PZC
Mart Smeets
op zoek naar
zijn roots
kijktip
zaterdag, 20.15 uur
kijken luisteren
Roy Dames volgde voor De seks politie Haagse
rechercheurs van de afdeling Commerciële Zeden. Die
houden zich bezig met bestrijding van mensenhandel.
„Het is vechten tegen de bierkaai."
door Monique Brandt
Q
Zedenpolitie
vecht tegen
de bierkaai
Roy Dames zag met eigen ogen
dat mensenhandel bestrijden
geen sinecure is. „Ik zou op een
zeker moment zeggen: bekijk
het! Maar mensen als Ed, Anita
en Frans (kleine foto boven)
klampen zich vast aan die paar
meiden die ze er uithalen."
foto's NCRV
Voor De sekspolitie wijkt filmmaker en
fotograaf Roy Dames wat af van zijn
vaste werkwijze. Voor het eerst filmt
hij vanuit het perspectief van de poli
tie. De documentaire focust op het
werk van het opsporingsteam van
Commerciële Zeden in Den Haag. Doel: bestrijding
van mensenhandel.
De vele regels maken het voor Ed en zijn collega's
lastig daders te pakken. Bovendien wordt ruim een
derde van hun tijd in beslag genomen door veelal
Afrikaanse vrouwen die gebruik maken van de zoge
heten Beregeling. Deze bepaalt dat vrouwen die
mogelijk slachtoffer zijn van mensenhandel en aan
gifte doen, nog drie maanden in Nederland mogen
blijven. Hoewel elke aangifte serieus wordt opgeno
men, zijn deze aangiftes vrijwel nooit met bewijs te
staven. Dat frustreert de rechercheurs mateloos,
zegt Dames, die ruim een jaar meeliep met de poli
tie, vaak zonder camera. Dames draaide globaal drie
keer per week diensten mee. Vooral avonddiensten,
omdat dan het meeste zou gebeuren. Dat viel tegen;
het werk voltrekt zich vooral aan het bureau.
Dames wilde de dagelijkse praktijk van de recher
cheurs Ed, Anita en Frans laten zien, zonder op
smuk. De belangrijkste basis was, zoals altijd in zijn
werk: absoluut vertrouwen. „Ze moeten je kennen,
weten dat je je mond houdt over de dingen die je
hoort. Dat vertrouwen krijg je niet alleen door het
ondertekenen van een contract."
Vrolijkmakend is niet meteen het juiste woord voor
de film. De rechercheurs hebben het zwaar met
mensenhandelaren die door de mazen van de wet
glippen. En met de enorme stroom vrouwen die
maar blijft komen en waarop lastig grip is te krij
gen. „Bij de eerdere serie Dossier loverboy kreeg ik
van betrokkenen altijd te horen dat de politie te wei
nig doet. Nu weet ik dat ze wel veel doet, maar vaak
geblokkeerd wordt door wetgeving. Dan mag je van
geluk spreken dat deze rechercheurs tegen de
stroom in toch doorgaan met hun werk. Ik zou op
een gegeven moment zeggen: bekijk het! Maar men
sen als Ed, Frans en Anita klampen zich vast aan
die paar meiden die ze er uithalen. Terwijl het vech
ten tegen de bierkaai is."
Ook zelfheeft Dames weieens genoeg van zijn werk
rond de afvalput van de maatschappij. „Soms word
ik er helemaal ziek van, maar het blijft trekken. Ik
heb toch de drang te laten zien dat al die zoge
naamd slechte mensen ook andere kanten hebben."
De zin van alles wat hij zelf tot nu toe heeft gedaan,
wil hij vatten in zijn volgende film, Broers. Die is in
april bij de EO te zien. Een telefoontje over de drei
gende sluiting van zijn oude kerk in vroegere woon
plaats Beverwijk, haalde een hele geschiedenis naar
boven met betrekking tot zijn op 22-jarige leeftijd
overleden broer Harry, een toen veelbelovende ster
renkundige. Welke invloed hebben het wereld
beeld, het geloof en vooral de dood van zijn broer
op zijn leven gehad? „De conclusie van de film
wordt ongeveer: mijn films hebben zin gehad, maar
dat is, zoals alles, relatief Als je een film maakt, heb
je mazzel als ze na tien jaar soms nog over je pra
ten, maar dan is het wel afgelopen."
Voor hemzelf wordt Broers misschien wel zijn be
langrijkste film. „Ik dacht: als ik de pijp uitga, heb ik
deze vast gemaakt. Ik zie het als een soort levensver
zekering. Ik móét deze film gewoon maken."
Verder heeft hij nog projecten genoeg in bewerking.
Zoals de film over de pedofiel die hij tien jaar lang
volgde. En het project met de werktitel Penoze, waar
voor hij met Arnold-Ian Scheer 26 jaar geleden voor
het eerst de Amsterdamse onderwereld volgde en
waarin onder meer de oorlog rond de in 1991 geli
quideerde crimineel Klaas Bruinsma, alias De Domi
nee, uit de doeken wordt gedaan. Deze is, inclusief
gloednieuw materiaal, volgend jaar klaar, een om
roep is nog niet gevonden. „Uniek materiaal. Die
film maken we af, omroep of niet. Al moeten we er
met zijn tweeën naar kijken, die film komt er."
De sekspolitie. Maandag, Nederland 2 om 20.25 uur.
Reageren?
media@depersdienst.nl