zeeland! 25 Voorzichtige discussie over de kerk in 2020 vóoï poesainn Ontslagen herder heeft oude sluis nog recht op overuren Meerdere abeelen Abeelen verloor de letter 'n' Geboorte van Oosterland woensdag 9 januari 2013 MIDDELBURG - Hopelijk zit ze van avond in de vangkooi: poes Fiona, die donderdag terecht kwam in het gangenstelsel van een oude sluis bij de Middelburgse recht bank aan de Kousteensedijk. Vrij willigers van de Van Dixhoornbri- gade zijn al dagen in de weer om Fiona te vangen. Een vangkooi die maandagavond was aangevoerd bleek niet te passen in de gang. Dinsdagavond werd een kleinere kooi van de Stichting Scheldekat geplaatst door vrijwilligers van de reddingsbrigade. Vanavond rond de klok van half zes gaan ze kijken of Fiona inderdaad in de kooi zit en het dier terugnaar haar eige naar kan. NISSE - De Stichting Zeeuwse Schaapskudde moet voormalige herder Koen Pille bijna 26.000 eu ro aan overuren betalen. De kan tonrechter in Middelburg heeft dat onlangs bepaald. De stichting moet ook de kosten van het ge recht en het honorarium van Pil- les advocaat betalen. Getuigen die door de Stichting waren opgeroe pen terwijl de stichting zelf ver stek liet gaan, moeten ook netjes worden vergoed. De rechter wees Pille al eerder een vordering toe. De stichting ont sloeg hem onterecht op staande voet toen hij bij wijze van afscheid een rondje met de kudde deed, zonder toestemming van het stich tingsbestuur. De rechter oordeelde dat Pille achterstallig loon moest krijgen. Beide vorderingen zijn nog niet uitbetaald. De stichting kan ook een vorde ring wegens overuren verwachten van de andere herder, Carola van den Handel. Ook zij maakte lange tijd in haar eentje dagen van elf uur, zonder rustdagen. Van den Handel kreeg ook een vordering van 20.000 euro toegewezen, die officieel door rechtopvolger, melk- schapenbedrijf De Schaapskooi, zop moeten worden voldaan. Het was echter de stichting die haar ontslag aanzegde. In het boek 'Oosterland in oude ansichten' van LA. Ca pel Ie is te zien dat in de jaren '30 een andere boerderij aan de Oostersteynweg nabij Viane stond dan de huidige hoeve van Truus en Wim Stouten. Er zijn dus meerdere 'Abeelen' geweest In het boek 'Oosterland in oude ansichten' van L.A. Capelle is te zien dat in de jaren '30 een andere boerderij aan de Oostersteynweg nabij Viane stond dan de huidige hoeve van Truus en Wim Stouten. Beide boerderijen werden ver noemd naar Hendrick van den Ab eeie die daar in de 14e eeuw de eer ste hofstede liet bouwen. Tot de Tweede Wereldoorlog werd de boerderijnaam geschreven met een n aan het eind: de Abeelen. Be halve die 'n' ging ook de, uit 1908 daterende, kapitale hofstede tij dens de oorlog grotendeels verlo ren door brandbommen. Daarom werd een nieuwe boerenwoning gebouwd, die tijdens de ramp van 1953 mèt de schuur ten onder ging. Daarna werd de hoeve in haar huidige vorm herbouwd voor Jan Kwaak, de vader van Truus Stouten-KwaaL Voor die tijd was de boerderij eigendom van Ooster- lands ambachtsheer Baron Schim- melpennick van der Oye. Truus en Wim Stouten hebben tegenover hun boerderij De Abeeie een ei gen trap tegen de Oosterscheldedijk waarop nog een origineel muralt- muurtje staat. Truus laat daar bijna dagelijks de hond uit en geniet van de prachtige luchten boven het water. foto Dirk-Jan Gjeltema De polder Oosterland werd in gedijkt in 1353 en 1354. In de 14e eeuw lagen ten oosten van het toenmalige Duiveland uitgestrekte schorren. Waarschijnlijk overblijf selen van een landstreek waar een kreek doorheen stroomde, die mair of mairevliet werd genoemd en afgedamd in 1353. In dat jaar verleende hertog Willem van Beie ren een aantal bewoners uit het ge bied het recht om de landstreek in te dijken. Dit was de geboorte van Oosterland. Een heerlijkheid, die werd ingedeeld in een groot en een klein ambacht. In het groot ambacht werd Oosterland aange duid met de naam 'Ooster Nieuw- land van Duiveland'. In 1370 ver kocht hertog Albrecht zijn aandeel in de ambachten aan Hendrick van den Abeeie. Hij liet slot Oos- tersteyn bouwen en de eerste hof stede De Abeelen op de plek waar nog steeds een hoeve staat, die is ingeschreven als vof de Abeeie. Binnen Middelburgs protestant se gemeente wordt bediscussi eerd hoe de kerk in de nabije toekomst moet opereren. Willem van den Broeke enigzins uitdagend: „Waarom zou er in het jaar 2020 nog überhaupt een kerk moeten zijn?" door Emile Calon Willem van den Broeke heeft een droom. Een persoonlijke droom, zo bena drukt hij. „Een kerk waar de hele zondag allerlei diensten worden ge houden. Van een dienst voor gelo vigen die in stilte verdieping zoe ken tot diensten die een echt Rock 8c Roll-karakter hebben." Leo Adriaanse ziet zoiets ook wel zitten. Wat hem betreft worden in dat ene gebouw diensten gehou den voor allerlei gezindten: van hervormd tot islamitisch. Hij voegt er aan toe dat zoiets geen utopie is. In Houston, in de Vere nigde Staten, is een kapel waarin dit al gebeurt. Of er ooit een dergelijk religieus centrum komt in Middelburg is nog maar de vraag. Adriaanse en Van den Broeke maken deel uit van een werkgroep van de protes tantse kerk in Middelburg en on derzoeken hoe in 2020 die kerk moet opereren. Ze kijken daarbij niet zozeer naar de materiële kant van de zaak, hoe veel kerkgebouwen er straks nog nodig zijn. Want gelovigen kun nen ook samenkomen in een aula van een school. Zij vragen zich wel af 'wat voor kerk willen wij straks zijn' en 'waarom zou er in 2020 nog überhaupt een kerk moe ten zijn'. Ze weten dat de belangstelling voor kerkdiensten afneemt. Im mers, de ontkerkelijking neemt steeds meer toe. Maar ze zijn er van overtuigd dat ook in de toe komst een rol is weggelegd voor de kerkgemeenschap. Adriaanse stelt dat de kerk sterk is in drie dingen: contact met god, de gemeenschap en de dienst aan de wereld. Wat hem betreft blij ven dat de kernwaarden. In ieder geval kan hij zich geen kerk voor stellen die alleen maar naar bin nen is gericht. De kerk is immers onlosmakelijk met de buitenwe reld verbonden via onderwijs instellingen, organisaties en vereni gingen. Al die banden doorknip pen, dat lijkt hem niet de manier voor het vormen van een nieuwe kerk. De discussie over de toekomstige vorm van de Middelburgse protes tantse kerk wordt heel voorzichtig gevoerd. De leden van de werk groep, Impulz genaamd, willen na melijk beslist niet dat er als gevolg van die discussie al afsplitsingen ontstaan. Ze hopen iedereen te be trekken bij die vorming van die toekomstige kerk. Begin deze maand hebben ze een discussies tuk gepresenteerd. Dat wordt de komende tijd besproken binnen de verschillende wijkgemeenten van de protestantse kerk in Middel burg. Ze geven aan dat ook niet-kerkelijken van harte welkom zijn om een bijdra ge te leveren. Adriaanse: „Wij ho pen dat we boven tafel krijgen hoe er over de kerk en de nieuwe kerk wordt gedacht." Van den Broeke: „Houden we wat we hebben, of kan het toch anders?" Ooit was hij op Kaapverdië en maakte daar een dienst mee die hem nog steeds bij staat. Zo vrolijk, zo'n enthousias me, heel wat anders dan die dien sten in Nederland. De leden van de werkgroep leggen de komende tijd ook bewust con tact met ouderen en jongeren. Van den Broeke: „We willen horen waarom zij nog wel naar de kerk gaan en waarom hun kinderen dat niet meer doen." En jongeren, om dat zij nu eenmaal de toekomst zijn. Beiden zijn ervan overtuigd dat de kerk ook in de toekomst een rol blijft spelen. De kerk be staat immers al vele eeuwen en is in staat gebleken om te overleven. Maar ze zouden wel graag zien dat het geen kerk wordt die een minie me rol speelt in het Middelburgse. Willem van den Broeke (I) en Leo Adriaanse: „Wat voor kerk willen wij straks zijn?" foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 69