[<s media An officer and a gentleman TERUGGESPOELD 27 De opnames van De ontmaskering van de vastgoedfraude zaten er nog maar net op, toen Jeroen Willems aan een hartaanval bezweek. In zijn laatste hoofdrol schittert de acteur als de charmante charlatan Theo Frijn. door Rivka Croenier In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. media@wegener.nl 024-3650570 Fouter dan Theo Frijn kom je ze zelden tegen: lange paardenstaart, strakgesneden zwart pak, felle ogen achter ge tinte glazen, een man die achteloze snuifjes coke afwis selt met dikke sigaren en tijdens een zakelijke meeting rustig even op zijn hoofd gaat staan om zen te worden. Zijn partner in crime, Ger van Woerkom, is op het oog zijn absolute tegenpool: bleek, blond, koele blik, duur nietszeg gend pak. Maar de charismatische personal coach en de daadkrach tige zakenman hebben meer ge meen dan je denkt. Een gedeelde air van pure onoverwinnelijkheid bijvoorbeeld. De miniserie De ontmaskering van de vastgoedfraude verhaalt over op komst en ondergang van een illus ter duo dat het oerdegelijke bedrijf Bouwfonds ombouwde tot lucra tieve geldmachine. Jarenlang vul den ze hun zakken, tot ze werden gearresteerd en hun slimme me chanisme krakend tot stilstand kwam. De opnames werden half oktober afgerond. Hoofdrolspeler Jeroen Willems (net 50) bezweek op 3 december aan een hartaanval. Zijn tegenspeler Ian Bok kan het nog steeds niet bevatten. „Op maandag gebeurde het, dinsdag zouden we met z'n allen naar de net afgemonteerde serie gaan kij ken. Zo'n innemend en bijzonder mens, in een klap weg." In het begin zat Willems hem een beetje te jennen, herinnert Bok zich. „Hij wilde kijken wat voor vlees hij in de kuip had." Na een achteloos complimentje van zijn tegenspeler wist de acteur dat het Zaterdag 12 januari 2013 De in december overleden Jeroen Willems (links) en Ian Bok in De ontmaskering van de vastgoed fraude, foto Guido van Gennep goed zat. Nu kan hij alleen maar vurig hopen dat het publiek voelt en ziet wat ze er samen in hebben gestopt. „De magie van dat vreem de duo dat mensen verleidt tot een totaal andere manier van za kendoen. Met grote gevolgen." Bok, eerder te zien als Prins Claus in Beatrix, Oranje onder vuur, ver diepte zich bewust niet in de ech te hoofdrolspeler van de vastgoed fraude, Jan van Vlijmen. Die werd in januari vorig jaar veroordeeld tot vier jaar cel. „Ik wil geen por tret van hem maken, maar zelf vorm geven aan mijn personage." Het boek De vastgoedfraude, waar op de serie losjes is gebaseerd, las hij ook maar half. „Veel te saai." Hoe hij zich dan wel inleefde? „Ik probeerde me voor te stellen wat er was gebeurd als ik zelf vastgoed magnaat was geworden. Bij het vrijbuitersgevoel kan ik me wel iets voorstellen. Lukt het? Blijf ik buiten schot? Dat gevoel moet ver slavend zijn." Regisseur Hanro Smitsman las het boek wel. Met veel plezier. Saai en ondoorgrondelijk? Welnee. „Wat die mannen deden, was geen ra ketwetenschap." Het is lastig dit soort materie in drama te verpak ken, erkent hij. In aflevering drie wordt de zogeheten ABC-con- structie waarmee Frijn en Van Woerkom binnenliepen, uitge legd. Nou ja, uitgelegd. „De ac teurs spelen alsof ze het zelf alle maal heel goed begrijpen. Daar door denk je als kijker ook dat je het snapt", verklapt Smitsman zijn strategie. Want, zo stelt hij, de slinkse werkwijze van de witte boordencriminelen is feitelijk bij zaak. „Waar deze serie om draait, is de vriendschap tussen twee mannen in een wereld waar geld de maatstaf is voor alles." Smitsman denkt dat de hoofdrol spelers in de echte vastgoedfraude zich in de serie zullen herkennen. „Nico Vijsma - Frijn in de serie - kan, denk ik, wel lachen om hoe hij door Jeroen wordt neergezet." Dat Willems het resultaat nooit heeft kunnen zien, blijft lastig te verteren. „De ene dag zei ik nog 'ik zie je morgen'. En dan krijg je opeens een verbijsterend bericht: Jeroen is dood." Er is nooit over wogen de serie niet uit te zenden. „Dat had Jeroen nooit gewild." £2 De ontmaskering van de vastgoed fraude. Vandaag (zaterdag) op Nederland 2, 21.05 uur. Reageren? media@depersdienst.nl Het moet gezegd: niet elke film uit de jaren tachtig heeft de tand des tijds zo uitmuntend doorstaan als 'An officer and a gentleman'. Dat is grotendeels te danken aan de sterke cast en het ontroerende verhaal over een jon gen die, om straaljagerpiloot te worden, een zware marinetraining ondergaat. Dat veel omroepen deze film rond de kerst en Valentijnsdag uit het archief opdiepen, zal er mede de oorzaak van zijn dat er maar geen stof op wil neerdwarrelen. Dat is ook terecht: 'An officer and a gentle man' (1982) kan nog steeds met de beste in zijn soort mee. Vooral vrouwen zullen er door Jan van Mullem graag bij op de bank neerploffen, met een glaasje wijn en een doosje tissues bij de hand. De aanwezigheid van de nog jonge en vitale Richard Gere is al een goed argu ment daarvoor. Daarnaast sluit het dramati sche verloop van deze 'liefdesgeschiedenis met een feelgood-einde' uitstekend aan bij wat (vooral) vrouwen ook vandaag de dag nog van zo'n genrefilm verwachten. Maar ook voor mannen is 'An officer and a gentleman' bovenmatig goed te pruimen, zelfs voor de stoersten. Zowel Gere, in de rol van beschadigd marine-groentje (moe der dood, opgegroeid bij een varende vader met een alcoholprobleem, in crimineel Ma nilla), als zijn liefje Debra Winger (arme fa brieksarbeidster, net als Gere op zoek naar een betere toekomst) spelen geloofwaardig en vestigen definitief hun naam met deze film. En dan te bedenken dat Gere eigenlijk niet zat te wachten op deze rol. John Travol ta, Eric Roberts, Jeff Bridges, Kurt Russell en John Denver hadden al bedankt; Gere Richard Gere en Debra Winger vinden elkaar lief in An officer and a gentleman. zou het 'puur voor het geld' hebben ge daan. Het is vooralsnog zijn grootste hit ge bleken, op 'Pretty woman' na. Ook Winger, derde keuze na Kristy McNicol en Brooke Shields, had vooraf zo haar twijfels. Ze was vergeten in haar contract op te nemen dat ze geen naaktscènes wilde, een foutje waar van de mensen achter de schermen gretig gebruikmaakten. Hoewel, niet alle mensen waren onder de indruk van haar verschij ning: producent Don Simpson zei tijdens de auditie tegen haar dat ze het wellicht niet zou worden, want: 'I need somebody fuckable. You're not fuckable enough'. Ach, de producent oordeelde ook dat de ti telsong 'Up where we belong', de latere hit van Joe Cocker en Jennifer Warnes én Os carwinnaar (Best song), niet goed genoeg was. Terwijl toch iedereen zich de vertede rende, laatste shots herinnert waarin Gere zijn lieveling, op de warme klanken van Cocker en Warnes, uit de fabriek naar bui ten draagt, een betere toekomst tegemoet. Er was trouwens nog een Oscar voor de film: Louis Gossett Jr. kreeg het beeldje voor zijn rol als über-strenge drillsergeant Emil - 'don't you eyeball me, boy' - Foley. Terecht: de magie tussen hem en Gere (Zack Mayo-'naise' in de film) is subliem.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 79