Kinderkunstweek wordt fors groter
zeeland 127
Kerstrecital vol vrolijke gitaarklanken
Napoleons nachtmerrie is een straf verhaal
donderdag 27 december 2012
door Jeanette Vergouwen
De fascinatie voor de klassie
ke gitaar lag aan de basis
van het ontstaan van het
Trio Asturias. Zestien jaar geleden
leerden Tania en Veerle D'Hoest
en Maaiken Lamote elkaar ken
nen, toen ze studeerden aan het
Lemmensinstituut in Leuven. De
vonk sloeg over en zij houden alle
drie van klassieke kamermuziek.
Het programma in Porgy en Bess
was een voorbeeld van hun fasci
natie met klassieke composities
van Vivaldi en Albeniz en de swin
gende werken uit Spanje en
Zuid-Amerika.
Opvallend was de wijze waarop de-
OPEN HAARD CONCERT
Trio Asturias
Gitaarmuziek in kerstsfeer.
Door het Trio Asturias.
Gehoord woensdag 26 december
in Porgy en Bess in Terneuzen.
ze drie musici samenspelen. Alle
inzetten waren gelijk en de tech
niek was bewonderenswaardig.
Dit drietal vormt een echte een
heid. De akoestische gitaren waren
licht versterkt, aangepast aan de
akoestiek van de zaal. Na het dro
merige Rosa Mystica van de Belg
Armand Coeclc en de sfeervolle
Chaiconna van Weiss vertolkte As
turias Musique de Ugrócz van Far-
kas. Deze Suite in vier delen uit
1987 is gebaseerd op Hongaarse
volksliedjes uit de achttiende
eeuw. Knap was de uitvoering van
het Andante en Allegro uit het
Concerto voor twee mandolines
van Vivaldi. Het snelle deel werd
virtuoos en sprankelend vertolkt
en klonk als vrolijke kerstmuziek.
Flonkerende lichtjes blonken ook
in het Bahia Sueno van Müller.
Het aan de flamenco verwante Se-
villanas en het sterk ritmische Za-
patheado van de Nederlander Pie-
ter van der Staak waren heerlijke
afsluiters van het eerste deel.
De stemming zat er echt in, spelen
voor een volle zaal is dan ook een
droom voor menig musicus. De
Tango égyptien van Dominique
Marie klonk verrassend vanwege
het ritmisch kloppen op de klank
kasten, maar ook omdat de Haba
nera uit de opera Carmen van Bi-
zet erin verwerkt was. Piazzolla is
een must voor gitaristen en Liber-
tango, het bekende meer commer
ciële werk, kreeg een wervelende
invulling. Drie maal negen vingers
die knap de gevoelige snaar wisten
te raken. Na het lekker opzwepen
de Horo, een huwelijks feestzang,
van Ourkouzounov werd Asturias
van Albeniz, oorspronkelijk ge
schreven voor piano, een echt
Spaans werk met een repeterende
inslag, gebracht Het lijfstuk van
dit Trio is de Danza para tres Ami-
gos van Paul Méranger, het is een
vrolijk werk dat meteen duidelijk
maakte dat na zestien jaar geen
sleet zit op de samenwerking. De
drie dames musiceren nog altijd
met zichtbaar plezier. Het slot
werk Paraguayita van Armand
Coeck had de uitsmijter kunnen
zijn, maar de aanwezigen kregen
nog een toegift.
Het publiek werd na afloop van
het recital door Asturias verrast
met een extra optreden van de vio
list Mathieu van Bellen.
Hij speelde de Tweede Partita
(BWV1004) van J.S. Bach ontroe
rend mooi.
Initiatiefnemers rekenen op ongeveer honderd deelnemende scholen
door Rolf Bosboom
GOES - De Kinderkunstweek krijgt
in 2013 een vervolg op grotere
schaal. Dit jaar, bij de eerste editie,
deden 27 basisscholen mee. Ko
mend jaar kan het hele Zeeuwse
basisonderwijs meedoen, evenals
het speciaal onderwijs. De initia
tiefnemers rekenen op ongeveer
honderd scholen. De Kinderkunst
week 2013 is van woensdag 13 tot
en met zondag 24 maart. Het the
ma is deze keer 'Licht'.
De Kinderkunstweek is, naar ana
logie van de Kinderboekenweek,
opgezet om kinderen al op jonge
leeftijd in contact te brengen met
beeldende kunst. De organise
rende commissie onder leiding
van John Louws werkt daarvoor
nauw samen met een groot aantal
instanties binnen de provincie,
waaronder Scoop, CBK Zeeland,
de centra voor kunsteducatie, het
Zeeuws Museum en deWillem3.
De provincie ondersteunt het pro
ject, evenals diverse regionale en
landelijke fondsen.
Kinderen worden vooral uitgeno
digd galeries en musea te bezoe
ken. Een bezoek levert een stem
pel op voor de 'Kinderkunstbon'.
Met een volle kaart (twee bezoe
ken met school, twee op eigen ge
legenheid) kan een kind voor tien
euro een echt kunstwerk kopen.
Opening van de Kinderkunstweek 2012 op het Abdijplein in Middelburg. archieffoto Ruben Oreel
Bij de eerste editie was dat een col
lage van Marinus Boezem. In 2013
gaat het om werk van Paul en
Menno de Nooijer.
„Al zo'n vijftig scholen hebben
zich aangemeld", zegt John Louws.
„We gaan ervan uit dat we op on
geveer honderd deelnemende
scholen uitkomen. We richten ons
daarbij op het hele Zeeuwse basis
onderwijs, dus van 4 tot en met 12
jaar. Vooral de jongste kinderen
willen we erbij betrekken."
Dit jaar was de opening in Middel
burg. In 2013 zal dat, op woensdag
13 maart, in 't Beest in Goes zijn,
met onder meer een performance
van Paul en Menno de Nooijer.
Vanwege de beperkte capaciteit
van 't Beest kunnen belangstellen
de scholen de opening ook via een
liveverbinding volgen.
Behalve dat de kinderen worden
gestimuleerd naar galeries en mu
sea te gaan, is het de bedoeling dat
er in de klas aandacht aan kunst
wordt besteed. Daarvoor hebben
Bo de Jong en Marja Geerse, net
als vorige keer, een Ideeën boek
ontwikkeld. „Het onderwijs zit
niet te wachten op nieuwe, losse
projecten", zegt Geerse. „Uit dit
boek kunnen scholen een keuze
maken en het onderwerp inbed
den in het onderwijs. Het is vooral
ook bedoeld als bewaarboek."
Het Ideeënboek geeft onder meer
een introductie op het werk van
Paul van Menno de Nooijer, maar
ook van andere kunstenaars die
veelvuldig met licht werken, on
der wie Jan van Munster.
Naar aanleiding van de ervaringen
van dit jaar is een aantal verbete
ringen doorgevoerd. „We hebben
ervoor gezorgd dat het Ideeënboek
eerder klaar is, zodat scholen er al
in een vroeg stadium mee aan de
slag kunnen. Verder zal nu voor al
le kinderen die dat willen een
kunstwerk beschikbaar zijn. Daar
naast wordt de website veel profes
sioneler." De Kinderkunstweek
wil ook na 2013 blijven groeien,
zegt Louws. „We hebben de ambi
tie om, als het in Zeeland eenmaal
goed op de rails staat, het ook lan
delijk te presenteren."
Scholen kunnen zich nog tot 18 janua
ri opgeven voor deelname.
Zie ook: www.kinderkunstweek.nl.
Op het weblog Zeelandgeboekt
van de PZC worden nieuwe boe
ken en tijdschriften besproken -
Zeeuws, of met een knipoog
naar Zeeland. In de krant wordt
wekelijks één item in de schijn
werpers gezet.
door Jan van Damme
Precies tweehonderd jaar gele
den dacht Napoleon Rus
land op de knieën te dwin
gen. We weten het: een debacle,
een ramp. Er is al zoveel over ge
schreven dat je denkt... alsjeblieft,
niet wéér. Een gedachte, die in het
geval van Napoleons nachtmerrie
niet terecht is. Johan Op de Beeck,
Vlaams journalist en gewezen an
chorman van de VRT, levert een
verrassend levendig verhaal over
de ondergang van de keizer en
zijn militairen in 1812. Hij baseert
zich daarbij op geschriftëh van 'ge
wone' soldaten. Vooral op die van
Joseph Abbeel uit het West-Vlaam
se Kaster, die negen jaar in Napo
leons Grande Armée diende.
Johan Op de Beeck is een schrijver
van het beeldende woord. Of het
grote woord. Dat hij hier of daar
wel eens uit de bocht vliegt, daar
van ben ik overtuigd. Als hij op pa
gina 14 schrijft, dat op 18 januari
1795 'koning' Willem V met zijn
gezin naar Groot-Brittannië vlucht
te, is dat pijnlijk fout.
Het belang van de gebeurtenissen
in 1812 weet hij in niet mis te ver
stane bewoordingen onder de aan
dacht te brengen. Pagina 8: „De
worsteling tussen het Franse kei
zerrijk en Rusland is het strafste
verhaal uit.de moderne Europese
geschiedenis geworden." En pagi
na 9: „Ook vandaag nog kunnen
we het belang van wat in 1812 ge
beurde niet overschatten. Meteen
is gezegd dat dit conflict bepalend
is geweest voor alles wat daarna is
gebeurd in het oude continent en
zelfs in de hele wereld."
Cijfers, bij al die grote penseelstre
ken hebben we harde cijfers nodig.
Op de Beeck levert ze. In de zo
mer van 1812 telde de Grande Ar
mée 600.000 militairen. Na de
Russische expeditie waren er niet
meer dan 25.000 over. Van de
250.000 paarden keerden er 18.0.00
uit Rusland terug. Van de duizend
kanonnen waren er slechts hon
derd over. Joseph Abbeel was er
bij. Zijn getuigenis is. die van 'de
anonieme dienstplichtige, het on
beduidende radertje in de grote
machine van maarschalken en ge
neraals'. Hij overleeft op het nip
pertje. Pagina 314: „Ik wilde ge
woon blijven liggen, ver van de ste
den en dorpen, want ik kon niet
meer verder. En toen was ik al
leen en dacht nog alleen na over
de dood. Ik hoopte om ogenblikke
lijk te mogen sterven, want ik ver
wachtte elk moment dat de baer-
den-draegers mij met hun speren
zouden komen vermoorden."
Johan Op de Beeck: Napoleons nacht
merrie - Uitgeverij EPO, 407 pagina's,
29,50 euro.