onderwijs 115
Nick
'Ik maakte in de klas geluidjes met m'n telefoon'
Informatica als keuzevak. Op het
Ostrea Lyceum in Goes is het ra
zend populair.
Docent Frans Peeters moet con
curreren met Spaans en Manage
ment. „De helft kiest informatica
en wat nog mooier is: ik moet die
gasten aan het einde van de les ge
woon het lokaal uit schoppen. Ze
willen niet weg, komen in een tus
senuur terug, als ik een plekje
voor hen heb. Kom daar maar
eens om bij een ander vak."
woensdag 9 januari 2013
Informatica is altijd nuttig
Informaticadocent Frans Peeters (vooraan) van het Ostrea Lyceum in Goes met leerlingen Shaniefa Soebhan (links), Daan Gorsse en Janine van
der Ploeg (rechts). foto Mechteld Jansen
door Mieke van der Jagt
Rustig is het in lokaal 112, ronduit
rustig. Toch zitten er minstens der
tig leerlingen achter hun scherm
pjes. Ze overleggen soms zachtjes,
want de website die ze bouwen, moet in sa
menwerking tot stand komen. De vwo-4
klas is aangevuld met een paar jongens uit
vwo-6. Zij werken aan hun schoolexamens
of doen gewoon iets ingewikkelds voor zich
zelf. „Als er plaats is, mag dat van mij ge
rust", zegt docent Frans Peeters. Op hetzelf
de moment komen er twee tweedeklassers
binnenzetten. Of ze ook eventjes mogen. Ze
willen nog ergens een logootje in zetten.
„Dat is het geweldige van dit vak. De leerlin
gen zijn enorm gemotiveerd, sommigen
zijn al zo ver, die kan ik niets meer leren. In
de tweede klas zit een ventje dat op zijn
oude basisschool het systeembeheer deed.
Die moeten ze nog regelmatig hebben, als
ze iets niet snappen."
De leerlingen in de onderbouw krijgen bij
het Ostrea Lyceum informaticales in de
breedte. Ze maken kennis met de mogelijk
heden van de computer en leren die bij het
studeren gebruiken. Wie informatica als exa
menvak kiest, gaat in twee of drie jaar een
stuk dieper de materie in. Frans Peeters:
„De havo-leerlingen heb ik gedurende twee
jaar drie uur per week en de vwo-leerlingen
drie jaar. In zo veel tijd kun je een hoop le
ren en dat doen ze dan ook. Voor deze vier
de klas heeft Photoshop al geen geheimen
meer en nu bouwen ze dan hun eigen web
site. Eerst zijn we een week of zes met de
techniek bezig geweest en nu zijn ze begon
nen, twee aan twee of met nog meer, want
samenwerken moet je ook leren."
Janine van der Ploeg en Shaniefa Soebhan
zijn samen begonnen aan een website voor
het bedrijf van Janines vader: J.A. van der
Ploeg, groot- en agenturenhandel in Kapel-
Ie. „Daar hadden ze nog geen website, dus
die maken wij nu."
De vriendinnen hebben informatica geko
zen omdat ze zeker weten dat ze het later in
hun werk goed zullen kunnen gebruiken.
„En trouwens ook tijdens je studie", zegt
Shaniefa. Zij wil pedagogische wetenschap
pen gaan studeren en Janine geneeskunde.
Ze hebben al in personeelsadvertenties zit
ten neuzen en vastgesteld dat kennis van in
formatica zoniet wordt vereist, dan wel tot
aanbeveling strekt.
Daan Gorsse uit Goes zit een eindje verder.
Hij zit in de vwo-examenklas, maar mocht
er in een vrij uurtje tussen schuiven. Waar
is hij mee bezig? „Het lijkt heel kinderach
tig; het is een spelletje." Kinderachtig zou
het wezen als hij een spelletje spéélde, maar
hij is er een aan het maken. Frans weet dat
Daan zonder al te veel moeite een app
maakt of een professionele website bouwt.
„Die jongens zijn zo goed, die doen niet on
der voor een prof. Het zijn dan ook mijn
beste leerlingen."
Frans Peeters biedt de leerlingen die infor
matica als examenvak hebben gekozen, alle
stof aan zoals die in het gewone leven ook
beschikbaar is: een cursus Cisco, bijvoor
beeld. „Als het in het Engels is, wordt het
niet vertaald. Je merkt dat de meesten daar
weinig moeite mee hebben. Hebben ze dat
wel, dan moeten ze er snel aan wennen. We
bereiden de leerlingen voor op de echte we
reld en in de informatica wordt daar nu een
maal Engels gesproken." Handig dus dat
Frans Peeters in 1989 als leraar Engels bij
het Ostrea College, toen nog het Sint Willi-
brord College, kwam.
Als handige bliksem met de computer werd
hij ICT-coördinator en ging informatica stu
deren in Eindhoven. In 1998 werd informati
ca een examenvak en sindsdien wordt dat
op het Ostrea College ook aangeboden voor
havo en vwo.
Frans Peeters: „Voor informatica bestaat
geen centraal eindexamen. Er zijn alleen
schoolexamens, voor vwo-kandidaten elf
stuks. Ze maken in het vierde en vijfde jaar
vier opdrachten en in het laatste jaar drie.
Op die manier slaagt eigenlijk iedereen,
want als je in het begin al onvoldoendes
haalt, zie je er meestal gauw van af. Dat de
leerlingen vaak erg gemotiveerd zijn voor
het vak, maakt het natuurlijk vrij onmoge
lijk om een onvoldoende te halen."
Voor informatica bestaat, vreemd genoeg,
wel een staatsexamen. Frans Peeters ver
moedt dat enkele leerlingen wel informatica
zullen gaan studeren. „De technische univer
siteiten staan hoog aangeschreven."
Naam: Nick Goossens (16)
Woonplaats: 's-Heer Hendriks
kinderen
School: Pontes Goese Lyceum
Welke telefoon heb je?
„Ik heb een iPhone 4, omdat hij
lekker snel is. Je kan er alles mee
doen."
Wat kost je telefoon?
„Ik heb 'm voor 300 euro overge
nomen van iemand anders. Nu
betaal ik nog niks, omdat ik 'm
nog maar net heb. Maar vanaf vol
gende maand moet ik 15 euro per
maand betalen. Daarvoor heb ik
500 MB internet, 100 belminuten
en 100 sms'en."
Wie betaalt dat?
„Dat betaal ik zelf Ik werk bij de
Agrimarkt. Ik let op dat ik niet
over mijn tegoed heen ga."
Waarvoor gebruik je je tele
foon?
„Ik zit vooral op WhatsApp, 1\vit-
ter en Facebook. Bellen doe ik
bijna niet. Ik gebruik mijn tele
foon ook in de les, ook al mag
het niet altijd. Mijn vorige tele
foon is een paar keer ingenomen.
Ik zat in de klas geluidjes te ma
ken met m'n telefoon. Via de Pon
tes App kan ik zien of er nog
roosterwijzigingen zijn en welke
cijfers ik gehaald heb."