241 zeeland 10 jaar Edelachtbare en hulpsheriff brieven Vaart? ADRZ Mosselhuis Lekens 'Meer dan de helft van mijn collega's is wel eens fysiek bedreigd' Zeeuwse ziekte woensdag 2 januari 2013 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Terneuzen en water, hechter kan het niet. Levendigheid verdween sinds de jaren 60 uit de stad. Ze willen dat terug. Hulst: geen kwes tie van 'niet kunnen, maar van wil len'. Terneuzen: 'wel willen maar niet kunnen'. Grote vraag, hoe vaar ik vanuit het kanaal naar de Oostkolk? Heeft Terneuzen wel eens goed gekeken naar het aantal obstakels onderweg? Weg met par keerterrein. Beweegbare bruggen in de Kennedylaan en de Axelse- straat? Monument Vliegende Hol lander staat in de weg. Werkt de ophaalbrug bij de Oostkolk? On diep water, boven het dak van de parkeergarage. Wat met diepgang van boten? Wie vaart met plezier door genoemde obstakels om de binnenstad levendiger te maken? Geen voorbijganger die er op let. Geen bootjes kijken. Denk eens aan het waanzinnige plan 'Sluis aan Zee'. Luchtkastelen. Een ver binding met de Schelde? Een jach- tensluis in de zeedijk? Alles staat in de weg. Laat Terneuzen met ver standiger plannen komen. Qezond verstand moet zegevieren. Dat be doel ik. Oene Ribbens Kreeft 1Oostburg Ook het ADRZ ontkomt niet aan de jacht op ziekenhuizen. Moeiza me communicatie tussen cardiolo gen wordt voorgesteld als patiën tenrisico. Natuurlijk is het zo dat met elkaar patiëntenproblemen be spreken kan leiden tot oplossin gen, twee weten er meer dan een. Dit wil niet zeggen dat bij weinig overleg de patiënt niet goed gehol pen zal worden. De krantenartike len met kreten 'toezicht' en 'super visie' zetten een erg negatieve toon. Als (in Vlissingen) je werk plek wordt opgeheven, lijkt mij dat op zijn minst erg vervelend en de motiverend. Als er (in Goes) in eens collega's bij komen die willen en moeten meedoen, is dat wen nen. Wie trekt de kar of doen we dat gezamenlijk? De bestuursvoor zitter steekt niet de hand in eigen boezem, maar spreekt over 'niet al tijd even briljante communicatie'. Alsof het bestuur briljant commu niceert, het doet zijn eigen ding en weigert te communiceren met pa tiënten. Negativisme waarbij car diologen in een kwaad daglicht zijn gesteld, er zijn ook voldoende positieve zaken te melden. P.L. Brounts Kenau Hasselaarstraat 153, Vlissingen Mossel en Palinghuis Lekens be staat nu 54 in plaats 40 jaar. Ma rien en Betsie Lekens begonnen het mossel en palinghuis dat be kendstond in heel de regio en ver in België. Er kwamen veel reisgezel- Zo lang zit Jan Lonink in 2013 op Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen de burgemeêstersstoel in Terneuzen schappen eten en ook waren er veel bruiloften. Het voorste deel was café en daar zaten de mensen vaak te wachten tot er plaats was in de eetzaal. Ook waren er vereni gingen zoals biljartclub, spaarkas en een goecl lopende bolbaan. Geen maand, week, nee, geen dag vakantie. In 1972 werd Betsie ziek en werd de zaak overgenomen, een makkelijke overname, de naam stond al goed bekend. Dus in 2013 geen 41 maar 54 jaar mossel en palinghuis Lekens. C. van Ecke-Lekens Reinaerstraat 4, Aardenburg Van ganser harte onderschrijf ik de suggesties van de heer te Veldhuis in de Te Gast in deze krant. Daarin door Marcel Moddel TERNEUZEN - De edelachtbare bur gemeester wordt steeds meer hulp- sheriff. De afgelopen jaren heeft de burgervader er tal van bevoegd heden en verplichtingen in de rol van rechtshandhaver bijgekregen. Daarmee is de ogenschijnlijk poli tiek onbeladen portefeuille van openbare orde en veiligheid, die standaard in het vakkenpakket zit, een heel zware aan het worden, al dus burgemeester Jan Lonink van Terneuzen. De 61-jarige Markeloër is de vlees geworden bestuurder. Sinds hij in 1987 voor het eerst opdook in het politieke leven, maakt hij deel uit van tal van overlegorganen. Negen jaar later werd hij (waarnemend) burgemeester van het Drentse Norg. En in 2013 zit hij alweer tien jaar op de burgemeesterspost in Terneuzen. Onlangs onderging hij in goed gezelschap van vakbroe ders uit het land een bijspijkercur sus. Een uitvloeisel van de kritiek die partijgenoot Jacques Wallage (PvdA) in 2009 kort na zijn aantre den als voorzitter van de Raad voor Openbaar Bestuur spuide, op de in zijn ogen ondoordachte op eenstapeling van burgemeestersbe voegdheden. De waarschuwing heeft nauwelijks geholpen, ervaart Lonink. Want ook het huidige ka binet zet volgens hem doelbewust in op de 'sheriff-functie' van de burgemeester. Die wordt daarmee steeds meer de machtige hoeder van de openbare orde in plaats van de neutrale gezagsdrager waar Swiebertje aan de achterdeur kon aankloppen voor een boterham. Die ontwikkeling verontrust Lo nink. „Je komt in een rollencon- flict, omdat je niet meer boven de partijen staat." Hij wijst op drie wezenlijke veran deringen die de opeenstapeling in de hand werken. „Het strafrecht wordt ondoelmatiger. Het lukt niet altijd om een zware crimineel achter de tralies te krijgen, omdat mensen in zijn omgeving niet dur ven te praten. Dat zie je bijvoor beeld bij motorbendes of de Turk se maffia. Maar ook bij grote vast goedfraudes. Twee is dat, wanneer het moeilijk wordt getuigenissen te krijgen en binnen het strafrecht weinig kan worden uitgericht, steeds vaker naar het bestuurs recht wordt gegrepen. Bijvoor beeld binnen het kader van de wet Bibob in de vergunningensfeer, waarin we toetsen of iemand ge schikt is om een horecazaak te ex ploiteren." „En kijk naar de boa's (bijzondere opsporingsambtenaren, red.) van wie men vindt dat gemeenten die moeten aanstellen voor het toe zicht op straat. In de wet is veran kerd dat de gemeente de regierol heeft voor lokale veiligheid. Dat houdt in dat we afspraken moeten maken met woningcorporaties, jeugdzorg, maatschappelijk werk, school, over hoe een bepaalde kwestie wordt aangepakt. Bij een schietpartij doet de politie vanzelf sprekend het strafrechtelijk onder zoek. Maar als blijkt dat het om problemen gaat tussen verschillen de groeperingen of families, moet ik met allerlei betrokkenen gaan praten om te voorkomen dat de boel helemaal uit de klauwen loopt. Een rechter toetst op dos- sieropbouw, beoordeelt wat de po litie, justitie én de gemeente heb ben gedaan om te voorkomen dat het zo ver kwam. De wet bepaalt dat je moet optreden. Doe je dat niet, dan kan je nalatigheid wor den verweten en word je als eerst verantwoordelijke onderwerp van het politieke debat. In Terneuzen hebben we dat gehad met de kwes tie rond de sluiting van coffeeshop Checkpoint Of kijk naar de Face- Burgemeester Jan Lonink van Terneu book-rellen in Haren. Daarmee kom je automatisch bij de derde stroming die deze ontwikkeling in de hand werkt. De maatschappij heeft de veiligheidsproblematiek gepolitiseerd: vindt dus dat de overheid er iets aan moet doen. Als we het zelf niet meer weten, stuur dan die burgemeester er maar op af, zo lijkt soms wel de standaard te worden. We komen steèds vaker achter die voordeur te zitten." Zijn Blackberry piept Lonink pakt de telefoon op. „Sorry, maar ik moet deze brief echt even lezen." Vijf minuten later hangt hij aan de lijn met de directeur van de veilig heidsregio om zijn goedkeuring te geven aan een brief aan minister Ivo Opstelten over de dekkings graad van de brandweer in Zee land. Het brengt hem op het standpunt van Thom de Graaf, ex-collega te Nijmegen en oud-minister van Be stuurlijke Vernieuwing. De Graaf voelde weinig voor toepassen van het huisverbod. „Hij vond dat straf recht en geen bestuursrecht. Als een man geweld gebruikt tegen zijn vrouw, laat de rechter dan maar oordelen of die man moet worden opgepakt." Lonink heeft het afgelopen jaar elf keer ingegre pen, acht keer in 2011 „De vraag is, hoe ver ga je in je bemoeienis? Po litiseren van een individuele situa tie is niet wenselijk, want dan wordt dat geval onderdeel van het foto Ruben Oreel (openbare) politieke debat. En mijn naam staat onder zo'n bevel. Ik zou die man de volgende dag op straat kunnen tegenkomen. En dan? Ik heb het zelf gelukkig nog nooit aan de hand gehad, maar meer dan de helft van mijn colle ga's is wel eens fysiek bedreigd. De bevoegdheden nemen fors toe, kan je dat wel allemaal aan? Ik vind dat dit het ambt minder aan trekkelijk maakt. Het is een slui pend geheel. Openbare orde en vei ligheid is taak nummer één van de burgemeester. Dat hoort bij de functie. Maar onderhand zouden we eens goed moeten afspreken wat nu werkelijk des burgemees ters is en wat bij het Openbaar Mi nisterie en de politie thuishoort."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48