HANSKLOKs
MAGISCHE KERSTSHOW/
201 zeeland
Sluiskiltunnel
N62: nog een
tijdje indikken
Bouw gemeentehuis en
samenwerking 'uitdaging'
BREDA'S PUBLIEK JUICHT:
Foto's gezocht
van Red Star Line
- THE HOUDINI EXPERIENCE."
N 't ^het.
1% FAMILIEFEEST
NOG SLECHTS TE ZIEN OP:
3, 4 EN 5 JAN 20.00 UUR 6 JAN 14.30 UUR
CHASSE THEATER BREDA
RESERVEREN 076 530 31 32 WWW.CHASSE.NL
Ongelijkvloerse kruising bij Westdorpe
Beroofd op station
Kijk voor het laatste nieuws ook op:
www.pzc.nl
v UJF*'
donderdag 3 januari 2013
Op 17 januari wordt begonnen met het boren van de Sluiskiltunnel. Naar
verwachting is dat werk medio 2015 klaar. Maar daarmee is het fileleed
nog niet voorbij. Pas een jaar later wordt de Tractaatweg verdubbeld.
Het is niet anders. Als de Sluiskil
tunnel half 2015 af is, moet het
verkeer verderop over de Trac-
taatweg tussen Terneuzen en
Zelzate nog een tijdje 'indikken'.
De provincie hoopt de nieuwe
Tractaatweg in 2016 op te leve
ren. Alles moet dan meezitten.
door Harmen van der Werf
ie wel eens van
af de Wester-
scheldetunnel
richting de brug
bij Sluiskil rijdt,
kan het niet zijn ontgaan. De
grondwerken voor de nieuwe aan
sluiting op de toekomstige Sluiskil
tunnel en de N6i (Hoek-Schoon-
dijke) zijn praktisch gereed.
Bouwcombinatie BAM-TBI ligt op
schema. Fred Lindenberg, project
leider wegen en kunstwerken bij
opdrachtgever Kanaalkruising
Sluiskil BV, weet het zeker. „Vanaf
het laatste weekend van mei kan
het autoverkeer al over de nieuwe
aansluiting."
Niet dat alles dan al klaar is. Tot de
ingebruikname van de tunnel
blijft er een tijdelijke verbinding
naar de bestaande weg richting de
Sluiskilbrug. Terwijl de westzijde
van het Sluiskiltunnel-tracé al
goed zichtbaar is in het landschap,
is van het oostelijke tracé, langs de
skihal bij Terneuzen richting Trac
taatweg, nog weinig te zien. „We
zijn recent begonnen met het gra
ven van de bermsloten", vertelt
Lindenberg. Het echte werk begint
deze maand nog, als na de doop
WÊHÊÊM
van de tunnelboor op 17 januari
het boren van de tunnelbuis kan
beginnen.
Bij het boren komen massa's boor-
specie vrij. Dat zal worden ingezet
om het oostelijke Sluiskiltun
nel-tracé op te hogen. Lindenberg
wijst op een grote installatie op en
kele tientallen meters van zijn kan
toor. „Al het materiaal dat vrij
komt, wordt daarin van elkaar ge
scheiden. Zand, klei, veen en ben
toniet. Bentoniet is een hele fijne
soort klei die wordt gebruikt om
bij het boren de steundruk op de
wanden te handhaven, voordat de
tunnelsegmenten worden ge
plaatst. Bentoniet is vrij duur spul.
Dat is het recyclen waard."
Het bespaart ook veel geld dat het
zand kan worden hergebruikt. Het
komt 'gratis' beschikbaar en er
hoeft alleen een hulpbrug over de
Koegorsstraat te worden gebouwd
om het zand met vrachtwagens
naar het oostelijke wegtracé te
brengen. Het zal in totaal om
15.000 vrachtwagens gaan, weet
Lindenberg.
Het tunneltracé aan de Terneuzen-
se kant zal met een flauwe bocht
aansluiten op de Tractaatweg rich
ting Axel en verderop België. Daar
in is een knooppunt voorzien
waarop de Guido Gezellestraat, de
straat van en naar Terneuzen aan-
takt. Kanaalkruising Sluiskil BV
maakt ook dit knooppunt. Dat de
Tractaatweg pas later wordt ver
breed, is geen probleem, aldus Lin
denberg „We maken een veilige,
geleidelijke overgang van onze
twee keer tweebaansweg naar de
Tractaatweg en dan is het wachten
op de verdubbeling van de Trac
taatweg."
°°fdweg
Westdorpe
Sas van
Zelzate
Ongelijkvloerse kruisingen
Axelse Sassing
Zwartenhoek
Molenverkorting
door Frank van Cooten
heinkenszand - Het jaar 2013 is
ook voor de gemeente Borsele een
jaar met nieuwe uitdagingen.
„De uitdaging voor mij als burge
meester van Borsele is er vooral op
gericht om in 2013 een positieve
bijdrage te leveren aan al die uitda
gingen", zei burgemeester Jaap Ge-
lok woensdagavond in zijn traditio
nele toespraak tijdens de nieuw
jaarsontmoeting in de raadsboerde-
rij in Heinkenszand.
Voor Borsele liggen er ten minste
drie uitdagingen, die zeker ook risi
co's met zich meebrengen, blikte
Gelok vooruit. Dat zijn de verbou
wing van het gemeentehuis, de sa
menwerking op de Bevelanden en
de financiën.
Gelok noemde de verbouw van
het gemeentehuis een project met
een lange voorgeschiedenis, met
daarin de nodige 'gevoeligheden'.
Zo kost de renovatie een miljoen
euro meer dan oorspronkelijk was
geraamd.
„De uitdaging zal zijn om binnen
gestelde termijnen en zeker bin
nen het budget de verbouwing te
realiseren. Het risico is dat door
het genoemde moeizame voortra
ject er geen vertrouwen is, of
dreigt te geraken de gestelde doe
len te realiseren."
De samenwerking op de Bevelan
den noemde Gelok woensdaga
vond ook een uitdaging. Borsele
haakte eerst af vanwege onzekerhe
den over de meerwaarde, maar
haakte onlangs toch weer aan.
„Na een korte break heeft Borsele
de uitdaging opgepakt om weer
voor de samenwerking te gaan.
Het zal een forse inspanning vra
gen de gestelde doelen te realise
ren."
middelburg - Een 37-jarige Frans
man is dinsdagochtend bij het Mid
delburgse station beroofd door
twee jonge jongens. Hij gaf één
van hen. een sigaret en een vuur
tje. Op dat moment werd zijn por
temonnee uit zijn broekzak gesto
len waarna de jongens wegrenden.
antwerpen - In Antwerpen wordt
gewerkt aan de oprichting van een
museum over de Red Star Line, de
rederij die tussen 1873 en 1934 2,6
miljoen emigranten, onder wie
ook veel Zeeuwen, vanuit Antwer
pen naar de overkant van de
oceaan bracht. Het museum is op
zoek naar foto's van reizigers. Die
krijgen een prominente plaats in
het museum. Via de website
www.redstarline.be kunnen scans
van de foto's worden verstuurd.
Het museum in september open.