onderwijs 119 Ineens gaat die foto rond op school Eva 'Mijn moeder betaalt mijn telefoonrekeningen' Een bangalijst waar je naam op staat, een naaktfoto die de school rond gaat, dreigmails, een gek filmpje van jou op YouTube, een bewerkte foto die op Facebook gezet wordt. Pesten via internet, ook wel cyberpesten ge noemd, kan diep ingrijpen bij de slachtoffers. Vaak verdwijnen ze voor ja ren 'uit beeld' op social media. woensdag 9 januari 2013 Jongeren pesten elkaar het meest gepest door nare berichten en roddels te verspreiden op het internet, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. foto Ronald den Dekker door Denise van Minnen Een dikke streep eronder en dood zwijgen, is vaak de reactie op cy berpesten. Een klasgenoot van een slachtoffer: „Over dat meisje had een ex-vriendje een gemene roddel verspreid. Het ging vooral via de mail. En daarna had iedereen het erover op school. Heb je het al gehoord? Die en die heeft: dat en dat gedaan. Er was niet eens iets van waar. Dat meisje heeft haar best ge daan om het te stoppen, maar als zoiets een maal op gang is, is het niet meer te stuiten. Je kunt zeggen wat je wil, maar het is net een sneeuwbal die door blijft rollen. De school heeft niet ingegrepen, totaal niet. Dat meisje is toen een tijd van school wegge weest. Ik denk dat het haar te veel werd. Ze praat er nooit meer over." Vroeger bleef het bij schelden op het school plein, maar tegenwoordig gaat pesten veel verder. Dat brengt een hoop gevaren met zich mee. Omdat je via internet de mogelijk heid hebt om anoniem te blijven, lijkt het makkelijker om iemand te pesten. De gepes te hoeft niet te weten dat jij de pestkop bent. Daardoor ligt de drempel om gemene dingen te zeggen veel lager. Een ander ge vaarlijk aspect dat meespeelt bij cyberpes ten is het feit dat de hele wereld kan meege nieten. Een filmpje op YouTube is voor ie dereen beschikbaar. In een mum van tijd kan heel China naar een foto van jou kijken die op internet circuleert. De Universiteit van Amsterdam deed in 2011 onderzoek naar cyberpesten. De onder zoekers volgden zes maanden lang 401 jon geren. Uit het onderzoek bleek dat twee op de tien pubers in die tijd minstens één keer op internet gepest is. Jongeren pesten elkaar het meest door nare berichten en roddels te verspreiden op internet (27 procent). In 9 procent van de gevallen werden bewerkte fo to's of filmpjes op het internet geplaatst. Schoolbesturen merken dat cyberpesten steeds vaker voorkomt. Leraren geven tij dens de lessen voorlichting over het gebruik van social media. Ze vertellen leerlingen wat ze wel en niet moeten doen op inter net. „Ze moeten leren wat de gevolgen kunnen zijn als je iets op internet zet", zegt Bianca Pauwels, mediacoach op het Zwin College. „Het is niet zo dat het hoeveelheid peste rijen is toegenomen, maar de vorm is veran derd. Bij ons op school merk je dat er meer kinderen via internet gepest worden." Bijna alle Zeeuwse middelbare scholen ge ven lessen mediawijsheid. „Tijdens de les vertellen we leerlingen hoe lang iets op internet rondzwerft, zonder dat ze zich daar bewust van zijn", zegt Eric Provoost, docent op de Stedelijke Scholengemeenschap De Rede in Terneuzen. „We vertellen ze ook dat informatie die je op TXvitter of Facebook zet, ook op andere plekken op internet kan opduiken." Het Reynaert College in Hulst zet theatergroep Mindmix in om cyberpes ten en andere maatschappelijke thema's be spreekbaar te maken. Tijdens de pauzes wordt op een toegankelijke manier aan dacht besteed aan deze onderwerpen. Veel scholen schakelen Indigo Preventie in voor gastlessen en ouderavonden. Deze in stelling is gespecialiseerd in mentale onder steuning. „We vertellen wat de voordelen en nadelen zijn van internet", zegt senior preventiewerker Jan de Vlieger. Tijdens de gastlessen werkt Indigo met voorbeelden uit de praktijk. „We vragen jongeren bijvoor beeld wie zijn facebookprofiel heeft afge schermd. Als iemand er een foto van een vriendinnetje op heeft gezet, vragen we of hij of zij toestemming heeft gevraagd aan die ander. Soms bedenken leerlingen voor het eerst dat foto's kwetsend kunnen zijn." Indigo betrekt ouders bewust bij het voorko men van cyberpesten. „Tijdens de ouder avonden geven we ouders tips. Zo vertellen we bijvoorbeeld dat het belangrijk is dat een ouder zich blijft interesseren voor zijn kind en moet vragen wat hij of zij nu eigenlijk al lemaal op internet doet. Gesprekken tussen ouders en kinderen gaan vaak makkelijker als ouders ook iets afweten van internet en social media." Het is belangrijk dat ouders met hun kinderen blijven praten en afspra ken te maken over internetgebruik. „Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat ze een uur per dag op de computer mogen. Of dat ze alleen Twitter mogen gebruiken als ze hun profiel afschermen. Toon zelf interesse in de inter netwereld, hierdoor begrijp je elkaar beter." Naam: Eva D' Hooghe (16) Woonplaats: Hulst School: Reynaert College Welke telefoon heb je? „Ik heb een witte Blackberry Bold, omdat ik het toetsenbord handig vind. Ik kan niet goed met een touchscreen overweg." Wat kost je telefoon? „Ik heb een abonnement van 17,50 euro per maand. Ik ga hier eigenlijk nooit overheen." Wie betaalt dat? „Mijn moeder betaalt mijn tele foonrekeningen. Dit is eigenlijk zo gekomen omdat zij dit abonne ment voor mij bestelde. De tele foon staat dus op mijn moeders naam." Waarvoor gebruik je je tele foon? „Ik gebruik mijn telefoon vooral om te whatsappen met vriendin nen. Dat is hartstikke makkelijk "omdat het gratis en erg snel is. Natuurlijk heb ik ook nog andere apps op mijn smartphone staan. Zo gebruik ik Facebook en Twit ter het meest. Mailen doe ik nu ook via mijn telefoon. Dat is su perhand ig. Als ik dan een bericht je van school ontvang, kan ik er gelijk op reageren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 59