onderwijs 121 Veronie 'Ik gebruik mijn telefoon bijna niet voor school' E-readers zijn een zeldzaamheid onder scholieren. Tabiets komen al wat vaker voor. Informatiedragers als usb-sticks zijn doorgaans niet welkom op schoolcomputers wegens infectiegevaar, maar een beetje sd-kaart is wel handig. En een smartphone natuurlijk. Al was het maar om je leraar te hulp te roepen. „Ik snap het niet! FB me!" woensdag 9 januari 2013 Rik Hoven (12) uit Zoutelande, leerling van de Christelijke Scho lengemeenschap Walcheren. foto Ronald den Dekker zitten we daar nog niet over op één lijn. Hoe ver laat je leerlingen gaan in het ge bruik van hun telefoon? Sommigen zetten hun huiswerk er in." „We hebben smartboards in de theorieloka len, pc's in de kantoortuin en plekken op de gang waar ze een laptop kunnen inpluggen. Maar we gebruiken nog heel veel papier: werkboeken, readers. Maar als ik leerlingen duidelijk wil maken wat ze moeten verande ren aan een beweging, maak ik een filmpje dat ze thuis nog kunnen nakijken." Een tablet is handig als reis- en huiswerk tijd elkaar in de weg dreigen te zitten: „Ze ventig procent van onze leerlingen komt van buiten de provincie, met soms vijf uur reistijd per dag. Dan is het handig als je in de trein met wifi kunt werken. Maar op school hebben we laptops beschikbaar. En alle leerlingen hebben van school een sd-kaart gekregen." Met die secure digital card, een geheugenkaart, kan informatie uit digitale camera's, smartphones, tabiets en mp3-spelers worden overgedragen. „Leerlingen hebben op school geen eigen ap paratuur nodig", zegt Ad Verwijs, hoofd iet voor de vijf locaties van het Calvijn College en twee dagen docent op Tholen. „We heb ben apparatuur voor een op de drie leerlin gen: 150 pc's, een paar honderd laptops en 700 thin cliënts, werkstations met een cen trale server. De usb-uitgangen hebben we geblokkeerd, om virusbesmettingen tegen te gaan. Als leerlingen thuis verder willen met werkstukken, loggen ze op de compu- door Claudia Sondervan Passer, geodriehoek, grafische re kenmachine. De ambachtelijke uit rusting van de leerling in het voortgezet onderwijs. Nu ja, nog even dan. Die rekenmachine mag thuisblijven. Pen, schriften en potloden ho ren nog wel in de tas maar met een smart phone, tablet, draadloos internet en de juis te apps komt een scholier er ook. Zeker als je lerares je via Facebook nog even waar schuwt, welk boek niet te vergeten. Dat doet docente turnen, Nederlands en di dactiek Astrid Geeratz van het Cios in Goes. „Ik merkte dat leerlingen sneller op Face book reageren dan op e-mail. Ik heb een facebookpagina voor de klas gemaakt. Als ik daar iets op zet, heb ik soms binnen tien mi nuten de helft van de leerlingen al bereikt. Veel leerlingen laten de meldingen op hun telefoon binnenkomen. En ik kan zien wie de mededeling gelezen heeft; zeggen dat ze er niet van wisten gaat niet meer op!" Voor belangrijke zaken zoals cijfers gebruikt Gee ratz e-mail. „Leerlingen die huiswerk niet snappen, gebruiken Facebook ook om wat te vragen." „We zitten in een overgangsperiode. In mijn klas zitten leerlingen die de aanteke ningen die ik op het bord schrijf nog graag overpennen, want dan onthouden ze het be ter, maar er zijn ook leerlingen die vragen of ze even een foto mogen maken, dan heb ben ze de informatie ook. Met de docenten Ook Verwijs gebruikt sociale media om con tact te hebben met zijn leerlingen. „Skypen en WhatsApp gebeurt op bescheiden schaal. Maar maak jezelf vindbaar op inter net en binnen een week ben je gevonden. Vooral op een avond voor een repetitie kan het druk zijn op mijn facebookpagina. Hoe wel, het verschilt per klas. Vorig jaar gebeur de dat heel veel, dit jaar gebeurt het bijna niet. Wat aardig zou zijn is om alle school boeken op de iPad te zetten. Dan ben je ook af van het gezeur of iedereen zijn boek bij zich heeft of niet. Misschien over een jaar of vier, vijf." „Als ik rondkijk in mijn klas heeft niemand een smartphone voor zich. Iedereen zit ach ter een laptop", zegt Rene Mondriaan, do cent iet en mediavormgeing aan het Scalda college Techniek en Design. Daar dient elke leerling zijn eigen laptop mee te brengen. Een investering van vijf-, zeshonderd euro die vier jaar meegaat, ingericht met de soft ware die de eigenaar het meest aanstaat. Voor wie het geld een probleem is, zijn er betalingsregelingen via school. „Maar dat heb ik nog niet meegemaakt", zegt Mondi- aan. Zijn leerlingen zitten in de voorhoede van het computergebruik. Ze leren onder meer apps ontwikkelen voor tabiets. Dan ligt de elektronische leerweg voor de hand. „We gebruiken vrijwel geen boeken. Leerlin gen halen de lesstof van internet. Daar moe ten ze soms licenties voor kopen. Maar dat is minder dan de helft van het boekengeld van vroeger. En we zitten nog maar aan het begin van deze ontwikkeling. Daar gaan mijn leerlingen straks mede voor zorgen." Tablet en apps vervangen passer en agenda ter thuis in bij de elektro nische werk omgeving. Als mijn dochter thuis komt, is het eerste wat ze doet dat ding aan zetten om te zien wat voor huiswerk ze heeft. Agenda's meesjouwen in je tas is uit de tijd." Heel veel leerlingen gebruiken smart phones, merkt Verwijs, maar niet in de les. Op nog niet alle plaatsen in de scholen is er wifi, maar binnen afzienbare tijd zal dat er wel zijn. Naam: Veronie Versteeg (16) Woonplaats: Axel School: Zeldenrust Steelant College in Terneuzen Welke telefoon heb je? „Ik heb een HTC Sensation. Ik heb voor deze smartphone geko zen omdat ik 'm mooi vond en hij leek me erg handig. Hij was ook niet zo duur." Wat kost je telefoon? „Ik heb een abonnement van 30 euro per maand. Daarvoor krijg ik tweehonderd belminuten en heb ik onbeperkt internet. Ik heb meestal wel genoeg aan die tweehonderd belminuten. Na tuurlijk houd ik mijn telefoonge bruik wel in de gaten, zodat ik niet meer moet betalen dan no dig is." Wie betaalt dat? „Ik betaal mijn telefoonrekening elke maand zelf." Waarvoor gebruik je je tele foon? „Ik gebruik 'm vooral om contact te houden met mijn vrienden en vriendinnen. Verder gebruik ik mijn gsm bijna niet voor school. Wij maken niet zoveel gebruik van apps. Wel kan ik mijn cijfers op mijn smartphone bekijken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 61