81 wonen De meubelbranche beleeft roerige tijden. Woonwinkels en meubelmerken, zoals Thonet Nederland (failliet) en Lensvelt (doorstart na faillissement), merken de gevolgen nu iedereen de hand op de knip houdt. Maar er zijn ook bedrijven die er positief uitspringen. Wat is het geheim van hun succes? door Suzanne Dijkstra vrijdag 4 januari 2013 Merken waar muziek in zit l\l BETAALBAAR EN SNEL DESIGN V Roderick Vos, Edward van Vliet, Ge rard van den Berg: roemruchte Neder landse ontwerpers, die over het alge meen topdesign met bijbehorende prijzen leveren. Dat is niet voor ieder een weggelegd. De afgelopen zeven jaar heeft Designonstock daar veran dering in gebracht. Het meubelbedrijf verwierf in korte tijd een plek op de Nederlandse meubelmarkt. Bank Bloq is inmiddels een veelverkochte designklassieker. Het bedrijf bindt be kende ontwerpers aan zich en houdt de prijzen laag en de levertijd kort. Hier staat tegenover dat de keuze in stof- en leersoorten beperkt is. Bijzon der is dat de meubels volledig in Ne derland worden gemaakt. Het is een collectie voor mensen die meubels van grote goedkope ketens zijn ontste gen, maar geen ongelimiteerd budget hebben. „We maken tactische keuzes in de collectie. Zo hebben we sinds kort enkele losser beklede banken. Ontwerpers vinden het leuk om voor ons te werken omdat we fris zijn", zegt Marjolein van de Putte van De signonstock. Nieuw in de collectie is ToiToi (foto) van Edward van Vliet. De kruk is te gebruiken als bijzettafel, extra zitplaats, voetenbank of stoel. H www.designonstock.com DARK ZIET HET LICHT Met verlichting kun je goed een design statement maken. De hele collectie van het Belgische Dark ademt vernieuwing. Het merk schuwt het onconventionele niet en gebruikt ondertussen de nieuw ste technieken. Een lampje in de vorm van een robot? Waarom niet? ze hier, Spacebot (foto) is geboren. Plafondlamp Paint-It speelt in op de crisis, want deze lamp kan zelf worden geschilderd. Dark is in 2000 opgericht en won 52 de- signprijzen. Het motto van het merk is You love it or you hate it. Tot nu toe trok ken ze vooral fans, gezien het groeiende aantal internationale referenties. Dark wil in 2013 de collectie uitbreiden. Behal ve lampen gaat het merk meubels ma ken. Of dat ook een succes wordt... I www.dark.be Het Belgische meubelbedrijf De Zetel maakt al meer dan 85 jaar stoelen van eiken- en beukenhout. Al die jaren zaten de Belgen niet stil; de meu belmarkt is immers trendgevoelig. Vorig jaar mondde de drang tot ver nieuwing uit in een frisse collectie, genaamd Z by De Zetel. De Cup Cup (foto) is afgeleid van de wereldberoemde Zigzagstoel van Rietveld. Het idee is dat in elk ontwerp een evenwicht moet bestaan tussen functiona liteit, esthetiek en prijs. Hiertoe werken de vakmensen uit de Belgische fabriek nauw samen met creatief talent, zoals ontwerpers en architecten. Opvallend in de nieuwe collectie is ook serie Bambi, een speelse stoel met bijpassende tafel, die herinnert aan De Stijl en Bauhaus. www.z-chair.be OPMERKELIJK OORMERK De bestseller van het Nederlandse meubelbedrijf Oormerk is de tafel Replex (foto), een van de eerste ontwerpen. Die spreekt door het ver werken van oude meubels tot de verbeelding. „Niet aan te slepen. We werken bij wijze van spreken in ploegendienst om aan de vraag te ku- nenn voldoen. We hebben veel meer vaste medewerkers aangenomen en werken nu met 25 dealers", zegt Ruud van Hemert van Oormerk. „Service blijft onbetwist de pijler. Wij zeggen: service, service, service. Dat kost veel tijd. We hebben nog veertig goede ideeën op de plank lig gen, maar we komen er gewoon niet aan toe. Het kost zomaar vier jaar voor een product qua kostprijs en kwaliteit klopt en voor het logistiek heelhuids in de winkels ligt." Van Hemert ziet dat consumenten best willen investeren in mooie meu bels. „Maar je moet niet pusherig zijn. Bij onze dealers kun je ook ge woon een kopje koffie komen drinken zonder iets te kopen. Onze dealers vertellen een goed verhaal." De achtergrond van de eigenaars als kunstenaars is terug te zien in de succesformule van Oormerk: uniciteit en eigenzinnigheid. Dat past in de tijdgeest, waarin mensen meubels met een eigen identiteit willen en ervoor waken te veel te betalen. www.oormerk.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 44