Middelburgse marinier kan straks meer vader zijn 10 APRIL Ergste treinbotsing in jaren Brand legt Vodafone lam mmintm ica u M M R I Een 68-jarige vrouw overlijdt zondag 22 april aan de ver wondingen die ze opliep bij de treinbotsing van een dag eerder in Amsterdam. Bij de botsing raken 125 mensen ge wond. De intercity Den Helder-Nijmegen botst frontaal op tegenligger Sprinter Lighttrain Amsterdam-Uitgeest. In december krijgen de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail er van langs wegens het ongeluk. De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt extra in de gaten of NS en ProRail ervoor zorgen dat de veilig heidsrisico's tijdens aangepaste dienstregelingen bij wer ken aan het spoor zo klein mogelijk zijn. Volgens de in spectie hanteerden ze een risicovolle dienstregeling op de dag van het ongeval. Door werkzaamheden moesten trei nen in beide richtingen om en om over hetzelfde spoor rijden. Niemand merkte daarbij op dat een sprinter door een rood sein reed. foto ANP Op 4 april 2012 breekt brand uit in de Caïrostraat in Rot terdam naast een pand van Vodafone, waarin een groot deel van het netwerkverkeer van het bedrijf wordt gere geld. Het netwerk van het telefoonbedrijf valt in de Rand stad en omgeving vrijwel uit door waterschade en afslui ting van de elektriciteit. Een kwart van alle Vodafo- ne-klanten kan daardoor dagen nauwelijks of helemaal niet mobiel bellen. Herhaalde berichten over herstel ten spijt zijn de gevolgen van de storing twee weken lang merkbaar. Het telefoonbedrijf krijgt karrenvrachten kri tiek te verwerken omdat het niet beschikt over backup- voorzieningen. Vodafone maakt vervolgens bekend dat al le klanten van 2 tot en met 5 mei 2012 gratis mogen bellen en SMS'en. foto ANP Elke maandagochtend om vijf uur stapt Siebe van Waarde met een glimlach in de auto, op weg naar de marinierskazerne in Doorn. Vrijdagmiddag rijdt hij terug naar Middelburg. Als de kazerne naar Vlissin- gen verhuist kan hij 's avonds gewoon thuis zijn en veel vaker zijn zoontje zien. „Dit is geluk hebben." door Maurits Sep De wereld is.zijn werkter rein. Wintertraining in Noorwegen, bergtrai- ning in de Verenigde Sta ten. Missies van enkele maanden in Eritrea in 2000 en in Afghanistan in 2009. En dat zal zo blijven; of de ma- rinierskazeme nu in Doom blijft of naar Vlissingen komt „Voor grote tactische oefeningen gaan we toch naar het buitenland. Duitsland, Engeland, Wales, Schot land, Noorwegen, Amerika, Afrika. De meeste oefeningen zijn interna tionaal. In Nederland zelf gaan we hooguit een weekje naar Texel, of twee weken de hei op", schetst Sie be van Waarde zijn programma. De Middelburgse marinier (30) kijkt er desondanks naar uit dat zijn kazer ne naar Vlissingen komt „Dan krij gen we een heel nieuwe kazerne, die voldoet aan de eisen van deze tijd. Bovendien is amfibisch werk ons ding als mariniers. Dus Vlissin gen is een fantastische plek. Leg er een amfibisch schip neer en we kun nen een hele week trainen." Van Waarde is sergeant der mari niers en geeft als geweergroepscom mandant leiding aan zeven mari niers. Een geweergroep is de klein ste tactische eenheid binnen het korps. Hij bekleedt die rang sinds augustus. In 1999 meldde hij zich als zeventienjarige aan. „Ik wilde bij Defensie en het Korps Mariniers sprak me het meest aan. Omdat we wereldwijd actief zijn, op de mooi ste plaatsen komen en omdat het zwaarder is dan andere onderdelen van de krijgsmacht. Zowel fysiek als mentaal is het een uitdaging. En ja, ook het imago van de mariniers speelde mee." Nog steeds woont hij in Middel burg. Hier heeft hij zijn familie, zijn vrienden, en hier is het strand waar hij graag naartoe gaat. Hij was net met zijn mariniersopleiding begon nen toen hij zijn toenmalige vrien din ontmoette. Dat was ook een Middelburgse, dus ook zij had haar familie, vrienden en werk hier. Ver huizen naar Doorn of omgeving is wel eens ter sprake gekomen, maar nee, dat zagen ze toch niet zitten. „Ik moet regelmatig op oefening, van vijf dagen tot tien weken. Dan zou zij alleen daar zitten. En ze zou er werk moeten zoeken." En dus stapt Siebe van Waarde elke maandagochtend om vijf uur in de auto en rijdt naar Doorn. Met een glimlach, want hij heeft ontzettend veel plezier in zijn werk. Pas op vrij dagmiddag komt hij naar huis. De avonden op de kazerne brengt hij 'Voor grote oefeningen gaan we naar het buitenland. Dat verandert niet' door met af en toe wat sporten, een enkele keer wat werk dat hij over dag niet heeft gedaan, en met de an dere mariniers die op de kazerne overnachten. „Zeker jonge mariniers vragen zich af en toe af of ze dit werk willen blij-, ven doen. Ze hebben net hun oplei ding af en komen in de praktijk te recht. Dan slaat de twijfel wel eens toe. Ik heb die twijfel niet meer. Omdat ik carrière heb gemaakt. Ik ben nu leidinggevende, dat is zo mooi. Als we op oefening gaan en het megazwaar hebben, is het prach tig om te zien hoe die jongens er sa men doorheen komen. Het werk is interessanter geworden, dus die vraag - blijf ik dit doen - komt steeds minder vaak terug." Zelf wilde hij niet richting zijn werk verhuizen; en nu verhuist het werk juist zijn kant op. Hij kan straks elke ochtend op de fiets naar de Buiten haven in Vlissingen, en is voor vijf uur 's middags weer thuis. „Ideaal! Dan kan ik mijn zoontje van drie va ker zien, kan ik ook eens mee naar school of de ouderavond. Niet dat ik dat nu mis, gevoelsmatig, want ik kan goed schakelen. Als ik in de au to stap, ben ik weg. Ik zie hem twee dagen per week. Ik weet niet beter, en mijn zoon is ook niet anders ge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 42