auto 117 Een onalledaagse Mercedes-Benz 'Ik wil in het verkeer geen grijze muis zijn' OCCASION DROOMAUTO Mercedes-Benz 190 uit 1986 Mercedes-Benz 500 SEC en Chevrolet Camaro, droomauto's van toen en nu Mercedes 190 2.0 Voor hetzelfde geld: Seat Altea Sportrider 2.0 Voor hetzelfde geld: Ford Focus C-Max 1.6 woensdag 9 januari 2013 In deze rubriek testen we een occasion uit de regio. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor het zelfde geld nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een belastingvrije Merce des-Benz 190. door Lucas Boot Deze Mercedes-Benz 190 mag dan ruim 26 jaar oud zijn, hij is actueler dan ooit. Dit soort auto's ziet onze regering anno 2013 het liefst niet meer op de weg. Te ver vuilend, volgens Den Haag. En de ze net-oldtimers zijn populair als auto voor dagelijks gebruik. En dus kunnen eigenaren de wegenbe lasting omzeilen. Nog wel, want door de recente uitspraken van staatssecretaris Frans Weekers van Financiën over een nieuwe oldti merregeling is het nog maar de vraag hoe lang dat belastingvoor- deelt geldt. Voorlopig is deze 190 uit 1986 be lastingvrij. Hij wordt nu bestuurd door de verkoopadviseur van Auto bedrijf Niemantsverdriet in Poort vliet. De auto staat niet op de web site van het bedrijf, maar is deson danks te koop. Hij hoeft namelijk niet weg, maar mag weg. De vraag prijs is daar ook naar. Voor 5500 euro kun je ook twee 190's kopen. Maar die verkeren niet in de staat van dit exemplaar. De bekende roestplekken rondom de wielkas ten bijvoorbeeld zijn keurig bij- en weggewerkt en de bodem is getec- tyleerd zodat roest de komende ja ren geen kans maakt om schade aan te richten. Keurig gedaan. En dan het interieur. Wat barstjes in het dashboard - uitgedroogd door het zonlicht - en hier en daar een beschadiging op het middenconso le en het linker deurpaneel. Maar verder is het binnenwerk om door een ringetje te halen. De technische staat van de 190 kunnen we moeilijk beoordelen, omdat we de auto niet op de brug Prijs: 5.450 euro Bouwjaar: 9-2005 Km-stand: 204.820 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 140 pk/ 320 Nm Afleverkosten: Diverse afleverpakketten mogelijk tussen 150 (met 1 maand garantie) en maximaal 1500 euro (met 24 maanden garantie) Bijzonderheden: dealeronderhouden, sportstoelen Verkooppunt: Somers Au tomotive, Etten-Leur Website: www.somersautomotive.nl Prijs: 5.500 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 192.348 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen: 100 pk/ 146 Nm Afleverkosten: 395 euro, incl. nieuwe apk, afleverbeurt en 6 maanden Bovag-garantie Bijzonderheden: dealeronderhouden, lichtmetalen wielen Verkooppunt: Ford Van de Wouw, Zundert Website: www.ford-vande- wouw.nl hebben gezet. Maar op het gehoor ontdekten we twee aandachtspun ten. Wanneer we de viertraps auto maat in z'n achteruit zetten, klinkt er een ratelend geluid. En daar naast loopt de Benz stationair on regelmatig. Deze punten zijn be kend bij Niemantsverdriet. Verder hebben we niets opvallends ge merkt en is het vooral genieten ge blazen van deze klassieker in wor ding. Je voelt aan alles dat hij des tijds goed in elkaar geschroefd is. Het is daarom ook niet gek dat de 190's - met name de diesels - nog steeds als dagelijkse auto worden ingezet. En ook dit exemplaar kan ongetwijfeld nog jaren mee. Maar met het oog op de nieuwe oldti merregeling wordt het waarschijn lijk een dure aangelegenheid om deze Benz elke dag in te zetten. Hij is daarom vooral bedoeld voor de liefhebber die een oldtimer 'voor erbij' zoekt en die de staat van deze auto op waarde kan schat ten. Welke occasion ziet u graag getest? Laat het ons weten via contact@- buroboot.com Prijs: 5.500 euro Bouwjaar: 6-1986 Km-stand: 226.343 (NAP) Transmissie: viertraps automaat Motor: 2,0 liter viercilinder, benzi ne Vermogen: 105 pk, 170 Nm* 0-100 km/u: geen opgave* Topsnelheid: geen opgave* Gecombineerd verbruik: geen opgave* Afleverkosten: 275 euro, incl. nieu we apk, technische inspectie en af leverbeurt. Garantie in overleg. Bijzonderheden: originele Neder landse auto, Nationale Autopas aan wezig Verkooppunt: Autobedrijf Nieman tsverdriet, Poortvliet Website: www.niemantsverdrietau- to.nl *fabrieksopgave Historie: Voor zover bekend had deze Mercedes-Benz 190 hiervoor twee eigenaren. De laatste heeft er meer dan 15 jaar in gereden. Het betreft een originele Nederlandse auto met Nationale Autopas. door door Lucas Boot Als puber droomde Ad van Steen uit het West-Brabant se Schijf van een dikke Mer cedes-Benz. Vrienden van hem re den thuis Mercedes en dat prikkel de de begeerlijkheid voor het merk. De 500 SEC, de coupéva riant van de S-Klasse uit die tijd (type W126) gold in Van Steens ogen als het summum. Maar ook de Mercedes-Benz SL - een twee- zits cabrio - had zijn aandacht. Uit eindelijk kreeg Van Steen verschil lende Benzen in zijn bezit, waaron der een SL. „En toen kwam ik onli ne een 500 SEC tegen. Ik had 'm absoluut niet nodig, maar ik ging toch maar even kijken." En u raadt het al: het begon te kriebelen. „De eigenaar wilde er graag van af en ik deed een bod. Hij ging meteen akkoord. Nu kon ik niet meer te rug." En zo stond er totaal onver wachts een SEC voor de deur. „Topauto. Zo veel luxe en comfort. Dat hebben sommige moderne au to's niet eens. Het rijdt ook fantas tisch. Ik houd niet van uren aan een stuk rijden, maar in de SEC is dat geen probleem. Het is leuk om achter het stuur te zitten." De fiinfactor was ook doorslagge vend voor Van Steens tweede droomauto: de Chevrolet Camaro. Dit exemplaar is een remake van de originele muscle car uit de ja ren zestig. Een bruut bakbeest met alleen dikke V6- en V8-motoren dat hier in Nederland niet (nieuw) wordt verkocht. In België wel. Bij de Antwerpse Chevy-dealer staan ze te pronken. Ook nu besloot Van Steen weer op verkenningstocht te gaan. En ja hoor: weer meteen ver kocht. „Wow, wat een ding! Van het prijskaartje werd ik minder blij. Maar ik kon de auto niet losla ten." Sparen, sparen, zoeken, zoe ken. Uiteindelijk vond Van Steen via een importeur de Camaro van zijn dromen. „Een witte met rode striping en een V6. Met 300 pk heb je meer dan genoeg vermogen onder je voet." Van Steens droomauto's zijn zacht gezegd aanwezige verschijningen. Iets te compenseren? Lachend: „Ze zeggen wel eens dat een auto een verlengstuk is van het een of ander. Weet je, ik hoef echt niet in de spotlights te staan, maar ik wil zeker geen grijze muis zijn in het verkeer. Het mag best opvallen." Heeft u ook een bijzondere auto? Klas siek of modern? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Ad van Steen met zijn oude en nieuwe droomauto. foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17