41 onderwijs
Vincent 'Er staan ook een paar spelletjes voor m'n zusje op'
In de eerste twee lesuren van
de week liggen Salamanca en
Goes voor even heel dicht bij
elkaar. De Spaanse docent José
Maria Lorenzo Mesa geeft via
videoconferencing lessen
Spaans aan havo- en vwo-leer-
lingen van het Pontes Goese
Lyceum. Lesgeven op afstand,
werkt dat?
woensdag 9 januari 2013
Naam: Vincent Oosterhoff (13)
Woonplaats: Zierikzee
School: Pontes Pieter Zeeman
Zierikzee
Welke telefoon heb je?
„Ik heb momenteel een Samsung
Galaxy S. Dit is mijn eerste smart -
phone, hiervoor had ik geen mo
biele telefoon. Toen ik 'm uit
zocht heb ik gelet wat je er alle
maal mee kunt doen en hier za
ten heel veel leuke extra's op."
Wat kost je telefoon?
„Ik denk dat ik iets van 3 euro
per maand verbruik voor bellen
en sms'en.
Wie betaalt dat?
„Mijn ouders betalen alles aan
mijn telefoon."
Waarvoor gebruik je je tele
foon?
„De app die ik het meest gebruik
is WhatsApp. Daarmee stuur ik
berichtjes naar vrienden. Ook ge
bruik ik wel eens Twitter. Op
mijn smartphone staan ook een
paar spelletjes voor m'n zusje.
Daarmee kun je haar goed aflei
den.
Ook omdat ik een iPad heb van
school gebruik ik mijn telefoon
helemaal niet voor school."
Spanje in een Goes' klaslokaal
vo-4. „Estas gafas de sol cuestan 230 euro",
antwoordt één van hen aarzelend in het
Spaans.
Voorin de klas op het Goese Lyceum ligt
een speciale microfoon die alle geluiden in
de klas opvangt. Zelfs als Sanne en Manar
achterin het lokaal fluisterend overleggen
over de oefeningen die besproken worden,
kan José dat horen. Hij bespreekt de Spaan
se werkwoorden trabajar (werken), comprar
(kopen) en ver (zien) met de klas.
Om op afstand les te kunnen geven, moet je
soms wat improviseren, blijkt al snel. Bij ge
brek aan een schoolbord schrijft José vervoe
gingen van de werkwoorden met zwarte
stift op kladblaadjes en houdt ze voor de ca
mera. Tijdens de les wordt alleen Engels en
Spaans gesproken. Als de leerlingen José
niet begrijpen, gebruikt hij handgebaren om
duidelijk te maken wat hij bedoelt.
Halverwege de les valt de verbinding plots
klaps weg. „Dat is nog nooit gebeurd", verze
keren de leerlingen. Er zit weinig anders op
dan wachten tot José weer op het scherm
verschijnt. Dat lukt al snel. Binnen tien mi
nuten kan de les verdergaan.
Sanne van Helden (16) heeft het keuzevak
Spaans gekozen, omdat ze Spaanse vrien
den heeft. „Ik wil de taal leren, omdat ik het
leuk vind om in het Spaans met ze te pra
ten." Les krijgen via een beeldscherm vindt
ze moeilijk. „Ik ben niet zo goed in Engels.
Dat maakt het extra lastig."
Haar klasgenoot Dave Schipper (16) denkt
dat hij de Spaanse taal sneller zou leren als
zijn docent echt in de klas aanwezig is. „We
maken geen aantekeningen tijdens de les en
bespreken alleen oefeningen." Toch zijn er
ook voordelen, vindt hij. „We krijgen les
van een echte Spanjaard, die echt in Spanje
woont. Dat zou hier op school anders nooit
kunnen."
Het Goese Lyceum begon drieënhalf jaar ge
leden met de Spaanse lessen via een compu
terscherm, zegt Ed Oudesluys, ICT-coördina-
tor en docent op het Goese Lyceum. „Leer
lingen vertelden me dat ze graag Spaans zou
den willen volgen. Omdat het een keuzevak
is, kon de school het alleen aanbieden als
het weinig geld kostte. Op een andere ma
nier hadden we geen Spaans kunnen geven.
Mijn dochter volgde in die tijd toevallig een
cursus bij ISLA in Salamanca. Zo ben ik in
contact gekomen met José."
De docent uit Salamanca heeft al veel erva
ring met afstandsonderwijs. Vijftien uur per
week geeft hij lessen via de computer, on
der meer aan leerlingen van een school in
Engeland. José noemt het lesgeven in Goes
'een fantastische ervaring'. „De studenten
worden elk jaar beter."
Toch zou hij het liefst in levende lijve aan
wezig zijn in het klaslokaal. „Ik kan minder
aandacht aan de kinderen besteden dan ik
zou willen. Ik moet ze vertrouwen, want ik
kan via de computer niet altijd zien wat ze
doen tijdens de les."
Voor het huiswerk is er meer controle. De
leerlingen krijgen via e-mail opdrachten toe
gestuurd, en moeten de uitwerkingen via
e-mail naar hun leraar sturen. Als iemand
z'n huiswerk niet maakt, geeft José dat door
aan de school.
De Spaanse docent is enkele jaren geleden
één keer in Nederland geweest. Oudesluys:
„Het was voor hem en voor de leerlingen
hartstikke leuk om elkaar nu eens in het
echt te ontmoeten."
foto Ronald den Dekker
door Cornelleke Blok
ext one, chicos", zegt José met
vrolijke stem. Vanaf een
enorm scherm kijkt hij de klas
in. De docent zit met een
headset voor zijn computer in
Salamanca. „What is the price of these
sunglasses?", vraagt hij zijn leerlingen uit ha
Leerlingen van het Goese Lyceum krijgen Spaanse les van José, die in Salamanca zit.