iólauto
Skoda Rapid als
verstandige keuze
Honda maakt CR-Z met
'S+' een tikje dapperder
Concept 4-serie Coupé:
nieuwe BMW-modelserie
In tijden van economische onzekerheid kiezen consumenten en zakelijke
rijders op rationele gronden een nieuwe auto. Skoda speelt daarop in.
~r
CONCURRENT 1
Opel brengt Zafira
met lagere bijtelling
Range Rover Sport
krijgt Black-uitvoering
Lage bijtelling BMW's
premium stationwagon
woensdag 2 januari 2013
MMNMMMMMMW
door Tony Vos
De meeste autogebruikers zijn geen
liefhebbers. Voor hen telt vooral
dat de auto voldoende ruim is, dag
na dag probleemloos op de bestem
ming aankomt, niet te veel kost en de ge-
wenste voorzieningen heeft. Niet meer en
niet minder. Juist voor die mensen maakt
Skoda auto's. Het merk groeide onder de
Volkswagen-paraplu uit tot serieuze speler,
met een fraaie modellij n, met daarin voor ie
der wat wils.
Helemaal nieuw is de Rapid, die vol trots
een oude naam uit de Skoda-historie
draagt. De nieuweling doet echter in niets
denken aan de vroegere 136 Rapid Coupé,
die de motor achterin had. De 4,48 meter
lange nieuwe Rapid heeft de uitstraling van
een sedan: correct, maar weinig opwin
dend. Vier portieren geven toegang tot het
interieur en daar lijkt het bij te blijven.
Maar dan vergissen we ons sterk in dit nieu
we product. De auto blijkt net als de grotere
Octavia en Superb een gigantische achter
klep te hebben, waar een standaard bagage-
volume van liefst 550 liter achter schuilgaat.
Daarmee wordt zonder pardon iedere con
current gepasseerd. Het neerklappen van de
Skoda Rapid 1.2 TSI
Veel auto voor bescheiden prijs. Bagage 550-1.490 li
ter. Gewicht 1.055 kg. Benzine 1.2 I, 86 pk.
Vanaf 14.190 euro, Elegance 19.140 euro.
Plus: prijsstelling, bagagevolume, moderne techniek.
Min: harde kunststoffen.
achterbank levert zelfs 1.490 liter op. Een
formaat waar meestal een stationwagon of
een ruimtewagen voor moet worden aange
schaft.
Skoda baseert de Rapid op de bestaande bo-
demgroep van de Fabia en dat verklaart
waarom de carrosserie relatief smal is. Voor
in gezeten, is dat niet direct een probleem,
maar de achterbank biedt beslist geen plaats
aan drie volwassenen. Wat betreft de vorm
van de grille en het logo toont deze Rapid
al het nieuwe gezicht van Skoda.
Belangrijk om al in dit stadium te weten is
dat Skoda haar laatste telg vanaf 14.190 euro
verkoopt. Een ongekend scherpe prijs, ge
zien de ruimte en de toegepaste techniek.
Onder de kap zit namelijk dezelfde 86 pk
sterke 1.2 TSI turbomotor als in de nieuwe
Volkswagen Golf. Een uitstekende kracht
bron, die vooral overtuigt met een koppel
Hoewel de compacte Fabia de basis is, is de nieuwe Skoda Rapid fors.
foto's Automedia
van 160 Nm, dat tussen 1.500 en 3.500 toe
ren per minuut volledig ter beschikking
staat en daarmee ten grondslag ligt aan de
prima souplesse.
De prestaties zijn dik in orde, met een top
van 183 kilometer per uur en een 0-100-acce-
leratie in 11,8 seconden. De viercilinder is
mooi stil en wordt gekoppeld aan een soe
pel schakelende vijVersnellingsbak. De auto
voldoet aan de normen voor 20 procent bij
telling en dat schept hoge verwachtingen
voor het gemiddelde verbruik. Nog nauwe
lijks ingereden kwam het testexemplaar op
1 op 14, dat moet beter kunnen.
De wat smalle basis van de Rapid zorgt er
voor dat het weggedrag niet meer dan 'ge
middeld' genoemd mag worden. Verwacht
geen bijzondere capaciteiten op dit terrein,
maar dat zal de koper ook helemaal niet ver
wachten. Toch gaat de Rapid verder dan het
bieden van een stuk basisvervoer. Er valt be
slist plezier aan deze vijfdeurs te beleven.
Uiteraard kan de koper het wat uitrusting
betreft zo gek maken als hij of zij dat wil.
Over de inrichting valt weinig te klagen.
Het dashboard ziet er correct vormgegeven
uit en is gemaakt uit harde kunststof. To<di
toont het hoogwaardig. Aan de binnenkant
is alles netjes bekleed. In de Elegance-uitvoe-
ring is zelfs gezorgd voor chromen details
rond de ventilatieroosters en bij de portier
grepen. Een volledig automatisch geregelde
klimaatbeheersing met airco is van de partij,
terwijl Skoda eveneens de mogelijkheid van
een geïntegreerd navigatiesysteem aanbiedt.
Over de gehele linie scoort de Skoda Rapid,
zeker als er iedere keer weer aan de uiterma
te schappelijke aanschafprijs wordt gedacht.
Want zelfs de meest complete Elegance
blijft onder de 20.000 euro.
Chevrolet Aveo sedan LTZ
Zeer fraai vormgegeven com
pacte crossover met ruime
keuze aan motoren en uitrus
tingsvarianten. Bagage 502 li
ter. Gewicht 1.100 kg. Benzi
ne 1.4 1,100 pk.
Vanaf 14.695 euro, LTZ 19.195 euro.
Plus: bagagevolume, stoere details, prijs.
Min: geen achterklep.
Fiat Punto TwinAir
Een van 'normale' vijfdeurs
hatchback modellen die prijs-
technisch met de Skoda kan
concurreren, niet qua ruim
te. Bagage 275-1.030 liter.
Gewicht 1.065 kg. Benzine
0.9 I, 85 pk.
Vanaf 14.150 euro, Lounge 17.050 euro.
Plus: vormgeving, kleurrijke mogelijkheden, prestaties.
Min: bagagevolume.
Kia Venga 1.4 CWT
Ruimtelijk alternatief voor de
Rapid met ook behoorlijke
interieurruimte, afkomstig
uit de hoogte. Bagage
440-1.486 liter. Gewicht
1.153 kg. Benzine 1.4 I,
90 pk.
Vanaf 16.595 euro, Super Pack 19.990 euro.
Plus: bescheiden lengte, interieurvolume, afwerking.
Min: gewicht.
IIIIIHI III I I
door Willem de Volder
Honda heeft de CR-Z subtiel
verbeterd. De aanpassingen
aan de hybride zitten voor
al onderhuids. Door de benzine-
^gn de elektrische motor krachtiger
te maken, beantwoorden de presta
ties meer aan de verwachtingen
die de coupe oproept. Onder meer
variabele kleptiming en motorma-
nagement van de 1.5 liter i-VTEC
benzinemotor zijn verfijnd, waar
door het maximum vermogen toe
neemt van 114 tot 121 pk. Ook het
elektrische systeem is verbeterd.
De overstap van een nikkel-metaal-
"Rydride-accu naar een lithium-
ion-accu heeft als resultaat een
krachttoename van 14 (10 kW) tot
20 pk (15 kW). Gecombineerd be
tekent dat 137 pk, bij 6.000 toeren
per minuut. Het verbruik is nage
noeg gelijk gebleven, gemiddeld
consumeert de CR-Z 5.0 liter per
100 kilometer. De C02-uitstoot be
draagt 117 gram per kilometer, een
"gfammetje winst. Daarmee komt
de auto in de categorie voor 20 pro
cent fiscale bijtelling.
Zitten (eigenlijk meer liggen) ach
ter het stuur nodigt uit tot sportief
rijgedrag. De motor reageert alert
op het intrappen van het gaspe
daal: in 9 seconden (was 9,7) flitst
de CR-Z naar 100 kilometer per
uur. De top bedraagt 200 kilome
ter per uur. Om het sportieve ka
rakter naar boven te halen, is de
CR-Z voorzien van een Plus Sport
(S+) boost-systeem. Bij een accula
ding van meer dan 50 procent kan
de bestuurder dit systeem active
ren met behulp van een S+ knop
op het stuur. De trekkracht wordt
dan gedurende 10 seconden ver
sterkt en dat in alle modi (Normal,
Econ, Sport). Het maakt de CR-Z
net een tikje dapperder. Honda le
vert de CR-Z S vanaf 21.150 euro.
De Sport-uitvoering is er vanaf
22.850 euro, de GT kost 24.000 eu
ro. Vanaf maart/april bij de dealer.
door Willem de Volder
De Concept 4-serie Coupé is
de eerste representant van
een nieuwe modelserie van
BMW. Het Duitse merk wil met
het cijfer 4 voortbouwen op de
coupélijn die is ingezet met de
6-serie en 8-serie Coupé's. Als ka
raktereigenschappen van de nieu
we lijn noemt BMW nog meer
sportiviteit en exclusiviteit.
De Concept 4-serie geeft een realis
tisch beeld van de vijfde generatie
van BMW's middelgrote coupé.
De auto heeft een 50 millimeter
langere wielbasis (2.810 millime
ter) dan de huidige 3-serie Coupé,
terwijl de spoorbreedte aan de
voorzijde 45 millimeter (1.545 mil
limeter) en achter 80 millimeter
Honda CR-Z: sportcoupé. foto WdeV BMW 4: nieuwe serie. foto BMW
(1.593 millimeter) groeide. Dat
wordt extra versterkt door toegeno
men lengte (4.641 millimeter), de
16 millimeter lagere daklijn en de
korte overhangen voor en achter.
BMW heeft het studiemodel voor
zien van led-koplampen en met in
aluminium afgewerkte luchtinla
ten, buitenspiegels en deurgrepen.
Wat verder opvalt, zijn de L-vormi-
ge led-achterlichten, die de auto
optisch verbreden, en de 20 inch
wielen met een multispaakdesign.
Het interieur omvat een op de be
stuurder gericht dashboard. Met
een combinatie van zwarte en
bruine tinten en houten sierlijsten
wordt het exclusieve karakter van
de '4' extra bestempeld. De 4-serie
wordt luxueuzer en exclusiever en
ongetwijfeld ook duurder dan de
3-serie Coupé. Over motoren geeft
BMW niets prijs, maar de Duitsers
hebben een breed arsenaal kracht
bronnen, dat naadloos aansluit bij
het sportieve imago van het toe
komstige model. Overigens zal de
definitieve versie er nagenoeg het
zelfde uitzien. Spionagefoto's laten
alleen een minder forse achter
bumper zien en de wielen hebben
een minder prominent design.
Opel brengt een Zafira met 1.6 li
ter diesel (135 pk en 320 Nm kop
pel). Het gaat niet zozeer om pres
taties, maar om het feit dat deze
auto geheel 2013 kan worden gele
verd met 20 procent bijtelling. De
1.6 CDTI begint bij 30.495 euro.
De nieuwe diesel komt spoedig in
meer modellen beschikbaar.
De Range Rover Sport krijgt een
opvolger, maar eerst lanceert het
merk nog de Black-uitvoering,
met talloze zwarte accenten. Die
worden zowel aan de binnen- als
buitenkant aangebracht. Uiteraard
ontbreekt het de koper aan niets
voor wat betreft voorzieningen;
mag ook wel voor 102.900 euro.
BMW roept trots de enige pre
mium stationwagon met 20 pro
cent te bieden: de 32od Efficient
Dynamics Touring, die in de prijs
lijst is verschenen vanaf 41.900 eu
ro. Wie voor de achttraps auto
maat gaat, is minimaal 44.198 eu
ro kwijt. Levering vanaf maart.