Het antwoord ligt niet in I IPP I I in de uiterlijkheid uit ii www.pzc.nl/uit selectie Evelien de Jong Clemy Imandt Willem Behr Expositie in Covra-kantoor Judith Pfaeltzer Rondom Permeke donderdag 3 januari 2013 Evelien de Jong plaatst als een spin, gevangen in haar eigen web een vrouwenpop op handen en voeten temidden van vlot gepen seelde schilderijen met steeds zo'n zelfde gestalte. Zwart-wit ge streept of naakt is zij gebruiksvoor werp van de kinderen die haar aan het lijntje houden. Sterk state ment. T/m 19/1. Caesuur, Lange Noordstr. 67, Middelburg. Vr. en za. 14.00 -17.00 uur. Clemy Imandt is één van de acht recent aan de Rotterdamse Foto vakschool afgestudeerde fotogra fen die hun werk tonen in Zee land. Zij verbeeldt in geënsceneer de taferelen treffend innerlijke strijd. Haar collega's maken onder meer spannende architectuurfo to's en onthullende reportages. T/m 11/1. BinnenUit, Schouwersweg 7, Heinkenszand. Di. t/m vr. 9.30 - 17.30 uur. Willem Behr verbeeldt gedreven en kritisch hoe de mens de wereld transformeert in een steeds min der aangenaam oord en daarbij ook zichzelf geweld aandoet. In de schilderijen komt vooral de wereld aan bod. Sculptuur van elementai re menselijke gestalten toont de mens zelf. T/m 15/3. De Ouverture, Boulevard de Wielingen 64, Cadzand. Do. t/m zo. 14.00- 1800 uur. Laura in het groen: Ze ligt als een Sneeuwwitje in het bos, onschuldig en tegelijk verleidelijk, dromend over wat het leven zal brengen. heerst het zachte. Dat komt ook door het ontbreken van fel licht. De voorstellingen hebben een tijd loos karakter. Ik zie dat Vosselman zich zich soms op sprookjes, my then en sagen baseert. Het gaat in haar werk over leven en dood, over het lot, over verwachtingen en angsten, met als centrale vra gen 'wie ben ik en wat is mijn be stemming?'. Het antwoord ligt voor haar niet in de uiterlijkheid van de wereld. Zij wijst op het uni versele, dat wat tijd en plaats over stijgt. Daarvoor is de natuur meta foor. Zo kiest zij cultuurhistorisch positie in de romantiek. De verbin ding vaiï het actuele met het uni versele komt treffend tot uiting in het gebruik van haar modellen, zo als Laura. In het afgebeelde 'Laura in het groen' ligt ze als Sneeuwwit je slapend in het bos: onschuldig en tegelijk verleidelijk, de slaap ruimte biedend aan dromen over wat het leven haar gaat brengen. Door de naam van haar model in de titel op te nemen projecteert Vosselman gedachten van alle jon ge vrouwen ooit op Laura en daar mee ook op haar leeftijdgenoten van nu en straks. T/m 9/1; Covra Hoofdgebouw, Nieuwdorp, Spanjeweg 1. Werkdagen 8.30-17.00 uur. Lys Vosselman maakt indruk met sobere, licht vervreemdende voorstellingen van jonge mannen en vrouwen in de natuur. Naast haar werk zijn er in het Covra-kantoor ook landschappen te zien van Wout Kole en decoratiewerk van Barre Verkerke. Kole toont vaak niet meer dan in groene tinten opgeroepen compositie van land, lucht en een enkele boom. Je ziet in de tails dat Kole kan schilderen, maar het resultaat is vooral saai, mede door de herhalingen. Barre Verkerke is een meesterlijk decorateur die speelt met het imiteren van marmer en hout. Dat wordt kunst in een imposant beeld van een uit een boomstronk spruitende robot. Judith Pfaeltzer is bekend van haar portret van koningin Beatrix, maar maakt vooral landschappelijk geïn spireerde sculpturen. Ondanks hun relatief kleine formaat stralen ze een krachtige monumentaliteit uit. Soms doen ze denken aan te kens van verdwenen beschavingen Ook met Eja Siepman van den Berg en Nic Jonk. T/m 1/6. Atelier Martien, Karregat 9, Domburg. Dagelijks 13.00- 17.00 uur. 'Rondom Permeke' toont werk van de pioniers van het expressio nisme: Constant Permeke, Frits Van den Berghe en Gustave De Smet. Uit zijn rijke collectie selec teerde het KMSKA voor deze ten toonstelling ook werk van Tytgat, Brusselmans en Masereel. Een mooi overzicht T/m 24/2. Koningin Fabiolazaal, Jezusstraat 28, 2000 Antwerpen. Di. t/m zo. 10 -17 uur, za. 10 - 18 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Nog een kleine week hangt werk van Lys Vosselman in het Covra-kantoor en ik raad die expositie van harte aan. Je moet er wel moeite voor doen, want je kunt er alleen op werkdagen terecht en de locatie ligt midden in het indrukwek kende, maar niet bijster uitnodi gende Sloegebied. Ik schreef in november 2010 al over haar expositie in de Zeeuwse Bibliotheek: „Vosselmans weet vi sueel te verleiden. De intrigerende voorstellingen zijn sterk én subtiel geschilderd, zodat een perfecte ba lans ontstaat tussen vorm en in houd." Dat is ook nu geen woord teveel. Er hangen enkele werken uit een oudere serie met naturalis tische, maar licht vervreemdende voorstellingen van eigentijds gekle de jonge mannen en vrouwen. Ze zijn op zoek naar balans in relaties en daarmee ook naar zichzelf Zij plaatst de zoektocht naar identiteit van haar personages in de context van de natuur. De recente serie The sea rose and fell is daarvan een goed voorbeeld. Hij bestaat uit drie losse werken. Het grootste, lig gende doek toont een zee, met op de voorgrond rotsen en links in de verte de kustlijn. De twee andere doeken hebben een staand for maat. Je ziet dezelfde zee, maar in het ene doek zit er een jongen in een korte, grijze zwembroek op een rots, in het andere een meisje in een rood jurkje op een steen. De verf is semi-transparant, tas tend opgebracht. Vosselman ge bruikt lijnen om de vormen hier en daar te verhelderen. Toch over-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 47