L-vormige dagrijver-
lichting.
Het is Lexus' nieuwe designtaai en
daarvan zagen we al kenmerken in
de huidige GS. De nieuwe sedan
omvat verder een langgerekte dak
lijn, grote portieren en korte over
hangen. Ten opzichte van de voor
ganger is de auto breder en heeft
een langere wielbasis. Dat vertaalt
zich in meer beenruimte achterin
en groei van het bagagevolume.
Lexus gaat de IS in Nederland lou
Captur crossover. foto Renault Lexus IS 300h: dominant, foto Lexus
ter met benzinemotor leveren, uit
sluitend in combinatie met een
elektromotor (hybride). Vanaf dat
moment is de hele Lexus-lijn hy
bride. In de aanloop naar de zo
mer maakt de IS 30oh, voorzien
van 2.5 liter benzinemotor en elek
tromotor (220 pk), zijn opwach
ting in de showroom. Dan wordt
ook de IS F Sport Line leverbaar.
Die heeft dezelfde aandrijving als
zijn brave 30oh-broer, maar beant
woordt ondersteltechnisch aan
sportieve verwachtingen.
De F Sport Line is bedeeld met
een afwijkend grille- en bumperde
sign. Ook krijgt die uitvoering stoe
len die extra ondersteuning geven.
Overigens biedt het meubilair in
de normale versie al veel comfort.
De ontwerpers hebben de stoel
een iets andere positie gegeven en
het stuur staat onder een andere
hoek. Daardoor wordt het sportie
ve gevoel onderstreept.
Over C02-uitstoot van de IS 30oh
meldt Lexus dat die onder de
100 gram per kilometer blijft. De
importeur wil er graag nog enkele
grammetjes afsnoepen voor opti
maal belastingvoordeel (14 in
plaats van 20 procent bijtelling).
De nieuwe CLA van Mercedes is
een sportief gelijnde, compacte se
dan op dezelfde basis als de nieu
we A-klasse. Het model wordt 'pu
bliek' in maart in Genève. Behalve
voorwielaandrijvers ontwikkelde
Mercedes een nieuwe vierwiel
aandrijving. De CLA heeft 20 pro
cent bij telling. Vanaf 32.495 euro.
Er is van de Hyundai i30 nu ook
een driedeurs variant, die 500 eu
ro minder kost dan de vijfdeurs.
In het vooronder ligt de 135 pk
sterke 1.6 liter direct ingespoten
benzinemotor, terwijl er ook een
128 pk diesel is. De prijslijst start
bij 17.995 euro voor de benzine en
20.495 euro voor de diesel.
Door het nieuwe front sluit de
Toyota Verso aan bij de Auris. Het
motorenaanbod blijft gelijk met
de 1.6 en 1.8 liter benzine en de
2.0 liter diesel. Basisversie is de
1.6 Comfort voor 26.500 euro. Stan
daard heeft de auto vijf zitplaat
sen, een derde zitrij is een optie.