Zeeuws Orkest biedt muzikaal feestje met Nieuwjaarsconcert cultuur 117 Graag geziene gast bij rocksessies agenda Het Zeeuws Orkest Zanger/gitarist Andrew Elt treedt op Café Schuttershof in Middelburg De zondagse rocksessies in Café Schuttershof in Middel burg zijn aan het 8ste sei zoen bezig. De 'bijzondere gast' in januari februari is zanger/gitarist Andrew Elt. door Jeanette Vergouwen Het Prom sfeertje was aanwe zig. HZO had het noodweer van de Zeeuwse Overheid, die drastisch in de subsidie sneed, nog maar net weerstaan, maar liet zien dat het flexibel en strijdbaar is. De musici maakten van het Nieuw jaarconcert gewoon een muzikaal feestje. De Latijns-Amerikaanse muziek leent zich daar uitstekend voor. Tijdens de uitvoering waren er technische hoogstandjes en vaak swingende momenten, maar het samen gewoon lekker muziek maken prevaleerde. Dansen uit Mexico, Argentinië, Cu ba werden door de musici, die voor de gelegenheid een rode strik, corsage of zelfs schoenen droegen, met zichtbaar plezier ge speeld. Zangeres Yumara Grijt van de groep Adinda's y Tumbao kreeg orkestleden en publiek zover dat er gezongen en ritmisch bewo- NIEUWJAARSCONCERT Gastdirigent Ivan Meylemans Latijns-Am. muziek met werk van Marquez, Villa-Lobos, Rozsa, Gin- estera en Bernstein Gehoord: 10/1 Scheldetheater gen werd. De rode lijn in het pro gramma was duidelijk. Twee jonge talenten kregen tijdens dit prom- concert de kans om op te treden. Femke Steketee speelde de niet ge makkelijke Fantasia van Villa-Lo bos op sopraansax. Zij speelde technisch knap de virtuoze passa ges en het begin van deel 2 was ontroerend. Het door de altviool gebrachte thema werd mooi over genomen. Dies van den Berg speel de met verve het Spellbound concer to van Rozsa. Filmmuziek met een verrassende inbreng van de There- Meer agendanieuws staat op de website van deze krant. min, die voor een speciaal horror effect zorgde. Deze pianist, die voor het eerst met orkest speelde, bezit een goede techniek en is overtuigd van zichzelf Het orkest kon zich helemaal uitleven in de werken van Leonard Bernstein. On the Town werd spits, ritmisch vlot, gebracht. De kleine soli van de blazers, zeker de bluesachtige inbreng, waren sprankelend. Deze verhalende muziek klonk soms als de muziekjes van Comedy Capers. Bernstein kon als geen ander mu ziekstijlen combineren. De pot pourri van West Side Story riep herinneringen op aan mooie melo dieën zoals: To Night, Maria en I want to be in America. HZO zorgde o.l.v. een gepassioneerde dirigent voor een swingende avond met at tente slagwerkers, vaak pizzicato spelende strijkers en spetterende blazers. Nog te horen in de Mythe in Goes (12/1, uitverkocht) en in de Basiliek in Hulst (13/1). PODIUM ZATERDAG 12 JANUARI Goes Presentatieweekend Jeugd Theater school Zeeland mét korte presentaties van producties in voorbereiding, Podium 't Beest, 12.30 - 17.30 uur Nieuwjaars Promconcert Zeeuws Or kest, De Mythe, 20.00 uur Krabbendijke Lichte komedie van Toneelgroep Het Volk met Het Jubileum. De Meiboom, 20.00 uur Middelburg Familievoorstelling 'Lang Gelukkig', Theatergroep Duinart, 't Spiegeltheater, 20.00 uur Toneelvoorstelling 'De Verleiders' met o.m. Pierre Bokma, Leopolde Witte, Ge orge van Hout, Schouwburg, 20.00 uur Nieuw- en Sint-Joosland Theaterconcert Robert Jan Spits, Theater De Wegwijzer, 20.30 uur Oostburg Muziekvereniging Breskens-Groede Ledeltheater, 20.00 uur Renesse Muziekfeest met Benjamin Scott, Mor- riz, Overtracked, Jean Ladiz, Grand Café Helder, 22.00 uur Sint Jansteen Camere van Rhetorica Sint Jan ten Steene speelt 'Pizza van Pisa', De Warande, 20.00 uur Terneuzen Het Zwanenmeer, Ballet Staatsopera van Tatarstan, Scheldetheater, 20.00 uur Punk Party met Bambix, The Octopus- sys, A Hero Build en Zebrapad, De Pit, 20.00 uur Vlissingen Nieuwjaarsconcert 'Let's Dance' met Kon. Harmonie Ons Genoegen, Ballet school Suzanne de Jong en Janvier Dance- masters, Sint Jacobskerk, 19.30 uur Wissenkerke 'Coupure', Theaterproductiehuis Zee- landia, Onder de Toren, 20.00 uur Zaamslag Theaterconcert 'Zonder Bandjes', Podium Zaamslag, 20.00 uur zaterdag 12 januari 2013 door René de Dreu Na de aanzet met initia tiefnemer Danny Vera nam na twee seizoenen drummer Jeroen Polder man het stokje over. De formule is hetzelfde: Een huisband met gelou terde Zeeuwse muzikanten, stevi ge rock met veel herkenbare num mers en van tijd tot tijd een bijzon dere 'gast'. Zondag is dat dus Andrew Elt. De experimenteerdrift en de esca latie in de rockmuziek namen sinds de jaren zeventig een onge kende vlucht. Pas achteraf komen er etiketten: hardrock, powerrock, glamrock, metal, maar ook grunge, punkrock, progrock en stoner. De Engelse-Limburger Andrew Elt (1962) weet vanaf begin jaren tach tig als gitarist maar bovenal als zan ger in verschillende Nederlandse bands indruk te maken met het genre dat nu als hardrock en glam rock te boek staat. Vooral met Sleeze Beez reikt hij tot ver over de grens. Van het album Srcewed, Blued Tattooed (1990) gaan er al leen al in de VS binnen enkele we ken meer dan 100.000 exemplaren over de toonbank. Andrew's stem heeft sinds die tijd niets aan kracht ingeboet. Nog steeds staat hij als professioneel muzikant in verschillende (tribute)bands op het podium en is een graag gezie ne gast bij talrijke rocksessies. Andrew Elt is een man met verha len, maar ook een vermogen om alles te relativeren. „Bij succes gaat het altijd om het moment Pas ach Zanger/gitarist Andrew Elt is zondagmiddag de bijzondere gast in Café Schuttershof in Middelburg teraf kun je iets als 'tijdloos' be schouwen. Vooral als je jong bent zoek je naar een eigen stijl en ga je experimenteren. Sleeze Beez paste in die tijdgeest. Maar dan komt in de jaren negentig de grunge en zorgt Kurt Corbain met Smells Like Teen Spirit voor een ommekeer. Zo komt er voor elke muzieksoort ooit een moment dat het over is. Net als een moment dat er weer vraag is naar die muziek. Vandaar dat we in 2010 nog een reünie had den met Sleeze Beez in het Gelre- Dome als voorprogramma van Ae- rosmith en in 2011 een eenmalig optreden in Paradiso. Dat waren mooie kansen om nog eens samen te spelen. Maar nooit met de be doeling opnieuw te beginnen, hoe mooi de herinneringen ook zijn." Andrew levert in 1998 met een vol gend project - The Moon - nog een staaltje van formaat wat zang en songwriting betreft en een in de VS goed ontvangen debuutal bum. Daar blijft het echter bij. „Maar er liggen nog nummers voor een opvolger, wie weet. Het schrijven van eigen songs gaat ove rigens nog steeds verder en dat voedt altijd wel plannen met iets nieuw op de proppen te komen." Het succes met Sleeze Beez lever de veel contacten op in de muziek wereld. Hij kon aan de slag als gi taartechnicus en als toermanager van de bluesrock gigant Walter Trout. Bij Trout staat hij regelma tig als zanger op het podium. „Van zelf optreden krijg ik nooit ge noeg. Eigenlijk is dat bij toeval ont staan. Als jonge tiener luisterde ik naar de radio en zong nummers die me aanspraken mee. Toen mijn ouders van Doncatser (Eng.) naar Limburg verhuisden wilde een schoolbandje mij wel als zan ger een Engelse zanger, dat stond stoer. Daar kreeg ik het mu- ziekvirus pas echt te pakken. Ik hield altijd al van uitgesproken zangers zoals Freddy Mercury, Ste ve Marriott en Paul Rodgers. Er zit een enorme harde schijf in mijn hoofd met ontelbaar veel num mers. Als Jeroen Polderman met een lijst 'klassiekers' en wat min der bekende rocksongs aankomt ga ik ze toch weer allemaal op mijn manier bestuderen min stens 50 keer beluisteren en me vooral inleven in de essentie." Zon. 13 jan, Café Schuttershof, Middel burg, 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17