Honda CR-V gaat
voor verbreding
iólaul
Voorkom verrassing: licht autokosten goed door
mEEmssEm
vrijdag 28 december 2012
Vernieuwing zet zich door bij de stoere SUV's. Dat laat Honda zien met
de nieuwe CR-V, die vooral compacter en zuiniger voor de dag komt.
De nieuwe Honda CR-V is compacter dan zijn voorganger. foto's Automedia
door Tony Vos
Was de eerste generatie van de
Honda CR-V bijna een kloon
van de Land Rover Freelander,
door de jaren heen heeft het
model meer een eigen weg gevonden. De
vierde oplage toont fors, maar blijkt dat met
een lengte van 4,57 meter helemaal niet te
zijn. Sterker nog, de auto is iets kleiner dan
het voorgaande model. Gelukkig zijn er ver
schillende ingrepen doorgevoerd, waardoor
de passagiers daar niets van merken.
Zo ligt de bodem van de CR-V lager, waar
door ondanks het afnemen van de hoogte
toch meer ruimte binnenin wordt geboden.
Het meest illustratief blijkt wel het bagage
volume, dat met minimaal 5S9 liter ronduit
fors is. Door de lagere vloer wordt ook het
inladen vergemakkelijkt. De achterbank
heeft een slim systeem om in één beweging
rugleuning en zitting voorover te klappen.
Bovendien kan dat met behulp van de twee
hendels in de bagageruimte. In dat geval
groeien de mogelijkheden naar maximaal
1.669 liter.
Honda verkoopt de CR-V in de hele wereld,
maar brengt afhankelijk van de markt wel
detailverschillen aan. Zo heeft het front
Honda CR-V 2.2D Executive automaat
Meer mogelijkheden met één model. Bagage 589-
1.669 liter. Gewicht 1.682 kg. Diesel 2.2 1,150 pk.
Vanaf 29.990 euro, 2.2D Executive aut. 57.990 euro.|
Plus: stoer uiterlijk, binnenruimte, rijcomfort.
Min: materiaalgebruik.
voor Europa een wat scherpere vormgeving.
Bovendien is de in Engeland geproduceerde
auto aan de achterzijde voorzien van ledver
lichting, waar bijvoorbeeld een Amerikaan
het met traditionele lampjes moet doen.
Met de nieuwe CR-V bestrijkt Honda een
groter deel van de SUV-markt dan voor
heen. Dat komt enerzijds door toevoeging
van een louter voorwielaangedreven benzi
neversie in drie uitrustingsvarianten en
daarnaast door de bovenkant van het pro
gramma te verrijken met een complete Exe-
cutive-versie. Denk bij deze laatste uitvoe
ring onder meer aan standaard lederen be
kleding, een glazen dak, sleutelloos starten
en een elektrisch bediendè achterklep. Aar
dige zaken, die echter niet noodzakelijk zijn.
'De CR-V biedt binnenruimte voor vier tot
vijf volwassenen, die het op lange ritten pri
ma zullen uithouden. De vormgeving van
het dashboard is niet opmerkelijk. Boven
dien blijkt het instrumentarium puur zake
lijk. Honda ziet af van de originele manier
van het in lagen aanbrengen van de verschil
lende soorten van informatie. Zelfs de dash
boardverlichting voegt weinig feestelijks
toe. Bovendien valt op dat hier en daar har
de kunststoffen worden verwerkt, die slor
dig aansluiten. Wel beschikt de CR-V over
voldoende grote en comfortabel zittende
stoelen. In het geval van de Executive is de
bestuurdersstoel volledig elektrisch verstel
baar.
In het vooronder van deze auto klinkt de ei
gen 2.2 liter diesel. De motor is nauwelijks
hoorbaar; je zou zomaar kunnen denken
met een benzineversie van doen te hebben.
De diesel levert 150 pk en een koppel van
350 Nm, prima voor het behalen van goede
prestaties. Met de optionele vijftraps auto
maat sprint de auto in 10,6 seconden naar
de 100 kilometer per uur en topt op 190.
De elektronica in de auto beslist binnen een
paar meter of de vierwielaandrijving wel of
niet aangesproken hoeft te worden. Alleen
als het strikt noodzakelijk is voor tractie en
veiligheid, wordt de achteras bijgeschakeld.
Dat betekent dat onder de meeste omstan
digheden als een relatief zuinige voorwiel
aandrijver wordt gereden. We noteerden
een gemiddeld verbruik van 1 op 11,4.
Honda zet de CR-V zoals gezegd veel bre
der in de markt; nu vanaf 29.990 euro voor
de voorwielaangedreven benzine tot maxi
maal 57.990 euro voor de diesel Executive
met automaat.
CONCURRENT
Een uitstekend afgewerkte
SUV met een zuinige motor
en in deze topversie voor
zien van alles wat wenselijk
is. Bagage 470-1.510 liter.
Gewicht 1.594 kg. Diesel
2.0 1,177 pk.
Plus: afwerking, comfort, brandstofverbruik.
Min: wat minder binnenruimte.
Infiniti werkt aan
compacte hatchback
Infiniti wil met een compacte
hatchback concurreren met Audi,
BMW, Lexus en Mercedes. Van
die laatste leent Infiniti de tech
niek. Over twee jaar komt de auto
op de markt. De Etherea Concept
is het voorproefje. Voor de produc
tie wordt fiks geïnvesteerd in de
fabriek in het Britse Sunderland.
Hyundai geeft i10
subtiele aanpassingen
Hyundai geeft de iio zwarte raam-
omlijstingen, zwarte B-stijlen en
een zwarte grille. Ook biedt Hyun
dai 'vïjfdeurs configuratie voor de
prijs van driedeurs bij concurren
ten'. De iio is er als 1.0 (driecilin
der, 69 pk) en 1.2 liter (vierpitter,
85 pk), vanaf 8.495 euro. i-Drive
Cool met airco kost 9.995 euro.
Ford maakt prijzen
nieuwe Kuga bekend
Ford levert de nieuwe Kuga SUV
vanaf 32-465 euro, met de 1.6 liter
EcoBoost (150 pk) in Trend-uitvoe
ring. Dieselen kan in de 2.0 Trend
(140 pk) vanaf 38.500 euro. Hij is
zuiniger dan de voorganger, met
meer bagageruimte en 'handsfree'
te bedienen achterklep.
Elke twee weken brengen wij op deze
pagina een rubriek over auto-onder-
houd, gebaseerd op informatie van
Carsom.nl. Deze week: het beoordelen
van onderhoudsoffertes van garages.
door Willem de Volder
De kosten van onderhoud en
reparatie van je auto ver
schilt van garagebedrijf tot
garagebedrijf. Daarom is het ver
standig goed naar offertes van gara
ges te kijken, zodat je niet voor ver
rassingen komt te staan. Alle auto
fabrikanten stellen voorschriften
op voor het onderhoud van hun
modellen en geven aan wanneer je
(na hoeveel kilometer) slijtagerepa-
raties kunt verwachten. Vaak wor
den die dan gecombineerd met
een onderhoudsbeurt. Als een ga
ragebedrijf volgens voorschrift van
de fabrikant werkt, kun je ervan
uitgaan dat je auto 'volgens het
boekje' wordt gerepareerd. Je verze
kert je dan van een goede, be
trouwbare en veilige auto.
Het uurloon verschilt vaak per ga
rage en per regio. Maar zelfs bij
een garagebedrijf kan het uurloon
per merk of bouwjaar variëren.
Vraag altijd na wat het uurloon is
dat de garage berekent voor werk
aan je auto en hoeveel uur nodig
is voor het werk. Dat geeft, samen
met de onderdelenprijs, een beeld
van de te verwachten totale kos
ten. Vaak wordt er een vaste prijs
per onderhoudsbeurt of reparatie
berekend, soms hebben garagebe
drijven standaardprijzen (vaste
prijzen voor onderhoudsbeurten).
Vraag vooraf altijd hoe deze prijs
precies is opgebouwd.
Vóór de onderhoudsbeurt is het
Laat je goed informeren en voor
kom zo verrassingen. foto WdeV
bijvoorbeeld handig na te vragen
wat er precies wordt gedaan. Weet
je al dat er extra onderhoudswerk
zaamheden of slijtagereparaties uit
gevoerd moeten worden? Vraag
dan ook na met welke extra kosten
rekening gehouden moet worden.
Het aanbod onderdelen strekt zich
uit van originele tot universele.
Originele onderdelen zijn speciaal
voor een bepaald type auto ont
wikkeld. Dit zijn vaak de onderde
len die origineel vanuit de fabriek
voor de auto zijn gebruikt. Univer
sele onderdelen zijn er in verschil
lende kwaliteiten. Matching quali
ty -onderdelen zijn universele on
derdelen van ongeveer vergelijkba
re (A-)kwaliteit als de originele on
derdelen. Meestal zijn deze onder
delen (iets) goedkoper dan de ori
ginele. Check vooraf bij de garage
welke onderdelen gebruikt wor
den voor jouw auto.
Ook extra's die een bedrijf biedt,
bepalen mede de keuze. Denk aan
vervangend vervoer, haal- en
brengservice, pechservice, extra ga
rantie op onderdelen en/of werk
zaamheden, schoonmaakservice
of na onderhoud een jaar lang
24-uurs-service. Al deze extra dien
sten kunnen van invloed zijn op
de prijs en op de mate van tevre
denheid die je als klant ervaart. Er
zijn na inspectie van de auto wel
licht toch nog onverwachte repara
ties. Spreek daarom altijd met het
garagebedrijf af dat je wordt ge
beld voor eventuele extra kosten.
reageren?
auto@depersdienst.nl
Feiten en cijfers
Modellen
De meest voorkomende modellen
personenauto's in Nederland
(per 1 november 2012)
Top 5 mannen
VW Golf
Opel Corsa
Opel Astra
Volkswagen Polo
Renault Scénic
Top 5 vrouwen
Opel Corsa
Volkswagen Polo
Ford Ka
Renault Twingo
Peugeot 206
Bron: VWE Trendweb
Wilt u voor uw specifieke auto we
ten welke onderhoudskosten u kunt
verwachten? Zie www.carsom.nl
144.594
106.782
97.929
95.224
64.993
105.059
91.254
80.709
78.380
63.169
E'en zeer fraai vormgegeven,
compacte crossover met een
ruime keuze aan motoren en
uitrustingsvarianten. Bagage
564-1.353 liter. Gewicht
1.576 kg. Diesel 2.0 I,
136 pk.
Plus: uitstraling, keuzemogelijkheden, prijs.
Min: materialen.
CONCURRENT «Kia
2.0 CRD AWD aut.
Plus: echte Land Rover, krachtige motor.
Min: niet in goedkope basisuitvoering.
Land Rover Freelander 2.2 SD4 SE
Een echte Land Rover, boven
dien met een krachtige aan-
drijflijn. Bagage 405-1.670 li
ter. Gewicht 1.805 kg. Diesel
2.2 1,190 pk.