onderwijs n
Marinus 'Ik kan op mijn Samsung veel muziek kwijt'
Steeds meer scholen maken ge
bruik van apps. Leerlingen kun
nen tijdens de les gebruikmaken
van educatieve applicaties op hun
telefoon of op een tablet. Die toe
voeging heeft een meerwaarde,
vinden de brugklassers en
ICT-coördinator en muziekleraar
Eric Provoost van scholengemeen
schap De Rede in Terneuzen.
Ebookpack
Gamefication
woensdag 9 januari 2013
Handige apps voor in de klas
door Maxime Ambrosini
Scholengemeenschap De Rede in Ter-
neuzen rustte vorig jaar alle brug
klassers uit met een iPad in plaats
van schoolboeken. Dat was natuur
lijk even wennen, maar inmiddels kunnen
de leerlingen als geen ander aangeven wat
de handigste en leukste apps (applicaties)
zijn. Alle boeken van de uitgevers staan op
het apparaat. Zo heb je Studiekitt, de
Schooltas-app en Ebookpack. Als je een
iPhone hebt, kun je deze apps ook op je tele
foon zetten. „Ik was altijd al een voorstan
der van het gebruik van tablets in het onder
wijs", vertelt Eric Provoost.
Waar de meeste leerlingen al snel hun weg
vonden op de iPad, is voor sommige leraren
het werken met de tablet een grote uitda
ging. Zij moeten daarom wat bijleren door
middel van cursussen.
Sommige leerlingen gebruiken een aantal
applicaties ook op hun telefoon. Iman van
Houten (12) vindt de META-app erg handig.
Dit is een applicatie waarop leerlingen hun
cijfers kunnen bekijken. „Het is handig om
dat je heel snel kunt zien welk cijfer je hebt.
Er staat ook op hoe vaak je afwezig en te
laat op school was."
Volgens Eric Provoost wordt dit soort apps
veel gebruikt. „Ook het huiswerk staat er
op. Het is eigenlijk een soort digitale agenda
voor de leerlingen."
De brugklassers vinden 'Wrts' ook een han
dige app. Met deze applicatie kun je woord
jes oefenen op je telefoon en op je iPad. Het
werkt hetzelfde als op de computer. Je oe
fent de betekenis van de woordjes door ze
erachter te typen. Aantekeningen maken in
de klas hoeft nu ook niet meer met pen en
papier. Met 'Skitch' kunnen de leerlingen
door middel van afbeeldingen notities ma
ken. Vooral tijdens de biologie- en aardrijks
kundelessen wordt deze veel gebruikt. De
app werkt met afbeeldingen. Zo kunnen de
leerlingen bijvoorbeeld plaatsnamen of na
men van lichaamsdelen in de afbeelding ty
pen.
De educatieve applicaties bieden volgens
Provoost veel meer mogelijkheden; ook kun
je er ook als leraar veel meer kanten mee
op. „Bij mijn muzieklessen bijvoorbeeld, ge
bruik ik leuke apps. Je ziet dat leerlingen er
echt plezier in hebben; op deze manier kun
nen ze ook thuis met muziek aan de slag."
Zo bestaat er een keyboard- app. Het lijkt
dan alsof je echt keyboard speelt, maar dan
digitaal. Er bestaat ook een gitaarapplicatie.
Zo zijn er nog veel meer muziekinstrumen
ten digitaal te bespelen.
Rythm Cat is een applicatie waarbij je je rit
megevoel kunt oefenen. Je moet dan elke
keer op de maat het scherm van je smart-
phone aanraken. Deze app werkt met sco
res. Volgens de muziekleraar zijn apps met
een gamefication, een spel waarbij je een ho
ge scoren moet halen, erg geliefd bij de leer
lingen. „We spelen dit spel wel eens in de
klas. Je ziet dan hoe gedreven de leerlingen
zijn en hoe graag ze de hoogste score willen
halen."
Niet alleen bij de muzieklessen worden ap
plicaties gebruikt; er bestaan ook verschillen
de apps voor de taallessen. Zo is er een ap
plicatie om de uitspraak mee te oefenen. De
zin wordt dan eerst opgelezen door een
stem, daarna zeggen de leerlingen de zin
hardop na. De applicaties zijn volgens
Provoost handig voor leerlingen die moei
lijkheden hebben met lezen. Zo is het voor
kinderen met dyslexie makkelijker om de
teksten uit het schoolboek te vergroten en
kunnen de kinderen de tekst laten oplezen
door een digitale stem. Ook het woorden
boek is een app die de leerlingen veel gebrui
ken.
Iman van Houten vindt de iPad op De Rede
handig, maar ze moest er in het begin wel
aan wennen. „Maar natuurlijk is een iPad
veel handiger dan zo'n zware boekentas en
je kunt er ook leuke dingen op doen."
Al die handige apps hebben wel een keerzij
de: ze leiden nogal af. „Er staan heel veel
spelletjes en andere leuke apps op", vertelt
Iman. Soms is het wel vervelend dat je als
maar berichten en updates krijgt van ande
ren." De makers van de iPad hebben er ech
ter rekening mee gehouden dat er ook huis
werk gemaakt moet worden: er zit een
knopje 'niet storen' op het apparaat.
Naam: Marinus van As (18)
Woonplaats: Grijpskerke
School: CSW Middelburg,
vwo6
Welke telefoon heb je?
„Een Samsung Galaxy S. Ik heb
'm nu bijna twee jaar. Ik kreeg de
ze toen ik een abonnement bij
Vodafone nam. Ik heb deze geko
zen vanwege de eigenschappen.
Ik kan er veel muziek op kwijt.
Deze heeft een geheugen van 64
gigabyte."
Hoeveel kost je telefoon?
„In het eerste jaar was dat 17 euro
per maand. Nu ongeveer 30 euro
per maand. Ik kom daar nooit bo
ven."
Wie betaalt dat?
„Mijn ouders."
Waar gebruik je je telefoon
voor?
„Vooral voor muziek. Ik luister
bijvoorbeeld graag naar Iron Mai
den. Ik gebruik m'n smartphone
ook om te internetten. Verder
stuur ik er berichten mee via in
ternet. Sms'en doe ik bijna nooit,
alleen als internet het niet doet.
Twitteren doe ik niet, maar zit
wel op Facebook. Ik bel niet vaak
met mijn smartphone."