41 onderwijs Vincent 'Er staan ook een paar spelletjes voor m'n zusje op' In de eerste twee lesuren van de week liggen Salamanca en Goes voor even heel dicht bij elkaar. De Spaanse docent José Maria Lorenzo Mesa geeft via videoconferencing lessen Spaans aan havo- en vwo-leer- lingen van het Pontes Goese Lyceum. Lesgeven op afstand, werkt dat? woensdag 9 januari 2013 Naam: Vincent Oosterhoff (13) Woonplaats: Zierikzee School: Pontes Pieter Zeeman Zierikzee Welke telefoon heb je? „Ik heb momenteel een Samsung Galaxy S. Dit is mijn eerste smart - phone, hiervoor had ik geen mo biele telefoon. Toen ik 'm uit zocht heb ik gelet wat je er alle maal mee kunt doen en hier za ten heel veel leuke extra's op." Wat kost je telefoon? „Ik denk dat ik iets van 3 euro per maand verbruik voor bellen en sms'en. Wie betaalt dat? „Mijn ouders betalen alles aan mijn telefoon." Waarvoor gebruik je je tele foon? „De app die ik het meest gebruik is WhatsApp. Daarmee stuur ik berichtjes naar vrienden. Ook ge bruik ik wel eens Twitter. Op mijn smartphone staan ook een paar spelletjes voor m'n zusje. Daarmee kun je haar goed aflei den. Ook omdat ik een iPad heb van school gebruik ik mijn telefoon helemaal niet voor school." Spanje in een Goes' klaslokaal vo-4. „Estas gafas de sol cuestan 230 euro", antwoordt één van hen aarzelend in het Spaans. Voorin de klas op het Goese Lyceum ligt een speciale microfoon die alle geluiden in de klas opvangt. Zelfs als Sanne en Manar achterin het lokaal fluisterend overleggen over de oefeningen die besproken worden, kan José dat horen. Hij bespreekt de Spaan se werkwoorden trabajar (werken), comprar (kopen) en ver (zien) met de klas. Om op afstand les te kunnen geven, moet je soms wat improviseren, blijkt al snel. Bij ge brek aan een schoolbord schrijft José vervoe gingen van de werkwoorden met zwarte stift op kladblaadjes en houdt ze voor de ca mera. Tijdens de les wordt alleen Engels en Spaans gesproken. Als de leerlingen José niet begrijpen, gebruikt hij handgebaren om duidelijk te maken wat hij bedoelt. Halverwege de les valt de verbinding plots klaps weg. „Dat is nog nooit gebeurd", verze keren de leerlingen. Er zit weinig anders op dan wachten tot José weer op het scherm verschijnt. Dat lukt al snel. Binnen tien mi nuten kan de les verdergaan. Sanne van Helden (16) heeft het keuzevak Spaans gekozen, omdat ze Spaanse vrien den heeft. „Ik wil de taal leren, omdat ik het leuk vind om in het Spaans met ze te pra ten." Les krijgen via een beeldscherm vindt ze moeilijk. „Ik ben niet zo goed in Engels. Dat maakt het extra lastig." Haar klasgenoot Dave Schipper (16) denkt dat hij de Spaanse taal sneller zou leren als zijn docent echt in de klas aanwezig is. „We maken geen aantekeningen tijdens de les en bespreken alleen oefeningen." Toch zijn er ook voordelen, vindt hij. „We krijgen les van een echte Spanjaard, die echt in Spanje woont. Dat zou hier op school anders nooit kunnen." Het Goese Lyceum begon drieënhalf jaar ge leden met de Spaanse lessen via een compu terscherm, zegt Ed Oudesluys, ICT-coördina- tor en docent op het Goese Lyceum. „Leer lingen vertelden me dat ze graag Spaans zou den willen volgen. Omdat het een keuzevak is, kon de school het alleen aanbieden als het weinig geld kostte. Op een andere ma nier hadden we geen Spaans kunnen geven. Mijn dochter volgde in die tijd toevallig een cursus bij ISLA in Salamanca. Zo ben ik in contact gekomen met José." De docent uit Salamanca heeft al veel erva ring met afstandsonderwijs. Vijftien uur per week geeft hij lessen via de computer, on der meer aan leerlingen van een school in Engeland. José noemt het lesgeven in Goes 'een fantastische ervaring'. „De studenten worden elk jaar beter." Toch zou hij het liefst in levende lijve aan wezig zijn in het klaslokaal. „Ik kan minder aandacht aan de kinderen besteden dan ik zou willen. Ik moet ze vertrouwen, want ik kan via de computer niet altijd zien wat ze doen tijdens de les." Voor het huiswerk is er meer controle. De leerlingen krijgen via e-mail opdrachten toe gestuurd, en moeten de uitwerkingen via e-mail naar hun leraar sturen. Als iemand z'n huiswerk niet maakt, geeft José dat door aan de school. De Spaanse docent is enkele jaren geleden één keer in Nederland geweest. Oudesluys: „Het was voor hem en voor de leerlingen hartstikke leuk om elkaar nu eens in het echt te ontmoeten." foto Ronald den Dekker door Cornelleke Blok ext one, chicos", zegt José met vrolijke stem. Vanaf een enorm scherm kijkt hij de klas in. De docent zit met een headset voor zijn computer in Salamanca. „What is the price of these sunglasses?", vraagt hij zijn leerlingen uit ha Leerlingen van het Goese Lyceum krijgen Spaanse les van José, die in Salamanca zit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 44