Raïces Cubanas: terug naar de wortels
uit 3
'De rauwheid van het
bestaan zit in de melodie'
www.pzc.nl/uit
Het Van Baerie Trio met Gideon den Herder, Maria Milstein en Hannes Minnaar.
de muzikale tradities komen en
studeerden bij heel andere leraren.
Als we nieuwe werken instuderen
hebben we dan ook vaak verschil
lende ideeën en gedachten. Daar
wordt dan flink over gediscussi
eerd en zo ontstaat na een tijdje
vanzelf een interpretatie, waar we
alle drie achter staan. We zijn heel
secuur wat de details betreft."
Vrijdag 4 januari, mini-concert,
De Drukkerij, Middelburg, 15.30 uur;
en met het Van Baerie Trio,
Zeeuwse Concertzaal, 20.00 uur.
Tango Rosa Rio: vier vrouwen in een mannenbolwerk. Zij brengen de
voorstelling Piazzolla, a portrait in music in Theater De Wegwijzer.
door Marius Roeting
Wie tango zegt denkt
aan dansen, Buenos
Aires, Argentinië. Aan
sombere, serieuze mannen met
dikke snorren. Niets daarvan bij
het kwartet Tango Rosa Rio: Con
certmuziek, Amsterdam en vier
bekoorlijke dames. Wat blijft is
de passie, de gedrevenheid, de dy
namiek en de warmte. Zondag
middag staat Tango Rosa Rio met
Piazzollaa portrait in music in
theater de Wegwijzer in Nieuw
en Sint Joosland.
„Astor Piazzolla wilde eigenlijk
klassiek componist worden, maar
hij kwam niet helemaal uit de
verf. Tot hij de tango elementen
inbracht. Dat maakte het ver
schil", vertelt violiste Marieke de
Bruijn. In Piazzolla, a portrait in
music wordt het levensverhaal
van de componist verteld en ver
tolkt. Geen diepgravende biogra
fie, maar een onderhoudend mu
zikaal gebeuren. „Maar ook tijdge
bonden stukken, klassiekers, een
Nederlands gecomponeerde tan
go. Ze geven de tijdgeest weer en
hoe de tango in die periode
klonk. Er zit veel variatie in. Piaz
zolla is voor een groot deel klas
siek. Soms wat avant-garde. Het
gebeurt wel, maar eigenlijk kan je
hier op niet dansen. Je moet het
beluisteren en beleven", zegt De
Bruijn aan.
In andere voorstellingen van het
gezelschap komen overige tango
componistenaan bod. „De tango
is door veel muzikanten geadop
teerd en daardoor geëvolueerd.
Stravinsky schreef in 1940 een
tango met tegenritmes. In de
Dreigroschenoper baseert Weill
zich op de tango. Dat klinkt dan
heel Duits. De Argentijnse is toch
een stuk zwoeler."
De tango is oorspronkelijk van de
straat en de kroeg, ontstaan uit
een samensmelting van Europe
se, Zuid Amerikaanse en Afri
kaanse muziek eind 19e eeuw.
Met name Piazzolla bracht de
muziek van de straat het concert
podium op. Door de puriteinen
wordt hij dan ook verguisd. De
Bruijn daarover: „Het basisritme
zit er altijd in. En de rauwheid
van het bestaan zit in de melo
die. Tango moet je op gevoel spe
len. Je speelt als het ware als een
zigeuner."
De tangowereld is een machowe
reld. Vier vrouwen dus in een
mannenbolwerk: violiste De
Bruijn wordt bijgestaan door Su-
ze Stiphout (contrabas), Pauline
Post (piano) en Jacqueline Ede-
ling, één van de weinige vrou
wen in de wereld, die bandeon
bespelen. „Mannen zijn wat con
servatiever, maar voor de muziek
maakt het niet uit. Na een optre
den in het Concertgebouw
kwam iemand naar ons toe en
zei: 'als ik mijn ogen sluit en naar
jullie muziek luister, zie ik man
nen met zwarte snorren voor
me'. Een prachtig compliment",
zegt De Bruijn lachend.
Zon. 6 jan., Theater De Wegwijzer,
Nw. en St. Joosland, 15.00 uur.
door Ali Pankow
De naam van de 7-mansfor-
matië Raices Cubanas be
tekent letterlijk 'terug
naar de wortels'. Die naam zegt di
rect ook iets over het repertoire:
muziek die teruggaat naar het Cu
ba van vroeger. Raices Cubanas
treedt vrijdag 4 januari op in het
Ledeltheater Oostburg en zondag
13 januari in De Mythe in Goes.
Naast een vast repertoire van we
reldberoemde Cubaanse nummers
zoals El Chan Chan en Yolanda
komt de groep ieder seizoen met
verrassend nieuw aanbod van be
kende Cubaanse en eigen composi
ties. Op Cuba werden in de afgelo
pen eeuwen de invloeden van de
Spaanse (snaar)muziek vermengd
met de ritmische slaginstrument
en van de Afrikaanse slaven. Het
resultaat is een mix van dansbare
muziek vol passie en emotie.
Raices Cubanas staat onder leiding
van Raül Rafael Fernandez Torres.
Hij heeft gespeeld met onder meer
George Benson, Donna Summer
en Fats Domino. De groep bestaat
uit zeven Cubaanse muzikanten,
die tot de beste vertolkers van de
puur traditionele muziek van dit
Caribische eiland worden gere
kend. Zij studeerden allen aan het
conservatorium. De combinatie
van zang, gitaar, piano, conga's,
contrabas en diverse percussie-in
strumenten zoals timbales blijkt
bij een breed publiek aan te slaan.
De 7-koppige band heeft inmid
dels met zijn aanstekelijke muziek
op veel podia in de wereld voor
een waar spektakel gezorgd.
Raices Cubanas is een zogeheten
Charanga band. In Spanje kenmer
ken dit soort bands zich door het
spelen van populaire feestelijke
muziek, vaak ook wel als een
straatlooporkest. In Cuba echter
wordt een Charanga band anders
gezien. Hier brengen de orkesten
vaak de lichtere muziek, zonder ko
persectie. Tijdens de concerten
van Raies Cubanas passeren tal
van stijlen de revue zoals: salsa,
son, bolero, tumbao, guaracha en
latin-jazz.
Vrijdag 4 januari, Ledeltheater,
Oostburg, 20.15 uur;
zondag 13 januari, Theater De Mythe,
Goes, 20.00 uur.
De Raices Cubanasgroep
podium
donderdag 3 januari 2013