Raïces Cubanas: terug naar de wortels uit 3 'De rauwheid van het bestaan zit in de melodie' www.pzc.nl/uit Het Van Baerie Trio met Gideon den Herder, Maria Milstein en Hannes Minnaar. de muzikale tradities komen en studeerden bij heel andere leraren. Als we nieuwe werken instuderen hebben we dan ook vaak verschil lende ideeën en gedachten. Daar wordt dan flink over gediscussi eerd en zo ontstaat na een tijdje vanzelf een interpretatie, waar we alle drie achter staan. We zijn heel secuur wat de details betreft." Vrijdag 4 januari, mini-concert, De Drukkerij, Middelburg, 15.30 uur; en met het Van Baerie Trio, Zeeuwse Concertzaal, 20.00 uur. Tango Rosa Rio: vier vrouwen in een mannenbolwerk. Zij brengen de voorstelling Piazzolla, a portrait in music in Theater De Wegwijzer. door Marius Roeting Wie tango zegt denkt aan dansen, Buenos Aires, Argentinië. Aan sombere, serieuze mannen met dikke snorren. Niets daarvan bij het kwartet Tango Rosa Rio: Con certmuziek, Amsterdam en vier bekoorlijke dames. Wat blijft is de passie, de gedrevenheid, de dy namiek en de warmte. Zondag middag staat Tango Rosa Rio met Piazzollaa portrait in music in theater de Wegwijzer in Nieuw en Sint Joosland. „Astor Piazzolla wilde eigenlijk klassiek componist worden, maar hij kwam niet helemaal uit de verf. Tot hij de tango elementen inbracht. Dat maakte het ver schil", vertelt violiste Marieke de Bruijn. In Piazzolla, a portrait in music wordt het levensverhaal van de componist verteld en ver tolkt. Geen diepgravende biogra fie, maar een onderhoudend mu zikaal gebeuren. „Maar ook tijdge bonden stukken, klassiekers, een Nederlands gecomponeerde tan go. Ze geven de tijdgeest weer en hoe de tango in die periode klonk. Er zit veel variatie in. Piaz zolla is voor een groot deel klas siek. Soms wat avant-garde. Het gebeurt wel, maar eigenlijk kan je hier op niet dansen. Je moet het beluisteren en beleven", zegt De Bruijn aan. In andere voorstellingen van het gezelschap komen overige tango componistenaan bod. „De tango is door veel muzikanten geadop teerd en daardoor geëvolueerd. Stravinsky schreef in 1940 een tango met tegenritmes. In de Dreigroschenoper baseert Weill zich op de tango. Dat klinkt dan heel Duits. De Argentijnse is toch een stuk zwoeler." De tango is oorspronkelijk van de straat en de kroeg, ontstaan uit een samensmelting van Europe se, Zuid Amerikaanse en Afri kaanse muziek eind 19e eeuw. Met name Piazzolla bracht de muziek van de straat het concert podium op. Door de puriteinen wordt hij dan ook verguisd. De Bruijn daarover: „Het basisritme zit er altijd in. En de rauwheid van het bestaan zit in de melo die. Tango moet je op gevoel spe len. Je speelt als het ware als een zigeuner." De tangowereld is een machowe reld. Vier vrouwen dus in een mannenbolwerk: violiste De Bruijn wordt bijgestaan door Su- ze Stiphout (contrabas), Pauline Post (piano) en Jacqueline Ede- ling, één van de weinige vrou wen in de wereld, die bandeon bespelen. „Mannen zijn wat con servatiever, maar voor de muziek maakt het niet uit. Na een optre den in het Concertgebouw kwam iemand naar ons toe en zei: 'als ik mijn ogen sluit en naar jullie muziek luister, zie ik man nen met zwarte snorren voor me'. Een prachtig compliment", zegt De Bruijn lachend. Zon. 6 jan., Theater De Wegwijzer, Nw. en St. Joosland, 15.00 uur. door Ali Pankow De naam van de 7-mansfor- matië Raices Cubanas be tekent letterlijk 'terug naar de wortels'. Die naam zegt di rect ook iets over het repertoire: muziek die teruggaat naar het Cu ba van vroeger. Raices Cubanas treedt vrijdag 4 januari op in het Ledeltheater Oostburg en zondag 13 januari in De Mythe in Goes. Naast een vast repertoire van we reldberoemde Cubaanse nummers zoals El Chan Chan en Yolanda komt de groep ieder seizoen met verrassend nieuw aanbod van be kende Cubaanse en eigen composi ties. Op Cuba werden in de afgelo pen eeuwen de invloeden van de Spaanse (snaar)muziek vermengd met de ritmische slaginstrument en van de Afrikaanse slaven. Het resultaat is een mix van dansbare muziek vol passie en emotie. Raices Cubanas staat onder leiding van Raül Rafael Fernandez Torres. Hij heeft gespeeld met onder meer George Benson, Donna Summer en Fats Domino. De groep bestaat uit zeven Cubaanse muzikanten, die tot de beste vertolkers van de puur traditionele muziek van dit Caribische eiland worden gere kend. Zij studeerden allen aan het conservatorium. De combinatie van zang, gitaar, piano, conga's, contrabas en diverse percussie-in strumenten zoals timbales blijkt bij een breed publiek aan te slaan. De 7-koppige band heeft inmid dels met zijn aanstekelijke muziek op veel podia in de wereld voor een waar spektakel gezorgd. Raices Cubanas is een zogeheten Charanga band. In Spanje kenmer ken dit soort bands zich door het spelen van populaire feestelijke muziek, vaak ook wel als een straatlooporkest. In Cuba echter wordt een Charanga band anders gezien. Hier brengen de orkesten vaak de lichtere muziek, zonder ko persectie. Tijdens de concerten van Raies Cubanas passeren tal van stijlen de revue zoals: salsa, son, bolero, tumbao, guaracha en latin-jazz. Vrijdag 4 januari, Ledeltheater, Oostburg, 20.15 uur; zondag 13 januari, Theater De Mythe, Goes, 20.00 uur. De Raices Cubanasgroep podium donderdag 3 januari 2013

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 39