3 wereldje aan boord' 'Het is een eigen Wat kost het en wat levert het op? zaterdag 22 december 2012 Coen Burger in brugsimulator om veilig te kunnen oefenen. foto's Lex de Meester door John de Kok Dat hij iets technisch wilde doen wist Coen Burger uit Tholen al.'Een halfjaartje voordat hij klaar was met zijn vmbo-opleiding hoorde hij verhalen over de zee vaart. Het trok hem meteen aan. Iets van de wereld zien, af wisselend werk en er zit iets technisch in. Het zeemanshart in Coen werd wakker en na het behalen van zijn diploma plotte hij koers richting de Zeevaartschool in Vlissingen. De nu 19-jarige Tholenaar vertrekt eind januari voor zijn laatste stage van vijf maanden aan boord bij éen kapitein-ei genaar in de wilde vaart. De reis kan hem van de Baltische Zee tot aan de Zwarte Zee en Noord-Afrika voeren. Eén ding is zeker, als hij deze reis succesvol afrondt, voert het - na vier jaar - tot zijn diploma van de mbo-opleiding mari tiem officier (marof) van het Maritiem Instituut De Ruyter en krijgt hij vaarbevoegheid als stuurman en als scheeps- werktuigkundige. Als maritiem officier kun je zowel stuurman als machinist worden. „Om je bevoegdheid te houden moetje in vijfjaar tijd ten minste één jaar ervaring opdoen. Je kunt bijvoor beeld op en af als stuurman en machinist werken, maar dat komt nog zelden voor. Dus in de praktijk maak je een keu ze", vertelt Coen. Zelf hoopt hij als stuurman aan de slag te gaan. „Dat is heel afwisselend. Je komt steeds op andere plaatsen met andere verkeerssituaties en een andere haven aanloop." De afwisseling zit hem wat Coen betreft ook in de lading. „De lading in het schip krijgen is een leuke uitda ging. Het schip moet stabiel blijven en je moet rekening houden met de neerdrukkende krachten op het schip, de bending moments. Die veranderen als je gaat lossen, dus als je niet de goede kracht op het schip houdt, kan het door drukken. Tegelijkertijd moet je zo economisch mogelijk la den." Het zijn vooral bulk- en zware ladingen die Coen trek ken. „Storten of stouwen en sjorren zijn heel verschillende dingen. Bovendien duurt het langer. Dat geeft meer tijd aan wal waar ik wat andere culturen hoop te zien", lacht Coen. Mocht de Tholenaar toch weer als machinist aan de slag wil len, dan kan hij zijn bevoegdheid terugkrijgen door drie maanden 'boven sterkte' te varen als machinist. Dat houdt in extra varen als een soort van stage. Op school krijgt hij vakken als navigeren, voortstuwing, hulpsystemen, emer gency, legislation maar ook Nederlands en Engels. De Zee vaartschool maakt gebruik van brug- en machinekamersi- mulatoren om de praktijk na te bootsen. Daarnaast zijn er twee verplichte stages van elk 150 vaardagen. Tijdens de sta ge krijgen de toekomstige maritieme officieren een taken- boek mee met opdrachten als een reisverslag maken, een technische installatie aan boord beschrijven of een elek trisch schema uitwerken. „Je leert wel zelfstandig te worden tijdens zo'n stage. Er komt veel op je af dat je zelf moet regelen." Aan boord kun je met diverse nationaliteiten moeten samenwerken. „Het is een eigen wereldje aan boord. Je moet alles met elkaar op lossen, je kan niet zo maar iemand bellen om je te komen helpen. Die andere culturen aan boord vind ik ook leuk, maar voor het goede contact onderling moet je zelf wel iets doen." Of Coen voor altijd op de vaart wil weet hij niet. „Mensen met deze scholing en ervaring zijn ook heel ge wild aan wal, of je zou voor dagvaart kunnen kiezen." Het lesgeld bedraagt 1065 euro. Bijkomende kosten voor lesmateriaal en dergelijke zijn zo'n 675 euro. Als stuurman werk je op de brug, als scheepswerktuig- kundige in de machinekamer en als maritiem officier zowel in de machinekamer als op de brug. Ook aan wal is vraag naar mensen met een zeevaartop leiding. Het startsalaris is ongeveer 2300 bruto in de maand, maar de hoogte van je salaris hangt af van je praktijker varing, de grootte van het schip, het type rederij en de zwaarte van de functie. Vrijwel alle rederijen zijn over op een 1-op-1 systeem oftwel evenlang werken als verlof. - De KVNR (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Re ders) geeft stage- en baangarantie aan iedereen die aan een zeevaartopleiding begint, ook in 2013. Nationaal zijn er momenteel drie vacatures voor een maritiem officier mbo (bron: Nationale Vacaturebank en Monsterboard Heeft u tips? Mail dan naar werken@pzc.nl Zie ook www.pzc.nl/werken I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 51