PZC Mart Smeets op zoek naar zijn roots kijktip zaterdag, 20.15 uur kijken luisteren Roy Dames volgde voor De seks politie Haagse rechercheurs van de afdeling Commerciële Zeden. Die houden zich bezig met bestrijding van mensenhandel. „Het is vechten tegen de bierkaai." door Monique Brandt Q Zedenpolitie vecht tegen de bierkaai Roy Dames zag met eigen ogen dat mensenhandel bestrijden geen sinecure is. „Ik zou op een zeker moment zeggen: bekijk het! Maar mensen als Ed, Anita en Frans (kleine foto boven) klampen zich vast aan die paar meiden die ze er uithalen." foto's NCRV Voor De sekspolitie wijkt filmmaker en fotograaf Roy Dames wat af van zijn vaste werkwijze. Voor het eerst filmt hij vanuit het perspectief van de poli tie. De documentaire focust op het werk van het opsporingsteam van Commerciële Zeden in Den Haag. Doel: bestrijding van mensenhandel. De vele regels maken het voor Ed en zijn collega's lastig daders te pakken. Bovendien wordt ruim een derde van hun tijd in beslag genomen door veelal Afrikaanse vrouwen die gebruik maken van de zoge heten Beregeling. Deze bepaalt dat vrouwen die mogelijk slachtoffer zijn van mensenhandel en aan gifte doen, nog drie maanden in Nederland mogen blijven. Hoewel elke aangifte serieus wordt opgeno men, zijn deze aangiftes vrijwel nooit met bewijs te staven. Dat frustreert de rechercheurs mateloos, zegt Dames, die ruim een jaar meeliep met de poli tie, vaak zonder camera. Dames draaide globaal drie keer per week diensten mee. Vooral avonddiensten, omdat dan het meeste zou gebeuren. Dat viel tegen; het werk voltrekt zich vooral aan het bureau. Dames wilde de dagelijkse praktijk van de recher cheurs Ed, Anita en Frans laten zien, zonder op smuk. De belangrijkste basis was, zoals altijd in zijn werk: absoluut vertrouwen. „Ze moeten je kennen, weten dat je je mond houdt over de dingen die je hoort. Dat vertrouwen krijg je niet alleen door het ondertekenen van een contract." Vrolijkmakend is niet meteen het juiste woord voor de film. De rechercheurs hebben het zwaar met mensenhandelaren die door de mazen van de wet glippen. En met de enorme stroom vrouwen die maar blijft komen en waarop lastig grip is te krij gen. „Bij de eerdere serie Dossier loverboy kreeg ik van betrokkenen altijd te horen dat de politie te wei nig doet. Nu weet ik dat ze wel veel doet, maar vaak geblokkeerd wordt door wetgeving. Dan mag je van geluk spreken dat deze rechercheurs tegen de stroom in toch doorgaan met hun werk. Ik zou op een gegeven moment zeggen: bekijk het! Maar men sen als Ed, Frans en Anita klampen zich vast aan die paar meiden die ze er uithalen. Terwijl het vech ten tegen de bierkaai is." Ook zelfheeft Dames weieens genoeg van zijn werk rond de afvalput van de maatschappij. „Soms word ik er helemaal ziek van, maar het blijft trekken. Ik heb toch de drang te laten zien dat al die zoge naamd slechte mensen ook andere kanten hebben." De zin van alles wat hij zelf tot nu toe heeft gedaan, wil hij vatten in zijn volgende film, Broers. Die is in april bij de EO te zien. Een telefoontje over de drei gende sluiting van zijn oude kerk in vroegere woon plaats Beverwijk, haalde een hele geschiedenis naar boven met betrekking tot zijn op 22-jarige leeftijd overleden broer Harry, een toen veelbelovende ster renkundige. Welke invloed hebben het wereld beeld, het geloof en vooral de dood van zijn broer op zijn leven gehad? „De conclusie van de film wordt ongeveer: mijn films hebben zin gehad, maar dat is, zoals alles, relatief Als je een film maakt, heb je mazzel als ze na tien jaar soms nog over je pra ten, maar dan is het wel afgelopen." Voor hemzelf wordt Broers misschien wel zijn be langrijkste film. „Ik dacht: als ik de pijp uitga, heb ik deze vast gemaakt. Ik zie het als een soort levensver zekering. Ik móét deze film gewoon maken." Verder heeft hij nog projecten genoeg in bewerking. Zoals de film over de pedofiel die hij tien jaar lang volgde. En het project met de werktitel Penoze, waar voor hij met Arnold-Ian Scheer 26 jaar geleden voor het eerst de Amsterdamse onderwereld volgde en waarin onder meer de oorlog rond de in 1991 geli quideerde crimineel Klaas Bruinsma, alias De Domi nee, uit de doeken wordt gedaan. Deze is, inclusief gloednieuw materiaal, volgend jaar klaar, een om roep is nog niet gevonden. „Uniek materiaal. Die film maken we af, omroep of niet. Al moeten we er met zijn tweeën naar kijken, die film komt er." De sekspolitie. Maandag, Nederland 2 om 20.25 uur. Reageren? media@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 77