21 'De zee op gaan, de vrijheid is het mooiste' zaterdag 22 december 2012 Studie Experience in Zeelandhallen Goes Aankomende mbo- en hbo-stu- denten kunnen op 7 februari in de Zeelandhallen in Goes direct in contact komen met opleidin gen en broepen. Daar vindt het gratis beroepskeuze-evenement Studie Experience plaats. Op de beurs zijn regionale en na tionale opleidingen vertegenwoor- digd. Studie Experience wordt gehou den omdat middelbare scholieren vaak niet weten welke opleidin gen er zijn of geen concreet beeld hebben over wat je met een oplei ding of met een beroep precies kunt doen. Op www.studie-experience.nl is er meer informatie te vinden over het evenement Recordaantal faillissementen in 2012 Het aantal faillissementen is nog nooit zo hoog geweest als in 2012. Tot nu toe gingen dit jaar lande lijk 12.397 bedrijven bankroet, een stijging van ruim 21 procent ten opzichte van 2011. Dat blijkt uit voorlopige jaarcijfers die Faillisse- mentsdossier.nl vrijdag bekend maakte. Bedrijven in de bouw kre gen het het zwaarst te voorduren: hier legden 2047 bedrijven het loodje. Het vorige record dateert uit 2009, het eerste volledige jaar na het uitbreken van de crisis. In dat jaar gingen 10.559 bedrijven en privé-personen failliet. In Fries land gingen de meeste bedrijven failliet Flevoland is de enige pro vincie waar het aantal faillisse menten daalde. Aantal tuinbouwbedrijven in Nederland blijft dalen Het aantal tuinbouwbedrijven in Nederland blijft dalen. In 2011 wa ren er 29.400 bedrijven in deze sector, terwijl dat er in 2000 nog 36.700 waren. Dat staat in de Ar beidsmarktmonitor Tuinbouw 2012 die het Productschap Tuin bouw (PT) uitgeeft. Het aantal mensen dat in de tuin bouw werkt, blijft echter stijgen. Ook het aantal openstaande vaca tures is toegenomen van 7200 in 2010 naar 7600 in 2012. De stijging komt vooral door een toename van tachtig procent in het aantal uitzendkrachten en tijdelijke krachten. Het aantal vaste krach ten is gedaald met tien procent Op dit moment werken 396.000 mensen in de tuinbouw. 41 procent werklozen zoekt langer dan jaar naar baan Bijna de helft van de werkzoeken den (41 procent) is langer dan een jaar op zoek naar een nieuwe baan. Dat blijkt uit een onderzoek van de vacaturesite Jobbird.com. Negen procent van de werkzoe kenden is korter dan drie maan den op zoek. 29 procent is een halfjaar tot een jaar op zoek naar werk, twintig procent solliciteert drie tot zes maanden. Uit het onderzoek blijkt ook dat veel werkzoekenden denken dat ze worden gediscrimineerd op ba sis van hun leeftijd en daardoor niet meer uitgenodigd worden voor solicitatiegesprekken. Volgens Jobbird.com kan omscho ling ouderen aan een baan hel pen. „Ook als machinist mag ik graag even op het dek staan. Het liefst op volle zee. Het is heerlijk om te voelen hoe het schip daar doorheen stoomt met 'jouw' motoren op volle kracht." Shawn Coppejans is al van jongs af aan betoverd door de zeevaart. De machtige zeeschepen, het vrije gevoel, voor de jonge Shawn was dat hét helemaal en de zeevaartschool was niet meer dan een logische keuze. De 23-jarige Middelburger voer op een shoalbuster, een multi cat en een sleepboot. door John de Kok Shawn startte zijn opleiding met het vak van loods als ideaal plaatje in zijn hoofd, maar al tijdens zijn eerste stage kwam hij erachter dat hij het werk van machinist nóg interes santer vindt. „De techniek spreekt me erg aan, ik wil graag weten hoe alles in elkaar zit." Het houdt de Middelburger even aan wal, want hoewel de zee lonkt, hij wil zich nog verder in de techniek verdiepen via een hbo-op- leiding aan de HZ. Op zee houdt je verantwoordelijkheid nooit op. Shawn: „Er moet altijd iemand op de brug en in de machinekamer zijn. Er zijn wel onbemande machine kamers, maar dan met een alarm. Tijdens je rust kun je gemakkelijk drie keer of vaker gealarmeerd wor den." Als zeebonk ben je 24 uur per dag paraat, werk je in ploegendienst en val je in waar nodig. „Je kunt niet even een dokter laten komen, dus een wond moet aan boord gehecht worden. Elke zeevarende is verplicht een EHBO-diploma op zak te hebben en cursussen zoals brandbestrijding en survival at sea te volgen en te herhalen." Een bemanning is een team, een bemanningslid een teamspeler. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn onontbeerlijk. „Je moet altijd, elders bij kunnen sprin gen." Het is ook intensief werk, zowel fysiek als men taal. Shawn: „Bij Boskalis werk je bijvoorbeeld twaalf uur op en af. Als er iets opdoet, kan dat nog langer worden, je gaat door tot dat het af is." Weet je niet van tevoren hoe lang de werkdag gaat duren, hetzelf de gaat op voor de reis. Je weet nooit wanneer je naar huis kan. „Dat is wel een nadeel van het vak. Je mist de feestdagen, verjaardagen of als je kinderen hebt, zijn ze ineens een stuk gegroeid als je thuis komt." De duur van de dag en van de reis variëren per schip. Een houvast is het monsterboekje waarin onder meer je vaardagen worden bijgehouden. Om je be voegdheden te houden is er een minimumaantal vaardagen per jaar verplicht. Daarbinnen kun je dan een beetje schipperen, zo kun je na een reis van vijf maanden een aantal maanden aan wal blijven, of juist zo snel als mag weer op reis gaan. Dit hangt na tuurlijk ook sterk van je werkgever en je contract af Een zeeman moet stevig in de schoenen staan. Ook letterlijk. „De hel in Australië. Ik zal het nooit verge ten. We kregen door dat er een cycloon onze kant op kwam. Drie dagen van tevoren moesten we alles wat los zat vastlassen. Vervolgens hebben we onze spul len gepakt om uit de baan van die orkaan te varen, maar hij kwam toch over ons heen. Wat hebben we het toen slecht gehad. Alles vloog rond, de stoelen, de tv, noem maar op. Als je wilde slapen moest je jezelf vastbinden. Maar het blijft toch een heel aantrekke lijk vak", lacht Shawn. „De zee op gaan, andere lan den en culturen ontdekken. De vrijheid is het mooi ste." Shawn Coppejans uit Middelburg (I) en Coen Burger uit Tholen aan het werk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50