onderwijs 15 'Ik gebruik mijn iPhone om online te shoppen Toen haar vader anderhalfjaar geleden in de Amerikaanse staat Michigan aan de slag kon als predikant, besloot Wieneke Baan (17) om het vwo tóch in Nederland af te maken. Ze volgt vanuit Amerika lessen op afstand bij het Calvijn Col lege in Goes. In mei hoopt ze haar diploma te halen. woensdag 9 januari 2013 Wieneke Baan (op het scherm) met haar 'buddies' Justine Nijsse (17), Elise Jacobse (18), Rosalie de Visser (17), Aline Paans (18) en Sigrid van Hoek (18). foto Ronald den Dekker 'Ik moet mijn eigen leraar zijn' Naam: Evy Maas (16) Woonplaats: Middelburg School: CSW Middelburg, vo4 Welke telefoon heb je? „Een iPhone. Gekregen via KPN-abonnement van m'n der. Ik had goeie verhalen hoord over deze smartphone van Apple. Hij werkt ook goed. Ik ha- heb 'm nu iets van acht maan den." Hoeveel kost je telefoon? het „Per maand kost mijn abonne- va- ment me 25 euro. Laatst was ik ge- daar per ongeluk overheen ge gaan. De telefoon schakelt auto matisch over op 3G als er geen Wifi-verbinding is en dat kost geld. Daarom zet ik die automati sche omschakeling nu uit als ik geen verbinding nodig heb." Wie betaalt dat? „Ik zelf." Waar gebruik je je telefoon voor? Voor Twitter, Facebook, berich ten sturen, foto's maken en sur fen op internet. Soms gebruik ik 'm om te bellen. Ik download graag apps over mode en van winkels. Ik gebruik m'n telefoon ook om online te shoppen." Ze heeft geen klasgenoten en docenten om even mee te overleggen. En lessen kan ze nooit bijwonen. Ze krijgt alle lesstof via in ternet opgestuurd. Videoconferencing is van wege het tijdsverschil lastig, maar sommige lessen worden wel op beeld vastgelegd. Wie neke luistert de opnames later af Afstandsleren is zeker niet makkelijk. „Ande ren begrijpen soms niet waar ik het zo druk mee heb, maar soms ben ik een hele och tend bezig met een les economie. Ik deel mijn eigen schooldagen in en bepaal zelf wanneer ik welke lessen volg. Daarvoor moet je veel discipline hebben. Ik moet mijn eigen leraar zijn." Toen Wieneke vanuit Kapelle verhuisde naar Kalamazoo (tussen Chicago en De troit) moest ze nog twee jaar vwo doen. „Mijn ouders en ik hebben lang gepraat over wat de beste oplossing zou zijn. De kwaliteit van het onderwijs bij het Calvijn College is goed. Ik vond het jammer dat ik het vwo niet afkon maken. In Amerika is het onderwijs zó anders. Daarnaast zit je met het taalverschil. Ik zou zeker één of twee jaar langer over de middelbare school doen. Daar zat ik niet op te wachten." Wieneke en haar ouders maakten afspraken met het Calvijn College. Toetsen maakt ze onder toezicht van een Amerikaanse docent op een high school in de buurt. Daarnaast wordt ze vanuit het Calvijn College begeleid door haar coach Heieen Goedegebuur-Bie- mond. „Ik zorg ervoor dat Wieneke de infor matie krijgt die haar klasgenoten ook krij gen", zegt Goedegebuur. „Ik houd contact met de Amerikaanse school, zorg dat de studiewijzers op de elektronische leeromgeving staan en dat het lesmateriaal online staat. Ik hielp vorig jaar ook met plan nen, maar nu doet ze dat bijna zelfstandig." Om toch contact te hebben met jongeren, gaat Wieneke één dag per week naar de high school waar ze ook haar toetsen maakt. „Daar zit ik alleen in een kamertje te studeren", vertelt Wieneke. „In de pauzes zit ik wel met anderen. Als ik dat niet zou doen, zou ik helemaal gek worden." Op haar eigen school in Goes heeft Wiene ke voor elk vak een 'buddy': een klasgenoot die via e-mail aantekeningen doorstuurt. Ali ne, Sigrid, Elise, Justine en Rosalie schrijven zich rot tijdens de lessen om ervoor te zor gen dat Wieneke niets mist. Ze hebben het graag voor haar over. Elise: „Het is wel extra werk, maar doordat ik buddy ben voor Wie neke, word ik gedwongen om goed op te let ten. Dat is wel goed voor me." Wieneke wordt gemist in de klas „Ze was altijd heel erg aanwezig en je kan echt ont zettend met haar lachen", zeggen haar vrien dinnen. En om onderdeel te zijn van de groep, moet je echt aanwezig zijn op school. Justine: „In een examenjaar ben je toch meer één groep. Daar kan zij niet bij zijn. Ze mist ook allerlei leuke dingen, zoals het gala en het kamp eind vorig schooljaar." Wieneke zelf mist het contact met haar klas genoten ook het meest. „Ik kan na een toets nooit aan iemand vragen hoe het ging. En als ik me keihard uitsloof voor een toets, hoor daar ik nooit iets over terug." En toch, het leren op afstand heeft Wieneke ook veel gebracht. „Eigenlijk zou iedere leer ling dit moeten doen. Ik heb veel geleerd van het zelfstandig werken. Dit is een heel goede voorbereiding op het eerste jaar van de universiteit." Later dit jaar komt Wiene ke naar Nederland voor het examen. Ze heeft er vertrouwen in dat ze het gaat halen. „Ik haal hogere cijfers dan ooit." door Cornelleke Blok Razend druk heeft Wieneke het vlak voor de kerstvakantie. Zo druk dat ze nauwelijks tijd kan vrijmaken om een half uurtje te skypen. Het profielwerkstuk moet af Vwo-6 is voor de meeste scholie ren al pittig, maar voor Wieneke helemaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 45