onderwijs 115 Nick 'Ik maakte in de klas geluidjes met m'n telefoon' Informatica als keuzevak. Op het Ostrea Lyceum in Goes is het ra zend populair. Docent Frans Peeters moet con curreren met Spaans en Manage ment. „De helft kiest informatica en wat nog mooier is: ik moet die gasten aan het einde van de les ge woon het lokaal uit schoppen. Ze willen niet weg, komen in een tus senuur terug, als ik een plekje voor hen heb. Kom daar maar eens om bij een ander vak." woensdag 9 januari 2013 Informatica is altijd nuttig Informaticadocent Frans Peeters (vooraan) van het Ostrea Lyceum in Goes met leerlingen Shaniefa Soebhan (links), Daan Gorsse en Janine van der Ploeg (rechts). foto Mechteld Jansen door Mieke van der Jagt Rustig is het in lokaal 112, ronduit rustig. Toch zitten er minstens der tig leerlingen achter hun scherm pjes. Ze overleggen soms zachtjes, want de website die ze bouwen, moet in sa menwerking tot stand komen. De vwo-4 klas is aangevuld met een paar jongens uit vwo-6. Zij werken aan hun schoolexamens of doen gewoon iets ingewikkelds voor zich zelf. „Als er plaats is, mag dat van mij ge rust", zegt docent Frans Peeters. Op hetzelf de moment komen er twee tweedeklassers binnenzetten. Of ze ook eventjes mogen. Ze willen nog ergens een logootje in zetten. „Dat is het geweldige van dit vak. De leerlin gen zijn enorm gemotiveerd, sommigen zijn al zo ver, die kan ik niets meer leren. In de tweede klas zit een ventje dat op zijn oude basisschool het systeembeheer deed. Die moeten ze nog regelmatig hebben, als ze iets niet snappen." De leerlingen in de onderbouw krijgen bij het Ostrea Lyceum informaticales in de breedte. Ze maken kennis met de mogelijk heden van de computer en leren die bij het studeren gebruiken. Wie informatica als exa menvak kiest, gaat in twee of drie jaar een stuk dieper de materie in. Frans Peeters: „De havo-leerlingen heb ik gedurende twee jaar drie uur per week en de vwo-leerlingen drie jaar. In zo veel tijd kun je een hoop le ren en dat doen ze dan ook. Voor deze vier de klas heeft Photoshop al geen geheimen meer en nu bouwen ze dan hun eigen web site. Eerst zijn we een week of zes met de techniek bezig geweest en nu zijn ze begon nen, twee aan twee of met nog meer, want samenwerken moet je ook leren." Janine van der Ploeg en Shaniefa Soebhan zijn samen begonnen aan een website voor het bedrijf van Janines vader: J.A. van der Ploeg, groot- en agenturenhandel in Kapel- Ie. „Daar hadden ze nog geen website, dus die maken wij nu." De vriendinnen hebben informatica geko zen omdat ze zeker weten dat ze het later in hun werk goed zullen kunnen gebruiken. „En trouwens ook tijdens je studie", zegt Shaniefa. Zij wil pedagogische wetenschap pen gaan studeren en Janine geneeskunde. Ze hebben al in personeelsadvertenties zit ten neuzen en vastgesteld dat kennis van in formatica zoniet wordt vereist, dan wel tot aanbeveling strekt. Daan Gorsse uit Goes zit een eindje verder. Hij zit in de vwo-examenklas, maar mocht er in een vrij uurtje tussen schuiven. Waar is hij mee bezig? „Het lijkt heel kinderach tig; het is een spelletje." Kinderachtig zou het wezen als hij een spelletje spéélde, maar hij is er een aan het maken. Frans weet dat Daan zonder al te veel moeite een app maakt of een professionele website bouwt. „Die jongens zijn zo goed, die doen niet on der voor een prof. Het zijn dan ook mijn beste leerlingen." Frans Peeters biedt de leerlingen die infor matica als examenvak hebben gekozen, alle stof aan zoals die in het gewone leven ook beschikbaar is: een cursus Cisco, bijvoor beeld. „Als het in het Engels is, wordt het niet vertaald. Je merkt dat de meesten daar weinig moeite mee hebben. Hebben ze dat wel, dan moeten ze er snel aan wennen. We bereiden de leerlingen voor op de echte we reld en in de informatica wordt daar nu een maal Engels gesproken." Handig dus dat Frans Peeters in 1989 als leraar Engels bij het Ostrea College, toen nog het Sint Willi- brord College, kwam. Als handige bliksem met de computer werd hij ICT-coördinator en ging informatica stu deren in Eindhoven. In 1998 werd informati ca een examenvak en sindsdien wordt dat op het Ostrea College ook aangeboden voor havo en vwo. Frans Peeters: „Voor informatica bestaat geen centraal eindexamen. Er zijn alleen schoolexamens, voor vwo-kandidaten elf stuks. Ze maken in het vierde en vijfde jaar vier opdrachten en in het laatste jaar drie. Op die manier slaagt eigenlijk iedereen, want als je in het begin al onvoldoendes haalt, zie je er meestal gauw van af. Dat de leerlingen vaak erg gemotiveerd zijn voor het vak, maakt het natuurlijk vrij onmoge lijk om een onvoldoende te halen." Voor informatica bestaat, vreemd genoeg, wel een staatsexamen. Frans Peeters ver moedt dat enkele leerlingen wel informatica zullen gaan studeren. „De technische univer siteiten staan hoog aangeschreven." Naam: Nick Goossens (16) Woonplaats: 's-Heer Hendriks kinderen School: Pontes Goese Lyceum Welke telefoon heb je? „Ik heb een iPhone 4, omdat hij lekker snel is. Je kan er alles mee doen." Wat kost je telefoon? „Ik heb 'm voor 300 euro overge nomen van iemand anders. Nu betaal ik nog niks, omdat ik 'm nog maar net heb. Maar vanaf vol gende maand moet ik 15 euro per maand betalen. Daarvoor heb ik 500 MB internet, 100 belminuten en 100 sms'en." Wie betaalt dat? „Dat betaal ik zelf Ik werk bij de Agrimarkt. Ik let op dat ik niet over mijn tegoed heen ga." Waarvoor gebruik je je tele foon? „Ik zit vooral op WhatsApp, 1\vit- ter en Facebook. Bellen doe ik bijna niet. Ik gebruik mijn tele foon ook in de les, ook al mag het niet altijd. Mijn vorige tele foon is een paar keer ingenomen. Ik zat in de klas geluidjes te ma ken met m'n telefoon. Via de Pon tes App kan ik zien of er nog roosterwijzigingen zijn en welke cijfers ik gehaald heb."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 55