spectrum 4 S De streepjescode vierde onlangs zijn óoste verjaardag. Het feestje ging min of meer ongemerkt voorbij. Eigenlijk ten onrechte, want de barcode betekende een revolutie in het winkelen. Inmiddels staan de opvolgers van de streepjescode in de rij. Zaterdag 12 januari 2013 I De door Sandra van Maanen illustratie Mark Reijntjens Zonder veel ruchtbaar heid is eind vorig jaar de óoste verjaardag van de streepjescode gevierd. Een leven zonder streep jescode is nauwelijks nog voorstelbaar. Iedere dag staan we aan de kassa en wordt de bar code, zoals dat rijtje streepjes officieel heet, op een product gescand. Daarmee fungeert de barcode als prijs- en voorraadindicator. Met dank aan de uitvinder, Norman J. Woodland, een werktuigbouwkundige uit Philadelphia. Woodland, die vorige maand op 91-jarige leeftijd overleed, vroeg in 1949 octrooi aan op zijn uitvinding. Het patent werd op 7 oktober 1952 vastgelegd. Wood land had er toen al drie jaar denkwerk in zitten. De behoefte vanuit de voedselindustrie aan een slim volgsysteem voor producten was voor de voormalige docent werktuig bouwkunde de prikkel een uniek codering systeem te ontwikkelen. Een systeem als opvolger van de ponskaart, maar dan geïn spireerd op de Morse-code, waarbij punt jes en streepjes worden gebruikt om elek tronische informatie te verzenden. Een middagje strand in Florida deed het kwart je vallen: na het trekken van wat streepjes met zijn vingers in het zand, realiseerde Woodland zich dat dit wellicht het sys teem kon worden om een schat van infor matie op eenvoudige wijze te communice ren. Niet meer dan vier streepjes telden de eer ste barcodes, die in het vroege ontwikkel traject naast elkaar of in cirkelvorm wer den toegepast. Woodlands werkgever IBM zag er weinig heil in en verkocht het pa tent. In 1969 verliep dit, maar de ontwikke ling van de code ging door. Uiteindelijk kreeg IBM de rechten in 1971 opnieuw in handen. Twee jaar later ontstond de twaalf- cijferige Universal Product Code. Naast de Amerikaanse is er ook een Europese, Chi nese en Japanse standaard. Op 26 juni 1974 verscheen voor het eerst een product met streepjescode in de supermarkt: een pakje kauwgum van Wringley's. De streepjescode of barcode bestaat uit een serie lijntjes die door een scanner gele zen worden. Afhankelijk van het systeem bestaat de code uit cijfers of uit een combi natie van cijfers, letters en leestekens. Er zijn aparte codeermethodes, bijvoorbeeld voor ziekenhuizen waar bloedmonsters in laboratoria gemerkt worden. Maar ook par keren, bagage inchecken of boeken lenen gaat allemaal sneller en beter georgani seerd dankzij de streepjescode. De streepjescode vond snel zijn weg naar de supermarkt. Dankzij de barcode op elk product werd het voorraadbeheer vrijwel volledig geautomatiseerd. En aan de kassa zit de vaart er goed in. Geen getreuzel of oponthoud, omdat de caissière een offday heeft of omdat het prijsje ontbreekt. De leek kan aan de code aflezen of een pro duct in Nederland is gemaakt of alleen be werkt dan wel verpakt. Je kunt achterha len wie de fabrikant is door te kijken op de website www.gepir.nl. Een in Nederland geproduceerd artikel begint met de cijfers 871. De zes cijfers daarna vormen de unie ke code van de fabrikant, de daaropvolgen de drie cijfers staan voor het product of productgroep). Het laatste cijfer is een con trolenummer. De supermarkt kan eigen in formatie toevoegen aan de code. Prijs, in koopdatum, volume van de partij. In de loop der jaren heeft het ogenschijnlijk zo simpele systeem een enorme ontwikkeling qua logistiek ten gevolg gehad. Het aantal keren dat de consument zelf de streepjescode gebruikt voor informatie zal de komende jaren naar alle verwachting toenemen. Afgelopen jaar werd de app BoodschApp gelanceerd, een beoordelings systeem waarmee je als consument via de streepjescode in één oogopslag ziet hoe ge zond en prijsvriendelijk een product is. Via deze app kunnen inmiddels vierdui zend producten worden vergeleken op het gehalte aan verzadigd vet, suiker, vezels en zout, maar ook op het gebied van prijs. Ook Foodhouse vergelijkt producten op hun voedingswaarde. Met deze app is bo vendien informatie over supermarkten te vinden. Foodhouse biedt informatie over zo'n achtduizend producten van Albert Heijn, Jumbo en C1000. Inmiddels heeft de streepjescode een vol waardige nakomeling: de QR-code. Deze werd al gelanceerd in 1994 speciaal voor consumenten, maar is pas de laatste twee jaar in opkomst. QR staat voor quick response: snel ant woord. Want daar zijn we als moderne consumenten dol op! Om een goede keuze te maken, willen we direct informatie over een product. Met de QR-code kan dat; scan het zwart-witte pictogram met je smartphone en alle informatie wordt zicht baar. De QR-code duikt steeds vaker op: in ad vertenties, op producten, op etalageruiten. Vorig jaar werd hij geïntroduceerd in de horeca. Door te scannen kunnen gasten bij voorbeeld de menukaart van het restau rant thuis, op kantoor of onderweg alvast bekijken. Inmiddels duiken overal in de wereld virtu ele shops op. Je kunt er winkelen, maar er is alleen een geëtaleerd product te zien en in sommige gevallen zelfs alleen een afbeel ding. Door de QR-code te scannen kun je meer informatie krijgen. Wil je het pro duct hebben? Even scannen met de smart phone, online betalen en klaar is Kees. Het bestelde product wordt vervolgens thuisbe zorgd. Het aantal varianten op de barcode neemt inmiddels toe. Naast de QR-code zijn er systemen als RFID en NFC die productin formatie, beveiliging en logistiek verzor gen. En onlangs is een barcode geïntrodu ceerd die gebruik maakt van geluid. Hier bij wordt een patroon, een beetje vergelijk baar met dat op een cd, geëtst op een pro duct. Met een naald of zelfs een vinger kan over dit patroon worden gewreven om tril lingen op te wekken die een computer kan herkennen en omzetten in informatie. Woodland kan de ontwikkelingen niet meer volgen. Maar vorig jaar maakte hij nog wel mee dat hij, dankzij zijn uitvin ding, werd toegelaten tot de Amerikaanse Nationale Uitvinders Hall of Fame. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56