spectrum M Dodelijk voor coureurs en toeschouwers Zaterdag 5 januari 2013 race A- r De Dakar-rally werd geboren uit de verbeelding van de Franse motorra cer Thierry Sabine. In 1977 verdwaal de hij tijdens een rally in de Libische woestijn. Na zijn redding organiseer de hij een race door de prachtige maar gevaarlijke woestijnen van Noord-West Afrika. De Dakar groei de uit tot het meest populaire spor tieve evenement in zijn soort. Van 1978 tot en met 2007 vertrok ken motoren, rallywagens en vracht auto's vanuit Parijs met het Senegale se Dakar als eindbestemming. Tij dens de diverse edities haalden veel coureurs de eindstreep niet. Er kwa men 21 coureurs om het leven sinds 1978 en in 1986 overleed ook be denker Thierry Sabine zelf, toen de helikopter waarin hij de race volgde, neerstortte in de woestijn. Onder toeschouwers heeft de rally eveneens tientallen slachtoffers geëist. In veel gevallen ging het om jonge kinderen uit Afrikaanse dor pen die dood werden gereden, toen de rally nog door de woestijnen van Afrika voerde. Door de jaren heen nam de kritiek toe: de racers zouden grote schade toebrengen aan het landschap, de rally zou 'koloniaal' zijn en een 'vul gair vertoon van macht en welvaart' temidden van extreme armoede. Uiteindelijk leidde niet de kritiek, maar de vrees voor terreuraanslagen door Al Quaeda ertoe dat de Dakar in 2008 voor het eerst werd afge last. De organisatie vreesde in Mauri tanië de veiligheid onvoldoende te kunnen garanderen. Het daaropvol gende jaar verhuisde het circus me de daarom naar Zuid-Amerika. Een beeld van de rally Parijs-Dakar vorig jaar. De foto is gemaakt tijdens de race in Argentinië. foto Willy Weyens etappes waren, haakten veel coureurs af door de zwaarte van het parcours." Elke milieuorganisatie verkettert de Dakar als een circus van verkwisting en respect loos raggen door de natuur. De organisatie ziet graag een wat positiever beeld. Daar om werd in vier jaar meer dan 450.000 eu ro opgehaald voor een van oorsprong Chi leense organisatie die noodhuisvesting en projecten voor sociale reïntegratie finan ciert. Daarnaast wordt de C02-uitstoot van de rally nu gecompenseerd met hulp van een organisatie die strijdt tegen de ont bossing in het Peruaanse Amazonegebied. Om de lokale bevolking te vriend te hou den, rijden tijdens de race dertig 4x4-voer- tuigen als bezemwagens langs het par cours om te voorkomen dat fans en rijders afval laten slingeren. Ondanks de pr-inspanningen van de orga nisatie en van de Peruaanse regering zijn paleontologen en archeologen in Peru en Chili niet onder de indruk. Zij vrezen dat de coureurs en toeschouwers grote schade zullen toebrengen aan de omgeving. In Pe ru houdt Klaus Hönninger, directeur van het Meyer-Hönninger museum voor pa leontologie, zijn hart vast voor de fossiele rijkdom van de woestijnen in Ica, de regio ten zuiden van Lima. „De schade vorig jaar was vreselijk. Mensen gebruikten de rug- genwervels van prehistorische skeletten als krukjes, lieten tonnen afval achter en banjerden overal dwars doorheen." Hönninger benadrukt de unieke histori sche waarde van het gebied. In de woes tijn liggen duizenden skeletten van reuzen- haaien, walvissen en andere zeedieren die soms meer dan 20 miljoen jaar oud zijn. „Dat zie je nergens anders ter wereld. Die fossielen vertellen ons de geschiedenis van de Stille Oceaan. Maar er is een groot ge brek aan kennis onder het publiek. Sommi ge toeschouwers zeiden vorig jaar tegen me: 'Wat doen die paar schijtbotten er nou toe, ik wil gewoon de rally zien!'" De regering claimt volgens Hönninger ten onrechte dat ze alles onder controle heeft. „Voor zover de fossielen in het gebied in kaart zijn gebracht hebben de autoriteiten daar geen of nauwelijks weet van." Dat het met de kennis van Peru's regering niet al te best is gesteld, bevestigt Hans Firbas, de pr-chef van de Dakar in Peru. „Je ziet aan alles dat de regering niet is voorbereid op een evenement van dit formaat. Dat was vorig jaar ook al zo. Toen kon de aan komst in Lima bijna niet doorgaan door trage bureaucratie en vele fouten. Nu zie je het weer, aan kleine logistieke details, maar ook in grotere dingen. Het Cultureel Instituut van de regering heeft bijvoor beeld geen gedetailleerde archeologische kaarten van het gebied, terwijl die er wel zijn." Ook in buurland Chili, waar de Dakar dit jaar finisht, zijn archeologen ongerust Vol gens Paola Gonzalez, vicepresidente van het Chileense College van Archeologen, is het niet alleen de Chileense regering maar ook justitie die doet, alsof er niets aan de hand is. „Het is echt een schande. We heb ben regels en wetten die erfgoed moeten beschermen, maar die worden compleet genegeerd. Er zou een analyse komen naar milieueffecten, maar die is nooit uitge voerd. Vorig jaar hebben we gedocumen teerd hoe voertuigen dwars over archeolo- gische vindplaatsen en prehistorische teke ningen zijn gereden, maar onze aanklach ten werden stuk voor stuk genegeerd." Het motief lijkt in beide landen hetzelfde: inkomsten uit toerisme. Vorig jaar trok de Dakar alleen in Peru al anderhalf miljoen toeschouwers en bracht de rally zo'n 400 miljoen euro aan inkomsten op voor de toerismesector. De kosten om het evene ment binnen te halen liggen met 6 mil joen euro een stuk lager. Maar volgens ar cheologe Gonzalez moeten de inkomsten worden afgezet tegen de grote schade aan historische vindplaatsen. „De regering kijkt te veel naar de korte termijn. De eco nomische waarde van dit evenement mag dan groot zijn, dat is de verwoesting van vindplaatsen en artefacten ook. En het her stel daarvan, als dat überhaupt mogelijk is, zal nog veel kostbaarder zijn. Bovendien ondervindt toerisme juist ook schade: wie komt er nog naar de Atacamawoestijn als er bandensporen te zien zijn?" Gonzalez overweegt om naar het Inter-Amerikaans Hof voor de Mensenrechten te stappen. „We proberen ook met organisaties in an dere landen samen te werken en bijvoor beeld de hulp in te roepen van UNESCO om de wetenschappelijke en historische rijkdom te bewaren voor toekomstige ge neraties Chilenen." Hönninger heeft op zijn beurt in Peru een groep van twintig mensen verzameld om tijdens de rally het publiek voor te lichten en tot voorzichtigheid te manen. „Ik hoop echt dat het lukt om schade te voorko men", zegt de paleontoloog. „Want ik ben niet iemand die nu waarschuwt om nader hand 'Zie je wel, ik zei het toch!' te kun nen roepen. Het behoud van de fossiele en historische rijkdom van het gebied is het enige wat me interesseert. Maar ik vrees het ergste." reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 57