241 zeeland
10 jaar
Edelachtbare
en hulpsheriff
brieven
Vaart?
ADRZ
Mosselhuis Lekens
'Meer dan de helft van mijn collega's
is wel eens fysiek bedreigd'
Zeeuwse ziekte
woensdag 2 januari 2013
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Terneuzen en water, hechter kan
het niet. Levendigheid verdween
sinds de jaren 60 uit de stad. Ze
willen dat terug. Hulst: geen kwes
tie van 'niet kunnen, maar van wil
len'. Terneuzen: 'wel willen maar
niet kunnen'. Grote vraag, hoe
vaar ik vanuit het kanaal naar de
Oostkolk? Heeft Terneuzen wel
eens goed gekeken naar het aantal
obstakels onderweg? Weg met par
keerterrein. Beweegbare bruggen
in de Kennedylaan en de Axelse-
straat? Monument Vliegende Hol
lander staat in de weg. Werkt de
ophaalbrug bij de Oostkolk? On
diep water, boven het dak van de
parkeergarage. Wat met diepgang
van boten? Wie vaart met plezier
door genoemde obstakels om de
binnenstad levendiger te maken?
Geen voorbijganger die er op let.
Geen bootjes kijken. Denk eens
aan het waanzinnige plan 'Sluis
aan Zee'. Luchtkastelen. Een ver
binding met de Schelde? Een jach-
tensluis in de zeedijk? Alles staat
in de weg. Laat Terneuzen met ver
standiger plannen komen. Qezond
verstand moet zegevieren. Dat be
doel ik. Oene Ribbens
Kreeft 1Oostburg
Ook het ADRZ ontkomt niet aan
de jacht op ziekenhuizen. Moeiza
me communicatie tussen cardiolo
gen wordt voorgesteld als patiën
tenrisico. Natuurlijk is het zo dat
met elkaar patiëntenproblemen be
spreken kan leiden tot oplossin
gen, twee weten er meer dan een.
Dit wil niet zeggen dat bij weinig
overleg de patiënt niet goed gehol
pen zal worden. De krantenartike
len met kreten 'toezicht' en 'super
visie' zetten een erg negatieve
toon. Als (in Vlissingen) je werk
plek wordt opgeheven, lijkt mij dat
op zijn minst erg vervelend en de
motiverend. Als er (in Goes) in
eens collega's bij komen die willen
en moeten meedoen, is dat wen
nen. Wie trekt de kar of doen we
dat gezamenlijk? De bestuursvoor
zitter steekt niet de hand in eigen
boezem, maar spreekt over 'niet al
tijd even briljante communicatie'.
Alsof het bestuur briljant commu
niceert, het doet zijn eigen ding en
weigert te communiceren met pa
tiënten. Negativisme waarbij car
diologen in een kwaad daglicht
zijn gesteld, er zijn ook voldoende
positieve zaken te melden.
P.L. Brounts
Kenau Hasselaarstraat 153, Vlissingen
Mossel en Palinghuis Lekens be
staat nu 54 in plaats 40 jaar. Ma
rien en Betsie Lekens begonnen
het mossel en palinghuis dat be
kendstond in heel de regio en ver
in België. Er kwamen veel reisgezel-
Zo lang zit Jan Lonink in 2013 op
Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen de burgemeêstersstoel in Terneuzen
schappen eten en ook waren er
veel bruiloften. Het voorste deel
was café en daar zaten de mensen
vaak te wachten tot er plaats was
in de eetzaal. Ook waren er vereni
gingen zoals biljartclub, spaarkas
en een goecl lopende bolbaan.
Geen maand, week, nee, geen dag
vakantie. In 1972 werd Betsie ziek
en werd de zaak overgenomen,
een makkelijke overname, de
naam stond al goed bekend. Dus
in 2013 geen 41 maar 54 jaar mossel
en palinghuis Lekens.
C. van Ecke-Lekens
Reinaerstraat 4, Aardenburg
Van ganser harte onderschrijf ik de
suggesties van de heer te Veldhuis
in de Te Gast in deze krant. Daarin
door Marcel Moddel
TERNEUZEN - De edelachtbare bur
gemeester wordt steeds meer hulp-
sheriff. De afgelopen jaren heeft
de burgervader er tal van bevoegd
heden en verplichtingen in de rol
van rechtshandhaver bijgekregen.
Daarmee is de ogenschijnlijk poli
tiek onbeladen portefeuille van
openbare orde en veiligheid, die
standaard in het vakkenpakket zit,
een heel zware aan het worden, al
dus burgemeester Jan Lonink van
Terneuzen.
De 61-jarige Markeloër is de vlees
geworden bestuurder. Sinds hij in
1987 voor het eerst opdook in het
politieke leven, maakt hij deel uit
van tal van overlegorganen. Negen
jaar later werd hij (waarnemend)
burgemeester van het Drentse
Norg. En in 2013 zit hij alweer tien
jaar op de burgemeesterspost in
Terneuzen. Onlangs onderging hij
in goed gezelschap van vakbroe
ders uit het land een bijspijkercur
sus. Een uitvloeisel van de kritiek
die partijgenoot Jacques Wallage
(PvdA) in 2009 kort na zijn aantre
den als voorzitter van de Raad
voor Openbaar Bestuur spuide, op
de in zijn ogen ondoordachte op
eenstapeling van burgemeestersbe
voegdheden. De waarschuwing
heeft nauwelijks geholpen, ervaart
Lonink. Want ook het huidige ka
binet zet volgens hem doelbewust
in op de 'sheriff-functie' van de
burgemeester. Die wordt daarmee
steeds meer de machtige hoeder
van de openbare orde in plaats
van de neutrale gezagsdrager waar
Swiebertje aan de achterdeur kon
aankloppen voor een boterham.
Die ontwikkeling verontrust Lo
nink. „Je komt in een rollencon-
flict, omdat je niet meer boven de
partijen staat."
Hij wijst op drie wezenlijke veran
deringen die de opeenstapeling in
de hand werken. „Het strafrecht
wordt ondoelmatiger. Het lukt
niet altijd om een zware crimineel
achter de tralies te krijgen, omdat
mensen in zijn omgeving niet dur
ven te praten. Dat zie je bijvoor
beeld bij motorbendes of de Turk
se maffia. Maar ook bij grote vast
goedfraudes. Twee is dat, wanneer
het moeilijk wordt getuigenissen
te krijgen en binnen het strafrecht
weinig kan worden uitgericht,
steeds vaker naar het bestuurs
recht wordt gegrepen. Bijvoor
beeld binnen het kader van de wet
Bibob in de vergunningensfeer,
waarin we toetsen of iemand ge
schikt is om een horecazaak te ex
ploiteren."
„En kijk naar de boa's (bijzondere
opsporingsambtenaren, red.) van
wie men vindt dat gemeenten die
moeten aanstellen voor het toe
zicht op straat. In de wet is veran
kerd dat de gemeente de regierol
heeft voor lokale veiligheid. Dat
houdt in dat we afspraken moeten
maken met woningcorporaties,
jeugdzorg, maatschappelijk werk,
school, over hoe een bepaalde
kwestie wordt aangepakt. Bij een
schietpartij doet de politie vanzelf
sprekend het strafrechtelijk onder
zoek. Maar als blijkt dat het om
problemen gaat tussen verschillen
de groeperingen of families, moet
ik met allerlei betrokkenen gaan
praten om te voorkomen dat de
boel helemaal uit de klauwen
loopt. Een rechter toetst op dos-
sieropbouw, beoordeelt wat de po
litie, justitie én de gemeente heb
ben gedaan om te voorkomen dat
het zo ver kwam. De wet bepaalt
dat je moet optreden. Doe je dat
niet, dan kan je nalatigheid wor
den verweten en word je als eerst
verantwoordelijke onderwerp van
het politieke debat. In Terneuzen
hebben we dat gehad met de kwes
tie rond de sluiting van coffeeshop
Checkpoint Of kijk naar de Face-
Burgemeester Jan Lonink van Terneu
book-rellen in Haren. Daarmee
kom je automatisch bij de derde
stroming die deze ontwikkeling in
de hand werkt. De maatschappij
heeft de veiligheidsproblematiek
gepolitiseerd: vindt dus dat de
overheid er iets aan moet doen.
Als we het zelf niet meer weten,
stuur dan die burgemeester er
maar op af, zo lijkt soms wel de
standaard te worden. We komen
steèds vaker achter die voordeur te
zitten."
Zijn Blackberry piept Lonink pakt
de telefoon op. „Sorry, maar ik
moet deze brief echt even lezen."
Vijf minuten later hangt hij aan de
lijn met de directeur van de veilig
heidsregio om zijn goedkeuring te
geven aan een brief aan minister
Ivo Opstelten over de dekkings
graad van de brandweer in Zee
land.
Het brengt hem op het standpunt
van Thom de Graaf, ex-collega te
Nijmegen en oud-minister van Be
stuurlijke Vernieuwing. De Graaf
voelde weinig voor toepassen van
het huisverbod. „Hij vond dat straf
recht en geen bestuursrecht. Als
een man geweld gebruikt tegen
zijn vrouw, laat de rechter dan
maar oordelen of die man moet
worden opgepakt." Lonink heeft
het afgelopen jaar elf keer ingegre
pen, acht keer in 2011 „De vraag is,
hoe ver ga je in je bemoeienis? Po
litiseren van een individuele situa
tie is niet wenselijk, want dan
wordt dat geval onderdeel van het
foto Ruben Oreel
(openbare) politieke debat. En
mijn naam staat onder zo'n bevel.
Ik zou die man de volgende dag
op straat kunnen tegenkomen. En
dan? Ik heb het zelf gelukkig nog
nooit aan de hand gehad, maar
meer dan de helft van mijn colle
ga's is wel eens fysiek bedreigd. De
bevoegdheden nemen fors toe,
kan je dat wel allemaal aan? Ik
vind dat dit het ambt minder aan
trekkelijk maakt. Het is een slui
pend geheel. Openbare orde en vei
ligheid is taak nummer één van de
burgemeester. Dat hoort bij de
functie. Maar onderhand zouden
we eens goed moeten afspreken
wat nu werkelijk des burgemees
ters is en wat bij het Openbaar Mi
nisterie en de politie thuishoort."