221 zeeland Zorg om opvang van kwetsbaren Vrijwel geen konijnen meer in duin Schouwen Mooiste moment Bruënaar omarmt een nieuw avontuur 'Uit elke overstroming zijn lessen te trekken' I I 1 I I I fl3 'Het hele verhaal is leuk, maar voor mij zijn auto rijden en in de sneeuw spelen wel hoofdzaak' Achtervang en achtergrond EF woensdag 2 januari 2013 door Piet Kleemans zierikzee - De opvang van kwets baren - onder anderen daklozen - staat op Schouwen-Duiveland on der druk door de bezuinigingen van de rijksoverheid. Wethouder Gilles Houtekamer maakt zich zor gen. „Ik houd mijn hart vast als er nog verder bezuinigd wordt." Bij de opvang van kwetsbaren gaat het niet alleen om daklozen, maar ook om slachtoffers van huiselijk geweld. Houtekamer is er veel aan gelegen om de zorg voor kwetsba ren in de Schouwen-Duivelandse samenleving niet te laten verslap pen. „Die móet overeind blijven. We kiezen er als gemeente heel be wust voor om daar in te investe ren. Het kan toch niet zo zijn dat wij straks letterlijk struikelen over onze dakloze medemens." De gemeente zet in op verschillen de sporen. Er wordt ruim 47.000 euro bijgedragen aan crisisopvang en sociale pensions. Het project Woonherkansen van het Samen werkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) wordt gesteund met 14.559 euro per jaar en ook wordt geïnvesteerd in jongerenhuis Foyer de Jeunes (7501 euro) en een 'basispakket preventie' van het SWVO (35.517). Alles bij elkaar gaat het om een jaarlijkse bedrag van ruim een ton. Houtekamer: „We willen probe ren te voorkomen dat mensen uit gezet worden of slachtoffer wor den van huiselijk geweld. Het gaat om veel meer dan alleen brood en bed. Het gaat ook om begeleiding en scholing." Concrete cijfers over hoe groot de groep kwetsbaren op Schou wen-Duiveland is, heeft Houteka mer niet a la minute voorhanden. Het aantal daklozen loopt terug. Het komt bijna niet meer voor dat mensen uit hun huis gezet wor den, maar in de gevallen dat dit wel gebeurt, gaat het om complexe problemen. Begeleiding van deze 'laatste kans cliënten' vergt veel tijd. Door nu in te zetten op pre ventie hoopt de gemeente op lan gere termijn voor minder hoge uit gaven te komen staan. door Piet Kleemans burgh-haamstede - In het Schou- wen-Duivelandse duingebied ko men vrijwel geen konijnen meer voor. Die conclusie trekt Ted Sluij- ter in een artikel in Sterna, het tijd schrift van de Natuur- en Vogel wacht Schouwen-Duiveland. Vroeger, stelt Sluijter, wemelde het van.de konijnen in de duinen. In oude verslagen van tochtjes door de duinen wordt steevast het konijn - zelfs duinkonijn genoemd - als meest prominent aanwezig zoogdier genoemd. „Wie nu zo'n tochtje maakt mag in zijn handen knijpen als er één konijn het pad kruist." Het konijn wordt in 1300 in .Schouwse keuren genoemd als een te beschermen wildsoort. De konijnen werden in die tijd 'gehou den' in voor de jacht toegankelijke Na afloop van een trainingsrit op een ijsmeer reden vijf teams richting Russische grens. Op de terugweg kwamen alle vijf auto's vast te staan in een bos. Aan de rendieren die hij zag, de genuttigde Jagermeister en het uitgraven bewaart Bal mooie herinneringen. gebieden (warandes). Deze konijn waranden zijn volgens Sluijter tot begin 19e eeuw in gebruik ge weest. „Zowel het vlees als het bont waren van economische waarde." Rond 1851 werden jaar lijks nog duizenden konijnen ge vangen. Dat is, zegt Sluijter, nu wel anders. Het verdwijnen van het konijn uit het duingebied is niet zonder gevolgen. „Duinbe heerders als Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer zijn niet geluk kig met het verdwijnen van het ko nijn. Ze graven en grazen niet meer. De begroeiing schiet steeds massaler en sneller op. Broedvo- gels die van de holen profiteren ne men zienderogen af." Hoofdoorzaak van de dramatische teruggang is volgens Sluijter ziek te: Myxomatose en VHS zijn daar bij de grote boosdoeners. Vorig jaar reden Bruënaar Johan Bal en zijn Friese maat Henk Ja cob de Vries voor het eerst dui zenden kilometers weg richting poolcirkel. Dat avontuur smaak te naar meer. Vrijdag 4 januari gaat het duo met de Scan Covery Trial op herhaling. Ze hebben rond de ze venduizend kilometer te gaan. Zij-aan-zij in een pick-up, met een minimum aan slaap en onder barre omstandigheden. „Vorige week was het er min 35 graden", vertelt Johan Bal. Boven dien is het er een groot deel van de dag donker. De avond valt rond drieën 's middags in en pas tegen een uur of tien 's ochtends wordt het weer wat lichter. Maar oh, wat is het er prachtig. Bal en De Vries wisten het vorig jaar meteen. 'Dit doen we nog een keer'. „Je kan ook een weekje met je maat gaan skiën maar dit is veel meer spanning en sensatie natuur lijk", schetst Bal. Vanaf het vertrek vrijdag vanuit Ulft (Achterhoek) wordt het tweetal, net als de overi ge 73 teams, voortgedreven door coördinaten. Aan de hand daarvan moeten de deelnemers de route uitstippelen, waarbij ze zich heb ben te houden aan de geldende maximumsnelheden en andere verkeersregels. Bal rijdt 70 procent van de tijd. De Vries is de voornaamste navigator. „Het hele verhaal is leuk. Maar voor mij zijn autorijden en in de sneeuw spelen wel hoofdzaak", al dus Bal. Hij maakte kennis met het rallyrijden via een televisiepro gramma gewijd aan de Arctic Chal lenge Tour. Onder de teamnaam FRIEEZ (Friesland-Zeeland) wist het tweetal een negende plaats te bemachtigen. Een flinke prestatie, temeer omdat de eerste etappe niet zo succesvol („Een foute bere kening; we bakten er niets van.") verliep. Toen daarna de kansen keerden, sloop er meer fanatisme in. Die in stelling is nauwelijks veranderd, al rekent Bal absoluut niet op een eerste plaats. „Er zijn zoveel fana tiekelingen die er het hele jaar mee bezig zijn. Dat is bij ons niet zo. Het hoofddoel is de rally uitrij den en alles heel houden. Maar daarna... Dan is het wel leuk als je bij de eersten zit." v Dat ze het avontuur nog een keer wilden meemaken, was van begin af aan duidelijk. Onvrede over de organisatie deed team FRIEEZ ech ter besluiten naar de Scan Covery Trial over te stappen. Van de opge dane ervaring wordt nu volop ge profiteerd. De voornaamste aan passing? „We hebben nu internet aan boord. Vorig jaar niet." Van de VW Touareg (500 pk, benzinever bruik 1 op 5) is het duo overge stapt op een Nissan Navara; een pick up die 1 op 15 (diesel, 190 pk) rijdt. De zin is onveranderd groot. „Het is een festijn: al die auto's, al die verhalen. De klik onderling is ook bijzonder. Je speelt allemaal hetzelfde spelletje mee; we zijn net kleine kinderen. Dat geeft wel een kick. En het is er ook nog eens erg mooi." Team 70 FRIEEZ heeft als startnum mer 31. Dat nummer heeft het team tijdens een trainingsdag ver kregen. Alle wagens zijn uitgerust met een volgsysteem. FRIEEZ is te volgen via: www.bru.nu Dorpsgenoot Jan Greijn zorgt voor achtervang. Dat was zonder internet vorig jaar een moetje, maar ook mét internet aan boord is het handig als iemand meekijkt. Er zijn, voor zover Johan Bal weet, drie rally's naar de Poolcirkel. Eén van de deelnemers aan de Arc tic Challenge Tour van vorig jaar, heeft een derde tocht op poten ge zet. De Arctic Challenge Tour is van 13 tot en met 19 januari. Ook daar doet een Schouwen-Duivelands team aan mee. Of Johan Bal en Henk Jacob de Vries volgend jaar weer meedoen aan deze of een soortgelijke tocht weet het tweetal niet: „Maar we gaan vast wel weer iets doen." De Zeeuws-Friese vrienden ken nen elkaar van het werk. Het twee tal heeft ooit samen schepen ge bouwd in Polen en daar is een hechte vriendschap uit voortgeko men. Beide avonturiers zitten nog altijd in de schepenbranche. De Vries heeft een jachthaven. Bal is eige naar van Bal Co Winterberging. Het Watersnoodmuseum en in genieursvereniging KIVI NIRIA houden tot de 60ste herdenking van de Watersnoodramp een se rie lezingen. Donderdag vertelt hoogleraar Bas Jonkman over de lessen die we kunnen trekken uit overstromingen elders. door Joeri Wisse Met dijken die stevig genoeg zijn om een superstorm die eens in de 4000 of zelfs 10.000 jaar voorkomt te doorstaan, heeft Nederland het beste waterke ringssysteem ter wereld. Deson danks mogen we niet comfortabel achteroverleunen, stelt Bas Jonk man, hoogleraar waterbouwkunde aan de TU Delft „We mogen niet denken dat het af is. Uit de perio dieke keuring in 2011 van de dijken Bas Jonkman. blijkt dat eenderde niet op orde is." De zwakke plekken zijn aan het licht gekomen door nieuwe in zichten, deels opgedaan in het bui tenland. „De rivierdijken zijn wel hoog genoeg, maar het risico be staat dat bij hoge waterstanden het water er onderdoor loopt", ver telt Jonkman. Dit gebeurde ook in New Orleans. „Op het moment dat het centrum van New Orleans overstroomde, stond het water nog onder de kruin van de dijk." Jonkman is na de orkaan Katrina veelvuldig in New Orleans ge weest. „Je kunt de dijken breder maken, zodat de voet steviger wordt. In New Orleans slaan ze sta len damwanden van dertig tot vijf tig meter diep in de dijk. Daarmee snijd je de grondwaterstroom af." Na de overstromingen in New Or leans is er volgens Jonkman in Ne derland ook meer aandacht voor de aansluitingen tussen de scha kels in de zeewering, bijvoorbeeld de overgang tussen een sluisje en de dijk. Ook uit andere recente overstromingen zijn lessen te trek ken. Dan gaat het met name om de indirecte effecten van een over stroming. „In Manhattan lag de metro een maand plat, in Thailand lag de industrie een half jaar stil en in Japan werden kerncentrales getroffen", somt Jonkman de gevol gen van een aantal recente over stromingen op. „In Nederland zijn we sinds New Orleans ook meer na gaan denken over de keteneffec ten van een overstroming." Het gevolg is dat een discussie woedt over de balans tussen pre ventie of gevolgenbeperkende maatregelen. „Uit onderzoek blijkt dat het in Nederland toch efficiënt is om in te zetten op preventie."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 42