r 20| zeeland 'Sloop van schepen doet je wel wat' Bouwplaten Beveiligers vragen om gelijke rechten bij agressief gedrag Win een VVV-bon t.w.v. 20,- B R M G M U D Z A K T N R O N E V E N N O S E M A K S R B O E D E L E 1 M J R A A z A B L D E A E A L N A u S U O W IJ N N S E D G A S B O M N L Weekprijs: Deze cadeaubon biedt u een wereld aan mogelijkheden. Kijk hiervoor op www.vvvcadeaubon.nl Dagprijs: een Sanders puzzelpakket. Zo doet u meeLos de prijspuzzel op. Spreek uw oplossing t/m zondag 13 jan. in door te bellen naar 0909-5010325 Mmpuziekn of weten wie er hteft gewonnen? fa naar www.ldeintjesmarkt.nl en kik op Puziekite! o (60 ct. per gesprek). Prijswinnaars krijgen automatisch bericht. vrijdag 11 januari 2013 1 S BAZAAR DAZEN MESJE SLABED BODEM GASBOM MUDZAK SULLEN BOEDEL GERAND ONEVEN ZOLEN Streep onderstaande woorden door in het diagram. De overgebleven letters vormen de oplossing. ASBEST BRAMEN LIJDEND ROKJAS En maak ook elke dag kans op een Sanders puzzelpakket De bouwplaten van de PSD-veerschepen Prinses Christina en Prins Willem Alexander zijn gered. Ze komen naar Zeeland verzekert Ricardo van Liere van de website psdnet.net. MIDDELBURG - Voor geweld en agres sie tegen medewerkers van particu liere beveiligingsbedrijven zou ook een verhoogde straf moeten gelden, net als nu het geval is bij agressie te gen hulpverleners als politie, brand weer en ambulancepersoneel. Dat stelt de Nederlandse Veiligheids branche in een vandaag gepresen teerd rapport. In Zeeland worden de beveiligers al gezien als publieke hulpverleners. Eerder werd daar over een convenant gesloten tussen partijen als politie, brandweer, bus- en ambulancebedrijf Connexxion én de beveiligers van Delta Safe. Ge weldpleging tegen personeelsleden van één van deze partijen wordt met voorrang behandeld. Toch is er nog een onderscheid tussen een agent en een beveiliger die in een kroeg geslagen wordt. Voor een be veiliger die voor een ondernemer werkt, geldt weer niet dat de dader een extra zware straf krijgt Dit is wel het geval als dezelfde beveiliger ingehuurd werd door de gemeente. Bert Graaff, directeur van het Mid delburgse beveiligingsbedrijf Delta Safe wil dat ook dat laatste stukje ongelijkheid verdwijnt. zie ook www.pzc.nl/video De voorzijde van de voormalige Prins Willem Alexander is al verwij derd; erachter wacht de Ladies Ma- tacena, de oude Prinses Christina. foto Selim San Sinds ze uit Zeeland naar Italië zijn vertrokken in 2003, hebben ze zelden of nooit meer geva ren, de PSD-veerboten Prinses Christina en Prins Willem Alex ander. Eind vorig jaar zijn ze naar een sloopstrand in Turkije gebracht, waar ze in sneltrein vaart onder de snijbranders ver dwijnen. door Harmen van der Werf Ricardo van Liere (25) uit Philippine en Martien Stapper (51) uit Axel vol gen de sloop van de twee PSD-veerboten op de voet. Via via hebben ze ook al foto's ge kregen van de schepen die beetje bij beetje op het strand worden ge trokken en gesloopt. „Het doet je wat", zegt Martien. Iedere Zeeuw van zijn leeftijd zit nog vol herin neringen aan de PSD-veren op de Westerschelde. „Soep, broodjes kroket, bekenden die je een jaar niet had gezien, op de boot weer tegenkomen. Van die dingen. Nu rij je vlug, vlug door de Wester- scheldetunnel." Ricardo en Martien zijn niet zo maar geïnteresseerd in de voorma lige Provinciale Stoombootdien sten (PSD). Ze zijn er helemaal dol op. Uit alle hoeken en gaten van de wereld proberen ze infor matie over oude PSD-schepen te verzamelen. Met hun derde com- paan, de in Nijmegen studerende Anders Hoendervanger, hebben ze een PSDwebsite die nauwelijks actueler en completer kan. „An ders is onze webmaster. Wij leve ren hem informatie en hij zet het op de site. Wij zien hem bijna nooit. Hoeft ook niet." Martien en Ricardo hebben de PSD altijd slechts vanaf de zijlijn gevolgd. Martien werkt bij een che misch bedrijf in Vlissingen-Oost. „In de logistiek." Ricardo is stuur man op de sleepboot Union Ruby. „Ik zat als veertienjarige op de hob byclub in Philippine en wilde een model van de Prins lohan Friso, de jongste PSD-boot, maken. Zo ben ik erin gerold. Ik ben vaak met de Prins Johan Friso meegeva- ren, in de stuurhut, met kapitein Kees Lems uit Vlissingen." Mar tien is al langer met het PSD-virus besmet. „Ik woonde in Terneuzen, toen het veer op Hoedekenskerke nog voer, met zijladers. Ik vond dat schitterend." Waar de PSD eindigde in 2003, na de opening van de Westerschelde- tunnel, zijn Ricardo en Martien verder gegaan. Zo kijken ze erte genaan. Overal ter wereld waar PSD-schepen terecht zijn geko men - van Italië, Saudi-Arabië, In donesië tot China - proberen ze contacten te leggen. Per brief en fax de eerste jaren, nu voorname lijk per e-mail. Ze zijn doorzetters. Het leek onmogelijk van de tussen Jeddah (Saudi-Arabië) en Port Su dan varende Prinses Irene foto's te krijgen. Tot ze ontdekten dat er een Nederlander werkte in Port Sudan. „Hij heeft stiekem foto's ge nomen. Het geeft een kick als je die binnenkrijgt." In Turkije hebben ze ook 'een mannetje', Selim San, die elke woensdag op het sloopstrand fo to's maakt. „De sloop gaat razend snel", weet Ricardo. „Die schepen zijn zo weg. Kunnen we dat ook af sluiten." Athos Matacena, voormalige PSD-schip Prins Willem Alexander, begin januari dit jaar op het sloop strand in het Turkse Aliaga. foto Selim San Martien Stapper en Ricardo van Liere van dé PSD-website www.psdnetnl met een door Ricardo gemaakt model van de Prins Johan Friso. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48