j II '.Consumenten kopen niet wat ze willen. Ze worden gestuurd' Roep tegen de consument: wij hebben de diervriendelijkste kip!' Sjoerd van de Wouw zaterdag 5 januari 2013 Sjoerd van de Wouw WKSttSBKSSSBSSSSKKMKUHÊi WÊÊÊÊKÊÊtBÊBÊÊÊÊKKKtÊÊÊÊÊÊÊÊKÊHÊ WÊÊÊÊÊHKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊ H een schandvlek' tuurlijk: liever zien wij dat alle die ren biologisch gehouden worden. Daar streden wij vroeger voor: eet biologisch! En het werkte, het marktaandeel van biologische kip verdubbelde. Van naar 2 procent. Maar voor 98 procent van de kip pen veranderde er niets. Dan had den er honderd kippen een mooi leven en anderhalf miljoen kippen een ellendig bestaan. We hebben een switch gemaakt." Heeft de consument geen eigen ver antwoordelijkheid? Als ik plofkip koop, is dat mijn besluit. „Consumenten kopen niet wat ze willen. Ze worden gestuurd. Een aantal jaren geleden voerden wij een campagne tegen legbatterijen. Anderhalf miljard legbatterij-eie ren werden in Nederland geprodu ceerd. Wij richtten ons op C1000, de grootste verkoper ervan. Het be drijf zei: weet je wat, we leggen de ze eieren niet meer op ooghoogte, maar in het onderste schap. En we zetten er niet langer 'vers ei' op, maar 'kooiei'. Wij dachten: wat een waardeloze toezegging. Toen kwamen de nieuwe cijfers en bleek de verkoop van 42 procent naar 18 procent gedaald! De consu ment kan gestuurd worden. En wij zeggen tegen de supermark ten: stuur niet langer op prijs. Stuur op kwaliteit. Roep tegen de consument: wij hebben de dier vriendelijkste kip!" Zijn ze van u af als ze aan uw eisen toegeven of wilt u daarna nog verde re verbeteringen in het dierenwel zijn? „Nee, qua kip zijn ze dan een tijd van ons af Ons succes zit er mede in dat wij een betrouwbare tégen- stander zijn." Jumbo zegt meer tijd nodig te heb ben: tot 2017. Albert Heijn heeft tot 2020 nodig. „Als je ze een langere termijn geeft, zitten ze eerst een paar jaar stil. Daarna denken ze: o ja, we hadden een afspraak gemaakt en die halen we niet. Wij zien dat als tijdrekken. We hebben er goed naar gekeken en het is in twee jaar prima te doen. We snappen dat het niet meteen kan." Vroeger, als activist in Wageningen, vocht u milieuvergunningen van boe ren aan. Nu richt u zich op super markten. Welke strateqie bevalt u be ter? „Toen richtten we ons op de pro ductie, nu op de consumptie. Ik denk dat dit beter is." U bent uw hele werkzame leven al bezig met de intensieve veehouderij in Nederland. Wat drijft u? „Het lot van landbouwhuisdieren gaat me aan het hart. Ik vind de vee-industrie een schandvlek voor de Nederlandse samenleving. Er le ven hier 450 miljoen dieren, veelal in ellendige omstandigheden. Ne derland is het veedichtste land ter wereld. Maar we zijn een van de rijkste landen ter wereld. We kun nen best iets 'meer betalen, zodat dieren een beter leven hebben. Ik schaam me er echt voor." Is die schandvlek voor u groter dan in andere landen? „Ja. Nederland is een van de rijk ste landen van de wereld. Wij kun nen het anders doen. Bovendien: wij zijn de mede-uitvinders van de vee-industrie. Wij hebben met de technologische vernieuwingen in Wageningen, bij universiteit en bedrijfsleven, aan de wieg gestaan van die industrialisatie, van die 60 miljard dieren die wereldwijd jaar lijks geslacht worden." Uw tegenstanders zeggen dat door uw acties de productie verplaatst wordt naar het buitenland en dat er per saldo niets verandert. „Dat is niet zo. De toekomst van de Nederlandse boer is: minder, maar beter. Nu nog worden de Ne derlandse veehouders beschermd door de tariefmuren om Europa. Als die verdwijnen, en dat zal ge beuren, dan hebben we in de su permarkt alleen maar plofkip uit China en Rusland. De kosten van vlees bestaan uit kosten voor voer en voor arbeid. De arbeid daar is veel goedkoper, daar kunnen Ne derlandse boeren niet tegen con curreren. Een van onze doelen is om meer samen te werken met boeren. Want wij geven hen niet de schuld. Zij .krijgen voor een ge slachte kip 1,70 euro. Minder dan de prijs van een kopje koffie. Daar kun je een dier niet fatsoenlijk van laten leven. Die prijs moet om hoog. Consumenten zijn best be reid dat te betalen. U zegt dat de macht bij de super markten ligt. U hebt zelf succesvolle campagnes tegen legbatterijen en ki loknallers gevoerd. U heeft bewezen dat u de publieke opinie kunt beïn vloeden. Hoe machtig bent u? „Wij zijn een club van negen men sen. We kunnen alleen succes heb ben als wij iets aan de kaak stellen waar de meerderheid van de Ne derlandse bevolking het mee eens is. En dat is hier het geval. Als je mensen vraagt: wil je dat de plof kip de supermarkt uitgaat, zegt bijna iedereen ja." Het woord plofkip circuleert sinds 2004 en werd uitgeroepen tot woord van het jaar. U hebt de term be roemd gemaakt. Wist u meteen: met dit woord heb ik goud in handen? „J^. Bij een plofkip heb je meteen een beeld. Het scheelt ons een half jaar campagnevoeren. Voorheen voerden we campagne tegen blank kalfsvlees. Het eerste halfjaar van de campagne hadden we nodig om uit te leggen wat het probleem was: dat die dieren een ijzerarm dieet krijgen, waardoor ze bloedar moede ontwikkelen en er bleek uit gaan zien en dat je zo dat blan ke kalfsvlees krijgt. Best ingewik keld. Iedereen snapt wat je met een plofkip bedoelt. Naar zo'n frame zoek je altijd. We willen een campagne gaan houden tegen het afsnijden van varkensstaartjes in de bio-industrie. Daar houden we brainstorms over. Dan zoek je ook naar een aansprekend beeld. We zijn nog aan het zoeken." zie onze website:binnenland Bekijk internetfilmpjes van de stichting Wakker Dier Sjoerd van de Wouw is de communicatiestrateeg van ac tiegroep Wakker Dier, waar hij tien jaar werkt. Wakker Dier bestaat sinds 1997. In de jaren negentig was hij een drijvende kracht van Milieu-Offensief, een Wage- ningse organisatie die milieu vergunningen van boeren doorlichtte en eventueel aan vocht. Hij werkte bij Milieu- Offensief samen met onder an deren Volkert van der G., later de moordenaar van Pim For- tuyn. Na die moord werd Milieu-Offensief opgedoekt. Van de Wouw bouwde in de afgelopen jaren aan een eigen carrière bij Wakker Dier, met grote campagnes tegen leg batterij-eieren, castratie van biggen en 'kiloknallers'. Hij was de 'communicatieman van het jaar' in 2012. 1'Plofkip' was het woord van 2012. foto's Raphaël Drent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11