io poppodia Op Noorderslag in Groningen kwamen in 150 panels, discussies en presentaties allerlei onderwerpen aan bod die de muziekindustrie bezighouden. De popsector levert een belangrijke bijdrage aan de lokale economie. Maar de kaalslag door geldgebrek is groot. 'Jongeren zijn een lastig te bereiken doelgroep voor de politiek' zaterdag 12 januari 2013 'Investeer in door Rob Broere Door de crisis zien poppodia hun subsidies geheel of gedeeltelijk wegvallen. De be zoekersaantallen lopen bovendien terug. Toch telt Nederland een half mil joen actieve muzikanten. De pop sector levert een belangrijke bijdra ge aan de lokale economie. Het ver sterken van de infrastructuur voor popmuziek is daarom een belang rijke taak van gemeenten, staat in een rapport dat de brancheorgani saties lieten maken. Dat vormde het uitgangspunt van een conferentie deze week tijdens de megamanifestatie Noorderslag in Groningen. Zeker nu de crisis om zich heen slaat, blijken de pop podia meer dan ooit afhankelijk van gemeenten. „Je moet je realiseren dat je als poppodium goud in handen hebt. Er komen jongeren en dat is een lastig te bereiken doelgroep voor de politiek", stelt Jet de Ranitz, voorzitter van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. „Popmuziek daagt mensen uit om buiten de gebaande paden te den ken", meent wethouder Henk Beerten uit Nijmegen. „Muziek is maatschappelijke smeerolie", vult hoogleraar popmuziek Tom ter Bogt aan. Om lokale bestuurders en ambte naren te helpen bij het ontwikke len van een nieuw en eigen popbe- leid, verscheen in 2006 al het rap port 'POP met beleid, een handrei king voor gemeenten'. Gezien alle (economische) veranderingen sinds die tijd, presenteerden brancheorganisatie POPnl en de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals tijdens Noorderslag een nieuwe versie. De maatschappelijke waarde van popmuziek is groot, concluderen de onderzoekers van de DSP Groep, die dit 'lobbydocument' sa menstelden. 'Popcultuur is een le- vendige cultuur die zich uitstrekt van film, theater en games tot re clame, beeldende kunst, dans en li teratuur'. Dus zijn er raakvlakken met ruimtelijke ordening, econo mie, citymarketing, toerisme, jeugd en onderwijs. Bekende ar tiesten uit de regio dragen bij aan identificatie: Blof en Racoon voor Zeeland, Ilse Delange voor Twente en Rowwen Hèze bijvoorbeeld voor Limburg. Daarom is het be langrijk dat gemeenten blijven in vesteren in popcultuur voor een aantrekkelijk en onderscheidend popcultureel ondernemersklimaat. Maar dat gebeurt niet of veel te weinig. Tijdens Noorderslag kwamen er concrete voorstellen op tafel om

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10