Haven Rotterdam boekt overslagrecord s< economie 113 Goed jaar voor vismijnen Zeeland SoLmanïours 0Ut Supervoordelig bellen, sms'en en internetten, zolang je contract locpt. Nu ruim €320,- extra voordeel! h II nds ns we. BoeK NU uw zonvaicanne naan Spanje of KRoaTië! "1WÊ^ IOdgi) Sdgr 8 oen BUSvaicanTie vLieGvai<anTie auTOvai(anTie HALFPENSION HALFPENSION a €157,- |€299,- €22 50 Bes Beste prijs, goede reis! zaterdag 29 december 2012 Export en doorvoer olieproducten leiden tot forse groei door Harmen van der Werf Doorvoer van stookolie en export van benzine en diesel bezorgt haven van Rotterdam in 2012 een overslagrecord. Desondanks ontsnapt de haven niet aan de crisis. e Minder containers uit China, minder staal auto-industrie. door Chris van Alem ROTTERDAM - Ze staan hoog opge tast: de groene en blauwe contai ners op de Samskip Innovator. Por taalkranen in de Rotterdamse Bea- trixhaven halen de lading, ingela den in het Engelse Huil, gezwind van boord. Verderop, in de Prins Johan Frisohaven, ligt de tanker Ben, varend onder de Singaporese vlag, klaar om olie in te nemen. Zowel de 'Innovator' als de 'Ben' droegen bij aan de recordoverslag in Rotterdam van 442 miljoen ton goederen in 2012. „We hadden een groei van tussen de 0 en 1 procent verwacht en haalden 1,7 procent. Alle reden om voorzichtig tevre den te zijn", zei bestuursvoorzitter Hans Smits van de Rotterdamse haven gisteren bij de publicatie van de jaarcijfers. De groei is te danken aan de fors gestegen over slag van olieproducten. Goedkope Russische stookolie gaat via Rotter dam naar Singapore. Ook de stroom ruwe aardolie naar Rotterdam nam toe. Oorzaak: de productie van benzine, diesel en kerosine in de Europoort groeit omdat elders in Europa raffinade rijen sluiten. 'Nat massagoed', (aardolie, palmolie en biodiesel) vormt de grootste stroom. Aan- en afvoer in Rotterdam is een perfec te spiegel van de economie in Ne derland en het Europese achter land. Door de crisis in de auto-industrie daald de aanvoer van erts en schroot. Misoogsten en de hoge prijzen die daar het gevolg van zijn leiden ertoe dat toevoer van agribulk (grondstoffen veevoer) ook fors afriam. Dat geldt wat min der voor steenkool dat vooral door Duitse elektriciteitscentrales wordt gebruikt. Top 5 Europese havens Overslag in miljoenen tonnen in 2017 O Rotterdam (Nederland) 434,6 0 Antwerpen (België) 187,2 (ge Hamburg (Duitsland) 132,2 0 Novorossiyak (Rusland) 116,2 fg Amsterdam (Nederland) 92,9 Top 5 Wereldhavens Overslag in miljoenen tonnen in 2011 Shanghai (China) 727,6 0; Ningbo Zhoushan (China) 691,0 Cl Singapore (Singapore) 531,6 0 Tianjin (China) 451,0 Rotterdam (Nederland) 434,6 infographic DPd I bron Havenautoriteiten Smits: „We zien hier de Energie- wende in Duitsland: zomers ma ken ze stroom uit zon en wind en in de eerste en laatste maanden wordt steenkool gebruikt voor de elektriciteitsproductie." De crisis in bouwsector is af te le zen aan de teruglopende aanvoer van bouwmateriaal (hout, minera le producten). Voor het eerst zijn in 2012 meer containers met onder meer auto-onderdelen, schroot, oud papier naar het Verre Oosten verscheept, dan er aan containers met consumentengoederen vanuit China naar Rotterdam gaan. Smits verwacht verdere groei voor de haven: 2 procent in 2013, waar mee de grens van 450 miljoen ton doorbroken. Na 2013 houdt - de groei aan, vooral omdat de Tweede Maasvlakte dan deels in gebruik wordt genomen waardoor de op pervlakte van de haven met 20 pro cent toeneemt. Dat biedt mogelijk heden. Reders en verladers hou den geloof in Rotterdam: tussen 2011 en 2015 wprdt jaarlijks 2 mil jard euro in de haven geïnvesteerd. Het containervervoer over de weg neemt fors toe.Dat per spoor groeit van 14 procent naar 20 pro cent over twintig jaar. Smits: „Dat betekent vijf keer zoveel contai ners als nu. Om dat- mogelijk te maken, moeten we buiten bestaan de kaders denken. We hebben on der meer Duitse spoorexperts inge schakeld, want het is een ingewikkeld logistiek vraagstuk." VLISSINGEN - De vismijn in Vlissin- gen en' zeker die in Breskens heb ben een goed jaar achter de rug. De derde en kleinste visafslag van Zeeland, die in Colijnsplaat, zag de omzet 'een stukje' dalen, al is daar nog geen exact resultaat bekend. Breskens moet het voor een be langrijk deel van de garnalenaan- voer hebben. De garnalenprijzen waren uitstekend. Dit vertaalt zich in een aardige stijging van de om zet, van 6,8 miljoen euro in 2011 naar ruim 8,7 miljoen euro in 2012. Daartegenover staat dat Breskens in 2010 nog een omzet van 10,6 miljoen euro haalde. Een van de twee grote Bressiaanse kotters, de Breskens 43, is eind dit jaar defini tief vertrokken, wat in 2013 zeker voelbaar zal worden. De mijn van Vlissingen - die met Breskens behoort tot de Zeeuwse Visveilingen BV - zette iets min der om, bijna 26,9 miljoen euro te gen 27,4 miljoen in 2011. Dat komt door de jaarwisseling. Veel vis die deze week is gevangen, wordt vol gende week verkocht. „Dat scheelt 500.000 euro omzet", schat mede werker Piet Dingemanse. In Vlissingen werd minder vis aan gevoerd, 6947 ton tegen 7439 ton in 2011. Dat komt door de fors lage re aanvoer van schol (minus 1430 ton), wat niet is goed gemaakt door de grotere vangst van tong (plus 'een kleine' 400 ton). Tong is een duurdere vissoort dan schol. De gemiddelde prijs per kilo vis steeg vooral daardoor in Vlissin gen van 3,69 euro in 2011 naar 3,87 euro in 2012. En dat hoewel een ki lo tong gemiddeld minder op bracht; 8,76 euro in 2012 tegen 9,78 euro in 2011. Dingemanse: „We zijn al met al niet ontevreden." De kleinste afslag van Zeeland, die in Colijnsplaat, behoort met de vis mijnen in Stellendam en Scheven- ingen tot de United Fish Auctions (UFA). De UFA kon vrijdag nog geen omzetcijfers geven. Een me dewerker vertelde wel dat de om zet in Colijnsplaat 'een stukje la ger' zal uitkomen door het vertrek van een aanvoerder naar een ande re haven. Colijnsplaat boekte in 2011 al een laagterecord met een omzet van 2,4 miljoen euro tegen 3,7 miljoen euro in 2010. Voor vissers die (nog) met zware traditionele boomkortuigen vis sen, zal 2012 overigens geen goed jaar zijn geweest. De gasolie was erg duur. Vissers die al een onthef fing voor een elektrisch vistuig (pulskor) hebben, hebben een be ter jaar achter de rug. Hun sche pen verbruiken aanzienlijk min der brandstof, terwijl de vangsten van met name tong beter zijn. Tijdelijk alleen voor lezers van de PZC Voor maar per maand Een Samsung Galaxy S3 Mini en iedere maand: 275 belminuten of sms'jes 500 MB internetbundel Samsung Galaxy S3 Mini Bekijk dezëen alle overige lezersaanbiedingen: op hollandsnieuwe.nl/pzc - V, :,6 MeT VROeGBOeKKORTIflG TOT WeL 22% VOLPENSION ^•^■^fper nacht lOKaté ReiSLéipinc www.solmar.nl info@solmar.nl 0900-1911

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13