Een duidelijke hang naar authenticiteit Delta versmelt televisie, huis en internet 241 Zo'n kap zag er een beetje mal uit Het schortenbont wordt hip donderdag 27 december 2012 Producten die verwijzen naar echte Zeeuwse kenmerken genieten een ongekende populariteit. Het is in om naar je 'roots' te verwijzen en Zeeuwen lopen trots met Zeeuwse knopjes of andere uitingen van hun provincie. door René Schrier Het gaat natuurlijk niet om een doosje babbelaars of een paar klompen. Het lijkt wel of het die per zit. Er spreekt een zekere trots op Zeeland uit. Was het bijvoorbeeld eerst het Zeeuws knopje, nu komt ook-het gebruik van bloedkoralen op aller lei manier weer in zwang. Die typi sche Zeeuwse zaken inspireren tot het maken van allerlei objecten. De provincie Zeeland is al een poosje bezig het DNA van Zeeland te ontdekken en dat vervolgens op de afzonderlijke gemeenten over te dragen. Marieke Kalverboer is een van de mensen die daar voor de provincie mee bezig zijn. „Terug terug naar je roots en je ei gen DNA is volgens mij een be langrijke tegenreactie op onder meer globalisering. In Zeeland zie je de laatste jaren een duidelijke hang naar authenticiteit en (als ge volg daarvan), een ontwikkeling van nieuwe vormen van echt Zeeuwse waar." In die trend pas sen volgens Marieke het Zeeuwse Knop Bakblik en andere produc ten die onderscheidend zijn voor Zeeland en een eigentijdse draai geven aan het erfgoed. Maar er zijn volgens haar ook andere facto ren die daar aan bijdragen. Je ziet die vraag naar lokale producten ook terug op culinair vlak, aange wakkerd door topkoks als Edwin Vinke en Sergio Herman. Wat dat betreft is de Oosterscheldekreeft natuurlijk een uniek product, maar ook zeekraal en andere zilte groenten zijn steeds meer in op mars. En verder hebben we een he le trits producten waarbij Zeeuwse grondstoffen de belangrijkste in put leveren: Zeeuwse vlegel, biolo gische kazen, Appelaere, babbelaar- likeur, zeeuwierjenever. Het rijtje wordt steeds langer." De zoektocht van de provincie naar het Zeeuw se DNA heeft opmerkelijke erva ringen opgeleverd, vertelt Marieke Kalverboer. „Food of non-food; al deze echt Zeeuwse waren zijn be langrijke dragers van het DNA. Daarnaast heeft het jutten van dat DNA (samen met gemeenten en ondernemers) als proces een be langrijke bijdrage geleverd aan de bewustwording van de eigen iden titeit. Als je weet wie je bent, kun je producten ontwikkelen die daar bij aansluiten. En dat lukt de laat ste tijd dus behoorlijk goed in Zee land." De vraag -is dan nog wat het ene product tot een succes maakt en het andere niet. Kalverboer: „Tja, dat is een lastige. Ik denk dat au thenticiteit en onderscheidend ver mogen belangrijke succesfactoren zijn. Plus een bevlogen onderne mer, met een persoonlijk (dus au thentiek) en kloppend verhaal." door Jeffrey Kutterink Via smartphone of ta blet naar een ander tv-programma kijken, films huren en via een app het energie verbruik meten, de thermostaat re gelen of de opbrengst van zonne panelen aflezen. Delta maakt de komende tijd een inhaalslag. Essent, Ziggo en UPC gingen Del ta al voor. Energiebedrijf Delta heeft zich de afgelopen jaren voor al bezig gehouden met plannen voor de bouw van een tweede kerncentrale en het maken van zonnecellen en biodiesel. Nu de tweede kerncentrale niet doorgaat, de productie van zonnecellen en biodiesel is verkocht en er een an dere directeur zit, waait er een nieuwe wind. 'Delta verbindt' is nu het thema. Zeeuwen gaan daar direct veel.van merken. Te begin nen op het gebied van multimedia en energie. Iets later komen daar toerisme, elektronisch onderwijs en zorg op afstand bij. Delta begint de inhaalslag in janua ri met 'second screen'. Via een app (iOS of Android) of website kan op telefoon of tablet een tweede te levisieprogramma worden beke ken. Het kost kabelabonnees niets extra's. Het enige dat nodig is, is een internetverbinding en een abonnement bij Zeelandnet. Ko mende week komt de techniek al beschikbaar en zullen de eerste klanten van Delta een brief krij gen waarin wordt uitgelegd hoe het werkt. De tweede stap op het gebied van multimedia volgt vanaf maart. Dan kunnen kabelabonnees films Internet en televisie smelten steeds meer samen. foto ANP huren. De gesprekken daarover met de online filmaanbieders Vi deoland en Pathé zijn in een verge vorderd stadium. Om van video- on-demand gebruik te kunnen ma ken moet in de decoder een modu le worden gezet. Delta onderzoekt nog of ze bestaande decoders ^aat) ombouwen of dat er een om- ruilactie komt. Ook hebben men sen een internetverbinding van Zeelandnet nodig. Mensen die nu alleen een analoog kabelabonnement hebben en films willen huren, moeten over stappen op digitale televisie. Vi- deo-on-demand wordt aangebo den als een extra pakket, waarvoor extra moet worden betaald. Afreke nen gaat via de Delta-rekening. Video-on-demand is slechts een onderdeel van een nieuwe televi sie-omgeving die Delta gaat aanbie den. Wie een aangepaste decoder heeft, kan vanaf medio maart ook Uitzending Gemist kijken, inter netten of ervaringen delen in com munities. Met een druk op de knop verschijnt op de tv een keu- zescherm. Ook nieuwssites zullen er te bekijken zijn. „Delta verbindt is meer dan alleen een fysieke ver binding", zegt commercieel direc teur Jaap Rieter van Delta. Ook op het gebied van energie maakt Delta een inhaalslag. Medio maart biedt Delta een energie-ma- nagementsysteem aan. Via een I kastje dat in de meterkast wordt geplaatst, kan (via apps op smart phone, tablet of internetsite) het energieverbruik per apparaat of de opbrengst van zonnepanelen wor den gemeten. Ook kan een slim me thermostaat op afstand wor den bediend en kunnen lampen aan en uit worden gezet. Wie al zonnepanelen heeft, kan het.kastje los ervan aanschaffen. Wie geen panelen heeft, kan ze via Delta aanschaffen. Daarbij hoort advies en wordt de vooraf berekende opbrengst gegaran deerd. Delta wil geen dozenschui- $j ver zijn en koopt niet vooraf grote hoeveelheden panelen in. Rieter: „Delta wil inzetten op kwaliteit en betrouwbaarheid Ook op het gebied van zorg, onder wijs en toerisme zet Delta ko mend jaar stappen. Met onderwijs instellingen praat Delta over het bieden van onderwijs op afstand. Met zorgaanbieders wordt onder meer gesproken over digitaal bloeddruk meten, elektronisch toe zicht op inname van medicijnen en het bij elkaar brengen van be taalde en mantelzorg. Verder kun nen mensen via communities erva ringen uitwisselen. In het toeris me volgt al snel een proef met digi- - taal registreren en het openen van vakantiehuisjes met de telefoon. Rieter: „Kleine kinderen volg je via een tracking-systeem, grote kinderen vinden via een communi ty vriendjes en spreken met hen af of spelen spelletjes. En straks zien mensen dat ze al eerder in hun huisje kunnen omdat het al is d schoongemaakt." Ten tijde van de finish van de etappe van de Ronde" van Italië in Zee land in 2010 en het bezoek van koningin Beatrix aan Middelburg, tij dens Koninginnedag in datzelfde jaar, liepen heel wat mensen met een roze of oranje model van een Zeeuwse boerinnenkap. Het was een dui delijke verwijzing naar een stuk Zeeuwse klederdracht. En ook al zag zo'n imitatiekap op iemands hoofd er een beetje mal uit, het was voor menigeen geen beletsel er een op te doen. Het was immers een stukje Zeeuwse traditie, een verwijzing naar Zeeuws erfgoed. En dan mag het, zeker als zo veel mensen met zo'n kap op lopen. Ze vlogen weg bij de winkels. Het gr ijze patroon waar vroeger vooral boerenman- nenhemden en schorten van werden gemaakt, duikt steeds vaker op. Het is dan ook wel bekend onder de naam schortenbont. Het is tegenwoor dig verkrijgbaar als inpakpapier of kleine papie ren tasjes om iets in te pakken. Maar het is er ook als stof om zelf kleren van te maken. Ook keert het terug als patroon in een vloerkleed in de Zeeuwse Bibliotheek. Van oudsher is het schor tenbont grijs en wit of zwart/blauw met wit, maar tegenwoordig is het ook in eigentijdser uit voeringen, zoals rood, te krijgen. En het patroon inspireert mensen om het te verwerken in moder ne kledingstukken of kunstwerken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 66