Het antwoord ligt niet in I IPP I I
in de uiterlijkheid
uit ii
www.pzc.nl/uit
selectie
Evelien de Jong
Clemy Imandt
Willem Behr
Expositie in Covra-kantoor
Judith Pfaeltzer
Rondom Permeke
donderdag 3 januari 2013
Evelien de Jong plaatst als een
spin, gevangen in haar eigen web
een vrouwenpop op handen en
voeten temidden van vlot gepen
seelde schilderijen met steeds zo'n
zelfde gestalte. Zwart-wit ge
streept of naakt is zij gebruiksvoor
werp van de kinderen die haar aan
het lijntje houden. Sterk state
ment.
T/m 19/1. Caesuur, Lange Noordstr. 67,
Middelburg. Vr. en za. 14.00 -17.00 uur.
Clemy Imandt is één van de acht
recent aan de Rotterdamse Foto
vakschool afgestudeerde fotogra
fen die hun werk tonen in Zee
land. Zij verbeeldt in geënsceneer
de taferelen treffend innerlijke
strijd. Haar collega's maken onder
meer spannende architectuurfo
to's en onthullende reportages.
T/m 11/1. BinnenUit, Schouwersweg 7,
Heinkenszand. Di. t/m vr. 9.30 - 17.30
uur.
Willem Behr verbeeldt gedreven
en kritisch hoe de mens de wereld
transformeert in een steeds min
der aangenaam oord en daarbij
ook zichzelf geweld aandoet. In de
schilderijen komt vooral de wereld
aan bod. Sculptuur van elementai
re menselijke gestalten toont de
mens zelf.
T/m 15/3. De Ouverture, Boulevard de
Wielingen 64, Cadzand. Do. t/m zo.
14.00- 1800 uur.
Laura in het groen: Ze ligt als een Sneeuwwitje in het bos, onschuldig en tegelijk verleidelijk, dromend over wat het leven zal brengen.
heerst het zachte. Dat komt ook
door het ontbreken van fel licht.
De voorstellingen hebben een tijd
loos karakter. Ik zie dat Vosselman
zich zich soms op sprookjes, my
then en sagen baseert. Het gaat in
haar werk over leven en dood,
over het lot, over verwachtingen
en angsten, met als centrale vra
gen 'wie ben ik en wat is mijn be
stemming?'. Het antwoord ligt
voor haar niet in de uiterlijkheid
van de wereld. Zij wijst op het uni
versele, dat wat tijd en plaats over
stijgt. Daarvoor is de natuur meta
foor. Zo kiest zij cultuurhistorisch
positie in de romantiek. De verbin
ding vaiï het actuele met het uni
versele komt treffend tot uiting in
het gebruik van haar modellen, zo
als Laura. In het afgebeelde 'Laura
in het groen' ligt ze als Sneeuwwit
je slapend in het bos: onschuldig
en tegelijk verleidelijk, de slaap
ruimte biedend aan dromen over
wat het leven haar gaat brengen.
Door de naam van haar model in
de titel op te nemen projecteert
Vosselman gedachten van alle jon
ge vrouwen ooit op Laura en daar
mee ook op haar leeftijdgenoten
van nu en straks.
T/m 9/1; Covra Hoofdgebouw,
Nieuwdorp, Spanjeweg 1.
Werkdagen 8.30-17.00 uur.
Lys Vosselman maakt indruk met sobere, licht vervreemdende
voorstellingen van jonge mannen en vrouwen in de natuur.
Naast haar werk zijn er in het Covra-kantoor ook landschappen
te zien van Wout Kole en decoratiewerk van Barre Verkerke.
Kole toont vaak niet meer dan in groene tinten opgeroepen
compositie van land, lucht en een enkele boom. Je ziet in de
tails dat Kole kan schilderen, maar het resultaat is vooral saai,
mede door de herhalingen.
Barre Verkerke is een meesterlijk decorateur die speelt met het
imiteren van marmer en hout. Dat wordt kunst in een imposant
beeld van een uit een boomstronk spruitende robot.
Judith Pfaeltzer is bekend van haar
portret van koningin Beatrix, maar
maakt vooral landschappelijk geïn
spireerde sculpturen. Ondanks
hun relatief kleine formaat stralen
ze een krachtige monumentaliteit
uit. Soms doen ze denken aan te
kens van verdwenen beschavingen
Ook met Eja Siepman van den
Berg en Nic Jonk.
T/m 1/6. Atelier Martien, Karregat 9,
Domburg. Dagelijks 13.00- 17.00 uur.
'Rondom Permeke' toont werk
van de pioniers van het expressio
nisme: Constant Permeke, Frits
Van den Berghe en Gustave De
Smet. Uit zijn rijke collectie selec
teerde het KMSKA voor deze ten
toonstelling ook werk van Tytgat,
Brusselmans en Masereel. Een
mooi overzicht
T/m 24/2. Koningin Fabiolazaal,
Jezusstraat 28, 2000 Antwerpen. Di.
t/m zo. 10 -17 uur, za. 10 - 18 uur.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Nog een kleine week
hangt werk van Lys
Vosselman in het
Covra-kantoor en ik
raad die expositie van harte aan.
Je moet er wel moeite voor
doen, want je kunt er alleen op
werkdagen terecht en de locatie
ligt midden in het indrukwek
kende, maar niet bijster uitnodi
gende Sloegebied.
Ik schreef in november 2010 al
over haar expositie in de Zeeuwse
Bibliotheek: „Vosselmans weet vi
sueel te verleiden. De intrigerende
voorstellingen zijn sterk én subtiel
geschilderd, zodat een perfecte ba
lans ontstaat tussen vorm en in
houd." Dat is ook nu geen woord
teveel. Er hangen enkele werken
uit een oudere serie met naturalis
tische, maar licht vervreemdende
voorstellingen van eigentijds gekle
de jonge mannen en vrouwen. Ze
zijn op zoek naar balans in relaties
en daarmee ook naar zichzelf Zij
plaatst de zoektocht naar identiteit
van haar personages in de context
van de natuur. De recente serie
The sea rose and fell is daarvan een
goed voorbeeld. Hij bestaat uit
drie losse werken. Het grootste, lig
gende doek toont een zee, met op
de voorgrond rotsen en links in de
verte de kustlijn. De twee andere
doeken hebben een staand for
maat. Je ziet dezelfde zee, maar in
het ene doek zit er een jongen in
een korte, grijze zwembroek op
een rots, in het andere een meisje
in een rood jurkje op een steen.
De verf is semi-transparant, tas
tend opgebracht. Vosselman ge
bruikt lijnen om de vormen hier
en daar te verhelderen. Toch over-