3
wereldje aan boord'
'Het is een eigen
Wat kost het en wat levert het op?
zaterdag 22 december 2012
Coen Burger in brugsimulator om veilig te kunnen oefenen.
foto's Lex de Meester
door John de Kok
Dat hij iets technisch wilde doen wist Coen Burger uit
Tholen al.'Een halfjaartje voordat hij klaar was met
zijn vmbo-opleiding hoorde hij verhalen over de zee
vaart. Het trok hem meteen aan. Iets van de wereld zien, af
wisselend werk en er zit iets technisch in. Het zeemanshart
in Coen werd wakker en na het behalen van zijn diploma
plotte hij koers richting de Zeevaartschool in Vlissingen.
De nu 19-jarige Tholenaar vertrekt eind januari voor zijn
laatste stage van vijf maanden aan boord bij éen kapitein-ei
genaar in de wilde vaart. De reis kan hem van de Baltische
Zee tot aan de Zwarte Zee en Noord-Afrika voeren. Eén
ding is zeker, als hij deze reis succesvol afrondt, voert het -
na vier jaar - tot zijn diploma van de mbo-opleiding mari
tiem officier (marof) van het Maritiem Instituut De Ruyter
en krijgt hij vaarbevoegheid als stuurman en als scheeps-
werktuigkundige.
Als maritiem officier kun je zowel stuurman als machinist
worden. „Om je bevoegdheid te houden moetje in vijfjaar
tijd ten minste één jaar ervaring opdoen. Je kunt bijvoor
beeld op en af als stuurman en machinist werken, maar dat
komt nog zelden voor. Dus in de praktijk maak je een keu
ze", vertelt Coen. Zelf hoopt hij als stuurman aan de slag te
gaan. „Dat is heel afwisselend. Je komt steeds op andere
plaatsen met andere verkeerssituaties en een andere haven
aanloop." De afwisseling zit hem wat Coen betreft ook in
de lading. „De lading in het schip krijgen is een leuke uitda
ging. Het schip moet stabiel blijven en je moet rekening
houden met de neerdrukkende krachten op het schip, de
bending moments. Die veranderen als je gaat lossen, dus als
je niet de goede kracht op het schip houdt, kan het door
drukken. Tegelijkertijd moet je zo economisch mogelijk la
den." Het zijn vooral bulk- en zware ladingen die Coen trek
ken. „Storten of stouwen en sjorren zijn heel verschillende
dingen. Bovendien duurt het langer. Dat geeft meer tijd aan
wal waar ik wat andere culturen hoop te zien", lacht Coen.
Mocht de Tholenaar toch weer als machinist aan de slag wil
len, dan kan hij zijn bevoegdheid terugkrijgen door drie
maanden 'boven sterkte' te varen als machinist. Dat houdt
in extra varen als een soort van stage. Op school krijgt hij
vakken als navigeren, voortstuwing, hulpsystemen, emer
gency, legislation maar ook Nederlands en Engels. De Zee
vaartschool maakt gebruik van brug- en machinekamersi-
mulatoren om de praktijk na te bootsen. Daarnaast zijn er
twee verplichte stages van elk 150 vaardagen. Tijdens de sta
ge krijgen de toekomstige maritieme officieren een taken-
boek mee met opdrachten als een reisverslag maken, een
technische installatie aan boord beschrijven of een elek
trisch schema uitwerken.
„Je leert wel zelfstandig te worden tijdens zo'n stage. Er
komt veel op je af dat je zelf moet regelen." Aan boord kun
je met diverse nationaliteiten moeten samenwerken. „Het is
een eigen wereldje aan boord. Je moet alles met elkaar op
lossen, je kan niet zo maar iemand bellen om je te komen
helpen. Die andere culturen aan boord vind ik ook leuk,
maar voor het goede contact onderling moet je zelf wel iets
doen." Of Coen voor altijd op de vaart wil weet hij niet.
„Mensen met deze scholing en ervaring zijn ook heel ge
wild aan wal, of je zou voor dagvaart kunnen kiezen."
Het lesgeld bedraagt 1065 euro.
Bijkomende kosten voor lesmateriaal en dergelijke zijn
zo'n 675 euro.
Als stuurman werk je op de brug, als scheepswerktuig-
kundige in de machinekamer en als maritiem officier
zowel in de machinekamer als op de brug.
Ook aan wal is vraag naar mensen met een zeevaartop
leiding.
Het startsalaris is ongeveer 2300 bruto in de maand,
maar de hoogte van je salaris hangt af van je praktijker
varing, de grootte van het schip, het type rederij en de
zwaarte van de functie.
Vrijwel alle rederijen zijn over op een 1-op-1 systeem
oftwel evenlang werken als verlof.
- De KVNR (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Re
ders) geeft stage- en baangarantie aan iedereen die aan
een zeevaartopleiding begint, ook in 2013.
Nationaal zijn er momenteel drie vacatures voor een
maritiem officier mbo
(bron: Nationale Vacaturebank en Monsterboard
Heeft u tips? Mail dan naar
werken@pzc.nl
Zie ook www.pzc.nl/werken
I