io verkrachting india
Een
licht
in
deze v
De woede over de ver
krachting en dood van
een studente, richt zich
nu op de filmindustrie.
Waarden en normen ver
dwijnen, zeggen critici.
'Waarom wordt nu de nadruk
gelegd op het negatieve7
woensdag 9 januari 2013
Bollywood
Horror
door Bob van Huët en John Jas
illustratie Mark Reijntjens
Smachtende ogen, stoere pasjes, ge
dragen liedjes. Een film uit Bol
lywood is een sprookje van glitter
en glamour, waarin mooie vrou
wen en mannen eikaars geliefden
willen worden.
Met het echte leven heeft zo'n productie
meestal niet veel te maken. Het is een product
uit een dromenfabriek die tot doel heeft zijn
afnemers honingzoete afleiding te bieden. Uit
de studio's van het Indiase mekka van de film
komen jaarlijks ruim 8oo producties, meer
dan uit Amerika.
De tijd dat deze films een tijdverdrijf waren
zonder impact op de samenleving lijkt voor
bij. Steeds meer Indiase mensen denken dat
ze een verwoestend effect hebben op de maat
schappij, met als triest en wereldschokkend
dieptepunt de verkrachting en marteling van
een 23-jarige studente in een illegale stadsbus
in New Delhi, met de dood tot gevolg.
Werd er begin vorig jaar nog ronkend geschre
ven over de steeds dominantere rollen die
vrouwen tegenwoordig op het witte doek mo
gen spelen, de stemming is nu wel omgesla
gen. Bollywood en zijn steeds lossere moraal
worden mede verantwoordelijk gehouden
voor het drama in Delhi.
De voornaamste kritiek is dat de films te wes
ters zijn geworden en 'opgesekst'. Voorbeel
den daarvan zijn 7 Khoon Maaf, waarin een
aanrandingsscene zit en een orgasme, en The
Dirty Picture, waarin de hoofdrolspeelster een
porno-actrice speelt die expliciete erotische be
wegingen maakt en aan de drank raakt.
Dit soort films was in India nog niet zo lang
geleden ongekend.
Ook Oops en Boom hebben tot ophef geleid.
De eerste film gaat over twee mannelijke strip
pers. In de tweede zijn drie vrouwen bijna uit
sluitend in bikini te zien terwijl ze zich aller
lei seksuele opmerkingen moeten laten welge
vallen. Een van de vrouwen wordt gevraagd
een man onder zijn bureau oraal te bevredi
gen.
Conservatieve Indiërs staan regelmatig op
hun achterste poten en wijten het morele ver
val aan de globalisering. Amerika is in hun
ogen de grootste boosdoener. Het gaat niet al
leen om de seks maar ook om het toegeno
men geweld. Dat wordt bestempeld als uiter
mate vulgair. Ook tv-reclames zouden er mee
zijn doordrenkt.
De traditionele Indiase waarden en normen
worden te grabbel gegooid. Ook de Indiase
Film Federatie heeft zich in de discussie ge
mengd. Producties die voor volwassenen zijn
bedoeld, zijn voor de federatie steeds vaker te
vernederend jegens de Indiase cultuur.
De gebeurtenissen in New Delhi - nota bene
nadat het slachtoffer net naar de film was ge
weest - hebben geleid tot massale protesten.
Vrouwen in heel India vinden dat Bollywood
ter verantwoording moet worden geroepen.
De filmindustrie zelf voelt zich aangesproken
maar wil niet echt verantwoordelijkheid ne
men. Regisseur Karan Johar: „Bollywood
heeft in het verleden vrouwen ook verheer
lijkt. Waarom wordt dat niet als inspiratie
bron gezien? Waarom wordt nu de nadruk ge
legd op het negatieve?"
Collega Ekta Kapoor: „Als films aan het dra
ma hebben bijgedragen, waarom is dan niet ie
dere man een verkrachter geworden? Volgens
mij heeft het allemaal met opvoeding te ma
ken."
In India kregen de bioscopen in 2008 meer
dan 3 miljard bezoekers. Velen van hen ko
men uit kleine dorpjes of het platteland, waar
het leven nog erg traditioneel is. Ook in de
grote steden wonen veel Indiërs die van bui
ten komen. Voeg daarbij het overschot aan
jonge, vaak werkloze, mannen die kansloos
zijn bij de mooiste meisjes én het van huis uit
bij hen ook door Bollywood ingepompte ma
chismo dat de man wel weet wat goed is voor
de vrouw, en je hebt een explosieve mix. Wat
zij wel en niet krijgen voorgeschoteld uit Bol
lywood zal de komende tijd het debat beheer
sen in India.
zie onze website:buitenland
Bekijk trailers van de Bollywoodfilms online
en zie ook Chopra zingen en dansen
Priyanka Chopra
foto ANP