spectrum 6 I Bij een snelheid van 90 kilometer per uur begint-ie te sputteren :i\ :W Langs de snelweg, in de stad, bij het werk, op de eigen oprit: overal verschijnen laadpalen voor elektrische auto's. Als de infrastructuur er eenmaal ligt, kan het omslagpunt worden bereikt, is de gedachte. Ook het kabinet-Rutte II zet daarop in, blijkt uit het regeerakkoord. De olievlek begint in Amsterdam, de rest van Nederland volgt. Zaterdag 5 januari 2013 Groeistuipen van de door Lilian Dominicus foto HH beeldbewerking Mark Reijntjens Het werkt als het witte fietsen- plan, het elektrisch autode- lensysteem van Carago in Amsterdam. Alleen moet je er dan voor betalen. Op de app van je mobieltje zoek je waar zich de dichtstbijzijnde vrije elektrische auto be vindt, klik om te reserveren en dan is er een klein half uur om ernaar toe te lopen. Met het pasje kan de auto worden ontgren deld en rij je weg, om hem na gebruik op een willekeurige plek in de stad achter te laten. Maakt niet uit waar, de volgende be stuurder kan de auto met gebruik van de jongste techniek zo terugvinden. Het internationaal operende Cango heeft met de gemeente Amsterdam afgesproken dat de Smarts op alle openbare parkeer plekken mogen staan. Ook de (^-parkeer garages behoren tot dat vrij-parkerenwal- halla. „Pas wel op met het parkeren bij blauwe zones, laad- en losplekken en ge bieden waar een parkeerverbod geldt, an ders slepen ze de auto weg", geven ze nog mee op het kantoor in de Oude Spiegel straat. En tja, boetes voor wegslepen zijn voor eigen rekening, dus dat is geen over bodige waarschuwing. Deze middag blijkt de driehonderd autoo tjes tellende vloot net allemaal buiten de grachtengordel gereden te zijn. De dichtst bijzijnde Smarts staan rond het Centraal Station, het Leidseplein en in de Jordaan. De keuze valt op de Elandsgracht, want dat betekent een mooie wandeling langs de winkels in 'de Negen Straatjes' en de borstbeelden van alle beroemde vertolkers van het Amsterdamse levenslied op het Johnny Jordaanplein. De vorige gebruiker heeft geluk gehad. De auto staat geparkeerd op de oplaadplek, zónder aan de paal te hangen. Daarvoor kun je een boete krijgen, maar de parkeer wachters hebben het kennelijk niet gezien. Maar goed, de auto is nog voor 6i procent gevuld, dus daar kun je nog best ver mee komen. Elke 10 procent is 10 kilometer rij den, heb ik me laten vertellen. Voor een ritje door de stad moet dat dus geen enkel probleem opleveren. Onderweg is op het navigatiescherm te zien waar zich de eerst volgende laadpaal bevindt, voor als het toch nodig is. „Als de auto op 20 procent van het vermo gen is, ben je verplicht hem aan een op- laadpunt te hangen. Maar daar belonen we je voor. Als de accu beneden de 50 procent is en je laadt hem op, krijg je van ons vijf tien rijminuten", had de vriendelijke me neer achter de balie uitgelegd. Fijn, want aan het einde van de rit krijg ik een reke ning van 26 euro, voor het verrijden van 26 kilometer. Scheelt toch weer iets, voor mijn volgende bezoek aan Amsterdam. De elektrische Smart trekt moeiteloos op en ook op de Aio, de snelweg rondom Am sterdam, is invoegen in de gestaag rijdende verkeersstroom geen enkel probleem. Al leen bij een snelheid van meer dan 90 kilo meter per uur, begint -ie toch wel wat te sputteren. Gaspedaal diep intrappen en dan haal je de honderd misschien nog. Maar tot zover de state-of-the-art in de elektronische autotechnologie. Op de 130 kilometerwegen zou ik me met dit won dertje toch nog niet willen begeven. „De meeste gebruikers blijven ook wel binnen het werkgebied", vertelt Andreas Leo, woordvoerder van Carigo. Het internationaal opererende bedrijf met vestigingen in Duitsland, Canada en de Verenigde Staten koos circa een jaar gele den voor Amsterdam om de Nederlandse markt aan te boren. „Dat heeft te maken met de faciliteiten die Amsterdam biedt. Van alle Europese steden is Amsterdam het meest ambitieus op het gebied van elektrisch rijden." Uitbreiding naar andere steden sluit Leo niet uit, maar voorlopig wacht Car2go de ontwikkelingen af „Om op deze manier te kunnen opereren moet een groot netwerk aan oplaadpalen aanwe zig zijn." Het Amsterdamse stadsbestuur besloot drie jaar geleden in te zetten op een net werk van oplaadpunten, om daarmee het elektrisch rijden te stimuleren. De stad telt nu ruim 250 openbare laadpalen, eind 2013 moeten dat er duizend zijn. Bijna iedere dag twittert de gemeente op welke locaties nieuwe laadpunten worden geplaatst. „We willen de luchtkwaliteit in de stad verbeteren door de concentraties fïjnstof en stikstofdioxide te verminderen", ver klaart woordvoerster Pauline Koerselman. Amsterdam concentreert zich vooral op de grootste vervuilers van de stad. Veelgebrui- kers die bewezen 16.000 kilometer per jaar in de stad rijden, komen in aanmerking voor een subsidie voor de aanschaf van elektrische auto's. Innovatieve bedrijven als Car2go en Taxi-E, een taxi-onderne ming die volledig elektrisch rijdt, krijgen daardoor bestaansrecht. Ook koeriersdien sten en bevoorradingsbedrijven behoren tot de doelgroep. Met de maatregelen claimt Amsterdam we reldwijd een voorbeeldrol te spelen op het gebied van elektrisch rijden. „Iedereen kijkt hoe Amsterdam het doet", zegt Koer selman. Maar ook Rotterdam zet nu hoog in op elektrisch rijden. Doel is om aan het eind van 2014 duizend oplaadpalen in de stad te hebben. De aanbesteding is afgelo pen zomer gegund aan technisch dienstver lener Cofely. Vorige maand nam de ge meente vijf elektrische scooters in gebruik, die door Rotterdammers zijn gemaakt. Par ticulieren krijgen een subsidie van maxi maal duizend euro om op eigen terrein een oplaadpunt te plaatsen. Vlakbij het Centraal Station is het Elektrisch Vervoer Centrum gevestigd, waarvandaan mensen ^proefritten kunnen rijden met allerlei elek trische auto's, zoals de Nissan Leaf en de Tesla Roadster. Die laatste heeft een actie radius van maar liefst 328 kilometer, heel wat meer dan de Smarts van Car2go. Andere grote steden volgen, maar zijn te rughoudender. „Waar Amsterdam eerst het netwerk creëert en zo de elektrische au to's de stad binnenhaalt, volgen wij de marktontwikkeling", legt Herman van Vuren, projectmanager Utrecht Elektrisch, uit. „Wij beschikken over een beperkter budget. Al onze oplaadpunten zijn gekop peld aan gebruikers. Wie een laadpaal in zijn buurt wil, kan een aanvraag indie nen." De gemeente ziet de vraag wel be hoorlijk toenemen. Op het moment heeft Utrecht 55 oplaadpunten, op 30 locaties. „We hebben dit jaar al drie keer zoveel op laadpunten neergezet als voorgaande ja ren." Den Haag beschikt tegen het eind van het jaar over nog maar 35 publieke laadpalen, maar is bezig met een inhaal slag. Ook daar worden de komende jaren 'enkele honderden laadvoorzieningen' ge plaatst. Elders in het land zijn de afgelopen drie jaar 2.235 oplaadpunten in de openbare ruimte geplaatst, al dan niet met een subsi die van stichting E-Laad. Gemeenten kon den verzoeken indienen voor kostenloze plaatsing. Het geld is inmiddels op, maar alle 600 vóór de aanvraagstop ingediende verzoeken zullen nog worden gehono reerd, meldt de stichting op de website. Er wordt nu onderzocht hoe het plaatsen van nieuwe oplaadpalen kan worden gefinan cierd. Nog eens 2.240 staan op semi-publie- ke locaties, zoals parkeergarages. Ook de ANWB houdt zich bezig met elek trisch rijden in Nederland. „Wij hebben verstand van mobiliteit", zo, verklaart Mar co van Eenennaam, projectleider elek trisch rijden. De organisatie houdt een vin ger aan de pols bij de totstandkoming van een landelijk netwerk. „Achter de scher men brengen we heel Nederland in kaart." Een overkoepelende vereniging voor elek trisch rijden is in oprichting, onder meer om alle opstartproblemen aan te pakken. Zo is het betaalsysteem op veel plekken nog niet in orde, voornamelijk omdat de netbeheerders met verschillende betaalre keningen werken. Buiten Amsterdam kun nen rijders van elektrische auto's dan ook nog overal gratis tanken aan de laadpalen. Maar dat is binnenkort voorbij, verwacht Van Eenennaam, als alle publieke laadpa len 'interoperabel' zijn. „Vergelijk het met de introductie van het pinnen. Indertijd konden klanten alleen bij hun eigen bank geld uit een automaat trekken. Later wer den die systemen met elkaar geïnte greerd", legt Koerselman van de gemeente Amsterdam uit. „Het moment is bijna daar dat we een eerste stap naar een volwassen markt zetten", aldus Van Eenennaam. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 54