Grotere Hyundai
Santa Fe efficiënter
Controle ter voorkoming van winterpech
Grote SUV's worden niet voor Europa ontwikkeld. Bij de nieuwe Hyundai
Santa Fe liften we dan ook mee op de wensen van de rest van de wereld.
CONCURRENT •Kia Sorento
CONCURRENT Opel Antara
KmEEBKraSSB
Peugeot lanceert
een compacte SUV
Audi breidt Q5 uit met
tammere benzineversie
Coupé en cabrio van
Mercedes E gefacelift
WÊÊKÊÊÊÊÊÊKHKIÊKÊÊKKKKÊÊÊHKÊKÊÊHÊÊHHKKÊÊHKÊHKÊÊÊK
Hyundai Santa Fe CRDi 4WD
Op alle fronten meer volwassen. Bagage 585-
1.680 liter. Gewicht 1.782 kg. Diesel 2.2 1,197 pk.
Vanaf 39.995 euro, 4WD A/T i-Catcher 58.485 euro.
Plus: binnenruimte, afwerking, rijcomfort.
Min: geen prijsknaller.
duidelijk na het openen van de bestuurders
deur. Hyundai zet de meeste elementen op
logische plaatsen, al blijft het wennen aan
de veelheid knoppen op het stuur. Het ont
breekt de koper van de topversie aan niets,
want zelfs een deels te openen panorama
dak en lederen bekleding zijn van de partij.
De achterbank is ruim genoeg voor drie vol
wassenen. Achter de bank blijft volop flexi
biliteit met een bagagevolume van mini
maal 585 liter bij deze vijfzitter. Na het neer
klappen, groeit het formaat naar 1..680 liter,
daarmee kan iedereen uit de voeten.
Autofabrikanten proberen met inzet van al
le middelen het brandstofverbruik van hun
nieuwe voertuigen zo laag mogelijk te krij
gen. Hyundai heeft dat onder meer bereikt
door een verbeterde stroomlijn. Daarnaast
zijn de twee beschikbare motoren efficiën
ter geworden en voorzien van onder meer
door Tony Vos
Hyundai stapte eind jaren negentig
in het SUV-segment met de vooral
betaalbare en niet overdreven gro
te Santa Fe. Omdat het formaat
van auto's doorgaans groeit, maakte ook de
Santa Fe een sprong, naar de 4,69 meter lan
ge vijfdeurs die zojuist is aangetreden.
De uitstraling is zakelijker en stoerder, waar
bij Hyundai gelukkig afstapt van het te druk
ke lijnenspel van het front. Daarvoor in de
plaats krijgen we een overdaad aan chroom
op de grille. De Santa Fe mag dan wel een
forse verschijning zijn, het wegoppervlak
dat door het model wordt ingenomen, blijft
binnen de perken. Er is goed op de detaille
ring van de auto gelet. Kijk maar naar de
zwarte kunststof randen langs de spatbor
den, de fraai samengestelde koplampen en
de chromen omlijsting van de zijruiten. De
Santa Fe haalt de kracht van zijn verschij
ning uit de hoogte. Dat verklaart vooral de
forse binnenruimte en zelfs de mogelijk
heid een derde zitrij te bestellen.
mft Wat betreft ontwerp, materialen en voorzie
ningen heeft Hyundai de interieurs naar
Europees niveau getild. De familieovereen-
komst met andere modellen wordt direct
een start- en stopsysteem. Daarnaast slank
te de Santa Fe zo'n 60 kilo af en dat resul
teert bij de vierwielaangedreven diesel met
automaat in een teruggang van de C02-uit-
stoot van 194 naar 178 gram per kilometer.
In de praktijk wordt dat vertaald naar een
gemiddelde dorst van 1 liter op 12 kilometer.
Geen uitschieter, maar gezien het formaat
en de prestaties (0-100 in 10,1 seconden, top
snelheid van 190 kilometer per uur) beslist
niet verkeerd voor een vierwielaandrijver
met automaat. De vierwielaandrijving van
de nieuwe Santa Fe wordt volledig elektro
nisch geregeld. Dat betekent dat de extra
aangedreven wielen alleen worden ingezet
als dat strikt noodzakelijk is. Ook dat draagt
weer bij aan een gunstiger verbruik.
Dit behoorlijk volgehangen exemplaar van
de Santa Fe staat op 18 inch lichtmetaal,
waarbij de banden uit de 60-serie nog
steeds voldoende hoog zijn om in positieve
zin bij te dragen aan comfortabel rijgedrag.
Overigens heeft de i-Catcher als meest com
plete variant standaard 19 inch wielen, de
exemplaren op de foto, van 18 inch, zijn
voorzien van winterhanden. Op het gebied
van rijcomfort is er weinig aan te merken
op deze Hyundai. De auto heeft geen enkel
probleem met oneffenheden en beperkt ge
lukkig het overhellen in snel genomen boch
ten. Daardoor wordt een trefzeker wegge
drag neergezet.
Hyundai begint de Santa Fe als 2.4 2WD
benzine bij 39.995 euro. Het programma ein
digt bij deze topdiesel met automaat en
4WD voor 58.485 euro.
Plus: rijcomfort, uitstraling, prettige diesel.
Min: topversie fors geprijsd.
De derde grote Hyundai Santa Fe doet in niets meer denken aan de eerste.
Het broertje van de Hyundai
Santa Fe met vergelijkbare
aandrijflijn en dito prestaties,
maar anders vormgegeven.
Bagage 258-2.052 liter. Ge
wicht 1.790 kg. Diesel 2.2 I,
197 pk.
Plus: stoere uitstraling, fijne aandrijflijn.
Min: niet nieuw, maar gefacelift.
Europese SUV gebouwd in
Korea. De Antara is wat ge
wichtiger en verbruikt mede
daardoor meer brandstof.
Bagage 402-1.391 liter. Ge
wicht 1.836 kg. Diesel 2.2 I,
184 pk.
Plus: bescheiden uitstraling, kleurcombinaties.
Min: brandstofverbruik.
foto's Automedia
Honda CR-V
Volledig nieuwe Honda CR-V
met Europese trekjes, fors in
terieurvolume en prima com
fort. Bagage 589-1.669 liter.
Gewicht 1.682 kg. Diesel
2.2 1,150 pk.
Europese fabrikanten lanceren
versneld automodellen in segmen
ten waar nog groei inzit: de com
pacte SUV of crossover. Peugeot
komt daarom in maart in Genève
met de 2008 (4,14 meter lang), die
als twee druppels water lijkt op
de concept van afgelopen najaar
in Parijs. De 208 dient als basis.
De Audi Q5 is uitgebreid met een
iets tammere benzineversie van
180 pk. Er is keuze uit handbak of
S-Tronic automaat. De handbak is
er ook in combinatie met de in-
stapdiesel. Topper is de SQ5 TDI
met 313 pk sterke zescilinder die
in 5,1 seconden naar de 100 kilo
meter per uur snelt (79.900 euro).
Mercedes heeft de coupé en de
cabriolet een facelift gegeven. Er
zijn vooral wijzigingen aan voor-
en achterkant. Motorisch loopt
het duo in de pas met de al ont
hulde, vernieuwde varianten. Dat
betekent onder meer de nieuwe
2.0 liter viercilinder van 184 pk.
Elke twee weken breDgen wij op deze
pagina een rubriek over auto-onder
houd, gebaseerd op informatie van
Carsom.nl. Deze week: de auto winter
bestendig maken.
door Tony Vos
Het winterweer laat zich tot
nu toe van zijn zachte kant
zien, maar het is wel dege
lijk de tijd dat veel Nederlanders
vertrekken naar de bekende win
tersportbestemmingen. Zo'n rit
brengt extra risico met zich mee,
zeker als niet de juiste voorberei
dingen worden getroffen.
Het maakt namelijk nogal uit of
een auto de dagelijkse woonwerk-
ritjes aflegt of in één dag 1.000 kilo
meter of meer rijdt. Zeker in de
week van carnaval en tijdens ande
re schoolvakanties in deze periode
krijgt de gemiddelde winterspor
ter soms te maken met ellenlange
files. Die vragen het uiterste van
met name de koeling en het ver
warmingssysteem van de auto.
Daarom behoren deze elementen
tot de belangrijkste controlepun
ten tijdens de zogenaamde winter-
check, die veel dealers en garagebe
drijven op dit moment tegen een
bescheiden vergoeding aanbieden.
Niet onverstandig om die voor ver
trek naar de sneeuw uit te laten
voeren. Een goed werkende accu is
ook van groot belang. Bij vrieskou
neemt de capaciteit van de accu na
melijk af. Dan kan het gebeuren
dat de auto, na een week parkeren
bij het hotel, niet meer wil starten.
Banden vormen het enige contact
tussen de auto met de inzittenden
en de weg. In alle wintersportlan-
den zijn winterhanden verplicht
Winterse omstandigheden vragen
om extra controle van de auto.
foto Automedia
onder winterse omstandigheden.
In verband met eventueel zware
sneeuwval is het niet onverstandig
daarnaast sneeuwkettingen of an
dere extra voorzieningen mee te
nemen op reis. Beter dat het onge
bruikt in de bagageruimte blijft lig
gen, dan dat je erom verlegen zit
en het niet is meegenomen.
Veilig rijden in de winter heeft al
les te maken met de afstand en
met de snelheid aanpassen aan de
omstandigheden. Niet alleen bij
sneeuw en gladheid, maar ook bij
regen en mist. Het voeren van de
juiste verlichting zorgt dat de auto
mobilist niet alleen zelf goed kan
zien, maar ook tijdig door mede
weggebruikers wordt opgemerkt.
Geen wonder dat een controle van
de verlichting in iedere winter-
check is opgenomen.
Mochten er concrete aandachts
punten uit zo'n wintercheck ko
men, dan is het verstandig deze
voor vertrek te verhelpen. Als alle
wintergevoelige elementen in de
auto goed bevonden zijn, geven
veel garages en dealers een garan
tie. Daarmee is de consument ver
zekerd van gratis pechhulp, mocht
er onverwacht toch nog een defect
optreden. Een extra stukje zeker
heid om de vakantie vlekkeloos te
laten verlopen.
Tot slot kan de automobilist er zelf
voor zorgen dat het tankje van de
ruitensproeiervloeistof helemaal is
gevuld met antivries. Denk eraan
dat de achterruitsproeier veelal
een eigen tankje heeft dat niet
moet worden vergeten. Neem ook
reservevloeistof mee.
Feiten cijfers
Winterhanden
Top 5 van landen met verplichting
winterhanden:
1. Duitsland
2. Oostenrijk
3. Luxemburg
4. Zwitserland (verplicht bij bord)
5. Frankrijk (verplicht bij bord)
Q Info: www.vaco.nl
Top 5 van voordelen winterhand:
1Kortere remweg
2. Minder slijtage
3. Meer grip bij wegrijden
4. Betere waterafvoer
5. Beperkte investering
Wilt u voor uw specifieke auto weten
welke onderhoudskosten u kunt ver
wachten? Zie www.carsom.nl