41 werken
I
1
I
l
I
I
De pot en de ketel
1
fiscaal
EP
Nu de showroom uit rijden, later betalen.
De autobranche maakt het verleidelijk geld te
lenen voor de aanschaf van een nieuwe auto.
Als de autoverkoper zegt dat
het aanbod alleen vandaag
geldt, word je gemanipuleerd
OPROEP! WAAR GEEF JE
DE LAATSTE EURO AAN UIT
Online hypotheekadvies
goedkoper dan via bank
Kwart wintersporters
onvoldoende verzekerd
Meer ergernis tij'dens
inkopen in december
Meldpunt voor oneerlijke
prijzen reisaanbieders
zaterdag 12 januari 2013
door Wil Vennix
Wat is de overeen
komst tussen een
bordeel en een ge
meente? Beide zien
zich geconfronteerd met de btw
en proberen daar soms op een ge
kunstelde manier onderuit te ko
men. Nu is de btw een wonder
lijk fenomeen, want je voelt deze
belasting pas als je er niet onder
valt.
Een normaal belaste ondernemer
vindt het niet erg btw te betalen,
want die kan hij gewoon terugvra
gen. Een particulier kan dat niet
en betaalt de btw dus echt. Het
zelfde geldt voor ondernemers
die, geheel of voor bepaalde dien
sten, zijn vrijgesteld. Dat klinkt
leuk, maar kan juist zeer nadelig
zijn omdat er dan ook geen recht
op aftrek van betaalde btw is.
Afhankelijk van de omstandighe
den proberen creatieve onderne
mers (bijgestaan door al niet min
der creatieve adviseurs) dan ook
onder de btw uit te komen of er
juist onder te vallen.
Zo stelden ondernemers in de
seksbranche dat een deel van hun
omzet moest worden gezien als
de onbelaste verhuur van een
raam of kamer aan zelfstandige
prostituees. De Hoge Raad heeft
daar korte metten mee gemaakt.
In alle voorgelegde gevallen was
niet alleen sprake van terbeschik
kingstelling van een ruimte, maar
werden ook aanvullende diensten
verricht, zoals schoonmaak en ver
schoning van beddengoed. Het to
tale pakket is dan belast met btw,
aldus onze hoogste rechter.
Gemeenten proberen juist wél on
der de btw te vallen. Zo wil de ge
meente Brielle zo'n 2,5 miljoen eu
ro aan btw besparen door een
voor 30 miljoen euro gebouwd
scholencomplex voor slechts 2
miljoen te verkopen aan het
schoolbestuur.
De gemeente heeft al een bedrag
aan advieskosten ingecalculeerd
van een ton, omdat ze ervan uit
gaat dat de fiscus dwars ligt en de
zaak voor de rechter zal komen.
Dat laatste lijkt wel zeker, want
staatssecretaris Frans Weekers
van Financiën heeft zeer fel gerea
geerd. In een brief aan alle ge
meenten zegt de bewindsman ge
meenten die aan fiscale grensver
kenning doen, stevig de wacht
aan.
Saillant is dat Weekers tegelijker
tijd zelf óók onder vuur ligt. In
Groot-Brittannië is grote publieke
verontwaardiging ontstaan toen
bekend werd dat kofïïeketen Star
bucks daar nauwelijks winstbelas
ting betaalt. Omzet is er genoeg,
maar de meeste winst vloeit in de
vorm van royalty's en dure in
koop van koffiebonen naar Neder
land. En hier betaalt Starbucks
dankzij een gunstige regeling met
de Belastingdienst (een zogeheten
'ruling') slechts 2 procent belas
ting.
Onder druk van een dreigende
consumentenboycot heeft Star
bucks beloofd de komende twee
jaar 'vrijwillig' 20 miljoen pond
over te maken aan de Britse fis
cus.
Behalve op Starbucks richt de Brit
se kritiek zich ook op Nederland,
dat door zijn welwillende belas
tingregels belastingontwijking
door multinationals zou facilite-
ren. De kritiek komt zowel uit Eu
ropa als uit onze eigen Tweede
Kamer. Traditiegetrouw ant
woordt de staatssecretaris van Fi
nanciën op dit soort kritiek dat
de fiscus gewoon de wet uitvoert
en dat hij op individuele gevallen
niet kan ingaan vanwege de fisca
le geheimhoudingsplicht Of de
Kamer daar ook dit keer nog ge
noegen mee neemt, is de vraag.
En de gemeente Brielle? Ik keur
haar grensverkennende construc
tie niet goed, maar zou het wel be
grijpen als de gemeente de staats
secretaris in haar antwoord fijn
tjes verwijst naar een aloud Ne
derlands spreekwoord. De pot ver
wijt de ketel dat hij de belastin
gen ontwijkt!
Mr. W.J.M. Vennix FB is vennoot bij
De Beer Accountants Belastingadviseurs te Tilburg.
Met lening koop
door Yvonne Jansen
illustratie Job van Celder
Net je rijbewijs? Tien tegen één dat
je snel een auto wilt kopen. De
dealer of verkoper vertelt je in de
showroom ongetwijfeld dat lenen
geen probleem is. Als je op zijn aanbod in
gaat, ben je in gezelschap van vele andere
Nederlanders. Consumenten die op krediet
een auto kochten, staan in totaal voor ruim
1,3 miljard euro in het krijt bij geldverstrek-
kers. De gemiddelde lening bedraagt 12.000
euro. Vooral bij de aanschaf van kleine, zui
nige auto's is lenen populair. Het aankoop
bedrag is te overzien, en dus ook de lening
die erbij wordt afgesloten.
Het grote aantal autokredieten is vooral het
gevolg van acties waarbij (de helft van) het
aankoopbedrag pas later betaald hoeft te
worden. De autobranche komt met dergelij
ke aanbiedingen omdat er minder auto's
worden verkocht en als ze verkocht worden
gaat het om kleinere wagens, waaraan
dealers en importeurs minder verdienen.
Om toch marktaandeel te behouden trekt
de branche mensen over de streep met ac
ties, zoals 'o procent rente'. Je betaalt inder
daad geen rente (wel aflossing), maar de kos
ten van de schuld (want dat is het) kunnen
verstopt zitten in een lagere inruilwaarde
voor je oude auto. De prijs van de nieuwe
auto staat vast, daar kan het dealerbedrijf
weinig aan veranderen. Verder krijgt de ver
koper meestal provisie van de financierings
maatschappij. Hij heeft er dus belang bij je
een lening aan te praten.
Het loont de moeite bij verschillende dealer-
bedrijven te 'shoppen'. Dealers krijgen van
de importeurs soms een premie per extra
verkochte auto. De ene dealer (of de indivi
duele verkoper) stopt die premie in eigen
zak, in andere gevallen wordt een deel van
het bedrag als extra korting aan de klant
doorgegeven. Zo kan exact dezelfde auto bij
het ene dealerbedrijf honderden euro's
goedkoper zijn dan bij de andere leveran
cier van hetzelfde merk.
Een leningvorm die door autobedrijven
vaak wordt aangeboden, is huurkoop. Vaak
niet onder die naam, maar met een woord
dat een verantwoorde bijklank heeft, zoals
'betaalplan' of'aflopend krediet'. Ford heeft
bijvoorbeeld zijn eigen financieringsmaat
schappij (Ford Credit) en biedt huurkoop
aan onder de naam Ford Options. Op dezelf
de wijze heeft de Volkswagen Bank het
Volkswagen Privé Plan. De looptijd staat in
dit soort gevallen vast en je betaalt een vast
bedrag aan rente en aflossing.
Bij huurkoop is de auto niet eerder van jou
dan nadat het complete bedrag is afgelost.
Kun je niet meer aan je betalingsverplich
ting voldoen, bijvoorbeeld als gevolg van
werkloosheid, dan wordt de auto ingeno
men en kan het zelfs gebeuren dat je niet al
leen de wagen kwijt bent, maar ook het
reeds betaalde geld.
Volgens de Autoriteit Financiële Markten
(AFM) kan een autobedrijf de auto opeisen
als minder dan 75 procent van het totale be
drag is afbetaald. Brengt de ingenomen auto
niet voldoende op om de restschuld af te be
talen, dan blijf je zitten met een schuld. De
rente bij huurkoop is vaak hoger dan die
van 'losse' persoonlijke leningen, dus bij
een andere kredietverstrekker dan de auto
verkoper.
Bij veel autohandelaren en dealers kun je
voorts een doorlopend krediet afsluiten.
Een overeenkomst met veel losse en open
eindjes, want een doorlopend krediet heeft
een variabele rente, geen vaste looptijd en
eenmaal afgeloste bedragen kunnen weer
opgenomen worden tot een bepaald bedrag
(kredietlimiet). Als je weinig gedisciplineerd
bent, is dit niet de geschiktste vorm van le
nen want als je even krap zit, is het gemak-
kelijk om te zwichten voor de verleiding
minder of niet af te betalen. Zo raak je niet
uit de schuld.
Het merk Ford biedt het zogenoemde 'Op-
tions-programma' aan. Dat stelt je als koper
in staat om elke drie jaar een nieuwe Ford
te rijden. Bij deze financiering geldt een ge
garandeerde inruilwaarde na een bepaalde
termijn. Van de klant wordt verwacht dat
hij tijdig de maandtermijnen betaalt evenals
de afgesproken 'slottermijn' (soms een flink
bedrag). Vrijwel alle automerken bieden
doorlopende kredieten aan. Soms zit daar
een bank of andere financier achter, soms
zijn ze zelf de geldverstrekker. Renault bij
voorbeeld biedt RFS aan, wat staat voor
Renault Financial Services.
Ook al overweeg je je nieuwe auto te finan
cieren, laat je dan in geen geval opjutten om
ter plekke een lening af te sluiten. Vraag ex
pliciet om het rentepercentage (dealers en
De crisis slaat om zich heen. Wellicht
komt er een moment dat de porte
monnee leeg raakt. Die laatste euro's
wil iedereen natuurlijk zinvol beste
den. Om die zeldzame goudvis te ko
pen, de auto nog even te pimpen, om
die wijn uit uw geboortejaar aan te
schaffen. Wat zou u doen? Waar zou
u uw laatste euro aan spenderen? Wij
zijn reuze benieuwd.
Laat het ons weten op
geld@depersdienst.nl.
Internetbedrijf EyeOpen start de
ze week met een digitale hypo
theekadviseur. De eerste volwaar
dige online adviseur, meldt Het Fi-
nancieele Dagblad. Het advies is
vooral op starters gericht en is,
volgens de krant, net zo goed als
een persoonlijk advies. Omdat het
adviesproces korter is, zouden de
kosten ervan lager zijn dan een hy
potheekadvies bij banken of
onafhankelijk adviseurs.
Een kwart van wintersporters is
niet verzekerd voor wintersport
of weet dat niet zeker, meldt Assu
rantie Magazine op basis van een
onderzoek van Europeesche verze
keringen. Van de Nederlanders
die deze winter op vakantie gaan,
kiest ongeveer de helft voor win
tersport. De meeste winterspor
ters hebben wel een reisverzeke
ring, maar vergeten een extra win
tersportdekking af te sluiten.
Ruim een op de drie Nederlan
ders blijkt zich in de december
maand meer te ergeren tijdens
het winkelen dan in de rest van
het jaar, stelt onderzoeksbureau
Store Support. Redenen daarvan
zijn drukte in de winkels, gebrek
kige service van het winkelperso
neel en beperkte beschikbaarheid
van producten. Toch prefereert
twee derde van de Nederlanders
de winkel boven internet.
De Consumentenbond komt met
een meldpunt voor oneerlijke reis-
prijzen. Vooral reisaanbieders op
internet nemen massaal een loop
je met de regels voor eerlijke en
duidelijke prijzen. De bond be
keek zestig websites van vlieg
maatschappijen en aanbieders
van tickets, pakket- en busreizen.
Geen enkele site geeft de prijzen
helemaal duidelijk en correct
weer.
>3