81 wonen
De meubelbranche beleeft roerige tijden. Woonwinkels en meubelmerken,
zoals Thonet Nederland (failliet) en Lensvelt (doorstart na faillissement),
merken de gevolgen nu iedereen de hand op de knip houdt.
Maar er zijn ook bedrijven die er positief
uitspringen. Wat is het
geheim van hun succes?
door Suzanne Dijkstra
vrijdag 4 januari 2013
Merken
waar muziek in zit
l\l
BETAALBAAR EN SNEL DESIGN V
Roderick Vos, Edward van Vliet, Ge
rard van den Berg: roemruchte Neder
landse ontwerpers, die over het alge
meen topdesign met bijbehorende
prijzen leveren. Dat is niet voor ieder
een weggelegd. De afgelopen zeven
jaar heeft Designonstock daar veran
dering in gebracht. Het meubelbedrijf
verwierf in korte tijd een plek op de
Nederlandse meubelmarkt. Bank
Bloq is inmiddels een veelverkochte
designklassieker. Het bedrijf bindt be
kende ontwerpers aan zich en houdt
de prijzen laag en de levertijd kort.
Hier staat tegenover dat de keuze in
stof- en leersoorten beperkt is. Bijzon
der is dat de meubels volledig in Ne
derland worden gemaakt. Het is een
collectie voor mensen die meubels
van grote goedkope ketens zijn ontste
gen, maar geen ongelimiteerd budget
hebben. „We maken tactische keuzes
in de collectie. Zo hebben we sinds
kort enkele losser beklede banken.
Ontwerpers vinden het leuk om voor
ons te werken omdat we fris zijn",
zegt Marjolein van de Putte van De
signonstock. Nieuw in de collectie is
ToiToi (foto) van Edward van Vliet.
De kruk is te gebruiken als bijzettafel,
extra zitplaats, voetenbank of stoel.
H www.designonstock.com
DARK ZIET HET LICHT
Met verlichting kun je goed een design
statement maken. De hele collectie van
het Belgische Dark ademt vernieuwing.
Het merk schuwt het onconventionele
niet en gebruikt ondertussen de nieuw
ste technieken. Een lampje in de vorm
van een robot? Waarom niet? ze hier,
Spacebot (foto) is geboren. Plafondlamp
Paint-It speelt in op de crisis, want deze
lamp kan zelf worden geschilderd.
Dark is in 2000 opgericht en won 52 de-
signprijzen. Het motto van het merk is
You love it or you hate it. Tot nu toe trok
ken ze vooral fans, gezien het groeiende
aantal internationale referenties. Dark
wil in 2013 de collectie uitbreiden. Behal
ve lampen gaat het merk meubels ma
ken. Of dat ook een succes wordt...
I www.dark.be
Het Belgische meubelbedrijf De Zetel maakt al meer dan 85 jaar stoelen
van eiken- en beukenhout. Al die jaren zaten de Belgen niet stil; de meu
belmarkt is immers trendgevoelig. Vorig jaar mondde de drang tot ver
nieuwing uit in een frisse collectie, genaamd Z by De Zetel. De Cup Cup
(foto) is afgeleid van de wereldberoemde Zigzagstoel van Rietveld. Het
idee is dat in elk ontwerp een evenwicht moet bestaan tussen functiona
liteit, esthetiek en prijs. Hiertoe werken de vakmensen uit de Belgische
fabriek nauw samen met creatief talent, zoals ontwerpers en architecten.
Opvallend in de nieuwe collectie is ook serie Bambi, een speelse stoel
met bijpassende tafel, die herinnert aan De Stijl en Bauhaus.
www.z-chair.be
OPMERKELIJK OORMERK
De bestseller van het Nederlandse meubelbedrijf Oormerk is de tafel
Replex (foto), een van de eerste ontwerpen. Die spreekt door het ver
werken van oude meubels tot de verbeelding. „Niet aan te slepen. We
werken bij wijze van spreken in ploegendienst om aan de vraag te ku-
nenn voldoen. We hebben veel meer vaste medewerkers aangenomen
en werken nu met 25 dealers", zegt Ruud van Hemert van Oormerk.
„Service blijft onbetwist de pijler. Wij zeggen: service, service, service.
Dat kost veel tijd. We hebben nog veertig goede ideeën op de plank lig
gen, maar we komen er gewoon niet aan toe. Het kost zomaar vier jaar
voor een product qua kostprijs en kwaliteit klopt en voor het logistiek
heelhuids in de winkels ligt."
Van Hemert ziet dat consumenten best willen investeren in mooie meu
bels. „Maar je moet niet pusherig zijn. Bij onze dealers kun je ook ge
woon een kopje koffie komen drinken zonder iets te kopen. Onze
dealers vertellen een goed verhaal."
De achtergrond van de eigenaars als kunstenaars is terug te zien in de
succesformule van Oormerk: uniciteit en eigenzinnigheid. Dat past in
de tijdgeest, waarin mensen meubels met een eigen identiteit willen en
ervoor waken te veel te betalen.
www.oormerk.com