Muziek blijkt goed exportartikel
'Iedereen weet wat hij op zijn begrafenis gedraaid wil hebben,
zó belangrijk is muziek'
zaterdag 12 januari 2013
Jeroen van de Wiel, directeur poppodium Paard van Troje
de popsector een impuls te geven.
Dat begint ermee dat gemeenten
het belang van popcultuur voor
Nederland en de lokale vrijetijds-
economie erkennen. Gemeenten
moeten gericht gaan investeren in
de ontwikkeling van oefenruim
tes, muziekcafés, muzieklessen op
school en kennismaking met pop
muziek buiten school.
De administratieve rompslomp bij
het aanvragen van subsidies en ver
gunningen moet kleiner worden.
Regels en handhaving moeten een
duidig zijn. Nog een voorstel: be
trek muzikanten bij officiële repre
sentatie- en promotieactiviteiten.
Het geld dat wordt geïnvesteerd in
de popsector, kan de overheid dub
bel en dwars terugverdienen, stel
len de brancheorganisaties. Rela
tief weinig subsidie levert veel in
komsten en lokale creatieve bedrij
vigheid op. Jeroen van de Wiel, di
recteur poppodium Paard van Tro
je: „Iedereen weet wat hij op zijn
begrafenis gedraaid wil hebben, zó
belangrijk is muziek."
De btw-verhoging voor po
diumkunsten is terugge
draaid. Maar het kabi
net-Rutte II bezuinigt nog
steeds 200 miljoen euro op cultuur: een
kwart van het totale budget. Orkesten
spelen de dodenmars, voor toneelgezel
schappen valt het doek en ook de pop
sector krijgt rake klappen.
Muziek Centrum Nederland (MCN) be
staat niet meer, kleinere alternatieve po
dia als het Rotterdamse Worm sluiten
hun deuren en ook festival Huntenpop
wordt opgedoekt omdat het geen subsi
die meer krijgt.
Ook productiehuizen voor popmuziek
ontvangen in de nieuwe cultuurnota
geen subsidie meer. Productiehuis
Oost-Nederland in Deventer, dat Kyte-
mans Hiphop Orchestra aan een door
braak hielp, is daarom gefuseerd met
Productiehuis Generale Oost uit Arn
hem en literair productiehuis De Win
tertuin in Nijmegen. Het voldoet daar
mee aan de wens van het kabinet, dat
pleit voor samenwerking.
Het aandeel van de popmuziek in de
Nederlandse export wordt daarentegen
elk jaar groter.
Vorig jaar bedroeg de toegevoegde waar
de 81 miljoen euro, waarvan 60 procent
voor rekening komt van de elektroni
sche muziek van dj/producers als
Tiësto, Armin van Buuren en Afrojack.
Toch gaat nog geen 1 procent van de
kunstensubsidie naar 'de basisinfrastruc
tuur' van popmuziek. Een veelgehoorde
klacht is dan ook dat de Nederlandse
overheid popmuziek niet op waarde
schat.
Begrippen die steeds terugkomen in de
regeringsplannen, zijn cultureel onder
nemerschap, educatie en talentontwik
keling. Cultuurbeoefenaars moeten zelf
meer inkomsten genereren om minder
afhankelijk te zijn van subsidie. Culture
le instellingen die veel aandacht beste
den aan cultuuronderwijs en begelei
ding van lokaal talent, maken een grote
re kans op meer subsidie.
Het is tijd voor samenwerking en nieu
we financieringsconcepten, predikt het
kabinet.
Maar fusies blijken lang niet altijd aan
te slaan. Door de economische malaise
zijn geldschieters terughoudend. De
concertbezoeker kijkt eerst goed in de
portemonnee voordat hij een kaartje
koopt.
De komende jaren zal blijken of de pop
sector genoeg veerkracht heeft, maar
óók of de politiek bereid is om popmu
ziek op zijn waarde te schatten.