Muziek blijkt goed exportartikel 'Iedereen weet wat hij op zijn begrafenis gedraaid wil hebben, zó belangrijk is muziek' zaterdag 12 januari 2013 Jeroen van de Wiel, directeur poppodium Paard van Troje de popsector een impuls te geven. Dat begint ermee dat gemeenten het belang van popcultuur voor Nederland en de lokale vrijetijds- economie erkennen. Gemeenten moeten gericht gaan investeren in de ontwikkeling van oefenruim tes, muziekcafés, muzieklessen op school en kennismaking met pop muziek buiten school. De administratieve rompslomp bij het aanvragen van subsidies en ver gunningen moet kleiner worden. Regels en handhaving moeten een duidig zijn. Nog een voorstel: be trek muzikanten bij officiële repre sentatie- en promotieactiviteiten. Het geld dat wordt geïnvesteerd in de popsector, kan de overheid dub bel en dwars terugverdienen, stel len de brancheorganisaties. Rela tief weinig subsidie levert veel in komsten en lokale creatieve bedrij vigheid op. Jeroen van de Wiel, di recteur poppodium Paard van Tro je: „Iedereen weet wat hij op zijn begrafenis gedraaid wil hebben, zó belangrijk is muziek." De btw-verhoging voor po diumkunsten is terugge draaid. Maar het kabi net-Rutte II bezuinigt nog steeds 200 miljoen euro op cultuur: een kwart van het totale budget. Orkesten spelen de dodenmars, voor toneelgezel schappen valt het doek en ook de pop sector krijgt rake klappen. Muziek Centrum Nederland (MCN) be staat niet meer, kleinere alternatieve po dia als het Rotterdamse Worm sluiten hun deuren en ook festival Huntenpop wordt opgedoekt omdat het geen subsi die meer krijgt. Ook productiehuizen voor popmuziek ontvangen in de nieuwe cultuurnota geen subsidie meer. Productiehuis Oost-Nederland in Deventer, dat Kyte- mans Hiphop Orchestra aan een door braak hielp, is daarom gefuseerd met Productiehuis Generale Oost uit Arn hem en literair productiehuis De Win tertuin in Nijmegen. Het voldoet daar mee aan de wens van het kabinet, dat pleit voor samenwerking. Het aandeel van de popmuziek in de Nederlandse export wordt daarentegen elk jaar groter. Vorig jaar bedroeg de toegevoegde waar de 81 miljoen euro, waarvan 60 procent voor rekening komt van de elektroni sche muziek van dj/producers als Tiësto, Armin van Buuren en Afrojack. Toch gaat nog geen 1 procent van de kunstensubsidie naar 'de basisinfrastruc tuur' van popmuziek. Een veelgehoorde klacht is dan ook dat de Nederlandse overheid popmuziek niet op waarde schat. Begrippen die steeds terugkomen in de regeringsplannen, zijn cultureel onder nemerschap, educatie en talentontwik keling. Cultuurbeoefenaars moeten zelf meer inkomsten genereren om minder afhankelijk te zijn van subsidie. Culture le instellingen die veel aandacht beste den aan cultuuronderwijs en begelei ding van lokaal talent, maken een grote re kans op meer subsidie. Het is tijd voor samenwerking en nieu we financieringsconcepten, predikt het kabinet. Maar fusies blijken lang niet altijd aan te slaan. Door de economische malaise zijn geldschieters terughoudend. De concertbezoeker kijkt eerst goed in de portemonnee voordat hij een kaartje koopt. De komende jaren zal blijken of de pop sector genoeg veerkracht heeft, maar óók of de politiek bereid is om popmu ziek op zijn waarde te schatten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11