r
20| zeeland
'Sloop van schepen doet je wel wat'
Bouwplaten
Beveiligers vragen om gelijke
rechten bij agressief gedrag
Win een VVV-bon t.w.v. 20,-
B
R
M
G
M
U
D
Z
A
K
T
N
R
O
N
E
V
E
N
N
O
S
E
M
A
K
S
R
B
O
E
D
E
L
E
1
M
J
R
A
A
z
A
B
L
D
E
A
E
A
L
N
A
u
S
U
O
W
IJ
N
N
S
E
D
G
A
S
B
O
M
N
L
Weekprijs: Deze cadeaubon biedt u een
wereld aan mogelijkheden. Kijk hiervoor op
www.vvvcadeaubon.nl
Dagprijs: een Sanders puzzelpakket.
Zo doet u meeLos de prijspuzzel op. Spreek uw oplossing
t/m zondag 13 jan. in door te bellen naar 0909-5010325
Mmpuziekn of weten wie er hteft gewonnen? fa naar www.ldeintjesmarkt.nl en kik op Puziekite! o (60 ct. per gesprek). Prijswinnaars krijgen automatisch bericht.
vrijdag 11 januari 2013
1 S
BAZAAR DAZEN MESJE SLABED
BODEM GASBOM MUDZAK SULLEN
BOEDEL GERAND ONEVEN ZOLEN
Streep onderstaande woorden door in het diagram.
De overgebleven letters vormen de oplossing.
ASBEST BRAMEN LIJDEND ROKJAS
En maak ook elke dag kans op een Sanders puzzelpakket
De bouwplaten van de PSD-veerschepen Prinses Christina
en Prins Willem Alexander zijn gered. Ze komen naar Zeeland
verzekert Ricardo van Liere van de website psdnet.net.
MIDDELBURG - Voor geweld en agres
sie tegen medewerkers van particu
liere beveiligingsbedrijven zou ook
een verhoogde straf moeten gelden,
net als nu het geval is bij agressie te
gen hulpverleners als politie, brand
weer en ambulancepersoneel. Dat
stelt de Nederlandse Veiligheids
branche in een vandaag gepresen
teerd rapport. In Zeeland worden
de beveiligers al gezien als publieke
hulpverleners. Eerder werd daar
over een convenant gesloten tussen
partijen als politie, brandweer, bus-
en ambulancebedrijf Connexxion
én de beveiligers van Delta Safe. Ge
weldpleging tegen personeelsleden
van één van deze partijen wordt
met voorrang behandeld. Toch is er
nog een onderscheid tussen een
agent en een beveiliger die in een
kroeg geslagen wordt. Voor een be
veiliger die voor een ondernemer
werkt, geldt weer niet dat de dader
een extra zware straf krijgt Dit is
wel het geval als dezelfde beveiliger
ingehuurd werd door de gemeente.
Bert Graaff, directeur van het Mid
delburgse beveiligingsbedrijf Delta
Safe wil dat ook dat laatste stukje
ongelijkheid verdwijnt.
zie ook www.pzc.nl/video
De voorzijde van de voormalige
Prins Willem Alexander is al verwij
derd; erachter wacht de Ladies Ma-
tacena, de oude Prinses Christina.
foto Selim San
Sinds ze uit Zeeland naar Italië
zijn vertrokken in 2003, hebben
ze zelden of nooit meer geva
ren, de PSD-veerboten Prinses
Christina en Prins Willem Alex
ander. Eind vorig jaar zijn ze
naar een sloopstrand in Turkije
gebracht, waar ze in sneltrein
vaart onder de snijbranders ver
dwijnen.
door Harmen van der Werf
Ricardo van Liere (25) uit
Philippine en Martien
Stapper (51) uit Axel vol
gen de sloop van de
twee PSD-veerboten op de voet.
Via via hebben ze ook al foto's ge
kregen van de schepen die beetje
bij beetje op het strand worden ge
trokken en gesloopt. „Het doet je
wat", zegt Martien. Iedere Zeeuw
van zijn leeftijd zit nog vol herin
neringen aan de PSD-veren op de
Westerschelde. „Soep, broodjes
kroket, bekenden die je een jaar
niet had gezien, op de boot weer
tegenkomen. Van die dingen. Nu
rij je vlug, vlug door de Wester-
scheldetunnel."
Ricardo en Martien zijn niet zo
maar geïnteresseerd in de voorma
lige Provinciale Stoombootdien
sten (PSD). Ze zijn er helemaal
dol op. Uit alle hoeken en gaten
van de wereld proberen ze infor
matie over oude PSD-schepen te
verzamelen. Met hun derde com-
paan, de in Nijmegen studerende
Anders Hoendervanger, hebben
ze een PSDwebsite die nauwelijks
actueler en completer kan. „An
ders is onze webmaster. Wij leve
ren hem informatie en hij zet het
op de site. Wij zien hem bijna
nooit. Hoeft ook niet."
Martien en Ricardo hebben de
PSD altijd slechts vanaf de zijlijn
gevolgd. Martien werkt bij een che
misch bedrijf in Vlissingen-Oost.
„In de logistiek." Ricardo is stuur
man op de sleepboot Union Ruby.
„Ik zat als veertienjarige op de hob
byclub in Philippine en wilde een
model van de Prins lohan Friso,
de jongste PSD-boot, maken. Zo
ben ik erin gerold. Ik ben vaak
met de Prins Johan Friso meegeva-
ren, in de stuurhut, met kapitein
Kees Lems uit Vlissingen." Mar
tien is al langer met het PSD-virus
besmet. „Ik woonde in Terneuzen,
toen het veer op Hoedekenskerke
nog voer, met zijladers. Ik vond
dat schitterend."
Waar de PSD eindigde in 2003, na
de opening van de Westerschelde-
tunnel, zijn Ricardo en Martien
verder gegaan. Zo kijken ze erte
genaan. Overal ter wereld waar
PSD-schepen terecht zijn geko
men - van Italië, Saudi-Arabië, In
donesië tot China - proberen ze
contacten te leggen. Per brief en
fax de eerste jaren, nu voorname
lijk per e-mail. Ze zijn doorzetters.
Het leek onmogelijk van de tussen
Jeddah (Saudi-Arabië) en Port Su
dan varende Prinses Irene foto's te
krijgen. Tot ze ontdekten dat er
een Nederlander werkte in Port
Sudan. „Hij heeft stiekem foto's ge
nomen. Het geeft een kick als je
die binnenkrijgt."
In Turkije hebben ze ook 'een
mannetje', Selim San, die elke
woensdag op het sloopstrand fo
to's maakt. „De sloop gaat razend
snel", weet Ricardo. „Die schepen
zijn zo weg. Kunnen we dat ook af
sluiten."
Athos Matacena, voormalige
PSD-schip Prins Willem Alexander,
begin januari dit jaar op het sloop
strand in het Turkse Aliaga.
foto Selim San
Martien Stapper en Ricardo van Liere van dé PSD-website www.psdnetnl met een door Ricardo gemaakt model van de Prins Johan Friso. foto Peter Nicolai