i8| zeeland 'Sloop PSD-schepen doet je toch wel wat' DE NIEUWE V60 PLUG-IN HYBRID 5 JAAR 0% BIJTELLING Te weinig ani kookstrijd K< Te weinig animo voor kookstrijd Koesterchef Nestgeur doorbreken is in #zevla dé uitdaging Li Towers Zelden of nooit gevaren Cappendijk Auto's Terneuzen B.V. almanak Vechtpartij reden voor sluiting van Lidl in Terneuzen Waar zijn ze gebleven? 'Waar de PSD in 2003 eindigde, na opening van de tunnel, zijn.we juist begonnen' vrijdag 11 januari 2013 1 Z MKMMMNMHMMMMMMHi door Raymond de Frel In deze rubriek verzamelen we tweets die betrekking hebben op Zeeuws- Vlaanderen. U kunt ons een handje hel pen door in uw tweets over deze regio de toevoeging #zevla te gebruiken. Wij publiceren een selectie. Sinds ze uit Zeeland naar Italië zijn vertrokken in 2003, hebben ze zelden of nooit meer geva ren, de PSD-veerboten Prinses Christina en Prins Willem Alex ander. Eind vorig jaar zijn ze naar een sloopstrand in Turkije gebracht, waar ze in sneltrein vaart onder de snijbcanders ver dwijnen. door Harmen van der Werf Ricardo van Liere (25) uit Philippine en Mar den Stapper (51) uit Axel volgen de sloop van de twee PSD-veer- boten op de voet. Via via hebben ze ook al foto's gekregen van de schepen die beetje bij beetje op het strand worden getrokken en gesloopt. „Het doet je wat", zegt Martien. Iedere Zeeuw van zijn leeftijd zit nog vol herinneringen aan de PSD-veren op de Wester- schelde. „Soep, broodjes kroket, be kenden die je een jaar niet had ge zien, op de boot weer tegenko men. Van die dingen. Nu rij je vlug, vlug door de Westerschelde- tunnel." Ricardo en Martien zijn niet zo maar geïnteresseerd in de voorma lige Provinciale Stoombootdien sten (PSD). Ze zijn er helemaal dol op. Uit alle hoeken en gaten van de wereld proberen ze informatie over oude PSD-schepen te verza melen. Met hun derde compaan, de in Nijmegen studerende An ders Hoendervanger, hebben ze een PSD website die nauwelijks ac tueler en completer kan. „Anders is onze webmaster. Wij leveren hem informatie en hij zet het op de site. Wij zien hem bijna nooit. Hoeft ook niet." Martien en Ricardo heb ben de PSD altijd slechts vanaf de zijlijn gevolgd. Martien werkt bij een chemisch bedrijf in Vlissingen-Oost. „In de logistiek." Ricardo is stuurman op de sleepboot Union Ruby. „Ik zat als veertienjarige op de hobbyclub in Philippine en wilde een model van de Prins Johan Friso, de jong ste PSD-boot, maken. Zo ben ik er- in gerold. Ik ben vaak met de Prins Johan Friso meegevaren, in de stuurhut, met kapitein Kees Lems uit Vlissingen." Martien is al lan ger met het PSD-virus besmet. „Ik woonde in Terneuzen, toen het veer op Hoedekenskerke nog voer, met zijladers. Ik vond dat schitte rend." Waar de PSD eindigde in 2003, na de opening van de Westerschelde- tunnel, zijn Ricardo en Martien verder gegaan. Zo kijken ze erte genaan. Overal ter wereld waar PSD-schepen terecht zijn geko men - van Italië, Saudi-Arabië, In donesië tot China - proberen ze contacten te leggen. Per brief en fax de eerste jaren, nu voorname lijk per e-mail. Ze zijn doorzetters. Het leek onmogelijk van de tussen leddah (Saudi-Arabië) en Port Su dan varende Prinses Irene foto's te krijgen. Tot ze ontdekten dat er een Nederlander werkte in Port Sudan. „Hij heeft stiekem foto's ge nomen. Het geeft een kick als je die binnenkrijgt." In Turkije hebben ze ook 'een mannetje', Selim San, die elke woensdag op het sloopstrand fo to's maakt. „De sloop gaat razend snel", weet Ricardo. „Die schepen zijn zo weg. Kunnen we dat ook af sluiten." We staan versteld. Amper twee weken nadat we u oprie pen om uw tweets over Zeeuws-Vlaanderen te mar keren met #zevla, mogen we stel len dat de toevoeging al aardig in geburgerd raakt. We kijken echter verder dan onze neus lang is, dus in deze aflevering ook een aantal tweets zonder #zevla. Maar die zijn minstens zo interessant! Hier in #Zevla is nestgeur soms belangrijker dan maatschappelij ke keuzen. Dat doorbreken is de uitdaging! WD in Terneuzen (@WDTerneuzen) gooit de knup pel in het hoenderhok in een dis cussie over de werktijdenwet. @WDTerneuzen wat een mooi voornemen! Wanneer beginnen jullie met keuzes van de eigen partij? Ernst Jonker (@ErnstJonker) van GroenLinks deelt in reactie op de prikkelende tweet van de WD een linkse directe uit. Op 22 januari worden de nieu- De Italiaan Amadeo Matacena kocht in 2003 de enkel- schroefs Prins Willem Alexander en Prinses Christina. Hij wilde ermee varen tussen het Italiaanse vasteland en Sicilië, maar dat is zelden of nooit gebeurd. De stro ming in de Straat van Messina bleek veel te sterk. we planten geplaatst in VOC glastuinbouw #zevla Gijs van den Berg @GijsTerneuzen) maakt een beet je reclame voor zijn werkgever Dethon en de glastuinbouw. Tsja. Eerst failliet. Doorstart en ga gewoon weer door met veel te lage prijs... Eric de Ruijscher (@EricRuijsscher), algemeen direc teur van H4A en voorzitter Bouw end Zeeland, verbaast zich er over dat aannemer Eendracht Infra grondwerk verricht aan het voor malig Sloelijntracé. Er is weer veel ge-net-werkt in #zevla! Lijkt mij een weekje net-niet-werken! Of is dit het-nieuwe-werken van 2013? nieuwjaarsrecepties Ondernemer Liset Remijn (@lisetremijn) uit haar zorg met een woordgrapje. Het was donker vanmorgen op weg naar het werk. #zevla Rimco de Rooij (@Rimconator) praat de langslapers bij. Mr. F.J.Haarmanweg 49, 4538 AN Terneuzen T 0115 697455 www.cappendijk.nl VOLVO HHMRMMMMMI Ze heeft het druk, druk, druk. Maar tevens gezegend met een laptop 'van de zaak' zodat ze in ieder geval niet hele dagen van huis is, maar ook thuis de zaken afkan handelen. Ter wijl ze ijverig haar toetsenbord be roerde, las haar echtgenoot de krant. Nu heeft die de gewoonte ontwik keld interessante danwel saillante be richtjes luidop voor te lezen. Dus Tip? redactie@pzc.nl klonk het op gegeven moment 'Ko perdiefstal door Litouwers'. Het be richt kwam niet helemaal correct over bij de scheppende mens achter de laptop. Sterker nog, het wekte bij haar grote verbazing. Zonder haar ogen van het beeldscherm af te wen den kwam ze met een prangende vraag aan haar echtgenoot: 'Waar om steelt Lee Towers nou koper?' Van alle schepen die ooit voor de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) hebben gevaren, worden er nog drie gebruikt voor veerdien sten. De dubbeldekker Prins Johan Fri so die in 1997 als laatste PSD-boot is gebouwd bij De Schelde in Vlis singen, is omgedoopt in Acciarello en vaart tussen het Italiaanse vaste land en Sicilië. Op dezelfde route is de dubbeldek door Raymond de Frel terneuzen - De Zeeuws-Vlaamse kookwedstrijd Koesterchef gaat niet door. Organisator John Smael zag zich na twee succesvolle edi ties genoodzaakt om de derde jaar gang op het allerlaatste moment af te gelasten. De belangstelling valt erg tegen. Aanvankelijk mochten alleen hou ders van een koesterpas (een kor tingsregeling die bedrijven en in stanties hun werknemers kunnen bieden) meedingen naar de veer tig plaatsen bij vier chefkoks, maar dat leverde maar zestien aanmel dingen op. Smael stelde de wed- ker Koningin Beatrix, bouwjaar 1993, in bedrijf onder de naam Tre- mestieri. Het oudste PSD-schip dat vaart als veerschip, is de enkeldekker Prin ses Margriet uit 1964. In 1996 ver trok dit schip naar China, waarna het - na te zijn afgekeurd - in 2002 is verkocht naar Indonesië. Naar verluidt vaart de Prinses Margriet er nog tussen Java en Sumatra, ge naamd SMS Kartanegara. strijd daarom open voor iedereen. „Maar verder dan 25 aanmeldin gen kom ik niet. Dan heeft het geen zin. Het wedstrijdschema raakt er door in de war en boven dien worden de kosten per per soon dan wel. erg hoog. Ik snap niet waar het aan ligt. Het enige dat ik kan bedenken is dat de vele kookwedstrijden op televisie met strenge leermeesters voor wat angst zorgen." De crisis speelt volgens Smael geen rol. „Voor onze activiteiten KoesterDance (een danswedstrijd) en KoesterChallenge (een voet tocht naar de top van de Alpe d'Huez) is wel veel animo." De Prinses Juliana (1986) is met de Prins Willem Alexander en de Prinses Christina in 2003 verkocht aan Amadeo Matacena. Het schip ligt al tien jaar werkeloos aan de-ka de in het Italiaanse Messina. Twee andere PSD-schepen zijn nog in gebruik, de zijlader Koningin Emma (1932) als sportvisboot, va rend vanuit Scheveningen, en de zijlader Oosterschelde (1933), die in Zwolle stilligt als partyschip. "Tiïïïl«'■isgasail li iii||||i||||ii||i||)|i|y||||'i'|||'|M||i|11^^ terneuzen - Een vechtpartij tus sen klanten bij de kassa was er de oorzaak van dat de Lidl in winkel centrum Zuidpolder in Terneuzen woensdag door dé politie werd af gesloten. Dat gebeurde, omdat er sprake was van 'het slaan met een voorwerp dat op een vuurwapen leek'. Dat wapen is voorzover be kend niet aangetroffen. Wel zijn twee verdachten (30 en 22) uit Ter neuzen aangehouden. Zij zitten nog vast. Eén man raakte bij de vechtpartij gewond, een 26-jarige Terneuzenaar. Hij kon na behande ling in het ziekenhuis naar huis. Wat de oorzaak van de ruzie was, kon de politie niet melden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 58