fc_
Delta ziet af van Borssele 2
Willem Holleeder komt vrij
Ramp cruiseschip Concordia
maandag 31 december 2012
Energiebedrijf Delta ziet de eerstkomende jaren af van
het bouwen van een tweede kerncentrale in Zeeland. Dat
maakt het energiebedrijf maandag 23 januari bekend. Aan
het besluit ligt een combinatie van factoren ten grondslag.
De benodigde investeringen, het actuele investeringskli
maat en de overcapaciteit op de elektriciteitsmarkt met la
ge energieprijzen leiden tot de conclusie dat voorlopig
geen kerncentrale kan worden gebouwd.
De aandeelhouders zijn geïnformeerd dat de plannen
voor een tweede kerncentrale de komende twee tot drie
jaar niet worden doorgezet.
Eerder in december 2011 heeft directeur Peter Boerma zijn
functie neergelegd nadat duidelijk wordt dat Delta de am
bities voor de bouw van een tweede kerncentrale niet kan
waarmaken.
Topcrimineel Willem Holleeder, alias De Neus, komt 27 ja
nuari vrij. Holleeder (53) heeft er bij zijn vrijlating zes jaar
cel opzitten wegens afpersing en mishandeling van vast
goedhandelaren. Hij heeft daarmee tweederde van zijn
straf van negen jaar achter de rug.
Zijn vrijlating betekent volgens het Openbaar Ministerie
niet dat Holleeder niet langer als verdachte geldt voor een
groot aantal liquidaties in de Amsterdamse onderwereld.
Hij zou betrokken zijn geweest bij 25 afrekeningen in het
criminele circuit. Holleeder kreeg in 1983 bekendheid als
een van de ontvoerders van biermagnaat Freddy Hein-
eken en diens chauffeur Ab Doderer. Nadat hij voor deze
misdaad een gevangenisstraf had uitgezeten, zou hij zich
hebben opgewerkt tot de top van de Amsterdamse mis
daadwereld.
Boënne voor een vroegrijp ras koos.
Daarmee was hij als een van de eer
sten, voor 'de bups', op de markt.
Ook voor de aardappels ontving hij
een behoorlijke prijs. Zoals de mees
te boeren wedt hij niet op één
paard. Boënne is een van de leveran
ciers van gerst voor de mouterij van
Growing Grolsch. En als zzp'er (zelf
standige zonder personeel) wordt
hij af en toe ingeschakeld voor het
onderhoud van transportbanden.
Voor komend jaar overweegt hij te
gaan experimenteren met sojabo
nen, een gewas dat sterk in op
komst is. Ondanks die terugkerende
onzekerheid over de prijzen voor
zijn gewassen peinst Boënne er niet
over om volledig over te stappen op
'contractteelt', waarbij een boer van
tevoren prijsafspraken maakt met
een afnemer. „Voordeel is dat je
niet zo'n last hebt van de dalen,
maar je profiteert ook niet van de
pieken. Bovendien: waar ben je dan
nog boer voor? Dan kun je net zo
goed je vrijheid inleveren en in
loondienst gaan. Als je niet met die
onzekerheid kunt omgaan, moet je
stoppen."
Het cruiseschip Concordia vaart op 13 januari om kwart
voor tien 's avonds tegen een rots bij het Italiaanse eiland
Giglio. Aan bakboordzijde ontstaat een scheur van circa
70 meter. Het schip maakt zwaar slagzij en loopt bij de ha
ven van Giglio aan de grond. Tijdens de ramp waren er
4229 mensen aan boord, van wie 3216 passagiers. Als in fe
bruari de stoffelijke overschotten van de laatste vermisten
worden gevonden, staat de teller op 30 slachtoffers. De ka
pitein wordt verdacht van dood door schuld. Hij zegt dat
de rots waartegen de Concordia aan voer niet op de kaart
stond. De politie hecht daar geen geloof aan. foto EPA
Gabriël Boënne uit Kloosterzande gaf zijn uien begin dit jaar nog gratis weg; dat is nu niet nodig, foto Mark Neelemans