spectrum 8 Wijken snuiven 1 STANDPLAATS Zon, zet, zand en brullende motoren: de 34e Parijs-Dakar rally vertrekt vandaag uit de Peruaanse hoofdstad Lima. Motor- en autosportfans komen van over de hele wereld om hun helden aan te moedigen. De vrees van wetenschappers voor onherstelbare schade aan het landschap deert de rallyliefhebbers niet. Zaterdag 5 januari 2013 SELGIE door Petra Janbroers v Laten we Brusselse wijken gaan snuiven, stel ik thuis voor. Met de auto langs de koninklijke serres van Laken, door Schaarbeek om laag naar de Beurs en van de beneden stad via de Marollen naar de bovenstad van Brussel klimmen. Even historisch besef tanken bij de Triomfboog in het Pare du Cinquantenai- re, die om intrigerende redenen in het Vlaams heel anders refereert aan vijftig jaar onafhankelijkheid van de Nederlan den en het Jubelpark heet We hebben een huis nodig, een beetje rondsnuffelen kan geen kwaad. We zijn er al een tijdje uit, uit Brussel. „Spreekt u Nederlands?", vraag ik, op een tikje autoritaire toon aan de mevrouw van het makelaarskan toor. De hoofdstad van België is ten slotte officieel tweetalig. En de klant is koning, nietwaar. „Ah! Eh, non...", antwoordt ze aan de andere kant van de lijn met pro fessioneel gespeelde gêne. „But I zpiek zom Ingliezj." Laat maar zitten. In Brussel mag de internationale en diplomatieke taal de afgelopen jaren sterk aan het verengelsen zijn, in de - van oor sprong Nederlandstalige - stad spreekt tussen 8o en 90 procent van de inwoners Frans. Graag willen we een woning in de Brusselse deelgemeente Etterbeek bezichtigen, zeg ik tegen Madame. Het huis met de geel-rood geblokte keukenvloer op de foto's van de wo ningsite. „La maison a Etterbeek" is een mak kie in het Frans. „Avec... aveceh." Wat is nou toch alweer vloer in het Frans? „The yellow and red kitchen- floor", piep ik uiteindelijk verslagen. Ik moet nodig mijn verstofte hersendelen opkuisen. Etterbeek is een Brusselse deelgemeente waar ik eerder heb gewoond. Dat was een tijd geleden. We zijn er getrouwd en onze dochters zijn er geboren. Voor al tijd zitten zij aan Etterbeek vast: het staat in hun Nederlandse paspoort als geboor teplaats. Met Brussel, de 'hoofdstad van Europa', daar kun je mee aan komen bij je vrienden, maar Etterbeek, gênant is het! In Brussel woon je niet in Brussel/Bruxelles, tenzij je toevallig in het kleine stukje stadsdeel zit dat daad werkelijk zo heet. Brussel is ook Evere, Sint-Pieters-Woluwe (Woluwe- Saint-Pierre), Vorst (Forest) of Ander- lecht (u weet wel, van die voetbalclub van Arie Haan, Aad de Mos en Johan Bos kamp). Of een van de andere in totaal negentien deelgemeenten, eigenlijk aan elkaar ge kleefde dorpen met elk hun eigen dorps kern, met een eigen gemeentehuis, bur gemeester en schepenen (wethouders). Ze werden in 1989 tot het zogenoemde Brussels Hoofdstedelijk Gewest oftewel de Région de Bruxelles-Capitale samen gevoegd. Iedereen kent het als Brussel. Het enige officiële tweetalige gebied in België. Dat is dan wel weer simpel: of het nou de Bevolkingsdienst (Service Population) van Etterbeek, Elsene (Ixelles) of Ouder- gem (Auderghem) voor ons wordt, in schrijven is een peulenschil. Dat kunnen we in het Nederlands doen. Daarna wordt het even spannend. We zullen bezoek van de wijkagent krijgen. Die controleert of we daadwerkelijk op het opgegeven adres wonen. Oui, echt door Simon van Woerden Racen dwars door de Zuid-Amerikaanse woes tijn. foto Archief Nederlander Jurgen van den Goorbergh gaat bijna kopje onder, foto GoKoBra De stad is al sinds dagen druk met de voorbereidingen. Op het strand buiten Lima staan in het 'Dakardorp' ruim zeshonderd voertui gen opgesteld voor een veiligheidskeuring. Tegelijkertijd vergapen de liefhebbers zich aan het technisch vernuft van de motoren, buggy's, vrachtwagens en quads. Over en kele uren zullen de coureurs vanaf dit strand wegstuiven om over twee weken aan te komen in de Chileense hoofdstad Santiago. Tenminste, dat is de bedoeling. Want in de meest extreme rally op aarde halen lang niet alle coureurs de finish. De Zuid-Amerikaanse zandvlaktes zijn voor de vijfde keer het wedstrijdterrein voor de Parijs-Dakar rally, kortweg 'de Da kar'. Het parcours strekt zich uit over een afstand van 8.000 kilometer door woestijn en, over hoogvlaktes en twee maal dwars door de Andes, *s werelds langste continen tale bergrug. De Dakar is een risicovolle on derneming. Tijdens de 33 keer dat de rally tot nu werd verreden, kwamen meer dan 20 coureurs om het leven. En in de jaren dat de wedstrijden in Afrika werd gehou den, kostten de voorbijrazende voertuigen aan tientallen toeschouwers - vooral kinde ren - het leven. De steeds weer klinkende kritiek over ongelukken heeft de organisa toren niet koud gelaten. Er zijn extra in structiebijeenkomsten georganiseerd om de rijders zo goed mogelijk te briefen. De veiligheidsregels zijn verder aangescherpt. Coureurs zijn verplicht een verklaring te ondertekenen dat ze maximumsnelheden en verkeersregels respecteren. Een GPS-sys- teem controleert alles en herhaalde mis stappen leiden tot diskwalificatie. Langs het parcours zijn zones ingericht waar de fans het spektakel veilig kunnen gadeslaan. Tijdens het evenement worden duizenden hulpverleners en beveiligers ingezet en zijn drie medische helikopters, tien veilig heidsvoertuigen en een veldhospitaal met dertig artsen beschikbaar. Toch is het gevaar de charme van de rally en datgene waar deelnemers én toeschou wers juist voor komen, aldus organisator Etienne Lavigne. „Dit is tegelijkertijd de veiligste én de gevaarlijkste rally ter we reld", zegt hij. Luis Mezzich, hoofdredac teur van Todo Motor, een Peruaans au tosportblad, beaamt dat. Volgens Mezzich maakt het gevaar de rally spannender en interessanter. Bovendien, zo geeft hij aan, is het eerste deel van het parcours dit jaar direct het zwaarste. „De zandduinen zijn hier hoger en verraderlijker en daar komt nog een temperatuur van 35 a 40 graden Celcius bij. Vorig jaar, toen dit de laatste cs»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56