Zeeuws Orkest biedt muzikaal
feestje met Nieuwjaarsconcert
cultuur 117
Graag geziene gast bij rocksessies
agenda
Het Zeeuws Orkest
Zanger/gitarist Andrew Elt treedt op Café Schuttershof in Middelburg
De zondagse rocksessies in
Café Schuttershof in Middel
burg zijn aan het 8ste sei
zoen bezig. De 'bijzondere
gast' in januari februari is
zanger/gitarist Andrew Elt.
door Jeanette Vergouwen
Het Prom sfeertje was aanwe
zig. HZO had het noodweer
van de Zeeuwse Overheid, die
drastisch in de subsidie sneed, nog
maar net weerstaan, maar liet zien
dat het flexibel en strijdbaar is. De
musici maakten van het Nieuw
jaarconcert gewoon een muzikaal
feestje. De Latijns-Amerikaanse
muziek leent zich daar uitstekend
voor. Tijdens de uitvoering waren
er technische hoogstandjes en
vaak swingende momenten, maar
het samen gewoon lekker muziek
maken prevaleerde.
Dansen uit Mexico, Argentinië, Cu
ba werden door de musici, die
voor de gelegenheid een rode
strik, corsage of zelfs schoenen
droegen, met zichtbaar plezier ge
speeld. Zangeres Yumara Grijt van
de groep Adinda's y Tumbao
kreeg orkestleden en publiek zover
dat er gezongen en ritmisch bewo-
NIEUWJAARSCONCERT
Gastdirigent Ivan Meylemans
Latijns-Am. muziek met werk van
Marquez, Villa-Lobos, Rozsa, Gin-
estera en Bernstein
Gehoord: 10/1 Scheldetheater
gen werd. De rode lijn in het pro
gramma was duidelijk. Twee jonge
talenten kregen tijdens dit prom-
concert de kans om op te treden.
Femke Steketee speelde de niet ge
makkelijke Fantasia van Villa-Lo
bos op sopraansax. Zij speelde
technisch knap de virtuoze passa
ges en het begin van deel 2 was
ontroerend. Het door de altviool
gebrachte thema werd mooi over
genomen. Dies van den Berg speel
de met verve het Spellbound concer
to van Rozsa. Filmmuziek met een
verrassende inbreng van de There-
Meer agendanieuws staat op
de website van deze krant.
min, die voor een speciaal horror
effect zorgde. Deze pianist, die
voor het eerst met orkest speelde,
bezit een goede techniek en is
overtuigd van zichzelf Het orkest
kon zich helemaal uitleven in de
werken van Leonard Bernstein.
On the Town werd spits, ritmisch
vlot, gebracht. De kleine soli van
de blazers, zeker de bluesachtige
inbreng, waren sprankelend. Deze
verhalende muziek klonk soms als
de muziekjes van Comedy Capers.
Bernstein kon als geen ander mu
ziekstijlen combineren. De pot
pourri van West Side Story riep
herinneringen op aan mooie melo
dieën zoals: To Night, Maria en I
want to be in America. HZO zorgde
o.l.v. een gepassioneerde dirigent
voor een swingende avond met at
tente slagwerkers, vaak pizzicato
spelende strijkers en spetterende
blazers. Nog te horen in de Mythe
in Goes (12/1, uitverkocht) en in
de Basiliek in Hulst (13/1).
PODIUM
ZATERDAG 12 JANUARI
Goes
Presentatieweekend Jeugd Theater
school Zeeland mét korte presentaties
van producties in voorbereiding,
Podium 't Beest, 12.30 - 17.30 uur
Nieuwjaars Promconcert Zeeuws Or
kest,
De Mythe, 20.00 uur
Krabbendijke
Lichte komedie van Toneelgroep Het
Volk met Het Jubileum.
De Meiboom, 20.00 uur
Middelburg
Familievoorstelling 'Lang Gelukkig',
Theatergroep Duinart,
't Spiegeltheater, 20.00 uur
Toneelvoorstelling 'De Verleiders' met
o.m. Pierre Bokma, Leopolde Witte, Ge
orge van Hout,
Schouwburg, 20.00 uur
Nieuw- en Sint-Joosland
Theaterconcert Robert Jan Spits,
Theater De Wegwijzer, 20.30 uur
Oostburg
Muziekvereniging Breskens-Groede
Ledeltheater, 20.00 uur
Renesse
Muziekfeest met Benjamin Scott, Mor-
riz, Overtracked, Jean Ladiz,
Grand Café Helder, 22.00 uur
Sint Jansteen
Camere van Rhetorica Sint Jan ten
Steene speelt 'Pizza van Pisa',
De Warande, 20.00 uur
Terneuzen
Het Zwanenmeer, Ballet Staatsopera
van Tatarstan,
Scheldetheater, 20.00 uur
Punk Party met Bambix, The Octopus-
sys, A Hero Build en Zebrapad,
De Pit, 20.00 uur
Vlissingen
Nieuwjaarsconcert 'Let's Dance' met
Kon. Harmonie Ons Genoegen, Ballet
school Suzanne de Jong en Janvier Dance-
masters,
Sint Jacobskerk, 19.30 uur
Wissenkerke
'Coupure', Theaterproductiehuis Zee-
landia,
Onder de Toren, 20.00 uur
Zaamslag
Theaterconcert 'Zonder Bandjes',
Podium Zaamslag, 20.00 uur
zaterdag 12 januari 2013
door René de Dreu
Na de aanzet met initia
tiefnemer Danny Vera
nam na twee seizoenen
drummer Jeroen Polder
man het stokje over. De formule is
hetzelfde: Een huisband met gelou
terde Zeeuwse muzikanten, stevi
ge rock met veel herkenbare num
mers en van tijd tot tijd een bijzon
dere 'gast'. Zondag is dat dus
Andrew Elt.
De experimenteerdrift en de esca
latie in de rockmuziek namen
sinds de jaren zeventig een onge
kende vlucht. Pas achteraf komen
er etiketten: hardrock, powerrock,
glamrock, metal, maar ook grunge,
punkrock, progrock en stoner. De
Engelse-Limburger Andrew Elt
(1962) weet vanaf begin jaren tach
tig als gitarist maar bovenal als zan
ger in verschillende Nederlandse
bands indruk te maken met het
genre dat nu als hardrock en glam
rock te boek staat. Vooral met
Sleeze Beez reikt hij tot ver over
de grens. Van het album Srcewed,
Blued Tattooed (1990) gaan er al
leen al in de VS binnen enkele we
ken meer dan 100.000 exemplaren
over de toonbank. Andrew's stem
heeft sinds die tijd niets aan
kracht ingeboet. Nog steeds staat
hij als professioneel muzikant in
verschillende (tribute)bands op
het podium en is een graag gezie
ne gast bij talrijke rocksessies.
Andrew Elt is een man met verha
len, maar ook een vermogen om
alles te relativeren. „Bij succes gaat
het altijd om het moment Pas ach
Zanger/gitarist Andrew Elt is zondagmiddag de bijzondere gast in Café Schuttershof in Middelburg
teraf kun je iets als 'tijdloos' be
schouwen. Vooral als je jong bent
zoek je naar een eigen stijl en ga je
experimenteren. Sleeze Beez paste
in die tijdgeest. Maar dan komt in
de jaren negentig de grunge en
zorgt Kurt Corbain met Smells Like
Teen Spirit voor een ommekeer. Zo
komt er voor elke muzieksoort
ooit een moment dat het over is.
Net als een moment dat er weer
vraag is naar die muziek. Vandaar
dat we in 2010 nog een reünie had
den met Sleeze Beez in het Gelre-
Dome als voorprogramma van Ae-
rosmith en in 2011 een eenmalig
optreden in Paradiso. Dat waren
mooie kansen om nog eens samen
te spelen. Maar nooit met de be
doeling opnieuw te beginnen, hoe
mooi de herinneringen ook zijn."
Andrew levert in 1998 met een vol
gend project - The Moon - nog
een staaltje van formaat wat zang
en songwriting betreft en een in
de VS goed ontvangen debuutal
bum. Daar blijft het echter bij.
„Maar er liggen nog nummers
voor een opvolger, wie weet. Het
schrijven van eigen songs gaat ove
rigens nog steeds verder en dat
voedt altijd wel plannen met iets
nieuw op de proppen te komen."
Het succes met Sleeze Beez lever
de veel contacten op in de muziek
wereld. Hij kon aan de slag als gi
taartechnicus en als toermanager
van de bluesrock gigant Walter
Trout. Bij Trout staat hij regelma
tig als zanger op het podium. „Van
zelf optreden krijg ik nooit ge
noeg. Eigenlijk is dat bij toeval ont
staan. Als jonge tiener luisterde ik
naar de radio en zong nummers
die me aanspraken mee. Toen
mijn ouders van Doncatser (Eng.)
naar Limburg verhuisden wilde
een schoolbandje mij wel als zan
ger een Engelse zanger, dat
stond stoer. Daar kreeg ik het mu-
ziekvirus pas echt te pakken. Ik
hield altijd al van uitgesproken
zangers zoals Freddy Mercury, Ste
ve Marriott en Paul Rodgers. Er zit
een enorme harde schijf in mijn
hoofd met ontelbaar veel num
mers. Als Jeroen Polderman met
een lijst 'klassiekers' en wat min
der bekende rocksongs aankomt
ga ik ze toch weer allemaal op
mijn manier bestuderen min
stens 50 keer beluisteren en me
vooral inleven in de essentie."
Zon. 13 jan, Café Schuttershof, Middel
burg, 17.00 uur