onderwijs n Marinus 'Ik kan op mijn Samsung veel muziek kwijt' Steeds meer scholen maken ge bruik van apps. Leerlingen kun nen tijdens de les gebruikmaken van educatieve applicaties op hun telefoon of op een tablet. Die toe voeging heeft een meerwaarde, vinden de brugklassers en ICT-coördinator en muziekleraar Eric Provoost van scholengemeen schap De Rede in Terneuzen. Ebookpack Gamefication woensdag 9 januari 2013 Handige apps voor in de klas door Maxime Ambrosini Scholengemeenschap De Rede in Ter- neuzen rustte vorig jaar alle brug klassers uit met een iPad in plaats van schoolboeken. Dat was natuur lijk even wennen, maar inmiddels kunnen de leerlingen als geen ander aangeven wat de handigste en leukste apps (applicaties) zijn. Alle boeken van de uitgevers staan op het apparaat. Zo heb je Studiekitt, de Schooltas-app en Ebookpack. Als je een iPhone hebt, kun je deze apps ook op je tele foon zetten. „Ik was altijd al een voorstan der van het gebruik van tablets in het onder wijs", vertelt Eric Provoost. Waar de meeste leerlingen al snel hun weg vonden op de iPad, is voor sommige leraren het werken met de tablet een grote uitda ging. Zij moeten daarom wat bijleren door middel van cursussen. Sommige leerlingen gebruiken een aantal applicaties ook op hun telefoon. Iman van Houten (12) vindt de META-app erg handig. Dit is een applicatie waarop leerlingen hun cijfers kunnen bekijken. „Het is handig om dat je heel snel kunt zien welk cijfer je hebt. Er staat ook op hoe vaak je afwezig en te laat op school was." Volgens Eric Provoost wordt dit soort apps veel gebruikt. „Ook het huiswerk staat er op. Het is eigenlijk een soort digitale agenda voor de leerlingen." De brugklassers vinden 'Wrts' ook een han dige app. Met deze applicatie kun je woord jes oefenen op je telefoon en op je iPad. Het werkt hetzelfde als op de computer. Je oe fent de betekenis van de woordjes door ze erachter te typen. Aantekeningen maken in de klas hoeft nu ook niet meer met pen en papier. Met 'Skitch' kunnen de leerlingen door middel van afbeeldingen notities ma ken. Vooral tijdens de biologie- en aardrijks kundelessen wordt deze veel gebruikt. De app werkt met afbeeldingen. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld plaatsnamen of na men van lichaamsdelen in de afbeelding ty pen. De educatieve applicaties bieden volgens Provoost veel meer mogelijkheden; ook kun je er ook als leraar veel meer kanten mee op. „Bij mijn muzieklessen bijvoorbeeld, ge bruik ik leuke apps. Je ziet dat leerlingen er echt plezier in hebben; op deze manier kun nen ze ook thuis met muziek aan de slag." Zo bestaat er een keyboard- app. Het lijkt dan alsof je echt keyboard speelt, maar dan digitaal. Er bestaat ook een gitaarapplicatie. Zo zijn er nog veel meer muziekinstrumen ten digitaal te bespelen. Rythm Cat is een applicatie waarbij je je rit megevoel kunt oefenen. Je moet dan elke keer op de maat het scherm van je smart- phone aanraken. Deze app werkt met sco res. Volgens de muziekleraar zijn apps met een gamefication, een spel waarbij je een ho ge scoren moet halen, erg geliefd bij de leer lingen. „We spelen dit spel wel eens in de klas. Je ziet dan hoe gedreven de leerlingen zijn en hoe graag ze de hoogste score willen halen." Niet alleen bij de muzieklessen worden ap plicaties gebruikt; er bestaan ook verschillen de apps voor de taallessen. Zo is er een ap plicatie om de uitspraak mee te oefenen. De zin wordt dan eerst opgelezen door een stem, daarna zeggen de leerlingen de zin hardop na. De applicaties zijn volgens Provoost handig voor leerlingen die moei lijkheden hebben met lezen. Zo is het voor kinderen met dyslexie makkelijker om de teksten uit het schoolboek te vergroten en kunnen de kinderen de tekst laten oplezen door een digitale stem. Ook het woorden boek is een app die de leerlingen veel gebrui ken. Iman van Houten vindt de iPad op De Rede handig, maar ze moest er in het begin wel aan wennen. „Maar natuurlijk is een iPad veel handiger dan zo'n zware boekentas en je kunt er ook leuke dingen op doen." Al die handige apps hebben wel een keerzij de: ze leiden nogal af. „Er staan heel veel spelletjes en andere leuke apps op", vertelt Iman. Soms is het wel vervelend dat je als maar berichten en updates krijgt van ande ren." De makers van de iPad hebben er ech ter rekening mee gehouden dat er ook huis werk gemaakt moet worden: er zit een knopje 'niet storen' op het apparaat. Naam: Marinus van As (18) Woonplaats: Grijpskerke School: CSW Middelburg, vwo6 Welke telefoon heb je? „Een Samsung Galaxy S. Ik heb 'm nu bijna twee jaar. Ik kreeg de ze toen ik een abonnement bij Vodafone nam. Ik heb deze geko zen vanwege de eigenschappen. Ik kan er veel muziek op kwijt. Deze heeft een geheugen van 64 gigabyte." Hoeveel kost je telefoon? „In het eerste jaar was dat 17 euro per maand. Nu ongeveer 30 euro per maand. Ik kom daar nooit bo ven." Wie betaalt dat? „Mijn ouders." Waar gebruik je je telefoon voor? „Vooral voor muziek. Ik luister bijvoorbeeld graag naar Iron Mai den. Ik gebruik m'n smartphone ook om te internetten. Verder stuur ik er berichten mee via in ternet. Sms'en doe ik bijna nooit, alleen als internet het niet doet. Twitteren doe ik niet, maar zit wel op Facebook. Ik bel niet vaak met mijn smartphone."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 51