'Een onderschat model'
auto117
Stikstof: gebakken lucht of niet?
OCCASION
Porsche 924 verbrak de oerwetten van het sportwagenmerk
Lucht of stikstof, belangrijkste is hoe oud de autoband is
woensdag 2 januari 2013
door Lucas Boot
Volgens sommige Por-
sche-adepten mag de 924
zich geen échte Porsche
noemen. Want dit model
uit de jaren zeventig brak destijds
met de heilige grondbeginselen
van het sportwagenmerk.
De 924 (1976 -1988) was namelijk
de eerste productie-Porsche met
de motor voorin, in plaats van ach
terin, zoals in de oer-Porsche 356
en later de 911. En dat niet alleen:
het viercilinder blok - van een Au
di 100 notabene - werd bovendien
door water gekoeld en niet door
lucht, zoals in alle eerdere types.
Een nieuwe wind woei door Por
sches thuisbasis Zuffenhausen. In
dezelfde periode verscheen im
mers ook de 928, met een achtcilin
der in de neus. Ook al zo'n revolu
tionaire nieuwkomer. Deze 928
moest het nieuwe vlaggenschip
worden boven de 911, de 924 werd
de instapper als opvolger van de
914. Tim van Broekhoven uit Ber
gen op Zoom juicht de voor Por
sche ongebruikelijke configuratie
juist toe. „Een echte sportauto
heeft de motor voorin en de aan
drijving op de achterwielen. Zo
hoort het. Volgens sommigen is de
924 misschien geen echte Porsche,
maar daar ben ik niet mee bezig. Ik
vind het vooral een heel mooi mo
del. Onderschat zelfs. Als je er lan
ger naar kijkt zie je dat er goed is
nagedacht over het ontwerp. De
manier waarop de lijnen onderaan
de auto naar binnen toe weglopen,
bijvoorbeeld. Dat maakt 'm slank
en lichtvoetig. Spoilers en extra
luchthappers hoeven van mij niet.
Dan probeert de auto meer sporti
viteit uit te stralen dan erin zit."
Tim koesterde nooit de vurige
wens om een 924 te rijden, maar
kwam bij toeval bij deze Porsche
uit. „Ik dacht: ik zoek iets waar ik
lol mee kan beleven. Niet de ver
standige keuze, maar juist iets on
verstandigs. Iets bijzonders. Dan ga
je kijken wat er binnen je budget
voor leuks past. Het werd deze 924
uit 1980. Hij mag dan bijna 33 jaar
oud zijn, de bouwkwaliteit is nog
steeds goed. Je voelt aan alles dat
hij goed in elkaar gezet is. Dus ja,
dan durf ik er ook stevig mee rij
den. Meestal doe ik rustig aan.
Maar als het gesneeuwd of gere
gend heeft, wil ik nog wel eens een
parkeerterrein opzoeken om te drif
ten. Het is tenslotte een Porsche..."
Op steeds meer auto's zie je groene ventieldopjes. Dat
betekent dat ze met stikstof in plaats van met lucht ge
vuld zijn. Heeft dit zin of is het onzin?
door Léon Krijnen
Zelfs bij de ANWB zijn ze er kennelijk niet hele
maal uit. Bij een check-up door de Ster Service
kunnen uw banden gratis van stikstofvulling
worden voorzien. Terwijl elders op de website
van de ANWB een expert laat weten dat het nut
van stikstof in banden niet aangetoond kan worden.
Volgens de voorstanders zou de spanning in een band met
stikstof langer op peil blijven, omdat zuurstof viermaal zo
snel naar buiten zou kunnen dringen als stikstof Tegenstan
ders vegen dat argument terzijde omdat de lucht die we ina
demen sowieso al viermaal meer stikstof bevat dan zuur
stof. Bovendien is een lege band voordat hij gevuld wordt
met stikstof op dat moment gevuld met gewone lucht die
zich vervolgens mengt met de toegediende stikstof Banden-
gids.nl is een onafhankelijke leverancier van allerlei soorten
banden en aangesloten bij de VACO, de overkoepelende or
ganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland.
Volgens een woordvoerder zou er op termijn wellicht enig
voordeel behaald kunnen worden uit stikstof ten opzichte
van lucht, maar is de toepassing van lucht in de praktijk vrij
wel net zo goed. „Banden zijn niet potdicht, dus de inhoud
verdwijnt langzaam door het rubber naar buiten, een ver
schijnsel dat diffusie heet. Bij stikstof gaat dat ongeveer vijf
keer zo langzaam als bij zuurstof, omdat de moleculen gro
ter zijn. Bovendien bindt stikstof zich niet zo gemakkelijk
met rubber en ijzer als zuurstof, zodat je minder snel oxida
tie of roestvorming op de velgen krijgt. Daardoor kan een
band op termijn ook minder goed op de velg sluiten."
Om die redenen lijkt het een goede zaak dat iedereen
voortaan stikstof in plaats van zuurstof in zijn banden zou
laten pompen.
Waarom doet dan niet iedereen dat? Een van de redenen is
dat bandenfabrikanten geen voorkeur uitspreken vanwege
technische en juridische redenen. Zo zijn banden in princi
pe ontworpen om met lucht gevuld te worden omdat lucht
overal in de hele wereld gratis voorhanden is. Je hebt alleen
een pomp nodig om je banden op te pompen en geen
tanks met stikstof Daarvoor moet je naar een garage en het
kost hoe dan ook iets meer om je banden met stikstof te la
ten vullen dan met lucht. „In theorie klopt het dat banden
met stikstof langer op spanning blijven. Maar dan heb je
het over maanden. De meeste mensen controleren hun ban
denspanning nooit, dat gebeurt vaak alleen bij de apk."
Terwijl alle betrokkenen het op dit punt roerend eens zijn:
van essentieel belang voor de levensduur van de banden en
uw veiligheid is een regelmatige controle van de banden
spanning. „Maar ook als je banden met stikstof gevuld zijn
mag dat geen reden zijn om grotere intervallen tussen de
controles aan te houden." De conclusie van Bandenwinkel:
„Stikstof kan geen kwaad, maar in de praktijk is de toepas
sing van lucht vrijwel net zo goed."
Nog belangrijker dan de juiste spanning is de algehele condi
tie van de band. Die hangt samen met de ouderdom van de
Lucht of stikstof in de band? Zelfs bij de ANWB zijn de meningen verdeeld.
band. Die is er op af te lezen, namelijk via het serienummer
dat meestal achter de letters DOT staat. Het gaat om de laat
ste vier cijfers. Staat daar 1203, dan is de band van de 12e
foto Lex van Lieshout/ANP
week uit 2003. Zo'n band is al te oud, want voor de veilig
heid wordt als maximum zes jaar aangehouden. Met of zon
der stikstof.
Tim van Broekhoven met zijn Porsche 924. foto Lucas Boo^