I spectrum &|2X 'W f*%< H Adèle! W £dSatmt! ,W^ ^£2?*.# mm&m j *^|f j£S 1 -* 5' 1 .i*,,# -^«^vs g jt« 'S|®. i fiftl <?5%s PAife 7 ifE Vi%4® iiilfillVil? '4tl n RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE naar het schijnt W m 2&3% 7* m 3ttsm*»f <m m r.- as» ^m§ ••- -^w fmmli ÊMÈ0È >ÉêlSik'-W f - I Marjan Berk V:^"^ W*Sb,. *$&■-«£- Nr-/ fisé^ ir iÉw*S?-^éf .43» - 3' MMa g^.; ;f - I j Zaterdag 12 januari 2013 ■?,^i r, -; - ^PSpyQSfe*J; -■" i •,«-•::•« 1 i? Adèle Bloemendaal tachtig! Haar vrolij ke hoofd kijkt mij aan vanaf een aan tal voorpagina's van kranten en week bladen. Het mooiste vrolijke hoofd staat op de weekendbijlage van het Algemeen Dagblad. De herinneringen aan het Leidse Plein cabaret van Jaap van der Merwe komen weer bo ven. In 1959 nam zij de plaats in van Hansje Tous- saint, wier man voor zijn werk bij de KLM naar Moskou verhuisde, en waar ik nog een paar maanden samen met Adèle het opruiende pro gramma 'Alle Gekken Kijken' speelde in het piepkleine theatertje boven het ook al niet al te grote Leidsepleintheater. Daarin had zich, na de glorieuze jaren met het eerste soloprogramma van Toon Hermans en de uitverkochte zalen met het gezelschap van Wim Kan, een bioscoop gevestigd. Ik leerde van haar: „Nooit zonder ogen de straat op!" Eind jaren vijftig, ik vond lip stick wel genoeg. Maar Adèle zette altijd haar 'ge zicht' op; een streepje boven de ogen, de wim pers aangezet met mascara. Het Leidsepleincabaret viel door financieel wan beheer uit elkaar. Om inbeslagname te voorko men, wierpen Adèle en ik onze bezittingen uit het raam van onze kleedkamer, waar pianist Ruud Bos klaar stond om onze theaterjurken, nog ontworpen door couturier Frank Govers, op te vangen! Ooit traden wij samen op in 'De Wonderbar', een rare Duitse musical, uitgebracht op«televisie door de Vara. Op oorlogspad in de Leidsestraat lieten wij ons bij de inmiddels ook verdwenen winkel van Metz verleiden tot de aanschaf van witte, van broderie Anglaise gemaakte kinder achtige jurken, met een blauw zijden lint als ceintuurtje. We zagen er, inmiddels allebei der tig, dan ook uit als oude kinderen, geen gezicht! Soms zag Adèle een 'lekker ding'. Dan fluisterde ze me in het oor: „Die neem ik straks mee naar huis!" En éénmaal vertelde ze: „Dit was weer he lemaal niks! Toen ik vertrok, heb ik maar vijf gul den op het nachtkastje gelegd!" Adèle trouwde met Donald Jones, een hartstoch telijke relatie, die niet standhield. Jaren later ver telde Donald, hoe hij na de scheiding op een avond, door jaloerse woede gedreven en boven dien flink aangeschoten, zich met een ladder naar Adèles woning begaf. Hij was ervan over tuigd dat zij met een nieuwe lover in bed zou lig gen. Hij zette de ladder tegen haar slaapkamer raam, klom briesend omhoog en zag tot zijn ver bazing Adèle, gekleed in een hooggesloten nachtpon, in bed met een lijvig boek! Maar de meest unieke Adèle-ervaring was toen zij haar allereerste one-womanshow 'Adèle in korte broek' ten doop hield in het DelaMarthea- ter. Ik zat daar met Ruud Bos en Guus Vleugel en het was zo'n formidabele en unieke explosie van komisch talent wat wij daar meemaakten, dat wij dolenthousiast na afloop van die voor stelling naar het beroemde Keijzer trokken, krab- cocktails en Sancerre bestelden en uitgelaten op deze koningin van het cabaret toostten! Als op het toneel, op televisie of in een film ie mand in staat was tot een metamorfose van prachtig ingetogen zingen tot hilarische uitbars tingen van grandioze flauwekul, dan was het Adèle. Bovendien bewoog ze zich prachtig met dat lange lijf, waarop dat vrolijke, af en toe clow neske hoofd stond! In mijn hoofd woont Adèle forever!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 57