Haven Rotterdam
boekt overslagrecord
s<
economie 113
Goed jaar voor
vismijnen Zeeland
SoLmanïours
0Ut
Supervoordelig bellen, sms'en en
internetten, zolang je contract locpt.
Nu ruim €320,- extra voordeel!
h II nds
ns we.
BoeK NU uw zonvaicanne
naan Spanje of KRoaTië!
"1WÊ^
IOdgi)
Sdgr
8 oen
BUSvaicanTie
vLieGvai<anTie
auTOvai(anTie
HALFPENSION
HALFPENSION
a €157,-
|€299,-
€22 50
Bes
Beste prijs, goede reis!
zaterdag 29 december 2012
Export en doorvoer olieproducten leiden tot forse groei
door Harmen van der Werf
Doorvoer van stookolie en
export van benzine en diesel
bezorgt haven van Rotterdam
in 2012 een overslagrecord.
Desondanks ontsnapt de
haven niet aan de crisis.
e Minder containers uit China,
minder staal auto-industrie.
door Chris van Alem
ROTTERDAM - Ze staan hoog opge
tast: de groene en blauwe contai
ners op de Samskip Innovator. Por
taalkranen in de Rotterdamse Bea-
trixhaven halen de lading, ingela
den in het Engelse Huil, gezwind
van boord. Verderop, in de Prins
Johan Frisohaven, ligt de tanker
Ben, varend onder de Singaporese
vlag, klaar om olie in te nemen.
Zowel de 'Innovator' als de 'Ben'
droegen bij aan de recordoverslag
in Rotterdam van 442 miljoen ton
goederen in 2012. „We hadden een
groei van tussen de 0 en 1 procent
verwacht en haalden 1,7 procent.
Alle reden om voorzichtig tevre
den te zijn", zei bestuursvoorzitter
Hans Smits van de Rotterdamse
haven gisteren bij de publicatie
van de jaarcijfers. De groei is te
danken aan de fors gestegen over
slag van olieproducten. Goedkope
Russische stookolie gaat via Rotter
dam naar Singapore.
Ook de stroom ruwe aardolie naar
Rotterdam nam toe. Oorzaak: de
productie van benzine, diesel en
kerosine in de Europoort groeit
omdat elders in Europa raffinade
rijen sluiten. 'Nat massagoed',
(aardolie, palmolie en biodiesel)
vormt de grootste stroom. Aan- en
afvoer in Rotterdam is een perfec
te spiegel van de economie in Ne
derland en het Europese achter
land.
Door de crisis in de auto-industrie
daald de aanvoer van erts en
schroot. Misoogsten en de hoge
prijzen die daar het gevolg van
zijn leiden ertoe dat toevoer van
agribulk (grondstoffen veevoer)
ook fors afriam. Dat geldt wat min
der voor steenkool dat vooral door
Duitse elektriciteitscentrales wordt
gebruikt.
Top 5 Europese havens
Overslag in miljoenen tonnen in 2017
O Rotterdam (Nederland) 434,6
0 Antwerpen (België) 187,2
(ge Hamburg (Duitsland) 132,2
0 Novorossiyak (Rusland) 116,2
fg Amsterdam (Nederland) 92,9
Top 5 Wereldhavens
Overslag in miljoenen tonnen in 2011
Shanghai (China) 727,6
0; Ningbo Zhoushan (China) 691,0
Cl Singapore (Singapore) 531,6
0 Tianjin (China) 451,0
Rotterdam (Nederland) 434,6
infographic DPd I bron Havenautoriteiten
Smits: „We zien hier de Energie-
wende in Duitsland: zomers ma
ken ze stroom uit zon en wind en
in de eerste en laatste maanden
wordt steenkool gebruikt voor de
elektriciteitsproductie."
De crisis in bouwsector is af te le
zen aan de teruglopende aanvoer
van bouwmateriaal (hout, minera
le producten). Voor het eerst zijn
in 2012 meer containers met onder
meer auto-onderdelen, schroot,
oud papier naar het Verre Oosten
verscheept, dan er aan containers
met consumentengoederen vanuit
China naar Rotterdam gaan.
Smits verwacht verdere groei voor
de haven: 2 procent in 2013, waar
mee de grens van 450 miljoen ton
doorbroken. Na 2013 houdt - de
groei aan, vooral omdat de Tweede
Maasvlakte dan deels in gebruik
wordt genomen waardoor de op
pervlakte van de haven met 20 pro
cent toeneemt. Dat biedt mogelijk
heden. Reders en verladers hou
den geloof in Rotterdam: tussen
2011 en 2015 wprdt jaarlijks 2 mil
jard euro in de haven geïnvesteerd.
Het containervervoer over de weg
neemt fors toe.Dat per spoor
groeit van 14 procent naar 20 pro
cent over twintig jaar. Smits: „Dat
betekent vijf keer zoveel contai
ners als nu. Om dat- mogelijk te
maken, moeten we buiten bestaan
de kaders denken. We hebben on
der meer Duitse spoorexperts inge
schakeld, want het is een
ingewikkeld logistiek vraagstuk."
VLISSINGEN - De vismijn in Vlissin-
gen en' zeker die in Breskens heb
ben een goed jaar achter de rug.
De derde en kleinste visafslag van
Zeeland, die in Colijnsplaat, zag de
omzet 'een stukje' dalen, al is daar
nog geen exact resultaat bekend.
Breskens moet het voor een be
langrijk deel van de garnalenaan-
voer hebben. De garnalenprijzen
waren uitstekend. Dit vertaalt zich
in een aardige stijging van de om
zet, van 6,8 miljoen euro in 2011
naar ruim 8,7 miljoen euro in 2012.
Daartegenover staat dat Breskens
in 2010 nog een omzet van 10,6
miljoen euro haalde. Een van de
twee grote Bressiaanse kotters, de
Breskens 43, is eind dit jaar defini
tief vertrokken, wat in 2013 zeker
voelbaar zal worden.
De mijn van Vlissingen - die met
Breskens behoort tot de Zeeuwse
Visveilingen BV - zette iets min
der om, bijna 26,9 miljoen euro te
gen 27,4 miljoen in 2011. Dat komt
door de jaarwisseling. Veel vis die
deze week is gevangen, wordt vol
gende week verkocht. „Dat scheelt
500.000 euro omzet", schat mede
werker Piet Dingemanse.
In Vlissingen werd minder vis aan
gevoerd, 6947 ton tegen 7439 ton
in 2011. Dat komt door de fors lage
re aanvoer van schol (minus 1430
ton), wat niet is goed gemaakt
door de grotere vangst van tong
(plus 'een kleine' 400 ton). Tong is
een duurdere vissoort dan schol.
De gemiddelde prijs per kilo vis
steeg vooral daardoor in Vlissin
gen van 3,69 euro in 2011 naar 3,87
euro in 2012. En dat hoewel een ki
lo tong gemiddeld minder op
bracht; 8,76 euro in 2012 tegen 9,78
euro in 2011. Dingemanse: „We
zijn al met al niet ontevreden."
De kleinste afslag van Zeeland, die
in Colijnsplaat, behoort met de vis
mijnen in Stellendam en Scheven-
ingen tot de United Fish Auctions
(UFA). De UFA kon vrijdag nog
geen omzetcijfers geven. Een me
dewerker vertelde wel dat de om
zet in Colijnsplaat 'een stukje la
ger' zal uitkomen door het vertrek
van een aanvoerder naar een ande
re haven. Colijnsplaat boekte in
2011 al een laagterecord met een
omzet van 2,4 miljoen euro tegen
3,7 miljoen euro in 2010.
Voor vissers die (nog) met zware
traditionele boomkortuigen vis
sen, zal 2012 overigens geen goed
jaar zijn geweest. De gasolie was
erg duur. Vissers die al een onthef
fing voor een elektrisch vistuig
(pulskor) hebben, hebben een be
ter jaar achter de rug. Hun sche
pen verbruiken aanzienlijk min
der brandstof, terwijl de vangsten
van met name tong beter zijn.
Tijdelijk alleen voor lezers van de PZC
Voor maar
per maand
Een Samsung
Galaxy S3 Mini
en iedere maand:
275 belminuten of sms'jes
500 MB internetbundel
Samsung Galaxy S3 Mini
Bekijk dezëen alle overige lezersaanbiedingen:
op hollandsnieuwe.nl/pzc
- V, :,6
MeT VROeGBOeKKORTIflG TOT WeL 22%
VOLPENSION
^•^■^fper nacht
lOKaté
ReiSLéipinc
www.solmar.nl info@solmar.nl 0900-1911