spectrum ANNEMARIE O S T E R IRONIE IS- 1L Ze is de dochter van twee beroemde acteurs die weinig tijd voor haar hadden. Het heeft Annemarie Oster gemaakt tot de vrouw die ze nu is. Een gesprek over ouderdom en voor jezelf opkomen. Zaterdag 5 januari 2013 Aan haar toneelschool- en te- levisietijd bewaart Annema- rie Oster geen onverdeeld prettige herinneringen. Hart kloppingen kreeg ze, toen ze op moest. „Ver-schrik-ke-lij- ke hartklop pingen", zo zegt ze nu. We spreken elkaar in haar woning, een statig grachtenpand in hartje Amsterdam. Ze heeft een lage, war me stem met een ouderwets duidelijke dic tie en timbre. Haar levendige lichaamstaal spreekt boekdelen. Haar woordkeuze is zorgvuldig en speels, een tikje archaïsch. Ondanks haar grote twijfels werd Annema- rie Oster (1942) een belangrijke televisie persoonlijkheid. Ze debuteerde in de jaren zestig met Door de ogen van Annemarie Oster, door haarzelf geschreven parodieën van vijf bekende zangeressen. Nationale be kendheid verwierf ze daarna met Hadimas- sa, waarin ze met onder meer Van Kooten en De Bie en Ton van Duinhoven de maat schappij op satirische wijze de maat nam. Dat Oster aanvankelijk aan het toneel wil de, was niet zo verwonderlijk. Toneel zat in haar dna. Haar vader was de bekende ac teur Guus Oster. Met zijn ruime ervaring in de directie van De Nederlandse Come- die bleek hij de geknipte directeur voor theater Carré. „Geen leukere man in de deuropening van Carré dan mijn vader. Mooi pak, leuk gezicht. Hij was een erg aantrekkelijke man, maar een beetje ge vaarlijk", zegt ze. Haar moeder, de gevierde Ank van der Moer, 'koningin van het Leidseplein', dwong alom respect af met haar schitte rende hoofdrollen in klassieke tragedies. 'Ze bestond vooral op toneel, via haar rol- door Henriëtte Aronds foto's Sebastiaan Rozendaal len. Het gewone leven is zo vervelend voor een actrice. Het waait er; je moet van alles', schrijft Oster in Een vrouw om achter na te reizen (2010), waarin ze haar relatie met haar moeder beschrijft. Het lag voor de hand dat Oster een toneel opleiding zou volgen. Toen het op het gymnasium niet wilde vlotten omdat haar puberbelangstelling naar heel andere din gen uitging, wuifde haar moeder dat weg met de woorden 'Ach kindje, wat maakt het uit, je gaat toch naar de toneelschool.' Op de toneelschool van Amsterdam be landde ze bij haar moeder in de klas. Ze bleek niet over genoeg acteertalent te be schikken om de opleiding af te maken. Oster: „Mijn moeder was de eerste actrice des lands. Ik vond het vreselijk wat ik deed. Parodieën, dat ging wel, maar een an der uitbeelden, gevoelens uiten, nou nee. Ik was te bewust van mijn eigeh aanwezig heid, stond altijd als een kritische tweeling zuster naast mezelf. Trucjes om dat uit te schakelen kon ik me ook niet eigen ma ken. Ik was ook obstinaat, verzette me." Was dat niet, omdat je door de ogen van je ouders naar jezelf keek? „Niet die van mijn moeder. Die was ver blind door apenliefde, vond alles wat haar dochtertje deed even prachtig. Ik ont sprong de dans van haar kritiek. En dat ter wijl ze enorm professioneel was." En je vader, wat vond hij van je prestaties? „Zo ongeveer de enige actrice voor wie hij respect had, was mijn moeder. Verder zei hij: 'Al die vrouwen met geldingsdrang. Laat ze toch gewoon voor hun kinderen zorgen'. Hij hoopte dat ik gauw zou trou wen en kinderen zou krijgen, opdat het ge vaar geweken was dat ik nog eens het to neel op zou gaan. Maar toen ik die parodie ën deed voor mijn eerste televisieprogram ma, moest hij toegeven dat het wel erg leuk was." Kort geleden vierde ze haar 70ste verjaar dag. Ze nodigde alleen vrouwen uit. „Want een feestje met mannen erbij is toch anders." De jaren zijn haar niet aan te zien. „Dat vind ik zelf natuurlijk niet. De ene keer ben ik wat meer te spreken- over mijn uiter lijk dan de andere keer." Complimenten neemt ze met opgetrokken wenkbrauwen in ontvangst. Dat geldt ook voor haar alter ego in de recent verschenen bundel Mooi' geweest. Deze zelfbewuste, charmante vrouw blijkt tot haar eigen verbazing in eens de zeventig te zijn gepasseerd. Plotse ling beseft ze dat het leven eindig is en dat schoonheid wel degelijk vergaat. Mannen- blikken glijden van haar af, ongemakkelij ke, gênante leeftijdsfenomenen dienen zich aan: slappe bovenarmen, benen die het zonlicht niet meer kunnen verdragen, een 'anders gerangschikt lichaam'. Haar tanende schoonheid en andere ouder- domsproblemen geeft ze een tragikomi sche draai. Zoals in de column 'Guus', die nog het meest lijkt op een eenakter op pa pier: 'Steeds vaker stuit ik, als ik 's och tends voor de spiegel sta, op een oude ke rel. Mismoedig kijkt hij me aan en even mismoedig kijk ik terug. Er zal heel wat make-up aan te pas moeten komen om de ze ongewenste gast mijn badkamer uit te krijgen.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 50