binnenland! 7 Dure snelweglampen doen het niet Filedruk daalt niet overal L] Aansluiten te duur Door het licht langs de snelweg te dimmen, zou Nederland flink besparen op de stroomkosten. De techniek gooit roet in het eten. Filedruk -uW woensdag 2 januari 2013 Op het moment dat de eerste dynamische verlichting werd aangelegd, was er nog geen software beschikbaar om de lampen op verkeerscentrales aan te sluiten. Inmiddels is die software er wél, maar is er vaak geen geld voor de aanschaf. Reactie Rijkswaterstaat Veel dimbare verlichting langs snelwegen mist deel van soft ware. Aanlegkosten zijn aanzienlijk hoger dan die van 'gewone lamp'. Rijkswaterstaat wil terug naar oude 'aan-uitlantaarn'. door Paul Bots den haag - Rijkswaterstaat heeft naar schatting ruim too kilometer Nederlandse snelweg voorzien van dure verlichting die vanwege het ontbreken van een stuk software niet goed functioneert. Het gaat om verlichting die op rustige mo menten gedimd kan worden. In de praktijk gaan de lampen, net als de goedkopere voorgangers, al leen volledig aan of uit. De aanleg van de zogeheten 'dyna mische verlichting' is al sinds 2006 aan de gang. Ongeveer eenvijfde van de 1.000 ki lometer verlichte Nederlandse snel weg is volgens Rijkswaterstaat van dergelijke lantaarns voorzien. Een woordvoerster van Rijkswaterstaat zegt niet te weten welk deel daar van in de praktijk niet dynamisch functioneert en wat de extra aan legkosten zijn geweest. Een onder zoek van Rijkswaterstaat stelt ech ter dat dimbare verlichting 'door technische problemen in veel ge vallen alleen (kan) worden ingezet als conventionele verlichting'. Ver der blijkt uit openbare documen ten van Rijkswaterstaat dat de aan leg van dimbare lampen 10 pro cent duurder is. De hoge investeringskosten zou den terugverdiend worden via een lagere stroomrekening. Dat voor deel vervalt als er niet gedimd wordt. Op het moment dat de eerste dy namische verlichting werd aange legd, was er nog geen software be schikbaar om de lampen op ver keerscentrales aan te sluiten, meldt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. Inmiddels is die software er wél, maar is er vaak geen geld voor de aanschaf. Of de niet-functionerende duurde re lampen ooit nog via de verkeers- centrale gedimd zullen worden, is de vraag. De jarenlange vervangingsactie wordt binnenkort waarschijnlijk helemaal overbodig doordat ver keersminister Melanie Schultz van Haegen (WD) de snelweg in de rustige nachtelijke uren helemaal donker wil laten. Rijkswaterstaat bekijkt momenteel op welke delen snelweg dat mogelijk is. Knoop punten en gevaarlijke op- of afrit ten blijven verlicht. Als dat bezuinigingsplan doorgaat, kan Rijkswaterstaat stoppen met de aanleg van dynamische verlich ting, blijkt uit een studie die de mi nister liet uitvoeren. De lagere aanlegkosten die dat op levert, wordt door de onderzoe kers gezien als een extra besparing, bovenop de lagere elektriciteitskos- ten. lijnden - Goed nieuws voor Zee land: in 2012 is het aantal files in die provincie met liefst 75 procent afgenomen. Schokkend? Nee, stelt woordvoerder Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst (VID) die gisteren de jaarlijkse file top 50 presenteerde. „In 2011 wa ren er problemen met de Vlaketun- nel. Die zijn inmiddels verholpen en dat zie je terug in de cijfers." De filedruk in Nederland neemt af, meldde de ANWB afgelopen week al. Een constatering die nu door de VID wordt bevestigd. De organisatie constateert een daling van 16 procent in 2012. De daling zal naar verwachting dit jaar min der hard doorzetten dan de voor bije jaren. Het effect van de forse investeringen in infrastructuur van de voorbije jaren neemt af, net als de invloed van de crisis. Het aantal gereden autokilometers blijft nagenoeg gelijk. De filecijfers variëren sterk per provincie. Verbe teringen aan de weg en de aanleg van spitsstroken zorgden ervoor N dat in Overijssel en Limburg de filedruk fors afnam. De VID maakt zich wel zorgen over de toe name in het toch al drukke Gelder land. Aso-knooppunt Ewijk staat op 1 in de file top 50. Stijging/daling van de filedruk* per provincie in 2012 t t.o.v. 2011 in procenten. NHfS ZH U-21 Lengte van file x duur in minuien infographic DPd I bron VID 4G komt eraan. Dat is supersnel mobiel internet. Tot wel tien keer sneller dan je gewend bent. Mobiel browsen, posten en downloaden: het gaat straks allemaal razendsnel. Met 4G kun je zelfs streaming video's en muziek zonder haperingen in HD kwaliteit afspelen. Bij KPN zyn we op dit moment hard aan het werk om ervoor te zorgen dat het merendeel van Nederland er dit jaar at gebruik van kan maken. Want mobiel internet dat zo snel is, daar wil je niet op wachten. Het netwerk dat geeft om Nederland tijj Ga naar kpn.com/4G voor meer informatie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 7