'Er is meer nodig dan een mooi winkelcentrum' Traditionele centra 'Nike Stores en Nike Communities, Apple Stores: de mensen staan donderdag 3 ,anuar, 2013 ervoor in de rij. Daar moeten we op inspelen' 11 'We lopen vooruit op een grootscheepse verandering' Het winkelcentrum van Haarlem heeft met 68 soorten winkels het meest gevarieerde winkelaanbod. Dat blijkt uit de top 15 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De lijst van het CBS zet vrijwel alle belangrijke winkelcentra in Nederland op een rij. De binnensteden van Apeldoorn en Middelburg staan qua diversiteit op de tweede en derde plaats. Sinds de vorige meting in 2008 kwamen er in steden met een gevarieerd winkelaanbod vooral zaken bij in natuurvoeding, groenten, huishoudelijke artikelen, en reformartikelen. Vertrokken zijn vooral sportzaken en verkopers van onder meer wasmachines, verf en behang, aldus het CBS. In 2008 was de binnenstad van Nijmegen nog de meest diverse winkelbuurt. Nu staat Nijmegen zesde. In 2012 hadden de vijftien winkelcentra met het meest gevarieerde winkelaanbod gemiddeld 63,3 winkelsoorten. Marketingonderzoeker en professor Cor Mo lenaar, verbonden aan de Erasmus Uni versiteit in Rotterdam, is de auteur van het boek Het einde van win kels? Hij voorspelt daarin dat bin nen luttele jaren een groot aantal winkels hoogstwaarschijnlijk het loodje moet leggen. „Veranderingen zijn hard nodig", stelt Molenaar. „Winkeliers, toele veranciers, maar ook gemeenten zien dat veel te weinig in." De klanten hebben volgens hem veel meer keuzemogelijkheden dan vroeger. Kopen via internet zal alleen maar verder toenemen. Ze pakken net zo gemakkelijk de auto en gaan een stad verderop winkelen. Of ze gaan naar een out- letcenter, dat op afwijkende tijden open is en een keur aan vermaak biedt. „Nieuwe concepten zijn nodig", stelt Molenaar derhalve. „Corio steekt met de formule van Favouri te Meeting Places zijn nek uit. Naar Engels voorbeeld, waar meer van dit soort initiatieven levensvatbaar blijken. Er is méér nodig dan een mooi winkelcentrum, zoals The Wall langs de snelweg bij Utrecht. Een groots project, dat echter voor geen meter loopt en dat best eens onderuit zou kunnen gaan." Steeds meer ondernemingen zien volgens Molenaar in dat nieuwe wegen ingeslagen moeten worden om ook in de toekomst succesvol te blijven. „Ze selecteren de plekken, ze pro beren nieuwe verbindingen te leg gen met klanten en onderne mers", somt hij op. „Zo ontstaan interessante opties voor de klant. Entertainment kan daarbij een rol spelen, maar bijvoorbeeld ook de exclusiviteit van het gebodene en een bijzondere aandacht voor de klant, bijvoorbeeld in de vorm van speciale loyaliteitsprogramma's." Oedsen Boersma, hoofd strategie van Corio Holding Een oude lasloods uit de scheepsbouw in Amsterdam-Noord wordt naar Londens voorbeeld omgebouwd tot 'pop-up-winkelcentrum'. Het trendy Boxpark in Londen is de trendsetter voor Favourite Meeting Places. Tijdelijke win kels ('pop-upshops') ondergebracht in zwarte containers in een oude industriewijk. entertainment, retail en innovatie. In Rotterdam is Corio bij de Blaak bezig met de bouw van een boog vormige megawinkel- en woonka- thedraal naast de grootste buiten- markt van Europa. Met een bin nenruimte van 40 meter hoog en glazen wanden aan de voor- en achterzijde oogt het gebouw bijna een kathedraal. De andere aanpak in winkelgebie den heeft gevolgen voor de waar dering op de vastgoedmarkt. In Rotterdam wordt de omgeving van de Blaak 'hotspot', ook als het gaat om de winkelhuurprijs. Corio werkt ook aan formules en Favourite Meeting Places in andere landen. Nergens zijn ze eender: uit gebreid marktonderzoek leert wat Italianen willen, of Duitsers of Fransen. En die wensen verschil len van wat een Rotterdammer wil of een Utrechter. Want ook Hoog Catharijne gaat op de schop. Boersma: „We lopen vooruit op een grootscheepse verandering. Hoog Catharijne, de eerste over dekte shopping mall van Neder land, heeft de toekomst, in 2019 is het onherkenbaar en heeft ook Utrecht een Favourite Meeting Pla ce van allure." Impressie van de markthal in Rotterdam. In een 'kathedraal van de consumptiemaatschappij' vindt de consument straks alles uit de hele wereld. ff T T X ffi"® iff* z wrm I ar® H. wi* pe bezoekers, liever langer 's avonds open dan op maandag ochtend. In Amsterdam gaat Corio de ko mende zomer een op Boxpark Londen geïnspireerd concept reali seren in de Lasloods op het NDSM terrein. In een oud industrieel ge bouw in het voormalig noordelijk havengebied. Groots, licht en met ongekende industriële details. Met van inkopen compleet anders. „Ni ke Stores en Nike Communities, Apple Stores: de mensen staan er voor in de rij. Daar moeten we op inspelen." Een voorbeeld daarvan is te zien in Londen, waar Boxpark het eer ste 'pop-up-winkelcentrum' is. In zwart geschilderde zeecontainers zitten tijdelijke zaken, vooral hip, veel mode, kleinschalig. Er zijn eet tentjes, bars. De openingstijden zijn aangepast aan die van de hip-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11