Honda CR-V gaat voor verbreding iólaul Voorkom verrassing: licht autokosten goed door mEEmssEm vrijdag 28 december 2012 Vernieuwing zet zich door bij de stoere SUV's. Dat laat Honda zien met de nieuwe CR-V, die vooral compacter en zuiniger voor de dag komt. De nieuwe Honda CR-V is compacter dan zijn voorganger. foto's Automedia door Tony Vos Was de eerste generatie van de Honda CR-V bijna een kloon van de Land Rover Freelander, door de jaren heen heeft het model meer een eigen weg gevonden. De vierde oplage toont fors, maar blijkt dat met een lengte van 4,57 meter helemaal niet te zijn. Sterker nog, de auto is iets kleiner dan het voorgaande model. Gelukkig zijn er ver schillende ingrepen doorgevoerd, waardoor de passagiers daar niets van merken. Zo ligt de bodem van de CR-V lager, waar door ondanks het afnemen van de hoogte toch meer ruimte binnenin wordt geboden. Het meest illustratief blijkt wel het bagage volume, dat met minimaal 5S9 liter ronduit fors is. Door de lagere vloer wordt ook het inladen vergemakkelijkt. De achterbank heeft een slim systeem om in één beweging rugleuning en zitting voorover te klappen. Bovendien kan dat met behulp van de twee hendels in de bagageruimte. In dat geval groeien de mogelijkheden naar maximaal 1.669 liter. Honda verkoopt de CR-V in de hele wereld, maar brengt afhankelijk van de markt wel detailverschillen aan. Zo heeft het front Honda CR-V 2.2D Executive automaat Meer mogelijkheden met één model. Bagage 589- 1.669 liter. Gewicht 1.682 kg. Diesel 2.2 1,150 pk. Vanaf 29.990 euro, 2.2D Executive aut. 57.990 euro.| Plus: stoer uiterlijk, binnenruimte, rijcomfort. Min: materiaalgebruik. voor Europa een wat scherpere vormgeving. Bovendien is de in Engeland geproduceerde auto aan de achterzijde voorzien van ledver lichting, waar bijvoorbeeld een Amerikaan het met traditionele lampjes moet doen. Met de nieuwe CR-V bestrijkt Honda een groter deel van de SUV-markt dan voor heen. Dat komt enerzijds door toevoeging van een louter voorwielaangedreven benzi neversie in drie uitrustingsvarianten en daarnaast door de bovenkant van het pro gramma te verrijken met een complete Exe- cutive-versie. Denk bij deze laatste uitvoe ring onder meer aan standaard lederen be kleding, een glazen dak, sleutelloos starten en een elektrisch bediendè achterklep. Aar dige zaken, die echter niet noodzakelijk zijn. 'De CR-V biedt binnenruimte voor vier tot vijf volwassenen, die het op lange ritten pri ma zullen uithouden. De vormgeving van het dashboard is niet opmerkelijk. Boven dien blijkt het instrumentarium puur zake lijk. Honda ziet af van de originele manier van het in lagen aanbrengen van de verschil lende soorten van informatie. Zelfs de dash boardverlichting voegt weinig feestelijks toe. Bovendien valt op dat hier en daar har de kunststoffen worden verwerkt, die slor dig aansluiten. Wel beschikt de CR-V over voldoende grote en comfortabel zittende stoelen. In het geval van de Executive is de bestuurdersstoel volledig elektrisch verstel baar. In het vooronder van deze auto klinkt de ei gen 2.2 liter diesel. De motor is nauwelijks hoorbaar; je zou zomaar kunnen denken met een benzineversie van doen te hebben. De diesel levert 150 pk en een koppel van 350 Nm, prima voor het behalen van goede prestaties. Met de optionele vijftraps auto maat sprint de auto in 10,6 seconden naar de 100 kilometer per uur en topt op 190. De elektronica in de auto beslist binnen een paar meter of de vierwielaandrijving wel of niet aangesproken hoeft te worden. Alleen als het strikt noodzakelijk is voor tractie en veiligheid, wordt de achteras bijgeschakeld. Dat betekent dat onder de meeste omstan digheden als een relatief zuinige voorwiel aandrijver wordt gereden. We noteerden een gemiddeld verbruik van 1 op 11,4. Honda zet de CR-V zoals gezegd veel bre der in de markt; nu vanaf 29.990 euro voor de voorwielaangedreven benzine tot maxi maal 57.990 euro voor de diesel Executive met automaat. CONCURRENT Een uitstekend afgewerkte SUV met een zuinige motor en in deze topversie voor zien van alles wat wenselijk is. Bagage 470-1.510 liter. Gewicht 1.594 kg. Diesel 2.0 1,177 pk. Plus: afwerking, comfort, brandstofverbruik. Min: wat minder binnenruimte. Infiniti werkt aan compacte hatchback Infiniti wil met een compacte hatchback concurreren met Audi, BMW, Lexus en Mercedes. Van die laatste leent Infiniti de tech niek. Over twee jaar komt de auto op de markt. De Etherea Concept is het voorproefje. Voor de produc tie wordt fiks geïnvesteerd in de fabriek in het Britse Sunderland. Hyundai geeft i10 subtiele aanpassingen Hyundai geeft de iio zwarte raam- omlijstingen, zwarte B-stijlen en een zwarte grille. Ook biedt Hyun dai 'vïjfdeurs configuratie voor de prijs van driedeurs bij concurren ten'. De iio is er als 1.0 (driecilin der, 69 pk) en 1.2 liter (vierpitter, 85 pk), vanaf 8.495 euro. i-Drive Cool met airco kost 9.995 euro. Ford maakt prijzen nieuwe Kuga bekend Ford levert de nieuwe Kuga SUV vanaf 32-465 euro, met de 1.6 liter EcoBoost (150 pk) in Trend-uitvoe ring. Dieselen kan in de 2.0 Trend (140 pk) vanaf 38.500 euro. Hij is zuiniger dan de voorganger, met meer bagageruimte en 'handsfree' te bedienen achterklep. Elke twee weken brengen wij op deze pagina een rubriek over auto-onder- houd, gebaseerd op informatie van Carsom.nl. Deze week: het beoordelen van onderhoudsoffertes van garages. door Willem de Volder De kosten van onderhoud en reparatie van je auto ver schilt van garagebedrijf tot garagebedrijf. Daarom is het ver standig goed naar offertes van gara ges te kijken, zodat je niet voor ver rassingen komt te staan. Alle auto fabrikanten stellen voorschriften op voor het onderhoud van hun modellen en geven aan wanneer je (na hoeveel kilometer) slijtagerepa- raties kunt verwachten. Vaak wor den die dan gecombineerd met een onderhoudsbeurt. Als een ga ragebedrijf volgens voorschrift van de fabrikant werkt, kun je ervan uitgaan dat je auto 'volgens het boekje' wordt gerepareerd. Je verze kert je dan van een goede, be trouwbare en veilige auto. Het uurloon verschilt vaak per ga rage en per regio. Maar zelfs bij een garagebedrijf kan het uurloon per merk of bouwjaar variëren. Vraag altijd na wat het uurloon is dat de garage berekent voor werk aan je auto en hoeveel uur nodig is voor het werk. Dat geeft, samen met de onderdelenprijs, een beeld van de te verwachten totale kos ten. Vaak wordt er een vaste prijs per onderhoudsbeurt of reparatie berekend, soms hebben garagebe drijven standaardprijzen (vaste prijzen voor onderhoudsbeurten). Vraag vooraf altijd hoe deze prijs precies is opgebouwd. Vóór de onderhoudsbeurt is het Laat je goed informeren en voor kom zo verrassingen. foto WdeV bijvoorbeeld handig na te vragen wat er precies wordt gedaan. Weet je al dat er extra onderhoudswerk zaamheden of slijtagereparaties uit gevoerd moeten worden? Vraag dan ook na met welke extra kosten rekening gehouden moet worden. Het aanbod onderdelen strekt zich uit van originele tot universele. Originele onderdelen zijn speciaal voor een bepaald type auto ont wikkeld. Dit zijn vaak de onderde len die origineel vanuit de fabriek voor de auto zijn gebruikt. Univer sele onderdelen zijn er in verschil lende kwaliteiten. Matching quali ty -onderdelen zijn universele on derdelen van ongeveer vergelijkba re (A-)kwaliteit als de originele on derdelen. Meestal zijn deze onder delen (iets) goedkoper dan de ori ginele. Check vooraf bij de garage welke onderdelen gebruikt wor den voor jouw auto. Ook extra's die een bedrijf biedt, bepalen mede de keuze. Denk aan vervangend vervoer, haal- en brengservice, pechservice, extra ga rantie op onderdelen en/of werk zaamheden, schoonmaakservice of na onderhoud een jaar lang 24-uurs-service. Al deze extra dien sten kunnen van invloed zijn op de prijs en op de mate van tevre denheid die je als klant ervaart. Er zijn na inspectie van de auto wel licht toch nog onverwachte repara ties. Spreek daarom altijd met het garagebedrijf af dat je wordt ge beld voor eventuele extra kosten. reageren? auto@depersdienst.nl Feiten en cijfers Modellen De meest voorkomende modellen personenauto's in Nederland (per 1 november 2012) Top 5 mannen VW Golf Opel Corsa Opel Astra Volkswagen Polo Renault Scénic Top 5 vrouwen Opel Corsa Volkswagen Polo Ford Ka Renault Twingo Peugeot 206 Bron: VWE Trendweb Wilt u voor uw specifieke auto we ten welke onderhoudskosten u kunt verwachten? Zie www.carsom.nl 144.594 106.782 97.929 95.224 64.993 105.059 91.254 80.709 78.380 63.169 E'en zeer fraai vormgegeven, compacte crossover met een ruime keuze aan motoren en uitrustingsvarianten. Bagage 564-1.353 liter. Gewicht 1.576 kg. Diesel 2.0 I, 136 pk. Plus: uitstraling, keuzemogelijkheden, prijs. Min: materialen. CONCURRENT «Kia 2.0 CRD AWD aut. Plus: echte Land Rover, krachtige motor. Min: niet in goedkope basisuitvoering. Land Rover Freelander 2.2 SD4 SE Een echte Land Rover, boven dien met een krachtige aan- drijflijn. Bagage 405-1.670 li ter. Gewicht 1.805 kg. Diesel 2.2 1,190 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16