economie 113 Vlaanderen lonkt naar bouwvakkers Wegener schuift bod Persgroep terzijde Winkel verliest van webshop SNS is 'niet bang voor claim' Achmea betaalt te veel voor zorg Tekort aan werkkrachten op Belgische bouwplaatsen biedt kansen voor werkloze Nederlanders Winkels of winkelketens die de slag naar online hebben gemist, verkeren in zwaar weer. De moderne consu ment wil een webshop en winkelt als het zo uitkomt. zaterdag 12 januari 2013 «2 wg muil iiiiniiiiiii 11 mm Bit 1 BRUSSEL - Wegens een groeiend te kort aan werknemers in de bouw is Vlaanderen dringend op zoek naar Nederlandse bouwvakkers en ingenieurs. Nederlanders genieten de voorkeur boven bijvoorbeeld Portugezen, die eerst nog de taal moeten leren. „Ik denk dat we hier een win-win- situatie kunnen genereren", aldus de directeur-generaal van de Vlaamse aannemersorganisatie VCB, Mark Dylan, vrijdag op BNR. In Nederland zijn er immers veel werkzoekenden in de bouw. Volgens Dylan is er de laatste jaren in de Vlaamse sector steeds meer nieuw personeel nodig. Het aantal opdrachten in Vlaanderen blijft constant, maar veel mensen verla ten de sector door ouderdom en pensionering. Volgens vakbond FNV Bouw kan werken in Vlaanderen voor indivi duele bouwvakkers kansen bie den, gezien de almaar oplopende werkloosheid in Nederland. Maar voor de bouwsector als geheel is het geen oplossing. Sinds 2009 zijn er in de Nederland se bouwsector bijna 40.000 ar beidsplaatsen verdwenen bij be drijven die onder de cao bouwnij verheid vallen. Per week verliezen zo'n 250 bouwvakkers hun baan, aldus de vakbond. De vakbond ziet liever dat de Nederlandse bouwvakkers hier aan de bak ko men. Maar daar zijn investeringen voor nodig, waarvoor vakbonden, werkgevers en oppositiepartijen al langer pleiten bij het kabinet. Nederland krijgt bovendien moge lijk na 2014 te maken met dezelfde Vergrijzingsproblemen' als in 4 Vlaanderen, wanneer naar ver wachting de vraag naar nieuwe kantoren, ziekenhuizen en fabrie ken toeneemt. Nu al worden zo'n 21.000 arbeidsplaatsen in de bouw vervuld door 55-plussers die de ko mende jaren met pensioen gaan, terwijl aan de andere kant steeds minder jongeren kiezen voor een opleiding tot bouwvakker. door Chris van Alem APELDOORN - Wegener gaat voorlo pig zelfstandig door. Mecom, de Britse moedermaatschappij, legt het bod van De Persgroep op haar Nederlandse activiteiten (We gener en Media Groep Limburg) naast zich neer. De Persgroep (Volkskrant, AD, Trouw en Het Parool) is de enige partij die een bod op de regionale kranten van Wegener - waaronder de Provinciale Zeeuwse Courant en BN DeStem - en Media Groep Limburg heeft uitgebracht. Mecom is bezig nieuwe afspraken met de banken te maken over verlenging van de financiering tot oktober 2014. Dat geeft Mecom de tijd andere ko pers te zoeken of een rol te spelen in consolidatie van regionale dag bladen in Nederland. Behalve de kranten van Wegener en MGL staan ook twee noordelij ke dagbladen te koop. Mecom on- derzoekt wel biedingen die zijn ge daan op een deel van haar Neder landse activiteiten en praat met partijen in Denemarken en Polen over afstoting van de belangen in die landen. Mecom zette al haar activiteiten af gelopen zomer in de etalage, nadat twee winstwaarschuwingen wa ren uitgegeven. De kranten heb ben last van dalende oplagen en sterk slinkende advertentie-inkom sten. Mecom meldde gisteren een voor- lopig resultaat (voor belasting en afschrijving) van 89 miljoen euro over 2012. Gisteren kondigde Wegener het vertrek aan van topman Truls Velgaard. De Noor vertrekt dit voorjaar of deze zomer. Volgens Velgaard (52) staat zijn af scheid 'helemaal los van de ver koop van Wegener'. Velgaard trad in oktober 2010 aan als opvolger van Joop Munsterman, die na ru zie met de top van Mecom het veld ruimde. Volgens Velgaard was overeengeko men dat hij zijn functie twee tot drie jaar zou uitoefenen. Zijn aan treden veroorzaakte destijds on rust onder hoofdredacteuren en managers. „Men wilde Wegener en tot op zekére hoogte zichzelf be schermen", zegt Velgaard over die kwestie. „Het was een moeilijke si tuatie." MURCIA/UTRECHT - SNS ligt niet wakker van de 'schadeclaim' van 408 miljoen euro die de Maas- trichtste vastgoedinvesteerder Ro nald Ras heeft op de bank. „Ras meent recht te hebben op dat geld. Wij weten niet waarvoor het is, hoe het is berekend. Elke on derbouwing ontbreekt", aldus woordvoerder Roland Kroes van SNS gisteren. „Volgens ons is er geen sprake van een claim, maar van een verzoek tot betaling van dat bedrag via de rechtbank in het Spaanse Murcia. Wij hebben dat verzoek overigens niet ontvangen", aldus de woord voerder. „Het enige dat wij wél we ten, is dat wij 130 miljoen euro van mijnheer Ras tegoed hebben. Mocht de kwestie tot een procedu re komen, dan zien wij de uit komst daarvan met vertrouwen te gemoet." Het conflict draait rond de finan ciering van een omvangrijk golfre- sort met woningen en winkels, Mosa Trajectum, dat Ras in Spanje heeft ontwikkeld. Door de crisis is het resort nooit goed van de grond gekomen. SNS, dat in 2006 de fi nanciering van Mosa Trajectum had overgenomen, trok in 2007 de stekker eruit. ZEIST - Zorgverzekeraar Achmea heeft in 2012 40 miljoen euro be taald aan ziekenhuizen voor zorg die niet is geleverd. Oorzaak: de ziekenhuizen hebben veel minder verrichtingen gedaan dan waar Achmea rekening mee hield. Gere kend was op een stijging van de zorgvraag met 2,5 procent; maar het aantal behandelingen nam met slechts 1,8 procent toe. „Dat wil niet zeggen dat die 40 miljoen is verdampt", zegt Christi ne Rompa van Achmea. „De ko mende maanden krijgen we nog rekeningen van ziekenhuizen en zelfstandige behandelklinieken. Dus kan het bedrag lager uitval len." Achmea kan de te veel uitge keerde miljoenen niet zomaar te rugvorderen. „Het kan zijn dat zie kenhuizen het te veel betaalde be drag investeren in systemen waar door de zorg op den duur weer goedkoper uitvalt." Achmea betaalde de ziekenhuizen vorig jaar een vooraf afgesproken 'aanneemsom'. Rompa: „Dat kon niet anders, omdat de tarieven van een groot aantal behandelingen nog niet bekend waren door wijzi gingen in de systematiek waarmee de kosten van een behandeling worden berekend." door Henk Snijders en Wilko Voordouw T uist in mindere economische tijden leggen de prijsvechters en de discounters eerder het I loodje dan duurdere winkels en speciaalzaken. Donderdag vroeg winkelketen Schoenenreus uitstel van betaling aan. Het gaat slecht, niet alleen vanwege de economische crisis, maar ook door de concurrentie op internet. Ook de Etam Groep gaat reorganiseren. Er verdwijnen 140 banen, het accent wórdt nog meer op webverkoop gelegd. „Overigens zonder de echte winkel te verwaar lozen", aldus een woordvoerder. Hoogleraar Fred van Raaij van de Universiteit Tilburg bestudeert het gedrag van consumenten. Die lij ken steeds vaker de winkelstraat te verlaten en inkopen te doen op in ternet. „Ook wij zijn soms ver baasd over het koopgedrag van mensen. Lang dachten we dat schoenen juist dingen waren die mensen in hun handen willen heb ben voordat ze kopen; en natuur lijk willen passen." Mensen bestellen echter net zo ge makkelijk een paar schoenen op internet als een boek of een cd. Bij speciale webshops als Zalando en Omoda stijgen de verkopen explo sief. Zo blijkt uit cijfers van onder zoeksbureau GfK dat in de eerste De Schoenenreus wankelt: het bedrijf heeft uitstel van betaling aangevraagd. negen maanden van 2012 de onli ne verkoop van schoenen met 22 procent steeg ten opzichte van 2011, terwijl de algehele schoenen verkoop met 1 procent kromp. Maar, waarschuwt retaildeskundi- ge Gerard Rutte, staar je niet blind. „Want de winsten van die bedrijven zijn hopeloos laag. Zalan do heeft nog nooit winst geboekt. En Bol.com schrijft ook pas kort zwarte cijfers. Die biedt gratis ver zending bij een bestelling boven de 25 euro aan. Een pakje sturen kost tussen 3 en 5 euro. De marges zijn klein, maar blijkbaar groot ge noeg om het vol te houden, en de concurrentie kapot te maken." Online is voor een vrouw als Joke de oplossing om snel en efficiënt kleding voor haar gezin te kopen. „Ik heb een drukke baan en geen zin om op zaterdag in de stad kle ding voor mijn zoons te kopen. Nu bestel ik het 's avonds. Als het niet past, stuur ik het per kerende post terug", zegt zij. Volgens Rutte is dat terugsturen 'de vloek' van die bedrijven. „Dat kost ze een vermogen." foto Sander Koning/ANP Hoogleraar Van Raaij noemt het concept van Hema een goed voor beeld van interactie tussen online en de winkel. „Je kunt bij Hema veel online regelen en dan laten be zorgen of in de winkel afhalen. In dat laatste geval pikt de winkel soms ook nog een impulsinkoop mee van de afhaler." Fabian Paagman van de gelijknami ge boekhandel in Den Haag stelt onomwonden: „Online is voor ons net zo belangrijk als de win kel. Alleen op je winkel rekenen is je doodvonnis tekenen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13