21
'De zee op gaan, de
vrijheid is het mooiste'
zaterdag 22 december 2012
Studie Experience in
Zeelandhallen Goes
Aankomende mbo- en hbo-stu-
denten kunnen op 7 februari in
de Zeelandhallen in Goes direct
in contact komen met opleidin
gen en broepen. Daar vindt het
gratis beroepskeuze-evenement
Studie Experience plaats.
Op de beurs zijn regionale en na
tionale opleidingen vertegenwoor-
digd.
Studie Experience wordt gehou
den omdat middelbare scholieren
vaak niet weten welke opleidin
gen er zijn of geen concreet beeld
hebben over wat je met een oplei
ding of met een beroep precies
kunt doen.
Op www.studie-experience.nl is
er meer informatie te vinden over
het evenement
Recordaantal faillissementen
in 2012
Het aantal faillissementen is nog
nooit zo hoog geweest als in 2012.
Tot nu toe gingen dit jaar lande
lijk 12.397 bedrijven bankroet, een
stijging van ruim 21 procent ten
opzichte van 2011. Dat blijkt uit
voorlopige jaarcijfers die Faillisse-
mentsdossier.nl vrijdag bekend
maakte. Bedrijven in de bouw kre
gen het het zwaarst te voorduren:
hier legden 2047 bedrijven het
loodje. Het vorige record dateert
uit 2009, het eerste volledige jaar
na het uitbreken van de crisis. In
dat jaar gingen 10.559 bedrijven
en privé-personen failliet. In Fries
land gingen de meeste bedrijven
failliet Flevoland is de enige pro
vincie waar het aantal faillisse
menten daalde.
Aantal tuinbouwbedrijven in
Nederland blijft dalen
Het aantal tuinbouwbedrijven in
Nederland blijft dalen. In 2011 wa
ren er 29.400 bedrijven in deze
sector, terwijl dat er in 2000 nog
36.700 waren. Dat staat in de Ar
beidsmarktmonitor Tuinbouw
2012 die het Productschap Tuin
bouw (PT) uitgeeft.
Het aantal mensen dat in de tuin
bouw werkt, blijft echter stijgen.
Ook het aantal openstaande vaca
tures is toegenomen van 7200 in
2010 naar 7600 in 2012. De stijging
komt vooral door een toename
van tachtig procent in het aantal
uitzendkrachten en tijdelijke
krachten. Het aantal vaste krach
ten is gedaald met tien procent
Op dit moment werken 396.000
mensen in de tuinbouw.
41 procent werklozen zoekt
langer dan jaar naar baan
Bijna de helft van de werkzoeken
den (41 procent) is langer dan een
jaar op zoek naar een nieuwe
baan. Dat blijkt uit een onderzoek
van de vacaturesite Jobbird.com.
Negen procent van de werkzoe
kenden is korter dan drie maan
den op zoek. 29 procent is een
halfjaar tot een jaar op zoek naar
werk, twintig procent solliciteert
drie tot zes maanden.
Uit het onderzoek blijkt ook dat
veel werkzoekenden denken dat
ze worden gediscrimineerd op ba
sis van hun leeftijd en daardoor
niet meer uitgenodigd worden
voor solicitatiegesprekken.
Volgens Jobbird.com kan omscho
ling ouderen aan een baan hel
pen.
„Ook als machinist mag ik graag even op het dek staan. Het liefst op volle zee. Het is heerlijk om te
voelen hoe het schip daar doorheen stoomt met 'jouw' motoren op volle kracht." Shawn Coppejans is
al van jongs af aan betoverd door de zeevaart. De machtige zeeschepen, het vrije gevoel, voor de jonge
Shawn was dat hét helemaal en de zeevaartschool was niet meer dan een logische keuze. De 23-jarige
Middelburger voer op een shoalbuster, een multi cat en een sleepboot.
door John de Kok
Shawn startte zijn opleiding met het vak van
loods als ideaal plaatje in zijn hoofd, maar al
tijdens zijn eerste stage kwam hij erachter
dat hij het werk van machinist nóg interes
santer vindt.
„De techniek spreekt me erg aan, ik wil graag weten
hoe alles in elkaar zit." Het houdt de Middelburger
even aan wal, want hoewel de zee lonkt, hij wil zich
nog verder in de techniek verdiepen via een hbo-op-
leiding aan de HZ.
Op zee houdt je verantwoordelijkheid nooit op.
Shawn: „Er moet altijd iemand op de brug en in de
machinekamer zijn. Er zijn wel onbemande machine
kamers, maar dan met een alarm. Tijdens je rust kun
je gemakkelijk drie keer of vaker gealarmeerd wor
den." Als zeebonk ben je 24 uur per dag paraat, werk
je in ploegendienst en val je in waar nodig. „Je kunt
niet even een dokter laten komen, dus een wond
moet aan boord gehecht worden. Elke zeevarende is
verplicht een EHBO-diploma op zak te hebben en
cursussen zoals brandbestrijding en survival at sea te
volgen en te herhalen."
Een bemanning is een team, een bemanningslid een
teamspeler. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn
onontbeerlijk. „Je moet altijd, elders bij kunnen sprin
gen." Het is ook intensief werk, zowel fysiek als men
taal. Shawn: „Bij Boskalis werk je bijvoorbeeld twaalf
uur op en af. Als er iets opdoet, kan dat nog langer
worden, je gaat door tot dat het af is." Weet je niet
van tevoren hoe lang de werkdag gaat duren, hetzelf
de gaat op voor de reis. Je weet nooit wanneer je naar
huis kan. „Dat is wel een nadeel van het vak. Je mist
de feestdagen, verjaardagen of als je kinderen hebt,
zijn ze ineens een stuk gegroeid als je thuis komt."
De duur van de dag en van de reis variëren per schip.
Een houvast is het monsterboekje waarin onder
meer je vaardagen worden bijgehouden. Om je be
voegdheden te houden is er een minimumaantal
vaardagen per jaar verplicht. Daarbinnen kun je dan
een beetje schipperen, zo kun je na een reis van vijf
maanden een aantal maanden aan wal blijven, of
juist zo snel als mag weer op reis gaan. Dit hangt na
tuurlijk ook sterk van je werkgever en je contract af
Een zeeman moet stevig in de schoenen staan. Ook
letterlijk. „De hel in Australië. Ik zal het nooit verge
ten. We kregen door dat er een cycloon onze kant op
kwam. Drie dagen van tevoren moesten we alles wat
los zat vastlassen. Vervolgens hebben we onze spul
len gepakt om uit de baan van die orkaan te varen,
maar hij kwam toch over ons heen. Wat hebben we
het toen slecht gehad. Alles vloog rond, de stoelen, de
tv, noem maar op. Als je wilde slapen moest je jezelf
vastbinden. Maar het blijft toch een heel aantrekke
lijk vak", lacht Shawn. „De zee op gaan, andere lan
den en culturen ontdekken. De vrijheid is het mooi
ste."
Shawn Coppejans uit Middelburg (I) en Coen Burger uit Tholen aan het werk.