Grotere Hyundai Santa Fe efficiënter Controle ter voorkoming van winterpech Grote SUV's worden niet voor Europa ontwikkeld. Bij de nieuwe Hyundai Santa Fe liften we dan ook mee op de wensen van de rest van de wereld. CONCURRENT •Kia Sorento CONCURRENT Opel Antara KmEEBKraSSB Peugeot lanceert een compacte SUV Audi breidt Q5 uit met tammere benzineversie Coupé en cabrio van Mercedes E gefacelift WÊÊKÊÊÊÊÊÊKHKIÊKÊÊKKKKÊÊÊHKÊKÊÊHÊÊHHKKÊÊHKÊHKÊÊÊK Hyundai Santa Fe CRDi 4WD Op alle fronten meer volwassen. Bagage 585- 1.680 liter. Gewicht 1.782 kg. Diesel 2.2 1,197 pk. Vanaf 39.995 euro, 4WD A/T i-Catcher 58.485 euro. Plus: binnenruimte, afwerking, rijcomfort. Min: geen prijsknaller. duidelijk na het openen van de bestuurders deur. Hyundai zet de meeste elementen op logische plaatsen, al blijft het wennen aan de veelheid knoppen op het stuur. Het ont breekt de koper van de topversie aan niets, want zelfs een deels te openen panorama dak en lederen bekleding zijn van de partij. De achterbank is ruim genoeg voor drie vol wassenen. Achter de bank blijft volop flexi biliteit met een bagagevolume van mini maal 585 liter bij deze vijfzitter. Na het neer klappen, groeit het formaat naar 1..680 liter, daarmee kan iedereen uit de voeten. Autofabrikanten proberen met inzet van al le middelen het brandstofverbruik van hun nieuwe voertuigen zo laag mogelijk te krij gen. Hyundai heeft dat onder meer bereikt door een verbeterde stroomlijn. Daarnaast zijn de twee beschikbare motoren efficiën ter geworden en voorzien van onder meer door Tony Vos Hyundai stapte eind jaren negentig in het SUV-segment met de vooral betaalbare en niet overdreven gro te Santa Fe. Omdat het formaat van auto's doorgaans groeit, maakte ook de Santa Fe een sprong, naar de 4,69 meter lan ge vijfdeurs die zojuist is aangetreden. De uitstraling is zakelijker en stoerder, waar bij Hyundai gelukkig afstapt van het te druk ke lijnenspel van het front. Daarvoor in de plaats krijgen we een overdaad aan chroom op de grille. De Santa Fe mag dan wel een forse verschijning zijn, het wegoppervlak dat door het model wordt ingenomen, blijft binnen de perken. Er is goed op de detaille ring van de auto gelet. Kijk maar naar de zwarte kunststof randen langs de spatbor den, de fraai samengestelde koplampen en de chromen omlijsting van de zijruiten. De Santa Fe haalt de kracht van zijn verschij ning uit de hoogte. Dat verklaart vooral de forse binnenruimte en zelfs de mogelijk heid een derde zitrij te bestellen. mft Wat betreft ontwerp, materialen en voorzie ningen heeft Hyundai de interieurs naar Europees niveau getild. De familieovereen- komst met andere modellen wordt direct een start- en stopsysteem. Daarnaast slank te de Santa Fe zo'n 60 kilo af en dat resul teert bij de vierwielaangedreven diesel met automaat in een teruggang van de C02-uit- stoot van 194 naar 178 gram per kilometer. In de praktijk wordt dat vertaald naar een gemiddelde dorst van 1 liter op 12 kilometer. Geen uitschieter, maar gezien het formaat en de prestaties (0-100 in 10,1 seconden, top snelheid van 190 kilometer per uur) beslist niet verkeerd voor een vierwielaandrijver met automaat. De vierwielaandrijving van de nieuwe Santa Fe wordt volledig elektro nisch geregeld. Dat betekent dat de extra aangedreven wielen alleen worden ingezet als dat strikt noodzakelijk is. Ook dat draagt weer bij aan een gunstiger verbruik. Dit behoorlijk volgehangen exemplaar van de Santa Fe staat op 18 inch lichtmetaal, waarbij de banden uit de 60-serie nog steeds voldoende hoog zijn om in positieve zin bij te dragen aan comfortabel rijgedrag. Overigens heeft de i-Catcher als meest com plete variant standaard 19 inch wielen, de exemplaren op de foto, van 18 inch, zijn voorzien van winterhanden. Op het gebied van rijcomfort is er weinig aan te merken op deze Hyundai. De auto heeft geen enkel probleem met oneffenheden en beperkt ge lukkig het overhellen in snel genomen boch ten. Daardoor wordt een trefzeker wegge drag neergezet. Hyundai begint de Santa Fe als 2.4 2WD benzine bij 39.995 euro. Het programma ein digt bij deze topdiesel met automaat en 4WD voor 58.485 euro. Plus: rijcomfort, uitstraling, prettige diesel. Min: topversie fors geprijsd. De derde grote Hyundai Santa Fe doet in niets meer denken aan de eerste. Het broertje van de Hyundai Santa Fe met vergelijkbare aandrijflijn en dito prestaties, maar anders vormgegeven. Bagage 258-2.052 liter. Ge wicht 1.790 kg. Diesel 2.2 I, 197 pk. Plus: stoere uitstraling, fijne aandrijflijn. Min: niet nieuw, maar gefacelift. Europese SUV gebouwd in Korea. De Antara is wat ge wichtiger en verbruikt mede daardoor meer brandstof. Bagage 402-1.391 liter. Ge wicht 1.836 kg. Diesel 2.2 I, 184 pk. Plus: bescheiden uitstraling, kleurcombinaties. Min: brandstofverbruik. foto's Automedia Honda CR-V Volledig nieuwe Honda CR-V met Europese trekjes, fors in terieurvolume en prima com fort. Bagage 589-1.669 liter. Gewicht 1.682 kg. Diesel 2.2 1,150 pk. Europese fabrikanten lanceren versneld automodellen in segmen ten waar nog groei inzit: de com pacte SUV of crossover. Peugeot komt daarom in maart in Genève met de 2008 (4,14 meter lang), die als twee druppels water lijkt op de concept van afgelopen najaar in Parijs. De 208 dient als basis. De Audi Q5 is uitgebreid met een iets tammere benzineversie van 180 pk. Er is keuze uit handbak of S-Tronic automaat. De handbak is er ook in combinatie met de in- stapdiesel. Topper is de SQ5 TDI met 313 pk sterke zescilinder die in 5,1 seconden naar de 100 kilo meter per uur snelt (79.900 euro). Mercedes heeft de coupé en de cabriolet een facelift gegeven. Er zijn vooral wijzigingen aan voor- en achterkant. Motorisch loopt het duo in de pas met de al ont hulde, vernieuwde varianten. Dat betekent onder meer de nieuwe 2.0 liter viercilinder van 184 pk. Elke twee weken breDgen wij op deze pagina een rubriek over auto-onder houd, gebaseerd op informatie van Carsom.nl. Deze week: de auto winter bestendig maken. door Tony Vos Het winterweer laat zich tot nu toe van zijn zachte kant zien, maar het is wel dege lijk de tijd dat veel Nederlanders vertrekken naar de bekende win tersportbestemmingen. Zo'n rit brengt extra risico met zich mee, zeker als niet de juiste voorberei dingen worden getroffen. Het maakt namelijk nogal uit of een auto de dagelijkse woonwerk- ritjes aflegt of in één dag 1.000 kilo meter of meer rijdt. Zeker in de week van carnaval en tijdens ande re schoolvakanties in deze periode krijgt de gemiddelde winterspor ter soms te maken met ellenlange files. Die vragen het uiterste van met name de koeling en het ver warmingssysteem van de auto. Daarom behoren deze elementen tot de belangrijkste controlepun ten tijdens de zogenaamde winter- check, die veel dealers en garagebe drijven op dit moment tegen een bescheiden vergoeding aanbieden. Niet onverstandig om die voor ver trek naar de sneeuw uit te laten voeren. Een goed werkende accu is ook van groot belang. Bij vrieskou neemt de capaciteit van de accu na melijk af. Dan kan het gebeuren dat de auto, na een week parkeren bij het hotel, niet meer wil starten. Banden vormen het enige contact tussen de auto met de inzittenden en de weg. In alle wintersportlan- den zijn winterhanden verplicht Winterse omstandigheden vragen om extra controle van de auto. foto Automedia onder winterse omstandigheden. In verband met eventueel zware sneeuwval is het niet onverstandig daarnaast sneeuwkettingen of an dere extra voorzieningen mee te nemen op reis. Beter dat het onge bruikt in de bagageruimte blijft lig gen, dan dat je erom verlegen zit en het niet is meegenomen. Veilig rijden in de winter heeft al les te maken met de afstand en met de snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Niet alleen bij sneeuw en gladheid, maar ook bij regen en mist. Het voeren van de juiste verlichting zorgt dat de auto mobilist niet alleen zelf goed kan zien, maar ook tijdig door mede weggebruikers wordt opgemerkt. Geen wonder dat een controle van de verlichting in iedere winter- check is opgenomen. Mochten er concrete aandachts punten uit zo'n wintercheck ko men, dan is het verstandig deze voor vertrek te verhelpen. Als alle wintergevoelige elementen in de auto goed bevonden zijn, geven veel garages en dealers een garan tie. Daarmee is de consument ver zekerd van gratis pechhulp, mocht er onverwacht toch nog een defect optreden. Een extra stukje zeker heid om de vakantie vlekkeloos te laten verlopen. Tot slot kan de automobilist er zelf voor zorgen dat het tankje van de ruitensproeiervloeistof helemaal is gevuld met antivries. Denk eraan dat de achterruitsproeier veelal een eigen tankje heeft dat niet moet worden vergeten. Neem ook reservevloeistof mee. Feiten cijfers Winterhanden Top 5 van landen met verplichting winterhanden: 1. Duitsland 2. Oostenrijk 3. Luxemburg 4. Zwitserland (verplicht bij bord) 5. Frankrijk (verplicht bij bord) Q Info: www.vaco.nl Top 5 van voordelen winterhand: 1Kortere remweg 2. Minder slijtage 3. Meer grip bij wegrijden 4. Betere waterafvoer 5. Beperkte investering Wilt u voor uw specifieke auto weten welke onderhoudskosten u kunt ver wachten? Zie www.carsom.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 16