SS media 35 TERUGGESPOELD Indecent proposal media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 22 december 2012 Jacqueline Manders heeft een eerbetoon aan haar vader Tom, alom bekend als Dorus, samengesteld: „Zie het maar als een monumentje". foto's GPD Grote, zwartomlijnde ogen, hulpeloze blik: Dorus. De legendarische held op sokken komt terug op televisie. Veertig jaar na het overlijden van Tom Manders brengt Max met Kerstmis een eerbetoon, door Jan Vriend z e spreekt zijn naam met vertedering uit. 'Dorus', zegt Jacqueli ne Manders steeds als het om de tv-uit- zending gaat. Nooit 'pappa' of'vader'. Want Dorus en Tom Manders waren voor haar ver schillende mensen. Pappa was voor thuis, Dorus was de artiest. Even voor wie van na het Dorus- tijdperk is: Dorus was een creatie van Tom Manders (1921-1972), een Haagse stukadoorszoon, die zijn loopbaan begon als reclameteke naar. Hij maakte onder meer illu straties voor theaterprogramma boekjes en rolde de cabaretwereld in als decorontwerper voor onder anderen Wim Kan. Als artiest had hij zijn eigen aanpak om zijn verle genheid te overwinnen: hij liet het publiek nooit een glimp van zich zelf zien. Altijd ging hij schuil ach ter typetje Dorus, een ontwape nende zwerver met brilletje, stof jas, hangsnor en eigen filosofietjes over het leven. Dorus had Charly Chaplin-achtige trekjes: overal waar hij kwam, trok hij de aandacht. Dikdoenerij en poeha van zogenaamde autoritei ten wist hij met een onnozele blik of een paar trefzekere woorden te ontmaskeren. Waarmee hij als sim pele ziel en underdog steeds de sympathie van het publiek kreeg. In 1953 begon Manders aan het Amsterdamse Rembrandtplein zijn café-chantant Saint Gérmain des Prés, dat met de inrichting de sfeer van Parijs ademde. Omringd door een jonge generatie artiesten als Ted de Braak, Rijk de Gooyer, Henk Elsink en Rudi Falkenhagen bracht hij zijn nummers hier tus sen de tafeltjes met bezoekers. Het was nieuw, succesvol en letterlijk gemaakt voor verbeelding, zodat er al gauw tv-pioniers aanklopten om een tv-versie van zijn voorstel ling te maken. Zo kreeg Dorus de status van publiekslieveling. In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Er werden nog net geen vragen in de Tweede Kamer over gesteld, maar veel zal dat niet hebben gescheeld. Want of het in de supermarkt was, op de sportschool of op het werk, overal ging het over de vraag: 'zou jij 'het' doen voor een miljoen?' Tegenwoordig moet je de vraag toelichten. Want waar staat 'het' voor? En wat moet je precies doen om er ook nog een miljoen mee te verdienen? In 1993 behoefde de vraag echter geen enkele uitleg. Iedereen wist meteen waar het over ging: tegen beta ling een nacht doorbrengen met een (rijke) partner, terwijl je zelf al een relatie hebt door Jan van Mullem Voor de lezers die nog met opgetrokken wenkbrauwen zitten: om deze kwestie draait het in 'Indecent proposal' (1993), een drama van Adrian Lyne dat destijds veel stof deed opwaaien. Waarom? Misschien was de moraal toen minder los dan nu en stapte je niet (zo makkelijk) in andermans (of-vrouws) bed. Zeker niet als je verliefd, verloofd of getrouwd was. Het thema was in ieder geval een heftige discussie waard. Dat trends aan verandering onderhevig zijn, bewijzen latere reacties van kijkers van de film, onder meer te lezen op film sites als imdb.com. Was er in 1993 onenig heid over de vraag of je zo'n 'million-dol- lar-offer' moest aannemen of weerstaan, tien jaar later was de schaal duidelijk rich ting 'doen!' doorgeslagen. Sterker: 'Where can I register?', was de komisch-serieuze wedervraag die talrijke vrouwen stelden. Wellicht speelde daarbij mee dat Lyne niet voor de meest afstotelijke acteur had geko zen om in de rol van miljardair John Gage Tom Manders: Bij Dorus op schoot. Gevoed door zijn creatieve geest en een ingebakken rusteloosheid pakte hij steeds wat nieuws aan. Er volgden radio-optredens, hij maakte platen en begon zijn eigen Dorus Cabaret in Rotterdam. In dit theater maakte hij Bij Dorus op schoot (met de legendarische poes- sie-mauw-vertolking van de toen 2-jarige Corina Konijnenburg). Ook investeerde hij kapitalen in Dorus-films, die hem mede door zijn gebrek aan zakelijk inzicht al leen maar schulden opleverden. Om geld te verdienen keerde hij te rug naar de televisie, maar uitein delijk moest hij doodop afhaken. Eerst werd hij geveld door long kanker, daarna kreeg hij een hart aanval. Op de valreep won hij een halve ton "in de loterij, waarmee hij zijn schuldeisers kon afbetalen. Toen stierf hij, 50 jaar oud. Hij liet een gezin met vijf kinderen achter. En een publiek dat nog veel meer van Dorus had willen zien. Zijn dochter Jacqueline Manders was 13 jaar toen haar vader over leed. Zijn atelier is nu haar eigen creatieve broedplaats. Daar illu streert ze kinderboeken en schil dert en ontwerpt ze kostuums voor televisieprogramma's als Una voce particolare en Beat the best. Zelf optreden? Geen denken aan. „Daar ben ik veel te verlegen voor. Daarin lijk ik op mijn vader. Hij durfde het óók alleen met een snor en een pruik. Maar zelfs met zo'n vermomming zou ik planken koorts hebben." Toch zijn er veel lijntjes met haar vaders loopbaan. Zo legde ze haar schetsboeken de afgelopen maan den opzij om net als hij televisie te maken. „Speurend in beeldarchie ven vond ik zo veel werk van mijn vader, dat ik wel vijf uur televisie had kunnen maken." Haar 88-jarige moeder diende als klankbord bij de selectie van de beelden. „Veel fragmenten zag ze voor het eerst na jaren terug. Daar mee kwamen ook veel dierbare herinneringen boven. Zo ontstond er een persoonljjk document rond mijn vader. Zie het maar als een monumentje, een houvast voor mijn moeder, voor de familie en al die anderen die van hem hielden." H Publiekstrekkers In het programma Herinneringen aan Dorus (26 december op tv) halen Mini en Maxi en Willeke Alberti herinneringen op aan de tijd waarin ze met Tom Manders werkten. Ook vertellen heden daagse publiekstrekkers André van Duin en Herman van Veen voor de camera wat Dorus voor hen betekende. De optelsom van beelden levert een mix op van documentaire en amuse ment, met vertrouwde hoogte punten en interviews. „Het pro gramma is samengesteld op ge voel", zegt Jacqueline Manders. Herinnering aan Dorus. Tweede kerstdag (woensdag 26 decem ber) op Nederland 112.10 uur. Cfv Reageren? media@depersdienst.nl Demi Moore en Woody Harrelson spelen met vuur in het spraakmakende Indecent proposal. te kruipen: Robert Redford. Om een echt di lemma voor te leggen, had Lyne beter een minder appetijtelijke acteur kunnen nemen, was een veelgehoord kritiekpunt Ach, je kunt het ook simpel beschouwen: zeggen dat 'Indecent proposal' niet meer biedt dan anderhalf uur vermaak. Maar ook dan is het geen straf om de rit uit te zitten. Er zit genoeg vaart in het verhaal, de mu ziek (ook Sade!) is lekker 'smooth', de ac teerprestaties zijn heel behoorlijk. Demi Moore en Robert Redford stelen de show. Sleutelscène is als Diana (Moore) en David (Woody Harrelson), berooid na een dagje casino in Las Vegas, worden uitgeno digd door miljardair John Gage (Redford). Hij legt hen voor dat 'alles te koop is', waar op zij zegt: 'Behalve mensen'. Hij: 'Laten we dat op de proef stellen.' Dan, tot David: 'Eén miljoen dollar voor één nacht met je vrouw. Eén nacht, levenslange zekerheid.' Dat onfatsoenlijke voorstel veegt het kop pel in eerste instantie, tot op het bot gepi keerd, van tafel. Totdat Diana die nacht de slaap niet kan vatten en David overtuigt: 'It's just my body, not my mind, not my heart'. Het begin van het einde? Nee, na tuurlijk komt alles op het einde goed. Zo als h®t een échte Hollywoodfïlm betaamt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 95