'Een onderschat model' auto117 Stikstof: gebakken lucht of niet? OCCASION Porsche 924 verbrak de oerwetten van het sportwagenmerk Lucht of stikstof, belangrijkste is hoe oud de autoband is woensdag 2 januari 2013 door Lucas Boot Volgens sommige Por- sche-adepten mag de 924 zich geen échte Porsche noemen. Want dit model uit de jaren zeventig brak destijds met de heilige grondbeginselen van het sportwagenmerk. De 924 (1976 -1988) was namelijk de eerste productie-Porsche met de motor voorin, in plaats van ach terin, zoals in de oer-Porsche 356 en later de 911. En dat niet alleen: het viercilinder blok - van een Au di 100 notabene - werd bovendien door water gekoeld en niet door lucht, zoals in alle eerdere types. Een nieuwe wind woei door Por sches thuisbasis Zuffenhausen. In dezelfde periode verscheen im mers ook de 928, met een achtcilin der in de neus. Ook al zo'n revolu tionaire nieuwkomer. Deze 928 moest het nieuwe vlaggenschip worden boven de 911, de 924 werd de instapper als opvolger van de 914. Tim van Broekhoven uit Ber gen op Zoom juicht de voor Por sche ongebruikelijke configuratie juist toe. „Een echte sportauto heeft de motor voorin en de aan drijving op de achterwielen. Zo hoort het. Volgens sommigen is de 924 misschien geen echte Porsche, maar daar ben ik niet mee bezig. Ik vind het vooral een heel mooi mo del. Onderschat zelfs. Als je er lan ger naar kijkt zie je dat er goed is nagedacht over het ontwerp. De manier waarop de lijnen onderaan de auto naar binnen toe weglopen, bijvoorbeeld. Dat maakt 'm slank en lichtvoetig. Spoilers en extra luchthappers hoeven van mij niet. Dan probeert de auto meer sporti viteit uit te stralen dan erin zit." Tim koesterde nooit de vurige wens om een 924 te rijden, maar kwam bij toeval bij deze Porsche uit. „Ik dacht: ik zoek iets waar ik lol mee kan beleven. Niet de ver standige keuze, maar juist iets on verstandigs. Iets bijzonders. Dan ga je kijken wat er binnen je budget voor leuks past. Het werd deze 924 uit 1980. Hij mag dan bijna 33 jaar oud zijn, de bouwkwaliteit is nog steeds goed. Je voelt aan alles dat hij goed in elkaar gezet is. Dus ja, dan durf ik er ook stevig mee rij den. Meestal doe ik rustig aan. Maar als het gesneeuwd of gere gend heeft, wil ik nog wel eens een parkeerterrein opzoeken om te drif ten. Het is tenslotte een Porsche..." Op steeds meer auto's zie je groene ventieldopjes. Dat betekent dat ze met stikstof in plaats van met lucht ge vuld zijn. Heeft dit zin of is het onzin? door Léon Krijnen Zelfs bij de ANWB zijn ze er kennelijk niet hele maal uit. Bij een check-up door de Ster Service kunnen uw banden gratis van stikstofvulling worden voorzien. Terwijl elders op de website van de ANWB een expert laat weten dat het nut van stikstof in banden niet aangetoond kan worden. Volgens de voorstanders zou de spanning in een band met stikstof langer op peil blijven, omdat zuurstof viermaal zo snel naar buiten zou kunnen dringen als stikstof Tegenstan ders vegen dat argument terzijde omdat de lucht die we ina demen sowieso al viermaal meer stikstof bevat dan zuur stof. Bovendien is een lege band voordat hij gevuld wordt met stikstof op dat moment gevuld met gewone lucht die zich vervolgens mengt met de toegediende stikstof Banden- gids.nl is een onafhankelijke leverancier van allerlei soorten banden en aangesloten bij de VACO, de overkoepelende or ganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland. Volgens een woordvoerder zou er op termijn wellicht enig voordeel behaald kunnen worden uit stikstof ten opzichte van lucht, maar is de toepassing van lucht in de praktijk vrij wel net zo goed. „Banden zijn niet potdicht, dus de inhoud verdwijnt langzaam door het rubber naar buiten, een ver schijnsel dat diffusie heet. Bij stikstof gaat dat ongeveer vijf keer zo langzaam als bij zuurstof, omdat de moleculen gro ter zijn. Bovendien bindt stikstof zich niet zo gemakkelijk met rubber en ijzer als zuurstof, zodat je minder snel oxida tie of roestvorming op de velgen krijgt. Daardoor kan een band op termijn ook minder goed op de velg sluiten." Om die redenen lijkt het een goede zaak dat iedereen voortaan stikstof in plaats van zuurstof in zijn banden zou laten pompen. Waarom doet dan niet iedereen dat? Een van de redenen is dat bandenfabrikanten geen voorkeur uitspreken vanwege technische en juridische redenen. Zo zijn banden in princi pe ontworpen om met lucht gevuld te worden omdat lucht overal in de hele wereld gratis voorhanden is. Je hebt alleen een pomp nodig om je banden op te pompen en geen tanks met stikstof Daarvoor moet je naar een garage en het kost hoe dan ook iets meer om je banden met stikstof te la ten vullen dan met lucht. „In theorie klopt het dat banden met stikstof langer op spanning blijven. Maar dan heb je het over maanden. De meeste mensen controleren hun ban denspanning nooit, dat gebeurt vaak alleen bij de apk." Terwijl alle betrokkenen het op dit punt roerend eens zijn: van essentieel belang voor de levensduur van de banden en uw veiligheid is een regelmatige controle van de banden spanning. „Maar ook als je banden met stikstof gevuld zijn mag dat geen reden zijn om grotere intervallen tussen de controles aan te houden." De conclusie van Bandenwinkel: „Stikstof kan geen kwaad, maar in de praktijk is de toepas sing van lucht vrijwel net zo goed." Nog belangrijker dan de juiste spanning is de algehele condi tie van de band. Die hangt samen met de ouderdom van de Lucht of stikstof in de band? Zelfs bij de ANWB zijn de meningen verdeeld. band. Die is er op af te lezen, namelijk via het serienummer dat meestal achter de letters DOT staat. Het gaat om de laat ste vier cijfers. Staat daar 1203, dan is de band van de 12e foto Lex van Lieshout/ANP week uit 2003. Zo'n band is al te oud, want voor de veilig heid wordt als maximum zes jaar aangehouden. Met of zon der stikstof. Tim van Broekhoven met zijn Porsche 924. foto Lucas Boo^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17