auto 117
Een onalledaagse Mercedes-Benz
'Ik wil in het verkeer geen grijze muis zijn'
OCCASION
DROOMAUTO
Mercedes-Benz 190 uit 1986
Mercedes-Benz 500 SEC en Chevrolet Camaro, droomauto's van toen en nu
Mercedes 190 2.0
Voor hetzelfde geld: Seat Altea Sportrider 2.0
Voor hetzelfde geld: Ford Focus C-Max 1.6
woensdag 9 januari 2013
In deze rubriek testen we een
occasion uit de regio. Hoe goed
rijdt hij nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er voor het
zelfde geld nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit. Deze
week een belastingvrije Merce
des-Benz 190.
door Lucas Boot
Deze Mercedes-Benz 190
mag dan ruim 26 jaar
oud zijn, hij is actueler
dan ooit. Dit soort auto's
ziet onze regering anno 2013 het
liefst niet meer op de weg. Te ver
vuilend, volgens Den Haag. En de
ze net-oldtimers zijn populair als
auto voor dagelijks gebruik. En
dus kunnen eigenaren de wegenbe
lasting omzeilen. Nog wel, want
door de recente uitspraken van
staatssecretaris Frans Weekers van
Financiën over een nieuwe oldti
merregeling is het nog maar de
vraag hoe lang dat belastingvoor-
deelt geldt.
Voorlopig is deze 190 uit 1986 be
lastingvrij. Hij wordt nu bestuurd
door de verkoopadviseur van Auto
bedrijf Niemantsverdriet in Poort
vliet. De auto staat niet op de web
site van het bedrijf, maar is deson
danks te koop. Hij hoeft namelijk
niet weg, maar mag weg. De vraag
prijs is daar ook naar. Voor 5500
euro kun je ook twee 190's kopen.
Maar die verkeren niet in de staat
van dit exemplaar. De bekende
roestplekken rondom de wielkas
ten bijvoorbeeld zijn keurig bij- en
weggewerkt en de bodem is getec-
tyleerd zodat roest de komende ja
ren geen kans maakt om schade
aan te richten. Keurig gedaan. En
dan het interieur. Wat barstjes in
het dashboard - uitgedroogd door
het zonlicht - en hier en daar een
beschadiging op het middenconso
le en het linker deurpaneel. Maar
verder is het binnenwerk om door
een ringetje te halen.
De technische staat van de 190
kunnen we moeilijk beoordelen,
omdat we de auto niet op de brug
Prijs: 5.450 euro Bouwjaar: 9-2005 Km-stand: 204.820 (NAP) Transmissie:
handgeschakelde zesbak Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen:
140 pk/ 320 Nm Afleverkosten: Diverse afleverpakketten mogelijk tussen 150
(met 1 maand garantie) en maximaal 1500 euro (met 24 maanden garantie)
Bijzonderheden: dealeronderhouden, sportstoelen Verkooppunt: Somers Au
tomotive, Etten-Leur Website: www.somersautomotive.nl
Prijs: 5.500 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 192.348 (NAP) Transmissie:
handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen: 100
pk/ 146 Nm Afleverkosten: 395 euro, incl. nieuwe apk, afleverbeurt en 6
maanden Bovag-garantie Bijzonderheden: dealeronderhouden, lichtmetalen
wielen Verkooppunt: Ford Van de Wouw, Zundert Website: www.ford-vande-
wouw.nl
hebben gezet. Maar op het gehoor
ontdekten we twee aandachtspun
ten. Wanneer we de viertraps auto
maat in z'n achteruit zetten, klinkt
er een ratelend geluid. En daar
naast loopt de Benz stationair on
regelmatig. Deze punten zijn be
kend bij Niemantsverdriet. Verder
hebben we niets opvallends ge
merkt en is het vooral genieten ge
blazen van deze klassieker in wor
ding. Je voelt aan alles dat hij des
tijds goed in elkaar geschroefd is.
Het is daarom ook niet gek dat de
190's - met name de diesels - nog
steeds als dagelijkse auto worden
ingezet. En ook dit exemplaar kan
ongetwijfeld nog jaren mee. Maar
met het oog op de nieuwe oldti
merregeling wordt het waarschijn
lijk een dure aangelegenheid om
deze Benz elke dag in te zetten.
Hij is daarom vooral bedoeld voor
de liefhebber die een oldtimer
'voor erbij' zoekt en die de staat
van deze auto op waarde kan schat
ten.
Welke occasion ziet u graag getest?
Laat het ons weten via contact@-
buroboot.com
Prijs: 5.500 euro
Bouwjaar: 6-1986
Km-stand: 226.343 (NAP)
Transmissie: viertraps automaat
Motor: 2,0 liter viercilinder, benzi
ne
Vermogen: 105 pk, 170 Nm*
0-100 km/u: geen opgave*
Topsnelheid: geen opgave*
Gecombineerd verbruik: geen
opgave*
Afleverkosten: 275 euro, incl. nieu
we apk, technische inspectie en af
leverbeurt. Garantie in overleg.
Bijzonderheden: originele Neder
landse auto, Nationale Autopas aan
wezig
Verkooppunt: Autobedrijf Nieman
tsverdriet, Poortvliet
Website: www.niemantsverdrietau-
to.nl
*fabrieksopgave
Historie: Voor zover bekend had
deze Mercedes-Benz 190 hiervoor
twee eigenaren. De laatste heeft er
meer dan 15 jaar in gereden. Het
betreft een originele Nederlandse
auto met Nationale Autopas.
door door Lucas Boot
Als puber droomde Ad van
Steen uit het West-Brabant
se Schijf van een dikke Mer
cedes-Benz. Vrienden van hem re
den thuis Mercedes en dat prikkel
de de begeerlijkheid voor het
merk. De 500 SEC, de coupéva
riant van de S-Klasse uit die tijd
(type W126) gold in Van Steens
ogen als het summum. Maar ook
de Mercedes-Benz SL - een twee-
zits cabrio - had zijn aandacht. Uit
eindelijk kreeg Van Steen verschil
lende Benzen in zijn bezit, waaron
der een SL. „En toen kwam ik onli
ne een 500 SEC tegen. Ik had 'm
absoluut niet nodig, maar ik ging
toch maar even kijken." En u raadt
het al: het begon te kriebelen. „De
eigenaar wilde er graag van af en
ik deed een bod. Hij ging meteen
akkoord. Nu kon ik niet meer te
rug." En zo stond er totaal onver
wachts een SEC voor de deur.
„Topauto. Zo veel luxe en comfort.
Dat hebben sommige moderne au
to's niet eens. Het rijdt ook fantas
tisch. Ik houd niet van uren aan
een stuk rijden, maar in de SEC is
dat geen probleem. Het is leuk om
achter het stuur te zitten."
De fiinfactor was ook doorslagge
vend voor Van Steens tweede
droomauto: de Chevrolet Camaro.
Dit exemplaar is een remake van
de originele muscle car uit de ja
ren zestig. Een bruut bakbeest met
alleen dikke V6- en V8-motoren
dat hier in Nederland niet (nieuw)
wordt verkocht. In België wel. Bij
de Antwerpse Chevy-dealer staan
ze te pronken. Ook nu besloot Van
Steen weer op verkenningstocht te
gaan. En ja hoor: weer meteen ver
kocht. „Wow, wat een ding! Van
het prijskaartje werd ik minder
blij. Maar ik kon de auto niet losla
ten." Sparen, sparen, zoeken, zoe
ken. Uiteindelijk vond Van Steen
via een importeur de Camaro van
zijn dromen. „Een witte met rode
striping en een V6. Met 300 pk
heb je meer dan genoeg vermogen
onder je voet."
Van Steens droomauto's zijn zacht
gezegd aanwezige verschijningen.
Iets te compenseren? Lachend:
„Ze zeggen wel eens dat een auto
een verlengstuk is van het een of
ander. Weet je, ik hoef echt niet in
de spotlights te staan, maar ik wil
zeker geen grijze muis zijn in het
verkeer. Het mag best opvallen."
Heeft u ook een bijzondere auto? Klas
siek of modern? Laat het ons weten
via contact@buroboot.com
Ad van Steen met zijn oude en nieuwe droomauto. foto Lucas Boot