io verkrachting india Een licht in deze v De woede over de ver krachting en dood van een studente, richt zich nu op de filmindustrie. Waarden en normen ver dwijnen, zeggen critici. 'Waarom wordt nu de nadruk gelegd op het negatieve7 woensdag 9 januari 2013 Bollywood Horror door Bob van Huët en John Jas illustratie Mark Reijntjens Smachtende ogen, stoere pasjes, ge dragen liedjes. Een film uit Bol lywood is een sprookje van glitter en glamour, waarin mooie vrou wen en mannen eikaars geliefden willen worden. Met het echte leven heeft zo'n productie meestal niet veel te maken. Het is een product uit een dromenfabriek die tot doel heeft zijn afnemers honingzoete afleiding te bieden. Uit de studio's van het Indiase mekka van de film komen jaarlijks ruim 8oo producties, meer dan uit Amerika. De tijd dat deze films een tijdverdrijf waren zonder impact op de samenleving lijkt voor bij. Steeds meer Indiase mensen denken dat ze een verwoestend effect hebben op de maat schappij, met als triest en wereldschokkend dieptepunt de verkrachting en marteling van een 23-jarige studente in een illegale stadsbus in New Delhi, met de dood tot gevolg. Werd er begin vorig jaar nog ronkend geschre ven over de steeds dominantere rollen die vrouwen tegenwoordig op het witte doek mo gen spelen, de stemming is nu wel omgesla gen. Bollywood en zijn steeds lossere moraal worden mede verantwoordelijk gehouden voor het drama in Delhi. De voornaamste kritiek is dat de films te wes ters zijn geworden en 'opgesekst'. Voorbeel den daarvan zijn 7 Khoon Maaf, waarin een aanrandingsscene zit en een orgasme, en The Dirty Picture, waarin de hoofdrolspeelster een porno-actrice speelt die expliciete erotische be wegingen maakt en aan de drank raakt. Dit soort films was in India nog niet zo lang geleden ongekend. Ook Oops en Boom hebben tot ophef geleid. De eerste film gaat over twee mannelijke strip pers. In de tweede zijn drie vrouwen bijna uit sluitend in bikini te zien terwijl ze zich aller lei seksuele opmerkingen moeten laten welge vallen. Een van de vrouwen wordt gevraagd een man onder zijn bureau oraal te bevredi gen. Conservatieve Indiërs staan regelmatig op hun achterste poten en wijten het morele ver val aan de globalisering. Amerika is in hun ogen de grootste boosdoener. Het gaat niet al leen om de seks maar ook om het toegeno men geweld. Dat wordt bestempeld als uiter mate vulgair. Ook tv-reclames zouden er mee zijn doordrenkt. De traditionele Indiase waarden en normen worden te grabbel gegooid. Ook de Indiase Film Federatie heeft zich in de discussie ge mengd. Producties die voor volwassenen zijn bedoeld, zijn voor de federatie steeds vaker te vernederend jegens de Indiase cultuur. De gebeurtenissen in New Delhi - nota bene nadat het slachtoffer net naar de film was ge weest - hebben geleid tot massale protesten. Vrouwen in heel India vinden dat Bollywood ter verantwoording moet worden geroepen. De filmindustrie zelf voelt zich aangesproken maar wil niet echt verantwoordelijkheid ne men. Regisseur Karan Johar: „Bollywood heeft in het verleden vrouwen ook verheer lijkt. Waarom wordt dat niet als inspiratie bron gezien? Waarom wordt nu de nadruk ge legd op het negatieve?" Collega Ekta Kapoor: „Als films aan het dra ma hebben bijgedragen, waarom is dan niet ie dere man een verkrachter geworden? Volgens mij heeft het allemaal met opvoeding te ma ken." In India kregen de bioscopen in 2008 meer dan 3 miljard bezoekers. Velen van hen ko men uit kleine dorpjes of het platteland, waar het leven nog erg traditioneel is. Ook in de grote steden wonen veel Indiërs die van bui ten komen. Voeg daarbij het overschot aan jonge, vaak werkloze, mannen die kansloos zijn bij de mooiste meisjes én het van huis uit bij hen ook door Bollywood ingepompte ma chismo dat de man wel weet wat goed is voor de vrouw, en je hebt een explosieve mix. Wat zij wel en niet krijgen voorgeschoteld uit Bol lywood zal de komende tijd het debat beheer sen in India. zie onze website:buitenland Bekijk trailers van de Bollywoodfilms online en zie ook Chopra zingen en dansen Priyanka Chopra foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10