Kinderkunstweek wordt fors groter zeeland 127 Kerstrecital vol vrolijke gitaarklanken Napoleons nachtmerrie is een straf verhaal donderdag 27 december 2012 door Jeanette Vergouwen De fascinatie voor de klassie ke gitaar lag aan de basis van het ontstaan van het Trio Asturias. Zestien jaar geleden leerden Tania en Veerle D'Hoest en Maaiken Lamote elkaar ken nen, toen ze studeerden aan het Lemmensinstituut in Leuven. De vonk sloeg over en zij houden alle drie van klassieke kamermuziek. Het programma in Porgy en Bess was een voorbeeld van hun fasci natie met klassieke composities van Vivaldi en Albeniz en de swin gende werken uit Spanje en Zuid-Amerika. Opvallend was de wijze waarop de- OPEN HAARD CONCERT Trio Asturias Gitaarmuziek in kerstsfeer. Door het Trio Asturias. Gehoord woensdag 26 december in Porgy en Bess in Terneuzen. ze drie musici samenspelen. Alle inzetten waren gelijk en de tech niek was bewonderenswaardig. Dit drietal vormt een echte een heid. De akoestische gitaren waren licht versterkt, aangepast aan de akoestiek van de zaal. Na het dro merige Rosa Mystica van de Belg Armand Coeclc en de sfeervolle Chaiconna van Weiss vertolkte As turias Musique de Ugrócz van Far- kas. Deze Suite in vier delen uit 1987 is gebaseerd op Hongaarse volksliedjes uit de achttiende eeuw. Knap was de uitvoering van het Andante en Allegro uit het Concerto voor twee mandolines van Vivaldi. Het snelle deel werd virtuoos en sprankelend vertolkt en klonk als vrolijke kerstmuziek. Flonkerende lichtjes blonken ook in het Bahia Sueno van Müller. Het aan de flamenco verwante Se- villanas en het sterk ritmische Za- patheado van de Nederlander Pie- ter van der Staak waren heerlijke afsluiters van het eerste deel. De stemming zat er echt in, spelen voor een volle zaal is dan ook een droom voor menig musicus. De Tango égyptien van Dominique Marie klonk verrassend vanwege het ritmisch kloppen op de klank kasten, maar ook omdat de Haba nera uit de opera Carmen van Bi- zet erin verwerkt was. Piazzolla is een must voor gitaristen en Liber- tango, het bekende meer commer ciële werk, kreeg een wervelende invulling. Drie maal negen vingers die knap de gevoelige snaar wisten te raken. Na het lekker opzwepen de Horo, een huwelijks feestzang, van Ourkouzounov werd Asturias van Albeniz, oorspronkelijk ge schreven voor piano, een echt Spaans werk met een repeterende inslag, gebracht Het lijfstuk van dit Trio is de Danza para tres Ami- gos van Paul Méranger, het is een vrolijk werk dat meteen duidelijk maakte dat na zestien jaar geen sleet zit op de samenwerking. De drie dames musiceren nog altijd met zichtbaar plezier. Het slot werk Paraguayita van Armand Coeck had de uitsmijter kunnen zijn, maar de aanwezigen kregen nog een toegift. Het publiek werd na afloop van het recital door Asturias verrast met een extra optreden van de vio list Mathieu van Bellen. Hij speelde de Tweede Partita (BWV1004) van J.S. Bach ontroe rend mooi. Initiatiefnemers rekenen op ongeveer honderd deelnemende scholen door Rolf Bosboom GOES - De Kinderkunstweek krijgt in 2013 een vervolg op grotere schaal. Dit jaar, bij de eerste editie, deden 27 basisscholen mee. Ko mend jaar kan het hele Zeeuwse basisonderwijs meedoen, evenals het speciaal onderwijs. De initia tiefnemers rekenen op ongeveer honderd scholen. De Kinderkunst week 2013 is van woensdag 13 tot en met zondag 24 maart. Het the ma is deze keer 'Licht'. De Kinderkunstweek is, naar ana logie van de Kinderboekenweek, opgezet om kinderen al op jonge leeftijd in contact te brengen met beeldende kunst. De organise rende commissie onder leiding van John Louws werkt daarvoor nauw samen met een groot aantal instanties binnen de provincie, waaronder Scoop, CBK Zeeland, de centra voor kunsteducatie, het Zeeuws Museum en deWillem3. De provincie ondersteunt het pro ject, evenals diverse regionale en landelijke fondsen. Kinderen worden vooral uitgeno digd galeries en musea te bezoe ken. Een bezoek levert een stem pel op voor de 'Kinderkunstbon'. Met een volle kaart (twee bezoe ken met school, twee op eigen ge legenheid) kan een kind voor tien euro een echt kunstwerk kopen. Opening van de Kinderkunstweek 2012 op het Abdijplein in Middelburg. archieffoto Ruben Oreel Bij de eerste editie was dat een col lage van Marinus Boezem. In 2013 gaat het om werk van Paul en Menno de Nooijer. „Al zo'n vijftig scholen hebben zich aangemeld", zegt John Louws. „We gaan ervan uit dat we op on geveer honderd deelnemende scholen uitkomen. We richten ons daarbij op het hele Zeeuwse basis onderwijs, dus van 4 tot en met 12 jaar. Vooral de jongste kinderen willen we erbij betrekken." Dit jaar was de opening in Middel burg. In 2013 zal dat, op woensdag 13 maart, in 't Beest in Goes zijn, met onder meer een performance van Paul en Menno de Nooijer. Vanwege de beperkte capaciteit van 't Beest kunnen belangstellen de scholen de opening ook via een liveverbinding volgen. Behalve dat de kinderen worden gestimuleerd naar galeries en mu sea te gaan, is het de bedoeling dat er in de klas aandacht aan kunst wordt besteed. Daarvoor hebben Bo de Jong en Marja Geerse, net als vorige keer, een Ideeën boek ontwikkeld. „Het onderwijs zit niet te wachten op nieuwe, losse projecten", zegt Geerse. „Uit dit boek kunnen scholen een keuze maken en het onderwerp inbed den in het onderwijs. Het is vooral ook bedoeld als bewaarboek." Het Ideeënboek geeft onder meer een introductie op het werk van Paul van Menno de Nooijer, maar ook van andere kunstenaars die veelvuldig met licht werken, on der wie Jan van Munster. Naar aanleiding van de ervaringen van dit jaar is een aantal verbete ringen doorgevoerd. „We hebben ervoor gezorgd dat het Ideeënboek eerder klaar is, zodat scholen er al in een vroeg stadium mee aan de slag kunnen. Verder zal nu voor al le kinderen die dat willen een kunstwerk beschikbaar zijn. Daar naast wordt de website veel profes sioneler." De Kinderkunstweek wil ook na 2013 blijven groeien, zegt Louws. „We hebben de ambi tie om, als het in Zeeland eenmaal goed op de rails staat, het ook lan delijk te presenteren." Scholen kunnen zich nog tot 18 janua ri opgeven voor deelname. Zie ook: www.kinderkunstweek.nl. Op het weblog Zeelandgeboekt van de PZC worden nieuwe boe ken en tijdschriften besproken - Zeeuws, of met een knipoog naar Zeeland. In de krant wordt wekelijks één item in de schijn werpers gezet. door Jan van Damme Precies tweehonderd jaar gele den dacht Napoleon Rus land op de knieën te dwin gen. We weten het: een debacle, een ramp. Er is al zoveel over ge schreven dat je denkt... alsjeblieft, niet wéér. Een gedachte, die in het geval van Napoleons nachtmerrie niet terecht is. Johan Op de Beeck, Vlaams journalist en gewezen an chorman van de VRT, levert een verrassend levendig verhaal over de ondergang van de keizer en zijn militairen in 1812. Hij baseert zich daarbij op geschriftëh van 'ge wone' soldaten. Vooral op die van Joseph Abbeel uit het West-Vlaam se Kaster, die negen jaar in Napo leons Grande Armée diende. Johan Op de Beeck is een schrijver van het beeldende woord. Of het grote woord. Dat hij hier of daar wel eens uit de bocht vliegt, daar van ben ik overtuigd. Als hij op pa gina 14 schrijft, dat op 18 januari 1795 'koning' Willem V met zijn gezin naar Groot-Brittannië vlucht te, is dat pijnlijk fout. Het belang van de gebeurtenissen in 1812 weet hij in niet mis te ver stane bewoordingen onder de aan dacht te brengen. Pagina 8: „De worsteling tussen het Franse kei zerrijk en Rusland is het strafste verhaal uit.de moderne Europese geschiedenis geworden." En pagi na 9: „Ook vandaag nog kunnen we het belang van wat in 1812 ge beurde niet overschatten. Meteen is gezegd dat dit conflict bepalend is geweest voor alles wat daarna is gebeurd in het oude continent en zelfs in de hele wereld." Cijfers, bij al die grote penseelstre ken hebben we harde cijfers nodig. Op de Beeck levert ze. In de zo mer van 1812 telde de Grande Ar mée 600.000 militairen. Na de Russische expeditie waren er niet meer dan 25.000 over. Van de 250.000 paarden keerden er 18.0.00 uit Rusland terug. Van de duizend kanonnen waren er slechts hon derd over. Joseph Abbeel was er bij. Zijn getuigenis is. die van 'de anonieme dienstplichtige, het on beduidende radertje in de grote machine van maarschalken en ge neraals'. Hij overleeft op het nip pertje. Pagina 314: „Ik wilde ge woon blijven liggen, ver van de ste den en dorpen, want ik kon niet meer verder. En toen was ik al leen en dacht nog alleen na over de dood. Ik hoopte om ogenblikke lijk te mogen sterven, want ik ver wachtte elk moment dat de baer- den-draegers mij met hun speren zouden komen vermoorden." Johan Op de Beeck: Napoleons nacht merrie - Uitgeverij EPO, 407 pagina's, 29,50 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 27