spectrum 6
I
Bij een snelheid van
90 kilometer per uur
begint-ie te sputteren
:i\
:W
Langs de snelweg, in de stad, bij het werk, op de eigen oprit: overal
verschijnen laadpalen voor elektrische auto's. Als de infrastructuur
er eenmaal ligt, kan het omslagpunt worden bereikt, is de gedachte.
Ook het kabinet-Rutte II zet daarop in, blijkt uit het regeerakkoord.
De olievlek begint in Amsterdam, de rest van Nederland volgt.
Zaterdag 5 januari 2013
Groeistuipen van de
door Lilian Dominicus foto HH beeldbewerking Mark Reijntjens
Het werkt als het witte fietsen-
plan, het elektrisch autode-
lensysteem van Carago in
Amsterdam. Alleen moet je
er dan voor betalen. Op de
app van je mobieltje zoek je waar zich de
dichtstbijzijnde vrije elektrische auto be
vindt, klik om te reserveren en dan is er
een klein half uur om ernaar toe te lopen.
Met het pasje kan de auto worden ontgren
deld en rij je weg, om hem na gebruik op
een willekeurige plek in de stad achter te
laten. Maakt niet uit waar, de volgende be
stuurder kan de auto met gebruik van de
jongste techniek zo terugvinden.
Het internationaal operende Cango heeft
met de gemeente Amsterdam afgesproken
dat de Smarts op alle openbare parkeer
plekken mogen staan. Ook de (^-parkeer
garages behoren tot dat vrij-parkerenwal-
halla. „Pas wel op met het parkeren bij
blauwe zones, laad- en losplekken en ge
bieden waar een parkeerverbod geldt, an
ders slepen ze de auto weg", geven ze nog
mee op het kantoor in de Oude Spiegel
straat. En tja, boetes voor wegslepen zijn
voor eigen rekening, dus dat is geen over
bodige waarschuwing.
Deze middag blijkt de driehonderd autoo
tjes tellende vloot net allemaal buiten de
grachtengordel gereden te zijn. De dichtst
bijzijnde Smarts staan rond het Centraal
Station, het Leidseplein en in de Jordaan.
De keuze valt op de Elandsgracht, want
dat betekent een mooie wandeling langs
de winkels in 'de Negen Straatjes' en de
borstbeelden van alle beroemde vertolkers
van het Amsterdamse levenslied op het
Johnny Jordaanplein.
De vorige gebruiker heeft geluk gehad. De
auto staat geparkeerd op de oplaadplek,
zónder aan de paal te hangen. Daarvoor
kun je een boete krijgen, maar de parkeer
wachters hebben het kennelijk niet gezien.
Maar goed, de auto is nog voor 6i procent
gevuld, dus daar kun je nog best ver mee
komen. Elke 10 procent is 10 kilometer rij
den, heb ik me laten vertellen. Voor een
ritje door de stad moet dat dus geen enkel
probleem opleveren. Onderweg is op het
navigatiescherm te zien waar zich de eerst
volgende laadpaal bevindt, voor als het
toch nodig is.
„Als de auto op 20 procent van het vermo
gen is, ben je verplicht hem aan een op-
laadpunt te hangen. Maar daar belonen we
je voor. Als de accu beneden de 50 procent
is en je laadt hem op, krijg je van ons vijf
tien rijminuten", had de vriendelijke me
neer achter de balie uitgelegd. Fijn, want
aan het einde van de rit krijg ik een reke
ning van 26 euro, voor het verrijden van
26 kilometer. Scheelt toch weer iets, voor
mijn volgende bezoek aan Amsterdam.
De elektrische Smart trekt moeiteloos op
en ook op de Aio, de snelweg rondom Am
sterdam, is invoegen in de gestaag rijdende
verkeersstroom geen enkel probleem. Al
leen bij een snelheid van meer dan 90 kilo
meter per uur, begint -ie toch wel wat te
sputteren. Gaspedaal diep intrappen en
dan haal je de honderd misschien nog.
Maar tot zover de state-of-the-art in de
elektronische autotechnologie. Op de 130
kilometerwegen zou ik me met dit won
dertje toch nog niet willen begeven. „De
meeste gebruikers blijven ook wel binnen
het werkgebied", vertelt Andreas Leo,
woordvoerder van Carigo.
Het internationaal opererende bedrijf met
vestigingen in Duitsland, Canada en de
Verenigde Staten koos circa een jaar gele
den voor Amsterdam om de Nederlandse
markt aan te boren. „Dat heeft te maken
met de faciliteiten die Amsterdam biedt.
Van alle Europese steden is Amsterdam
het meest ambitieus op het gebied van
elektrisch rijden." Uitbreiding naar andere
steden sluit Leo niet uit, maar voorlopig
wacht Car2go de ontwikkelingen af „Om
op deze manier te kunnen opereren moet
een groot netwerk aan oplaadpalen aanwe
zig zijn."
Het Amsterdamse stadsbestuur besloot
drie jaar geleden in te zetten op een net
werk van oplaadpunten, om daarmee het
elektrisch rijden te stimuleren. De stad telt
nu ruim 250 openbare laadpalen, eind 2013
moeten dat er duizend zijn. Bijna iedere
dag twittert de gemeente op welke locaties
nieuwe laadpunten worden geplaatst.
„We willen de luchtkwaliteit in de stad
verbeteren door de concentraties fïjnstof
en stikstofdioxide te verminderen", ver
klaart woordvoerster Pauline Koerselman.
Amsterdam concentreert zich vooral op de
grootste vervuilers van de stad. Veelgebrui-
kers die bewezen 16.000 kilometer per jaar
in de stad rijden, komen in aanmerking
voor een subsidie voor de aanschaf van
elektrische auto's. Innovatieve bedrijven
als Car2go en Taxi-E, een taxi-onderne
ming die volledig elektrisch rijdt, krijgen
daardoor bestaansrecht. Ook koeriersdien
sten en bevoorradingsbedrijven behoren
tot de doelgroep.
Met de maatregelen claimt Amsterdam we
reldwijd een voorbeeldrol te spelen op het
gebied van elektrisch rijden. „Iedereen
kijkt hoe Amsterdam het doet", zegt Koer
selman. Maar ook Rotterdam zet nu hoog
in op elektrisch rijden. Doel is om aan het
eind van 2014 duizend oplaadpalen in de
stad te hebben. De aanbesteding is afgelo
pen zomer gegund aan technisch dienstver
lener Cofely. Vorige maand nam de ge
meente vijf elektrische scooters in gebruik,
die door Rotterdammers zijn gemaakt. Par
ticulieren krijgen een subsidie van maxi
maal duizend euro om op eigen terrein
een oplaadpunt te plaatsen. Vlakbij het
Centraal Station is het Elektrisch Vervoer
Centrum gevestigd, waarvandaan mensen
^proefritten kunnen rijden met allerlei elek
trische auto's, zoals de Nissan Leaf en de
Tesla Roadster. Die laatste heeft een actie
radius van maar liefst 328 kilometer, heel
wat meer dan de Smarts van Car2go.
Andere grote steden volgen, maar zijn te
rughoudender. „Waar Amsterdam eerst
het netwerk creëert en zo de elektrische au
to's de stad binnenhaalt, volgen wij de
marktontwikkeling", legt Herman van
Vuren, projectmanager Utrecht Elektrisch,
uit. „Wij beschikken over een beperkter
budget. Al onze oplaadpunten zijn gekop
peld aan gebruikers. Wie een laadpaal in
zijn buurt wil, kan een aanvraag indie
nen." De gemeente ziet de vraag wel be
hoorlijk toenemen. Op het moment heeft
Utrecht 55 oplaadpunten, op 30 locaties.
„We hebben dit jaar al drie keer zoveel op
laadpunten neergezet als voorgaande ja
ren." Den Haag beschikt tegen het eind
van het jaar over nog maar 35 publieke
laadpalen, maar is bezig met een inhaal
slag. Ook daar worden de komende jaren
'enkele honderden laadvoorzieningen' ge
plaatst.
Elders in het land zijn de afgelopen drie
jaar 2.235 oplaadpunten in de openbare
ruimte geplaatst, al dan niet met een subsi
die van stichting E-Laad. Gemeenten kon
den verzoeken indienen voor kostenloze
plaatsing. Het geld is inmiddels op, maar
alle 600 vóór de aanvraagstop ingediende
verzoeken zullen nog worden gehono
reerd, meldt de stichting op de website. Er
wordt nu onderzocht hoe het plaatsen van
nieuwe oplaadpalen kan worden gefinan
cierd. Nog eens 2.240 staan op semi-publie-
ke locaties, zoals parkeergarages.
Ook de ANWB houdt zich bezig met elek
trisch rijden in Nederland. „Wij hebben
verstand van mobiliteit", zo, verklaart Mar
co van Eenennaam, projectleider elek
trisch rijden. De organisatie houdt een vin
ger aan de pols bij de totstandkoming van
een landelijk netwerk. „Achter de scher
men brengen we heel Nederland in kaart."
Een overkoepelende vereniging voor elek
trisch rijden is in oprichting, onder meer
om alle opstartproblemen aan te pakken.
Zo is het betaalsysteem op veel plekken
nog niet in orde, voornamelijk omdat de
netbeheerders met verschillende betaalre
keningen werken. Buiten Amsterdam kun
nen rijders van elektrische auto's dan ook
nog overal gratis tanken aan de laadpalen.
Maar dat is binnenkort voorbij, verwacht
Van Eenennaam, als alle publieke laadpa
len 'interoperabel' zijn. „Vergelijk het met
de introductie van het pinnen. Indertijd
konden klanten alleen bij hun eigen bank
geld uit een automaat trekken. Later wer
den die systemen met elkaar geïnte
greerd", legt Koerselman van de gemeente
Amsterdam uit. „Het moment is bijna daar
dat we een eerste stap naar een volwassen
markt zetten", aldus Van Eenennaam.
reageren?
spectrum@depersdienst.nl