41 binnenland TO©S Pilotenbond wil af van 'zzp'er' in de cockpit 'Half miljoen routers lek' Arts voelt zich 'verzuimboer' PAUL KUSTERS Piloten van Ryanair klagen over het beleid van hun baas. Feitelijk houdt de maatschappij zich echter aan de regels. „Een ervaren piloot raakt liever z'n baan dan z'n leven kwijt.' Prijsstunter Ryanair ligt flink onder vuur. Zieke pilo ten vliegen rond met nét ge noeg brandstof, is het beeld. Op de achtergrond speelt ook een politiek spel. vrijdag 4 januari 2013 Beroep van bedrijfsarts sterft uit Amper instroom van nieuwe bedrijfsartsen. Bedrijfsartsen kampen met imago van 'spion van de baas'. SER waarschuwt voor gevol gen en uit zorgen over gezond heid van werknemers, die langer moeten doorwerken. door Annemieke van Dongen UTRECHT - Op korte termijn dreigt een groot tekort aan bedrijfsartsen te ontstaan. Nederland telt nu zo'n 1.950 bedrijfsartsen. Om dat aantal binnen de vergrijzende be roepsgroep op peil te houden, zou den jaarlijks 120 tot 140 geneeskun- destudenten aan de opleiding tot bedrijfsarts moeten beginnen. In de praktijk zijn dat er maar tien a twintig. In 2011 waren het er elf. De beperkte instroom is deels het gevolg van een imagoprobleem. Werknemers zien bedrijfsartsen vaak als 'spion van de baas', zegt voorzitter jurriaan Penders van de vereniging voor bedrijfsartsen NVAB. „De afgelopen jaren zijn er een paar excessen geweest. In de media is daardoor het beeld ont staan dat bedrijfsartsen niet te ver trouwen zijn. Geneeskundestuden- ten vinden het heroïscher om huis arts of chirurg te worden, jammer, want bedrijfsarts is een mooi en belangrijk vak. Net als huisartsen leggen bedrijfsartsen een eed af die hun vertrouwelijkheid en onaf hankelijkheid waarborgt." Daarnaast speelt er een kosten- kwestie. In tegenstelling tot andere medische specialisaties, wordt de opleiding tot bedrijfsarts niet door de overheid betaald. Het idee is dat arbodiensten de specialisatie betalen voor mensen die de oplei ding tot basisarts hebben afge rond. In de praktijk gebeurt dat toosenhenk.nl OEI VRUT>A<3 *4 UAN1UAR1 <3ETVER HENK EEOlNl t>AN MAAR WEER MET rokenu weinig, omdat de prijzen in de be drijfsgezondheidszorg als gevolg van de marktwerking onder druk staan, zegt Penders. „Gevolg van die kostendruk is ook dat bedrijfs artsen nauwelijks toekomen aan preventie. Ze houden zich vooral bezig met de begeleiding van zieke werknemers." Dat doet de status van het beroep geen goed, stelt de Sociaal Econo mische Raad. „Bedrijfsartsen voe len zich vaak vooral een 'verzuim boer'", schreef de SER eind decem ber. De raad maakt zich al langer zorgen over het dreigende tekort aan bedrijfsartsen. Omdat mensen steeds langer moeten doorwerken, is het belangrijk dat zij gezond en productief blijven. Veel meer dan nu het geval is, moeten bedrijfsartsen daarom vol gens de SER voorkomen dat werk nemers ziek thuis komen te zitten. Dat is niet alleen nodig op lange termijn. Investeren in preventie le vert werkgevers ook op kortere ter mijn geld op, blijkt uit onderzoek van TNO. Alleen al aan de gevol gen van werkgerelateerde psychi sche klachten, zoals burn-outs, zijn organisaties jaarlijks 1,3 mil jard euro kwijt. Bij veel grote bedrijven en in secto ren als de bouw hebben bedrijfs artsen al wel succesvolle preventie programma's opgezet. Om te laten zien dat een bedrijfsarts meer is dan een 'verzuimboer', wil de NVAB geneeskundestudenten ken nis laten maken met zulke projec ten. Penders heeft niet de illusie dat zij daardoor wel massaal be drijfsarts willen worden. „Daarom moeten we ook naden ken over hoe we onze zorg anders kunnen inrichten. Een deel van de standaardwerkzaamheden, zoals keuringen, kan wellicht worden overgenomen door ondersteuners, zoals verpleegkundigen." door Paul Bots BRUSSEL - Goedkope luchtvaart maatschappijen als Ryanair en het Noorse Norwegian Airshuttle moe ten stoppen met het inhuren van zelfstandige piloten. Dat bepleit voorzitter Nico Voorbach van de European Cockpit Association (ECA). Doordat piloten als een soort zelfstandige zonder perso neel (zzp'er) worden ingezet, zijn ze te afhankelijk van de grillen van de luchtvaartmaatschappij en zou den ze op cruciale momenten niet durven te kiezen voor veiligheid, denkt Voorbach. De voorzitter zegt dat in reactie op uitzendingen van het KRO-pro- gramma Reporter waarin piloten van Ryanair klagen dat ze met een minimum aan brandstof op pad worden gestuurd, en dat ze ziek achter de stuurknuppel kruipen omdat ze anders niet betaald wor den. Een groep piloten van de prijsvechter heeft bij de Europese bond aangeklopt voor hulp. Volgens president Evert van Zwol van de Vereniging van Nederland se Verkeersvliegers (VNV) is 75 procent van de Ryanairpiloten niet in vaste dienst bij het bedrijf. Formeel moet een piloot zich ziek melden als hij vindt dat hij niet in staat is het vliegtuig te besturen. Wie ziek achter de stuurknuppel kruipt, is strafbaar. De VNV zegt zich zorgen te maken over de werkomstandigheden bij Ryanair en vraagt een gedegen onderzoek van de Europese inspectie. RyanAir ontkent de aantijgingen. Volgens de organisatie hebben zich alleen al de afgelopen zeven dagen 169 piloten ziek gemeld en is in 2012 bijna 60 procent wel eens ziek geweest. Van een angst voor ziekmeldingen kan dan ook geen sprake zijn, stelt Ryanair. Prij s vechter door Paul Bots en Hans Goossen Piloten die achter de stuur knuppel kruipen terwijl ze eigenlijk ziek zijn. Het kan niet, en het mag niet, stelt directeur Evert-Jan Hilgeman van pilotenopleiding Stella Aviation. Vertrekken terwijl je twijfelt aan de hoeveelheid brandstof in de tank? Neem je verantwoordelijk heid als piloot. „De captain beslist. Als die bepaalt dat hij niet opstijgt, of dat hij te ziek is om te vliegen, dan stijgt het vliegtuig niet op. Dat wettelijke recht heb je." Dat er nu Ryanairpiloten in het KRO-programma Reporter vertel len dat ze wél ziek achter de stuur knuppel plaatsnemen en wél op stijgen terwijl ze twijfelen over de getankte hoeveelheid brandstof, kan er bij hem dan ook niet in. „Ie mand probeert Ryanair in een kwaad daglicht te stellen. Er wordt beweerd dat het ervaren piloten zijn. Nou, een ervaren piloot is lie ver zijn baan kwijt dan zijn leven. Die stijgt niet op." Een mooie theorie, vindt voorzit ter Nico Voorbach van de piloten- bond European Cockpit Associa tion (ECA). De praktijk is echter weerbarstiger. Piloten beginnen hun loopbaan met een studie schuld van ongeveer 150.000 euro. Wie te mondig is, verliest z'n baan en blijft: jarenlang in het rood staan. De kans op een nieuwe job is klein, omdat er in Europa een overschot aan piloten is. Volgens Evert van Zwol, voorzitter van de Vereniging van Nederland se Verkeersvliegers (VNV) klagen Ryanaircollega's over een 'systema tische angstcultuur'. Zijn Europese collega Voorbach: „Maatschappij en als Ryanair maken misbruik van de situatie. Ze huren via een tussenpersoon zelfstandige piloten in. Wie klaagt, wordt een maand 'standby' gezet. Moet paraat staan, maar maakt geen vlieguren en krijgt geen geld." Dat Ryanair iedere kans aangrijpt om goedkoper te werken, past bin nen het beleid van de Ierse prijs vechter. Het vliegen met zo min mogelijk brandstof is echter niet door Joost de Poel UTRECHT - Het wifi-wachtwoord van minstens een half miljoen rou ters - waaronder modellen van KPN, UPC en Ziggo - is te kraken. Dit wifi-lek is ruim een jaar be kend, maar komt nog steeds veel vuldig voor, blijkt uit onderzoek door de Digitaalgids - onderdeel van de Consumentenbond - dat vandaag wordt gepubliceerd. De Consumentenbond heeft 'vanwe ge het grote aantal kwetsbare rou ters' telecomwaakhond OPTA ge waarschuwd. „Blijkbaar is er door providers nog niet voldoende gedaan om het eu vel met de draadloze internetver binding op te lossen waardoor we er nu weer op wijzen", zegt een woordvoerder van de bond. „Veel mensen weten niet eens dat ze een kwetsbare router in huis heb ben. Er zijn, ondanks de bekend heid van het probleem, ook vorig jaar kwetsbare routers verkocht." De bond heeft de betreffende aan bieders op de hoogte gebracht. Zij zeggen stuk voor stuk aan een op lossing te werken. Het lek zit vol gens de bond in routers van KPN (Experia ZTE H220N), Ziggo (Ubee evw3200) en de Horizon mediabox van UPC. Ook sommi ge, andere routers uit de losse ver koop zouden lek zijn. Waar zit het probleem? Moderne wifi-routers hebben een functie die het opzetten van een draadlo ze verbinding vereenvoudigt: de Wifi Protected Setup, maar deze WPS is soms te kraken. Een kwaadwillende zou eenvoudig van af de straat het wifi-signaal van ie mand kunnen opvangen om bij voorbeeld het wifi-wachtwoord te achterhalen. Een hacker die het wachtwoord weet, kan de internet verbinding onder meer misbrui ken voor het up- en downloaden van illegale content. In veel gevallen kan een soft ware-update voor de router het lek dichten. Deze update moet vol gens de bond door de internetpro- vider of fabrikant geleverd wor den. Volgens een woordvoerder van Ziggo is het probleem niet zo groot als de bond beweert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 4