economie 113 Lidl zit Aldi op hielen r DEAL VAN DE DAG 2013 wordt cruciaal jaar voor de bouw Het is begonnen: 2013, het voorspelde rampjaar voor de bouw. Er zullen bedrij ven failliet gaan. Maar lang niet allemaal. Welke bedrij ven redden het wel? Goed jaar voor AEX 'Italië gaat vooruit' Vliegvergunning kwijt Goedkoper tanken Start 2013 sportief. Start met 2 bootcamp sessies bij Bootcamp Zeeland. Verander de sleur van een normale looptraining en ga eens helemaal "Back to Basic"! woensdag 2 januari 2013 NMMNHMMMHi Visionairs zullen slagveld overleven door Sander van Mersbergen Strengere hypotheekregels voor starters, de verhuur- derheffing voor corpora ties en een overheid die de hand op de knip houdt; het zijn de redenen die de bouwsector doen vrezen voor een slagveld dit jaar. De meestgehoorde gok is dat 20.000 bouwvakkers op straat ko men te staan. Dat nog bovenop de 50.000 die tijdens de vorige crisisja ren buitengeknikkerd werden. Toch zal ook dit jaar weer een enorm bedrag verdeeld worden on der de bouwbedrijven. Een omzet van 70 miljard, verwacht de vast goedtak van ING. De vraag is welke bouwers vol doende euro's binnen kunnen sle pen om overeind te blijven, en wel ke niet. Drie betrokkenen wagen zich aan een voorspelling. 'Betrek de klanten bij de boiiw' Hans Andres de la Porte, Vereniging Eigen Huis „Bouwbedrijven die ook in 2013 nog aan het werk willen blijven, zullen beter dan ooit moeten luis teren naar de wensen van de klant. Je ziet dat de bedrijven die nu nog succesvol zijn met nieuw bouw, vaak actief zijn met kleine re projecten van tussen de twintig en tachtig woningen. Ze bedenken van tevoren voor wie ze die hui zen bouwen, senioren bijvoor beeld, en betrekken die groep al voordat de bouw begint bij het proces. Die woningen worden wel verkocht." „Het klinkt misschien logisch dat bedrijven luisteren naar de klan ten voor wie ze werken, maar een jaar of vijftien terug ging het er vaak heel anders aan toe. Het was haast onmogelijk om wijzigin gen aan te brengen aan een een maal gekocht nieuwbouwhuis. Een muurtje net iets anders neer zetten, een radiator op een andere plek... Als het al kon, was het moei lijk en duur. De rekening kwam al tijd bij de klant te liggen. Of dat nou redelijk was of niet." „Of de crisis in die zin een zegen 'is voor de koper? Een zegen vindt ik niet het goede woord. Zo'n op stelling van de bouwer is eigenlijk wat je als klant verwacht. Als je een auto koopt, kun je ook precies uitzoeken wat je wilt. Dat moet bij een huis net zo zijn. Zeker in deze onzekere tijden. Het is voor een bouwer van levensbelang om daar rekening mee te houden." 'Nu kiezen is te laat' Jan van der Doelen, sectormanager bouw en onroerend goed bij ING „Ondanks de slechte berichten zijn er ook bedrijven die de afgelo pen jaren goed gepresteerd heb ben. Dat zijn de bedrijven die al bij het begin van de crisis duidelij ke keuzes gemaakt hebben. Zij le veren iets wat een ander bedrijf niet kan leveren. De markt wil daar nog steeds voor betalen." „Aan de andere kant zie je te veel bedrijven die alleen maar bezig zijn om aan het werk te blijven. Ze gaan werken voor prijzen die ei genlijk niet haalbaar zijn. Dat is voor niemand goed. Ook niet voor de klant, want de kwaliteit van het werk lijdt eronder." „In het verleden was er voor bouw bedrijven altijd wel iets te doen. Heel veel bedrijven konden daar door een boterham verdienen, Door gebrek aan belangstelling om hier woningen of kavels te kopen, werd dit nieuwbouwproject in Rotterdam stilgelegd. foto Hans van Rhoon ook als ze geen bijzondere meer waarde boden. Nu is er een overca paciteit aan bouwbedrijven. Derge lijke bedrijven zullen eerder het loodje leggen." 'Concentreer op verbouw' Hans de Jonge, hoogleraar Vastgoed- beheer en Ontwikkeling, TU Delft „Ik snap het gevoel van crisis dat nu heerst, maar deels is het ook een ballon die leegloopt. Vooral in de jaren negentig was er sprake van een ongekende groei. De werk gelegenheid zal niet meer terugke ren naar dat niveau. Wat we nu moeten voorkomen, is dat er te veel schade wordt aangericht. Men sen die nu ontslagen worden, ko men niet meer terug." „De komende decennia zal er ge noeg vraag zijn naar aanpassingen in de leefomgeving. Die vraag is echter heel anders dan voorheen en is vooral het gevolg van econo mische en sociale ontwikkelingen. De aanpassingen in de zorg, de ver grijzing, het nieuwe werken, de op komst van online winkelen. De vastgoedvoorraad is daar nog niet klaar voor, die mismatch moet weggewerkt worden. Leegstaande kantorpanden moeten bijvoor beeld omgebouwd worden." „Ik zou bedrijven daarom advise ren om zich te concentreren op on derhoud, renovatie en verbouw. Belangrijk daarbij is om over all round bouwvakkers te beschikken. Die hebben de toekomst." „Maar eigenlijk kun je niet voor spellen welke bedrijven wel zullen overleven en welke niet. Dat is van zóveel factoren afhankelijk. Er is geen algemeen recept. Ie kunt wel stellen dat bedrijven die verder vooruit hebben gekeken in de pe riode dat het nog goed ging, een grotere overlevingskans hebben. Vooruitkijken is niet het sterkste punt van de bouw. Ook grote be drijven hebben dat verzuimd." AMSTERDAM De AEX-index van de Amsterdam se effectenbeurs heeft het beste jaar sinds 2009 gesloten. De jaar winst voor de AEX kwam eergiste ren uit op bijna 10 procent. Air France-KLM was het best presteren de aandeel. De luchtvaartcombina tie werd 80 procent meer waard. KPN presteerde het slechtst, met een verlies van 60 procent. ROME De Italiaanse economie staat er nu veel beter voor dan dertien maan den geleden. Dat stelt de aftreden de regering onder leiding van Ma rio Monti in een 18 pagina's tellen de 'analyse van een jaar in de rege ring'. Zo kopen buitenlandse beleg gers volgens Monti nu weer Itali aanse staatsobligaties. MUMBAI De Indiase luchtvaartmaatschappij Kingfisher Airlines heeft haar vlieg vergunning verloren. De termijn om de al opgeschorte vergunning terug te krijgen, is verlopen, aldus de Indiase luchtvaartautoriteiten gisteren. De maatschappij verkeert*" al tijden in grote financiële proble men en heeft sinds haar oprichting in 2005 nog nooit winst gemaakt. EINDHOVEN Toeristen op wintersport kunnen door pas bij aankomst te tanken, flink wat geld besparen. Vooral iüy Oostenrijk en Zwitserland is het goedkoop tanken. Benzine is daar 23 en 24 procent voordeliger dan in Nederland, meldt consumentencol lectief UnitedConsumers. Dat is veel goedkoper dan in Duitsland. Berlijn - Aldi dreigt in Duitsland zijn voorheen onbedreigde positie als grootste prijsvechter onder de supermarkten te verliezen. Als de opmars van concurrent Lidl in het huidige tempo doorzet, is Aldi in 2016 voorbijgestreefd. Die voorspel ling doet Planet Retail, een bureau dat in Duitsland onderzoek doet naar de supermarktbranche. De grootste potentie voor Lidl zit in het uitbreiden van het aantal win kels. De huidige nummer twee on der de discounters heeft er 3.400, terwijl Aldi met 4.300 al een zoS* goed als volledige dekking heeft in Duitsland. Analisten vermoeden dat een recente strategieverande ring van Aldi alles te maken heeft met toenemende onrust op het hoofdkantoor. Sinds kort verkoopt Aldi bijvoorbeeld Coca Cola, in tweeliterflessen. Voorheen ver kocht Aldi nagenoeg alleen maar eigen merken. Lidl en andere con currenten hebben al veel langer een mix van merk- en eigen pro- ducten in de winkel liggen. t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13