iol winkelen 'Winkelen is sociaal' De top vijf van Corio Winkelen louter om een jas of een boek aan te schaffen, heeft zijn langste tijd gehad. Dat is de stellige overtuiging van Corio, een van de grootste eigenaren van commercieel vastgoed in Europa. Winkelcentra worden 'Favourite Meeting Places'. donderdag 3 januari 2013 Corio is ervan overtuigd dat winkelcentra een sociale functie hebben, dat ze een knooppunt zijn in de samenleving. Winkelcentra moeten daarom ook duurzaam ontwikkeld worden. Duurzaam als in energiezuinig (of in de toekomst zelfs energie-opwekkend) en ook duurzaam in de sociale betekenis. Zo wil het bedrijf jonge mbo'ers tal van stageplekken bieden in een winkelcentrum (denk aan distributie, beveiliging e.d.) en kunnen de openbare ruimtes in een winkelcentrum een platform bieden aan culturele initiatieven in een stad. Corio is een internationaal opererend vastgoedfonds in de winkelbranche. Het bedrijf bezit een belegd vermogen van 7,3 miljard euro. De grootste winkelcentra in Europa zijn: 1. Porta di Roma, Rome*, vastgoedwaarde €484,0 miljoen, 216 huurders. 2. Hoog Catharijne, Utrecht, waarde €386,7 miljoen, 150 huurders. 3. Grand Littoral, Marseille, waarde €340,2 miljoen, 176 huurders. 4. Shopville Le Gru, Turijn, waarde €325,4 miljoen, 197 huurders. 5. Grand Place, Grenoble, waarde €307,8 miljoen, 124 huurders. 50 procent eigendom Corio Met een binnenruimte van veertig meter hoogte, een keur aan handelaren en restauranthouders en de grootste buitenmarkt van Europa naast de deur, wordt de Rotterdamse markthal aan de Blaak straks een prototype van een Favourite Meeting Place. illustraties Corio Kopen fun w ontmoeten door Paulus Smits inkelen be staat niet meer,Jun- shoppen is wat de con sument wil. Of is dat ook alweer een beetje '2012'? Corio, één van de grootste beleg gers in retailvastgoed in Europa, spreekt van Favourite Meeting Pla ces, waar de klant uit is op beleve nissen en ontmoetingen, naast het aloude winkelen. Favoriete ont moetingsplekken, als kathedralen van de consumptiemaatschappij. In oude binnensteden en moder ne winkelcentra, of in opgeknapte oude industriecomplexen. In de veranderende wereld van de consument die ook op internet winkelt, maken de traditionele koopcentra (in Corio's terminolo gie Traditional Retail Centreslang zaam plaats voor Favourite Meeting Places. De kooplustige be zoeker van binnenstad of winkel centrum gaat niet meer alleen voor een jas of een boek de deur uit. Hij zoekt vertier; en dat is meer dan koffie met gebak. Méér dan het oude winkelgebied is zo'n favoriete ontmoetingsplek aangepast aan de veranderende vraag van de consument. Het is een place to be (in plaats van een place to buy). Corio heeft heeft haar focus inmid dels geheel gericht op Favourite Meeting Places. Corio zal haar tra ditionele winkelcentra binnen twee a drie jaar gaan verkopen. Globaal gaat het hier om zo'n 20 procent in waarde van de gehele portefeuille van het bedrijf. De resterende centra worden vol gens Corio aangepast aan de be hoeften van de klanten. Daaron der bevinden zich klinkende na men als Hoog Catharijne in Utrecht, het drukst bezochte win kelgebied van Nederland. In Hoog Catharijne is ook het hoofdkantoor gevestigd. Oedsen Boersma, hoofd strategie van Co rio Holding, en Maarten van Lier, regio manager van Corio Neder land, leggen er hun ambities uit. Boersma: „Het idee achter het win kelen van de toekomst wordt inge geven door de veranderende sa menleving." Vergeleken met vijftien jaar gele den is er volgens hem een nieuw type publiek, zijn producten en merken veranderd, is de manier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10