boeken115 Papegaai als 'redder' verhaal Kwetsbaar met weerhaakjes Een optimistische activist boeken kort POTLODEN Een boek geheel ge wijd aan potloden en punten slijpers. Nadat de Hongaar Lasz- lo Biro in 1938 de balpen had uitgevonden, verdrong deze het potlood als veelgebruikt schrijf- middel. Kinderen, ontwerpers en kunstenaars bleven het pot lood wél trouw. In het rijk geïl lustreerde 'Potloden 8c punten slijpers' tref je het potlood aan in allerlei toepassingen: stern- potlood, timmermanspotlood (meestal felrood), kopieerpot lood, vulpotlood, oogpotlood en het dermatographpotlood (voor chirurgen). 0 Paul Dirks en Toon Kessels - Potloden Sr puntenslijpers. Met 'Telegraph Avenue' schreef Michael Chabon een van de meest spectaculaire romans van 2012. „Een hoofdstuk met één zin van vierduizend woorden, daar ben ik wel trots pp." zaterdag 5 januari 2013 Leonard Cohen is geen Keith Richards of Ozzy Os- bourne. Van de wilde achtbaan aan sappige rock-'n-roll-verha- len moet een biografie over hem het dus niet hebben. Hoe wel Cohen het wat vrouwen be treft nooit rustig aan heeft ge daan, is 'I'm your man' vooral een kijkje in het hoofd van een intelligente, poëtische denker. Met al zijn depressies en obses sies erbij. Wat in theorie een gortdroog boek kan opleveren, groeit in de handen van de Brit se popjournalist Sylvie Sim mons uit tot een van de leukste hedendaagse biografieën. 0 Sylvie Simmons - I'm your man, het leven van Leonard Cohen. Nijgh Ditmar, 19,95 euro. Picture Publishers, 14,95 euro. CA ft ft I Het Koninklijk Theater Carré bestaat 125 jaar. Mariëtte Wolf beschreef de geschiedenis ervan. In 1830 droeg de onge huwde Adriana de Gast haar 6-jarige dochtertje Cornelia over aan een groep rondtrek kende circusartiesten. Zij werd later de moeder van grondleg ger Oscar Carré. Na zijn dood bleef het theater een zelfstandi ge onderneming, met veel varié té, toneel, revue, opera en ope rette en omgeven door talloze anekdotes en legendes. In Carré kon alles, o Mariëtte Wolf - Een plek om lief te hebben. Boom, 29,90 euro. door Theo Hakkert Hij moet glimlachen bij de term 'rol lercoaster ride'. Een ander woord om de roman Telegraph Avenue van Michael Chabon te karakteriseren is er niet. 'Achtbaan' is nog te zwak uitgedrukt. „Om mijzelf geïnteresseerd te houden, heb ik nu eenmaal een hoog minimum aantal elemen ten nodig. In een vorig boek schreef ik over stripboeken, de golem van Praag, Antarctica, schaken en de cultuur van indianen. In het be gin was het kleurenpalet van Telegraph Avenue te klein." Michael Chabon (49), winnaar van de Pulitzer Prize voor De wonderlijke avonturen van Kava- lier Clay, hoopte een televisieserie te schrij ven. De onderhandelingen waren al redelijk ver. Maar na de synopsis van de tweede afleve ring verwees de zender het idee naar de prul lenbak. Daar zat hij met zijn basisverhaal. „Het moest een serie worden over twee echtpa ren. Een zwart stel en een blank stel. De man nen runnen samen een platenzaak in tweede hands vinyl; de vrouwen vormen een kleine maatschap in de kraamzorg. Dan komt een enorm rijke ex-quarterback die ook vinyl gaat verkopen in zijn megastore. Bij de vrouwen loopt een bevalling slecht af." Waar hij, als het een tv-serie was geworden, in elke episode extra verhalen zou hebben inge bracht, moest dat nu in één keer in het boek. „Daar heb ik me vreselijk op verkeken. Ik moest opnieuw beginnen, maar dat kon pas na dat ik allerlei andere verhaallijnen en persona ges had bedacht." De zoons van de echtparen kregen een promi nente plek, evenals jazzorganist Cochise Jones. Behalve een Hammond B3-orgel heeft Mr. Jo nes ook een papegaai. Die kreeg hij echter pas toen het boek op de helft was. „Halverwege het boek dacht ik: nu heb ik wel erg veel objecten in de lucht. De personages wa ren uitgezwermd. Iedereen was overal. Ik kon zelf amper overzien waar ze uithingen. Ik had het gevoel dat ik, nu het richting de finale van het boek ging, even moést nagaan waar ieder- Toen een tv-serie niet doorging, herschreef Michael Chabon zijn script voor 'Telegraph Avenue' tot een boek. foto Wim Corduwener een zich bevond. Even het tableau stilzetten. De lezer zou het ook wel willen weten." Hij dacht aan een came ra die overal langs vliegt. „Een vogel zou dat kunnen doen. Ik had al eens met een vo gel 'gewerkt'. In mijn boek The final solution was dat de papegaai Bruno. Waarom zou ik hem niet opnieuw op voeren? Papegaaien worden nu eenmaal oud. Hij zou mijn camera zijn. Alleen, ik had geen papegaai in TelegrapPi Avenue." Hij keerde terug naar het manuscript en ging al le personages langs. Bij wiens karakter paste een papegaai? „Bij Mr. Jones. Maar natuurlijk! Hoe kon hij geen papegaai hebben? Ik vond zijn karakter een beetje bleek. Opeens begreep ik hem. Ik be greep zijn leven, zijn rouw, alles. Elke scène waar ik de vogel aan toevoegde, knapte er met een van op. En dit had ook invloed op andere verhaallijnen. Ik gaf iemand een allergie voor vogels. Ik kwam op het punt dat ik besefte, ook al zou ik dat vliegende camerashot niet schrij ven, dat het boek met de papegaai al beter was dan het was geweest." Het camerashot schreef hij wel. Het werd het derde en daarmee middelste hoofdstuk van Te legraph Avenue. Twaalf pagina's. Wat het bijzon der maakt: het hoofdstuk bestaat uit één zin. „Geen onderbreking, geen punt. Ik liet de pape gaai langs de personages vliegen, tot ik had la ten zien waar ze waren." Hij schreef de vierduizend woorden in twee da gen. „Het moest een echte zin zijn en niet een verzameling korte zinnen, verbonden door komma's of'en'. Maar ik ben er wel trots op. Ik houd van die zin. Dat is het enige deel van het boek dat ik weieens herlees." In Telegraph Avenue wilde hij schrijven uit het perspectief van een vrouw, een zwarte jongen en een zwarte vrouw die zwanger is en een be valling ingaat. „Het moet dan perfect zijn. Want elke vrouw die een bevalling heeft mee gemaakt, zal enorm kritisch zijn bij die scène en bij het minste of geringste zal ze het hoofd schudden om te zeggen: 'hij vat het niet'." Michael Chabon - Telegraph Avenue. Vertaling Wim Scherpenisse, Gerda Baardman en Tjadine Stheeman. Anthos, 19,95 euro. O Elma van Haren - Walsen. De Harmonie, 17,90 euro. door Sonja de Jong Ze schrijft over vrouwen die wat wereldvreemd lijken, eenlingen. Kwetsbaar, maar wel met klei ne weerhaakjes. Dichteres El- ma van Haren (1954), die zich met deze verhalenbundel na vijfentwintig jaar poëzie voor het eerst aan proza waagt, toont zich een scherp observa tor met een geheel eigen stem. Dat lijkt op het eerste gezicht laconiek en tegelijker tijd grappig. Maar onder die humor gaat vaak een diepe wanhoop schuil. Zoals in Het raam, waarin een vrouw op het oog alles heeft wat haar hart begeert: een kind, een aardige man en boeiend werk. Toch voelt zij soms de neiging om op de snelweg haar stuur krachtig naar links te gooien. Dan weet zij dat het weer tijd is voor een 'Be langrijke Afspraak', haar ma nier om zo nu en dan even te ontsnappen. Subtiel, zonder ook maar een seconde senti menteel te worden, maakt Van Haren duidelijk wat deze Claudia zo wanhopig maakt. In heldere, uitgebalanceerde zinnen, waarin de dichteres duidelijk is te herkennen, zet Van Haren haar personages neer. Vlijmscherp fileert zij de onderlinge relaties. Het zijn mensen, vrouwen vaak, die het op het oog niet slecht hebben en toch het ware ge luk net buiten handbereik we ten. Kora, die na haar schei ding op zoek gaat naar een vroegere minnaar, Jeanne die dolgraag een kind wil, Peggy die telkens weer op de ver keerde man valt. En steeds weet Van Haren een onver wachte draai aan haar verhaal te geven, waardoor alles op eens in een heel ander dag licht staat. Verhalen die een feestje zijn om te lezen. 0 Margo Coesèl - Wanhoop nooit aan vooruitgang. Brieven van jac. P. Thijsse Boom, 19,90 euro. WANHOOP NOOIT AAHVOORÜifQAfIG BRIEVEN VAM JAC.P. THIJSSE door Mario Molegraaf Wie zou de grootste Nederlander van de vorige eeuw zijn? Er valt veel voor te zeggen om Jac. P. Thijsse (1865-1945) die eretitel toe te kennen. Hij heeft veel natuurgebieden ge red, om te beginnen het Naar- dermeer waarin de gemeente Amsterdam in 1904 de ideale locatie zag voor een vuilstort plaats. Thijsse was vooral groot in zijn optimisme. Daarom is Wanhoop nooit aan vooruit gang zo'n goed gekozen titel voor het boek met Thijsse's brieven dat biologe en bewon deraarster Margo Coesèl maakte. Hij bezigt de woor den, die van zijn oprechte ge loof in de goedheid van de mens getuigen, in een brief uit 1939 aan Arnold Verkade: de directeur van de Verkadefa- brieken. Thijsse en Verkade zijn namen die steevast in één adem worden genoemd. Wie heeft er nooit een van de twintig Verkade-albums in handen gehad? Vooral de plaatjes herinnert iedereen zich, maar lees ook eens de teksten van Thijsse. Die zijn zo helder en persoonlijk, dat je meteen begrijpt waarom ook bekende literaire figuren, onder wie Jan Wolkers en Hans Warren, met hem dweepten. Wolkers heeft Thijsse alleen gelezen, War ren heeft hem gekend en uit gebreid met hem gecorrespon deerd. De lezer van dit boek krijgt het gevoel even contact te hebben met de dorpsonder wijzer, die een van de bekend ste Nederlanders van zijn tijd werd. Het geheel begint met brieven aan onder anderen Frederik van Eeden en ein digt met berichten uit de oor logsjaren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15