iólauto Skoda Rapid als verstandige keuze Honda maakt CR-Z met 'S+' een tikje dapperder Concept 4-serie Coupé: nieuwe BMW-modelserie In tijden van economische onzekerheid kiezen consumenten en zakelijke rijders op rationele gronden een nieuwe auto. Skoda speelt daarop in. ~r CONCURRENT 1 Opel brengt Zafira met lagere bijtelling Range Rover Sport krijgt Black-uitvoering Lage bijtelling BMW's premium stationwagon woensdag 2 januari 2013 MMNMMMMMMW door Tony Vos De meeste autogebruikers zijn geen liefhebbers. Voor hen telt vooral dat de auto voldoende ruim is, dag na dag probleemloos op de bestem ming aankomt, niet te veel kost en de ge- wenste voorzieningen heeft. Niet meer en niet minder. Juist voor die mensen maakt Skoda auto's. Het merk groeide onder de Volkswagen-paraplu uit tot serieuze speler, met een fraaie modellij n, met daarin voor ie der wat wils. Helemaal nieuw is de Rapid, die vol trots een oude naam uit de Skoda-historie draagt. De nieuweling doet echter in niets denken aan de vroegere 136 Rapid Coupé, die de motor achterin had. De 4,48 meter lange nieuwe Rapid heeft de uitstraling van een sedan: correct, maar weinig opwin dend. Vier portieren geven toegang tot het interieur en daar lijkt het bij te blijven. Maar dan vergissen we ons sterk in dit nieu we product. De auto blijkt net als de grotere Octavia en Superb een gigantische achter klep te hebben, waar een standaard bagage- volume van liefst 550 liter achter schuilgaat. Daarmee wordt zonder pardon iedere con current gepasseerd. Het neerklappen van de Skoda Rapid 1.2 TSI Veel auto voor bescheiden prijs. Bagage 550-1.490 li ter. Gewicht 1.055 kg. Benzine 1.2 I, 86 pk. Vanaf 14.190 euro, Elegance 19.140 euro. Plus: prijsstelling, bagagevolume, moderne techniek. Min: harde kunststoffen. achterbank levert zelfs 1.490 liter op. Een formaat waar meestal een stationwagon of een ruimtewagen voor moet worden aange schaft. Skoda baseert de Rapid op de bestaande bo- demgroep van de Fabia en dat verklaart waarom de carrosserie relatief smal is. Voor in gezeten, is dat niet direct een probleem, maar de achterbank biedt beslist geen plaats aan drie volwassenen. Wat betreft de vorm van de grille en het logo toont deze Rapid al het nieuwe gezicht van Skoda. Belangrijk om al in dit stadium te weten is dat Skoda haar laatste telg vanaf 14.190 euro verkoopt. Een ongekend scherpe prijs, ge zien de ruimte en de toegepaste techniek. Onder de kap zit namelijk dezelfde 86 pk sterke 1.2 TSI turbomotor als in de nieuwe Volkswagen Golf. Een uitstekende kracht bron, die vooral overtuigt met een koppel Hoewel de compacte Fabia de basis is, is de nieuwe Skoda Rapid fors. foto's Automedia van 160 Nm, dat tussen 1.500 en 3.500 toe ren per minuut volledig ter beschikking staat en daarmee ten grondslag ligt aan de prima souplesse. De prestaties zijn dik in orde, met een top van 183 kilometer per uur en een 0-100-acce- leratie in 11,8 seconden. De viercilinder is mooi stil en wordt gekoppeld aan een soe pel schakelende vijVersnellingsbak. De auto voldoet aan de normen voor 20 procent bij telling en dat schept hoge verwachtingen voor het gemiddelde verbruik. Nog nauwe lijks ingereden kwam het testexemplaar op 1 op 14, dat moet beter kunnen. De wat smalle basis van de Rapid zorgt er voor dat het weggedrag niet meer dan 'ge middeld' genoemd mag worden. Verwacht geen bijzondere capaciteiten op dit terrein, maar dat zal de koper ook helemaal niet ver wachten. Toch gaat de Rapid verder dan het bieden van een stuk basisvervoer. Er valt be slist plezier aan deze vijfdeurs te beleven. Uiteraard kan de koper het wat uitrusting betreft zo gek maken als hij of zij dat wil. Over de inrichting valt weinig te klagen. Het dashboard ziet er correct vormgegeven uit en is gemaakt uit harde kunststof. To<di toont het hoogwaardig. Aan de binnenkant is alles netjes bekleed. In de Elegance-uitvoe- ring is zelfs gezorgd voor chromen details rond de ventilatieroosters en bij de portier grepen. Een volledig automatisch geregelde klimaatbeheersing met airco is van de partij, terwijl Skoda eveneens de mogelijkheid van een geïntegreerd navigatiesysteem aanbiedt. Over de gehele linie scoort de Skoda Rapid, zeker als er iedere keer weer aan de uiterma te schappelijke aanschafprijs wordt gedacht. Want zelfs de meest complete Elegance blijft onder de 20.000 euro. Chevrolet Aveo sedan LTZ Zeer fraai vormgegeven com pacte crossover met ruime keuze aan motoren en uitrus tingsvarianten. Bagage 502 li ter. Gewicht 1.100 kg. Benzi ne 1.4 1,100 pk. Vanaf 14.695 euro, LTZ 19.195 euro. Plus: bagagevolume, stoere details, prijs. Min: geen achterklep. Fiat Punto TwinAir Een van 'normale' vijfdeurs hatchback modellen die prijs- technisch met de Skoda kan concurreren, niet qua ruim te. Bagage 275-1.030 liter. Gewicht 1.065 kg. Benzine 0.9 I, 85 pk. Vanaf 14.150 euro, Lounge 17.050 euro. Plus: vormgeving, kleurrijke mogelijkheden, prestaties. Min: bagagevolume. Kia Venga 1.4 CWT Ruimtelijk alternatief voor de Rapid met ook behoorlijke interieurruimte, afkomstig uit de hoogte. Bagage 440-1.486 liter. Gewicht 1.153 kg. Benzine 1.4 I, 90 pk. Vanaf 16.595 euro, Super Pack 19.990 euro. Plus: bescheiden lengte, interieurvolume, afwerking. Min: gewicht. IIIIIHI III I I door Willem de Volder Honda heeft de CR-Z subtiel verbeterd. De aanpassingen aan de hybride zitten voor al onderhuids. Door de benzine- ^gn de elektrische motor krachtiger te maken, beantwoorden de presta ties meer aan de verwachtingen die de coupe oproept. Onder meer variabele kleptiming en motorma- nagement van de 1.5 liter i-VTEC benzinemotor zijn verfijnd, waar door het maximum vermogen toe neemt van 114 tot 121 pk. Ook het elektrische systeem is verbeterd. De overstap van een nikkel-metaal- "Rydride-accu naar een lithium- ion-accu heeft als resultaat een krachttoename van 14 (10 kW) tot 20 pk (15 kW). Gecombineerd be tekent dat 137 pk, bij 6.000 toeren per minuut. Het verbruik is nage noeg gelijk gebleven, gemiddeld consumeert de CR-Z 5.0 liter per 100 kilometer. De C02-uitstoot be draagt 117 gram per kilometer, een "gfammetje winst. Daarmee komt de auto in de categorie voor 20 pro cent fiscale bijtelling. Zitten (eigenlijk meer liggen) ach ter het stuur nodigt uit tot sportief rijgedrag. De motor reageert alert op het intrappen van het gaspe daal: in 9 seconden (was 9,7) flitst de CR-Z naar 100 kilometer per uur. De top bedraagt 200 kilome ter per uur. Om het sportieve ka rakter naar boven te halen, is de CR-Z voorzien van een Plus Sport (S+) boost-systeem. Bij een accula ding van meer dan 50 procent kan de bestuurder dit systeem active ren met behulp van een S+ knop op het stuur. De trekkracht wordt dan gedurende 10 seconden ver sterkt en dat in alle modi (Normal, Econ, Sport). Het maakt de CR-Z net een tikje dapperder. Honda le vert de CR-Z S vanaf 21.150 euro. De Sport-uitvoering is er vanaf 22.850 euro, de GT kost 24.000 eu ro. Vanaf maart/april bij de dealer. door Willem de Volder De Concept 4-serie Coupé is de eerste representant van een nieuwe modelserie van BMW. Het Duitse merk wil met het cijfer 4 voortbouwen op de coupélijn die is ingezet met de 6-serie en 8-serie Coupé's. Als ka raktereigenschappen van de nieu we lijn noemt BMW nog meer sportiviteit en exclusiviteit. De Concept 4-serie geeft een realis tisch beeld van de vijfde generatie van BMW's middelgrote coupé. De auto heeft een 50 millimeter langere wielbasis (2.810 millime ter) dan de huidige 3-serie Coupé, terwijl de spoorbreedte aan de voorzijde 45 millimeter (1.545 mil limeter) en achter 80 millimeter Honda CR-Z: sportcoupé. foto WdeV BMW 4: nieuwe serie. foto BMW (1.593 millimeter) groeide. Dat wordt extra versterkt door toegeno men lengte (4.641 millimeter), de 16 millimeter lagere daklijn en de korte overhangen voor en achter. BMW heeft het studiemodel voor zien van led-koplampen en met in aluminium afgewerkte luchtinla ten, buitenspiegels en deurgrepen. Wat verder opvalt, zijn de L-vormi- ge led-achterlichten, die de auto optisch verbreden, en de 20 inch wielen met een multispaakdesign. Het interieur omvat een op de be stuurder gericht dashboard. Met een combinatie van zwarte en bruine tinten en houten sierlijsten wordt het exclusieve karakter van de '4' extra bestempeld. De 4-serie wordt luxueuzer en exclusiever en ongetwijfeld ook duurder dan de 3-serie Coupé. Over motoren geeft BMW niets prijs, maar de Duitsers hebben een breed arsenaal kracht bronnen, dat naadloos aansluit bij het sportieve imago van het toe komstige model. Overigens zal de definitieve versie er nagenoeg het zelfde uitzien. Spionagefoto's laten alleen een minder forse achter bumper zien en de wielen hebben een minder prominent design. Opel brengt een Zafira met 1.6 li ter diesel (135 pk en 320 Nm kop pel). Het gaat niet zozeer om pres taties, maar om het feit dat deze auto geheel 2013 kan worden gele verd met 20 procent bijtelling. De 1.6 CDTI begint bij 30.495 euro. De nieuwe diesel komt spoedig in meer modellen beschikbaar. De Range Rover Sport krijgt een opvolger, maar eerst lanceert het merk nog de Black-uitvoering, met talloze zwarte accenten. Die worden zowel aan de binnen- als buitenkant aangebracht. Uiteraard ontbreekt het de koper aan niets voor wat betreft voorzieningen; mag ook wel voor 102.900 euro. BMW roept trots de enige pre mium stationwagon met 20 pro cent te bieden: de 32od Efficient Dynamics Touring, die in de prijs lijst is verschenen vanaf 41.900 eu ro. Wie voor de achttraps auto maat gaat, is minimaal 44.198 eu ro kwijt. Levering vanaf maart.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 16